artykuły

aktualnosciAKTUALNOŚCI
ReklamaBilbord Ubezpieczenia

Przyczepą i kamperem po torach

Czas czytania 6 minut
Przyczepą i kamperem po torach

Przewozy pojazdów kempingowych koleją to ekologiczna, wygodna, szybka i bezpieczna oferta, coraz częściej popularna wśród caravaningowców. Dla niektórych to idealne połączenie walorów podróży pociągiem z turystyką kempingową i caravaningiem.

Czy można połączyć turystykę kempingową i caravaning z podróżą koleją? Otóż tak, ponieważ podróż którą odbyłem jest najlepszym tego przykładem. W pierwszym przypadku odbyłem niezapomnianą trzytygodniową podróż „Koleją po Europie”. Ale co to ma wspólnego z turystyką kempingową? W czasie tej wyprawy nigdy nie korzystałem z hoteli i pensjonatów. Głównym miejscem noclegowym, a przede wszystkim wypoczynkowym, były nowoczesne kempingi porozmieszczane w różnych częściach Europy. Dzięki tej możliwości mogłem połączyć zamiłowanie do turystyki kolejowej z potrzebą przebywania na łonie natury wśród przepięknych krajobrazów.

Przyczepą i kamperem po torach 1

Bardziej popularne staje się połączenie caravaningu z podróżą pociągiem. Niektóre linie kolejowe położone są wśród malowniczych krajobrazów, a przejazdy nimi są niepowtarzalne i mają swój niezapomniany urok. Coraz częściej w krajach zachodnich mamy do czynienia z przewozami pojazdów kempingowych (przyczep i kamperów) przez specjalne składy pociągów. Dla turystów zagranicznych liczy się przede wszystkim czas przejazdu do miejsca docelowego. Skorzystanie z tej usługi powoduje skrócenie czas przejazdu. Oferta ta możliwa jest dzięki nowoczesnym pociągom i dobrze rozbudowanej sieci kolejowej. Pociągi ekspresowe kursujące na Zachodzie są coraz szybsze, osiągają prędkość powyżej 150 km/h. Dla niektórych właścicieli kamperów, prędkość ta jest po prostu nieosiągalna.

ReklamaŚT - biholiday 06.03-31.05 Sebastian
Przewozy koleją
Tego typu oferta świetnie sprawdzała się w Polsce, dlatego wznowienie przejazdów z autokuszetkami ma wielu zwolenników. Wielu z nas przeszkadzają dziurawe drogi, brak autostrad i zwiększająca się co roku liczba wypadków. Liczba samochodów osobowych  wzrasta lawinowo, w tempie rzadko spotykanym na świecie. Niestety, dróg i autostrad przybywa bardzo mało, a ich stan jest niezadowalający. Nie każdy z turystów ma też ochotę prowadzić cały dzień samochód, a w szczególności jechać przez nasz kraj w weekendy, święta czy w trakcie urlopu. Największe zastosowanie tych przewozów ma miejsce do regionów docelowych położonych w dużych odległościach od miejsca stałego zamieszkania. Turysta dzięki tej ofercie posługiwać się może własnym samochodem kempingowym w miejscu docelowym i nie jest przede wszystkim narażony na zmęczenie podróżą w czasie etapu dowozowego i powrotnego. Niektórzy caravaningowcy z Zachodu  traktują nas kraj tranzytowo, gdyż nie jest on celem ich podróży. Wielu z nich wolałoby wstawić auto do pociągu, omijając zatłoczone drogi, niż przemieszczać się po remontowanych i niebezpiecznych drogach.

Przyczepą i kamperem po torach 3

Przewóz kamperów i przyczep kempingowych koleją rozwinął się w znacznym stopniu w krajach alpejskich (np. Austrii i Szwajcarii). Na niektórych trudno dostępnych obszarach (np. Kandersteg – Goppenstein) przewóz samochodów koleją jest niezbędny ze względu na brak odpowiedniej infrastruktury drogowej. W tym przypadku kolej jest jedynym środkiem transportu. W Szwajcarii, oprócz kolei państwowych SBB, działa wielu mniejszych prywatnych przewoźników kolejowych.  Samochody i pojazdy kempingowe przewożą między innymi koleje BLS, RhB i MG Bahn. Oferta autokuszetek skierowana jest dla bogatszych turystów. Bilety dla samochodów osobowych na trasie Berlin – Loerrach kosztują ponad 100 euro. Stawki dla pojazdów kempingowych są jeszcze większe. Do tego trzeba dodać dodatkowe koszty za miejscówkę lub kuszetkę. Wielu turystów analizowało tę opcję przejazdu. Niestety, podróże tego typu nie należą do najtańszych. W niektórych przypadkach podróż pociągiem z własnym kamperem lub przyczepą jest ponad dwa razy droższa. Czas przejazdu takim pociągiem jest znacznie szybszy, ale na niektórych trasach  porównywalny z przejazdem samochodem.

