Przez pierwsze 9 miesięcy br. do Polski sprowadzono ponad 1200 samochodów w wieku powyżej 25 lat. I nie chodzi tutaj o zezłomowane auta naszych zachodnich sąsiadów, ale o pojazdy posiadające wartość kolekcjonerską.
Według danych Ministerstwa Finansów udostępnionych Classicauto.tv liczba aut mających więcej niż 25 lat, które zostały sprowadzone do Polski z krajów Unii Europejskiej w 2012 r. wyniosła 1162 sztuk. W przypadku aut sprowadzonych od stycznia do końca sierpnia 2013 r., ich liczba wyniosła niewiele mniej niż w całym ubiegłym roku, bo aż 1108 sztuk. Jeśli zbliżona tendencja zostanie zachowana, możemy spodziewać się, że do naszego kraju w tym roku trafi ponad 1600 aut zabytkowych, czyli nawet o około 40 proc. więcej, niż jeszcze rok wcześniej.
Na zbliżonym poziomie pozostaje zainteresowanie samochodami spoza UE. Liczba aut mających więcej niż 25 lat, które zostały sprowadzone do Polski spoza Wspólnoty w 2012 r. sięgnęła 213 szt. Podobnej ilości można spodziewać się także w tym roku, w okresie od 1 stycznia do 31 sierpnia 2013 r. na polskim rynku pojawiło się 140 aut.
- Brak wzrostu w ilości sprowadzanych aut spoza Unii Europejskiej wcale nie oznacza, że moda głównie na amerykańskie auta już minęła. Wciąż główną barierą utrudniającą import aut zza oceanu są skomplikowane formalności oraz niemałe koszty transportu i odprawy celnej – mówi Paweł Klocek, autor bloga Classicauto.tv.
Zdaniem blogera rynek klasycznych aut w Polsce rośnie nie tylko dzięki importowanym egzemplarzom.