Wynik to daleki do rekordowych poziomów sprzedaży kamperów i przyczep kempingowych w okresie od 2020 do 2022 roku, ale i tak ponad 54 000 nowych rejestracji pojazdów kempingowych w pierwszej połowie tego roku to wynik bardziej niż imponujący mając na uwadze inflację i pogarszające się nastroje konsumentów.
Organizacja branżowa CIVD podała najnowsze dane z rynku niemieckiego. Nasi zachodni sąsiedzi od początku stycznia do końca czerwca br. kupili i zarejestrowali 54 299 nowych kamperów i przyczep kempingowych (-1,6 procent w porównaniu z pierwszym półroczem 2022 roku).
Ów spadek nie dotyczy kamperów. W interesującym nas tu okresie Niemcy kupili 41 500 egzemplarzy takich pojazdów (+1,3 procent w porównaniu z pierwszym półroczem 2022 roku). Na słabsze wyniki wpływ ma spadająca podaż przyczep kempingowych. Z liczbą 12 799 nowych rejestracji to wynik gorszy aż o 10 procent w porównaniu do dwóch pierwszych kwartałów ubiegłego roku.
W komunikacie prasowym podkreśla się, że niemieccy producenci wyprodukowali w okresie od 2020 do 2022 roku ponad 375 000 nowych pojazdów rekreacyjnych. A na słabnące wyniki ma wpływ także problem z podzespołami do budowy kamperów i przyczep kempingowych.
Trudności sygnalizowane w wielu sektorach gospodarki
Owszem, dostępność pojazdów bazowych nieco się poprawiła w ciągu ostatniego półrocza, ale w dużej mierze dlatego, że producenci polegają na szerszej gamie modelowej. W opinii CIVD, nadal producenci domów na kołach funkcjonują w sytuacji problemów z dostawami niezbędnych komponentów. Na domiar złego, rośnie presja płacowa wśród pracowników, co w sytuacji niedoboru personelu na liniach produkcyjnych każe ograniczać produkcję.
- A wysokie ceny energii jeszcze bardziej skomplikowały sytuację. W tym kontekście ponad 54 000 nowych rejestracji w pierwszej połowie roku to wynik bardziej niż imponujący - komentuje sytuację Daniel Onggowinarso z organizacji branżowej CIVD.- Branża caravaningowa i tak może uważać się za zwycięzców okresu pandemii, ponieważ pomimo wszystkich kryzysów zainteresowanie samochodami kempingowymi i przyczepami kempingowymi pozostaje wysokie, a potencjał naszej branży jest daleki od wyczerpania.
Fot. R.Dobrowolski / CIVD