artykuły

aktualnosciAKTUALNOŚCI
ReklamaBilbord - bookingcamper zacznij zarabiac

Tak się rodzi półintegral z Niewiadowa

Czas czytania 4 minuty
Tak się rodzi półintegral z Niewiadowa

Już w te wakacje Polacy będą mogli poszczycić się kamperem... prosto z Niewiadowa! Znana dotąd głównie z produkcji przyczep kempingowych podłódzka fabryka pokusiła się o budowę samochodu kempingowego na podwoziu Fiata Ducato Kabina 2.3. Maxi. Na razie – na ukończeniu jest prototyp Romera.

Rok 2010 upływa miłośnikom caravaningu w Polsce pod znakiem budowy kamperów “na własną rękę”, a także przebudowy własnych pojazdów na te typu “domu na kółkach”. Tym bardziej cieszymy się, że polska fabryka w Niewiadowie, dotąd znana przede wszystkim z produkcji przyczep, podąża za trendami i chce wypełnić zapotrzebowanie na rynku powstałe z chęci posiadania samochodu kempingowego. Najmłodsze dziecko Niewiadowa będzie nosiło nazwę Romer. Polski rynek caravaningowy potrzebuje nowości. Przyczepy podłódzkiego producenta zyskały już renomę i uznanie na Zachodzie oraz w Skandynawii. Teraz czas na kampera z Polski!

Tak się rodzi półintegral z Niewiadowa 1

Jan Siczek, prezes zarządu Niewiadów S.A. z optymizmem patrzy w przyszłość swojego zakładu.

Współpraca się opłaca
Zleceniodawcą wykonania prototypu samochodu jest firma Metalpol z Łodzi. Prototyp powstaje na nietypowym dla zabudowy kempingowej podwoziu Fiat Ducato Kabina 2.3. Maxi (moc silnika 88 kW, rozstaw osi 4035 mm). Zespół pracujący przy Romerze przyznaje, że do budowy nadwozia kempingowego przydała się wiedza i doświadczenie nabyte podczas konstruowania przyczep kempingowych.
Tak się rodzi półintegral z Niewiadowa 2

Tak się rodzi półintegral z Niewiadowa 3

- Na razie kończymy prototyp kampera. I chociaż będzie on służył i wyłącznie celom poglądowym, musi być rzetelnie zaprojektowany i zbudowany - mówi Leszek Reszka, kierownik projektu. - Docelowo pojazdy te będą budowane na typowych do zabudów kempingowych podwoziach pianole, z wyciętą już kabiną, przystosowaną do zabudowy o niższym zawieszeniu. Jak zapowiadają wykonawcy projektu, Romer ma zostać wprowadzony do oferty w sezonie 2011 r.

ReklamaTak się rodzi półintegral z Niewiadowa 4
O meblach słów kilka

Niewiadowski kamper przeznaczony jest dla czterech osób. W tylnej części pojazdu znajduje się dwuosobowe łóżko, natomiast kolejne dwa miejsca do spania powstają po złożeniu wolno stojącego stołu w przedniej części samochodu. Meble wykonane zostały ze sklejki foliowanej Voehringer według wzoru Airolo Birnbaum 17440 (gruszka). Poszycie zewnętrzne natomiast to laminat w kolorze srebrnego metaliku, a wnętrze zrobione zostało z białego, matowego laminatu. Fotele w kabinie kierowcy są obrotowe. W sypialni znajdzie się także kotara, dzięki której użytkownicy będą mogli zyskać trochę prywatności. A wszystko to dopełnione nowoczesnym oświetleniem typu LED.
Tak się rodzi półintegral z Niewiadowa 5

Na wyposażeniu
Z długości użytkowej 4,5 m wygospodarowane zostało miejsce na łazienkę z prysznicem i kasetą WC firmy Thetford. To pomieszczenie oddzielają od reszty pojazdu przesuwane drzwi. Prysznic z brodzikiem to własna konstrukcja pracowników Niewiadowa. W łazience znalazła się także umywalka z szafką na podręczne kosmetyki oraz lustro.
Tak się rodzi półintegral z Niewiadowa 6

Kuchnia może zaoferować lodówkę zasilaną na trzy sposoby (12 V, 230 V i gaz) o pojemności 60 litrów i dwupalnikową kuchenkę z okrągłym zlewozmywakiem. Sprzęt pochodzi od wiodącego producenta  wyposażeń pojazdów kempingowych – Dometic. Zamontowane w Romerze zbiorniki na czystą i zużytą wodę (w standardzie - od Fiammy) mają pojemność 70 litrów. Miejsce na butlę gazową o pojemności 11 litrów znalazło się pod kuchenką. Kamper wyposażony został w jeden akumulator o pojemności 80 Ah, do tego zastosowano urządzenie sprzęgające alternator z dodatkowymi akumulatorami. We wnętrzu Romera pociągniętych zostało ponad 300 m przewodów! Znaleźć tam można 6 gniazd wtykowych o napięciu 230 V, a także 4 o napięciu 12 V (typu zapalniczkowego). Prototyp kampera nie został wyposażony w ogrzewanie, ale docelowo producenci przewidują w Romerze ogrzewanie gazowe Truma S 3002, z opcją systemu rozprowadzenia poprzez dołożenie rur. W przyszłości tego typu ogrzewanie będzie zamontowane w tym kamperze w szafie ubraniowej. Wykonawcy projektu budowy kampera nie chcą zdradzać jeszcze jego ceny, ale zapewniają, że będzie ona niższa od tego typu nowych pojazdów sprowadzanych z zagranicy.
ReklamaŚT2 - biholiday 06.03-31.05 Sebastian
Tak się rodzi półintegral z Niewiadowa 8

Tekst: Joanna „Funkel” Gracek
Zdjęcia: Leszek Reszka i Sebastian Klauz


06.07.2010
Obserwuj nas na Google News Obserwuj nas na Google News