artykuły

aktualnosciAKTUALNOŚCI
ReklamaBilbord - caravanssalon 2024 01.09-06.10 Sebastian

Turystyka przy motoryzacji – sprawdza się!

Czas czytania 8 minut
Turystyka przy motoryzacji – sprawdza się!

Na tegoroczną edycję Motor Show do Poznania przyjechało rekordowe 86 000 osób! To największe targi motoryzacyjne w Europie Środkowo-Wschodniej.  Wszyscy wystawcy zgodnie mówią, że odnieśli sukces!

Perły na wystawach
Na targach pojawili się m.in. wszyscy producenci z pierwszej szóstki najchętniej kupowanych przez Polaków samochodów, najnowsze luksusowe auta, piękne i potężne motocykle, fantastyczne kampery i niesamowite szybowce. Przez cztery dni mogliśmy podziwiać piękne wystawy przygotowane m.in. przez Volkswagen Group Polska, Ford Polska, Toyota Motor Poland, Kia Motors Polska, Volvo Auto Polska, Jaguar Land Rover Polska. Gości Motor Show zachwycały luksusowe samochody Rolls-Royce (wystawa przygotowana przez Rolls-Royce Motor Cars Service Warszawa), Ferrari (zrealizowane przez Ferrari Warszawa) czy Wiesmann. Polską premierę podczas targów miała nowa klasa E i nowe CLA – najnowsze modele Mercedesa oraz Jaguar F-Type – piękny i nowoczesny kabriolet. Bardzo dużym zainteresowaniem cieszył się także nowy Fiat 500L, a to tylko wybrane modele z setek prezentowanych na Motor Show.

Turystyka przy motoryzacji – sprawdza się! 1

Tłumy przy wejściu na tereny targowe.
Turystyka przy motoryzacji – sprawdza się! 2

Lśniące samochody marki Ford to tylko cząstka Motor Show.

Towarzyszył zlot
Wszystkie salony tematyczne targów (samochodowy, motocyklowy, caravaningowy i air passion) cieszyły się niekłamanym zainteresowaniem. Mimo nie do końca sprzyjającej pogody, do Poznania zjechały się dziesiątki tysięcy osób z całej Polski, w tym ponad sześćdziesiąt załóg na zlot caravaningowy towarzyszący targom, a zorganizowany przede wszystkim przez Klub Miłośników Turystyki Kamperowej „CamperTeam”. Niespodziewane ataki zimy w różnych częściach Polski spowodowały, że nie wszyscy uczestnicy zlotu przyjechali kamperami czy też z przyczepami, ale zamienili je na samochody osobowe lub nawet pociągi, nie chcąc opuścić okazji spotkania się z innymi i zapoznania się z ofertą targów. Kampery ustawione na wyznaczonym placu tuż przy hali nr 3 utworzyły szeroką aleję traktowaną przez zwiedzających jako żywy element Salonu Caravaningowego. Tę rolę uczestnicy zlotu przyjęli na siebie dobrowolnie, demonstrując swoje pojazdy i udzielając wyczerpujących odpowiedzi na pytania. Zainteresowanie caravaningiem zdecydowanie rośnie, o czym mogliśmy przekonać się również przy tej okazji.
ReklamaTurystyka przy motoryzacji – sprawdza się! 3
Turystyka przy motoryzacji – sprawdza się! 4

ŠKODA, razem ze School of Form, zorganizowała AMAZING PARTS – wydarzenie, podczas którego nowa Octavia została rozebrana na części, a z nich studenci School of Form stworzyli nowe formy użytkowe.

Co można było zobaczyć?
Tłumy przybyłe na targi Motor Show odwiedziły również hale, na których swoją ofertę prezentowały firmy caravaningowe. Stoisko „Polskiego Caravaningu” wzbogacone było o asortyment firmy Honda (agregaty, kosiarka do trawy, ponton z silnikiem), a także niesamowitą rzecz – Huler, czyli coś, co można określić mianem „elektrycznej hulajnogi” (więcej o urządzeniu w „PC” nr 54 marzec 2013). Przez dwa dni targów (VIP Day, a także piątek 5.04) każdy, pod okiem  projektanta i wykonawcy – p. Kuby Karwata, mógł się przejechać Hulerem po hali wystawowej.