ReklamaPrzyczepą i kamperem po torach 4
Przewozimy kampera i przyczepę
Najczęściej zadawane pytanie to: „Gdzie i jak przewieźć pojazd kempingowy?”. Odpowiedź wcale nie jest prosta. Zależy bowiem od wielu czynników. Pierwszym z nich, moim zdaniem najważniejszy, to poznanie sieci połączeń, którymi przewożone są samochody i pojazdy kempingowe. Nie powinniśmy mieć z tym większych problemów w Austrii, Szwajcarii i Niemczech. Drugi istotny czynnik to dostępność do tzw. terminali. Tylko te niezbędne miejsca umożliwiają załadunek i wyładunek wszelkiego rodzaju pojazdów. Rozmieszczenie ich w Europie jest bardzo zróżnicowane. Największa sieć terminali usytuowana jest we Francji, Niemczech i Włoszech. Usytuowane są także w większych miastach Europy (np. w Paryżu, Monachium, Pradze, Wiedniu i Atenach).

Przyczepą i kamperem po torach 5

Kolejny czynnik warunkujący tego typu przewozy to obowiązkowy skład pociągu posiadający specjalne wagony platformy. Najważniejsze pytanie to „Czy przewieziemy nasz pojazd kempingowy?”. Jak wiadomo pojazdów tego typu jest kilka. Poczynając od przyczep składanych i tzw. kamperków, a na dużych pojazdach kończąc. Największe możliwości mają oczywiście małe „kamperki” oraz zestawy składające się z samochodu osobowego i składanej przyczepy kempingowej. Schody zaczynają się wówczas, kiedy posiadamy dużego kampera lub większy zestaw kempingowy. Takich pojazdów nie przewieziemy np. w Czechach, na Słowacji, we Włoszech i Francji, mimo że świadczone są tam przewozy samochodów osobowych. Problem stwarzają ograniczenia wagonów platform, najczęściej tych krytych i dwupoziomowych. Warunkiem przewozu jest odpowiednia (z góry ustalana) wysokość i szerokość pojazdu kempingowego, który zamierzamy przewieźć.

Przyczepą i kamperem po torach 6


Wagony platformy
Do przewozu samochodów osobowych, kamperów i przyczep kempingowych służą tzw. wagony platformy. Mogą to być wagony kryte, otwarte a także dwupiętrowe. Konstrukcyjnie przystosowane są do załadunku i wyładunku różnego rodzaju pojazdów (w tym pojazdów kempingowych). W czasie podróży osiągają prędkość nawet 120-140 km/h, a zagranicą nawet powyżej 150 km/h. Składy pociągów są zróżnicowane w zależności od zapotrzebowania na tego typu przewozy. Spotkać można pociągi złożone z samych wagonów platform, które stosowane są przeważnie na krótszych trasach lokalnych lub regionalnych. Drugim rozwiązaniem są składy łączone, czyli połączenie wagonów do przewozu samochodów i przyczep z wagonami osobowymi (z miejscami do siedzenia i leżenia). Tego typu składy kursują przeważnie na dłuższych trasach. Pasażerowie, posiadacze samochodów, kamperów, przyczep i innych pojazdów całą podróż spędzają w nowoczesnych wagonach 1 lub 2 klasy. Zdarza się też, że do normalnego składu pociągu osobowego, pospiesznego i ekspresowego dołączany jest jeden lub dwa wagony platformy. Metoda ta ma zastosowanie na trasach najmniej uczęszczanych.

Przyczepą i kamperem po torach 7

W Polsce do 2004 r. wagony platformy doczepiane były do wybranych składów pociągów pasażerskich wyposażonych w wagony z miejscami do leżenia. Kursowały na trasach Gdynia Główna Osobowa – Zakopane - Gdynia Główna Osobowa oraz Gdynia Główna Osobowa - Katowice Zawodzie - Gdynia Główna Osobowa. Pięć lat temu wstrzymano tego typu przewozy. Obecnie trwają rozmowy w sprawie ponownego uruchomienia tych specjalnych składów pociągów.

Wojciech Witkowski


06.07.2009
Obserwuj nas na Google News Obserwuj nas na Google News