Podczas II Ogólnopolskiego Salonu Caravaningowego firma EBACAMP zaprezentowała absolutne nowości na polskim rynku caravaningowym: luksusowy kamper z łóżkiem elektrycznym – dzięki innowacyjnemu rozwiązaniu uzyskujemy dwu-poziomowy apartament, w pełnej wersji zimowej, a także wielozadaniowy kontener wyprawowy. Jego specjalnie zaprojektowana rama umożliwia szybkie zamontowanie kontenera turystycznego na dowolnie wybranym podwoziu auta. Mocna konstrukcja pozwala również na ekstremalne wyprawy. Z kolei Dometic Poland zaprezentował szeroką gamę produktów, od będących sztandarowym asortymentem firmy klimatyzatorów dachowych, przez innowacyjną markizę Dometic Premium, aż po liczne modele lodówek przenośnych. Dużym zainteresowaniem zwiedzających cieszyła się szczególnie nowość w naszej ofercie: przenośna lodówka kompresorowa WAECO CoolFreeze CFX, która imponuje zarówno parametrami technicznymi, jak i wykonaniem o podwyższonej wytrzymałości.
ReklamaTurystyka przy motoryzacji – sprawdza się! 5
Turystyka przy motoryzacji – sprawdza się! 6

Zlot caravaningowy towarzyszący targom ponownie okazał się być sukcesem.

- Nasze ogólne wrażenia z imprezy są pozytywne, choć należy pamiętać, że są to targi głównie motoryzacyjne, a nie w całości poświęcone caravaningowi. Mimo mniejszej niż rok temu liczby wystawców, nasze stoisko cieszyło się zwiększonym zainteresowaniem niż podczas ubiegłorocznej edycji, co pozytywnie nastawia nas do sezonu 2013 – mówi Beata Wołoszko, Sales manager RV, Dometic Poland. Firma Elcamp z Krakowa przedstawiła wyłącznie pojazdy Voyager, w trzech wersjach X,Y i Z, zatem każdy mógłby wybrać coś dla siebie. Są to pojazdy seryjnie produkowane w zakładzie tej firmy.
Turystyka przy motoryzacji – sprawdza się! 7

Część obszernego stoiska firmy Dometic.
Turystyka przy motoryzacji – sprawdza się! 8

Lodówki i chłodziarki to element wyposażenia pojazdu kempingowego, jakiego nie może zabraknąć!

- Były to pierwsze targi od wielu lat, które zakończyły się podpisaniem wielu umów sprzedaży. Praktycznie do końca czerwca wszystkie terminy produkcyjne są już wyprzedane – zdradza Jacek Luty, Dyrektor Zarządzający i Prezes Zarządu firmy Elcamp. Na targach można było również porozmawiać z polskimi przedstawicielami duńskiej firmy Camp-let, którzy prezentowali przyczepy z namiotami... jako całość! Przyczepkę rozkłada się w kilka minut i powstaje pokaźny biwak dla kilku osób. Jest aneks kuchenny, gdzie z powodzeniem można przygotowywać posiłki, a rozstawiony przedsionek daje dużą przestrzeń do biesiady. Ogromnym plusem takiej przyczepki z namiotem niewątpliwie jest jej waga, ponieważ całość zamyka się w granicach ok. 250 kg (zależnie od modelu). Kto jeszcze nie zna takiego rozwiązania, niech koniecznie zajrzy na stronę www.camp-let.com. Nie lada atrakcją dla wszystkich zwiedzających II Ogólnopolski Salon Caravaningowy (nie tylko czynnych miłośników caravaningu) były luksusowe kampery marki Pheonix, które prezentowała firma PS WENDISH. Sporych rozmiarów, jasne, ekskluzywne wnętrza robiły wrażenie i zachęcały do ich obejrzenia z bliska. Oprócz takich „cacek”, firma wystawiała kampery marki Challenger z popularnej linii Genesis. Model Genesis 31 to samochód turystyczny niewielkich rozmiarów (dł./szer./wys.: 589/230/293 cm), a przeznaczony dla czworga osób (zarówno do jazdy, jak i do spania). Z kolei model Genesis 56 stworzony został z myślą o piątce podróżujących, ale tylko dwoje może nocować w środku. Jest o ponad metr dłuższy od wspomnianego wcześniej kampera i z racji posiadania dużego garażu uchodzi za samochód turystyczny idealny dla miłośników różnych sportów. Pozostałe firmy, które prezentowały swoją ofertę podczas II OSC to: 2N-EVERPOL, AUTO PAKA, BAARD KAPALA, BORO, BÜRSTNER POLSKA, CAMP-RENT, CARGO, DEBON, DOCH, ELCAMP, INTRAK, KNOTT, LOGIC, LOYCON, MEVA-POL, NACHTMAN, NIEWIADÓW, RYDWAN, SOGEWALOT, STOPEXIM, TA-NO, TOWING SYSTEMS, WALDI.
Turystyka przy motoryzacji – sprawdza się! 9

Własnoręcznie wykonana zabudowa. Czy aby wybrać się na biwak potrzeba czegoś więcej?
Turystyka przy motoryzacji – sprawdza się! 10

Twórca zabudowy. Zaprojektował całość, wykonał i przetestował. Myśli już o produkcji seryjnej.

Wystawa propagująca turystykę
Uwagę zwiedzających hale Salonu Caravaningowego przyciągały również dwie wystawy zorganizowane przez Klub Miłośników Turystyki Kamperowej „CamperTeam”. Na przestrzeni 60 m² wystawione zostały fotograficzne relacje z podróży nagrodzone na forum przez Kapitułę nagrody „CamperTeamki 2011”. Wzbudziły one zainteresowanie gości targowych i stanowiły, oprócz walorów popularyzatorskich, niewątpliwą atrakcję Salonu Caravaningowego. Drugą wystawę tworzyły prace plastyczne dzieci, które zgłosiły je do przeróżnych konkursów przeprowadzonych na łamach „Polskiego Caravaningu”. Ekspozycja nosiła nazwę „Tak nas widzą dzieci” i spotkała się z pozytywnym odbiorem; dało się słyszeć radosne okrzyki dzieci, które wśród prac odnajdywały swoje dzieła. Organizację wystaw zawdzięczamy profesjonalnemu fotografowi i członkowi „CamperTeamu”, koledze Jerzemu Paluszczyszynowi (Slajd), któremu za pomysły i pracę włożoną w realizację ekspozycji dziękujemy! Należy wspomnieć również o pomocnikach: Krystianie Pizon, Grzegorzu Dubrawskim i Witoldzie Ździtowieckim.
Turystyka przy motoryzacji – sprawdza się! 11

Kontener wyprawowy EBACAMP bardzo interesował zwiedzających.

Podsumowania zdań kilka
Wspominając tegoroczną edycję Ogólnopolskiego Salonu Caravaningowego, nasuwa się również wniosek – przybywa na polskim rynku caravaningowym firm, które samodzielnie projektują i wykonują pojazdy turystyczne. Cieszymy się, że wciąż spotykamy ludzi z pasją, którzy dodatkowo potrafią połączyć ją z pracą. Faktem jest, że podczas tegorocznej edycji Ogólnopolskiego Salonu Caravaningowego przeważały kampery. Wystawione dla szerokiej publiczności przyczepy kempingowe można było policzyć na palcach jednej ręki. Dlaczego tak? Według wystawców, to właśnie kampery dominują na polskim rynku caravaningowym, a niewielka jest sprzedaż przyczep kempignowych. Kampery czy też vany z zabudową mieszkalną są już dziś kompaktowe – wygodne i w pełni funkcjonalne, a do tego zwinne. Mimo wyższej ceny, producenci i dilerzy takich pojazdów słyszą częste zapytania o ich dostępność. Wielu z wystawców już zadeklarowało swój udział w przyszłorocznej edycji targów, a ta najprawdopodobniej będzie miała miejsce w dniach 27-30 marca 2014 r.
Turystyka przy motoryzacji – sprawdza się! 12

Ciekawe rozwiązania projektantów z zespołu EBACAMP podglądali ci, którzy myślą o zakupie kampera.

Kończąc jeszcze jedna myśl – duża część odwiedzających targi dopiero poznała caravaning i... była nim wręcz zafascynowana! Byli też i tacy, którzy nie mogli się nadziwić jak można mieszkać w takich pojazdach... A można, i to z przeżyciem cudownej przygody! Z kolei zagorzali caravaningowcy chętnie zapoznawali się z ofertą poszczególnych firm, dyskutowali z redakcją „Polskiego Caravaningu” o bieżącej sytuacji na rynku, kempingach w Polsce i za granicą, a także o kolejnych wydaniach magazynu. Przy okazji, za wszystkie odwiedziny naszego stoiska, zapytania i rozmowy serdecznie dziękujemy. Wiemy dla kogo tworzymy to pismo!

Tekst: Joanna Zduńczyk,
Tadeusz Sakowski
Zdj.: JZ, Henryk Janecki, Motor Show


15.05.2013
Obserwuj nas na Google News Obserwuj nas na Google News