artykuły

aktualnosciAKTUALNOŚCI
ReklamaBilbord Ubezpieczenia

„Osiemnastka” bez zmarszczek

Czas czytania 9 minut
„Osiemnastka” bez zmarszczek

Historia
Samochód zakupiono w Polsce w 2008 r. z udokumentowanym stanem licznika 120 tys. km.

Zabudowa. Dziwne... nic nie pęka
Bryła auta to tradycyjna zabudowa samochodu kempingowego z alkową. Ściany boczne wykonano z blachy aluminiowej groszkowanej. Osłony dolnych partii nadwozia wykonano z blachy aluminiowej. Drobne części wykończeniowe – z szarego plastyku. Zabudowa części mieszkalnej to bardzo trwała i solidna konstrukcja. Po 18 latach eksploatacji nie zauważono pęknięć w miejscach łączeń blach oraz przecieków wody do wnętrza. Występują małe problemy z drobnymi częściami plastykowymi, które co jakiś czas należy restaurować. Renowacja polega na wykonaniu zaprawek. Na ścianie bocznej zainstalowano bardzo praktyczną 2 x 2 m markizę. Rozwija się ją przy pomocy składanej korby. Sztormowe pasy skutecznie chronią ją przed silnymi wiatrami. Nadwozie w części mieszkalnej wyposażono w cztery przyciemniane, otwierane okna. Wszystkie mają rolety antykomarowe, zaciemniające i automaty samozaciągające. Okna zamykają się w dwóch praktycznych wersjach: szczelnej i rozszczelnionej. Wersja rozszczelniona, to bardzo przydatna funkcja w podróży po krajach z wysokimi temperaturami, zastępuje w pełni klimatyzację. Na dachu pojazdu umieszczono dwa otwierane okna. Jedno nad alkową, drugie nad kuchnią z identycznymi roletami. Należy pamiętać o szczelnym zamykaniu tych okien w czasie jazdy. Otwarte – grożą uszkodzeniem i zalaniem pojazdu wodą.

„Osiemnastka” bez zmarszczek 1
ReklamaŚT - biholiday 06.03-31.05 Sebastian

Krótki postój po pokonaniu trudnej trasy górskiej

Bagażnik. Tylko dla odważnych
Dach nadwozia wyposażono w relingi dachowe, które są estetycznie zainstalowane i ładnie zintegrowane z bryłą alkowy. Aluminiowa drabina osadzona na tylnej ścianie samochodu umożliwia dostęp do bardzo pojemnego boksu bagażowego zainstalowanego na dachu. Załadunek wymaga jednak dużej sprawności fizycznej oraz pomocy drugiej osoby podającej sprzęt z ziemi.
 
Wnętrze. Trzy metry komfortu
Firmie Frankia należy się duże uznane za wkomponowanie w bardzo małe wnętrze pojazdu (długość ok. 3 m) wszystkich elementów wyposażenia niezbędnych do komfortowego mieszkania i podróżowania. W części mieszkalnej bardzo wygodnie mogą spać cztery osoby. Alkowa mieści dwie dorosłe osoby. Dolna część – dwoje dzieci. Alternatywnie jedna dorosła osoba swobodnie może spać w miejscu dla dzieci. Kuchnię wyposażono w 2-palnikową kuchenkę gazową zakrytą płytą szklaną, odchylaną w kierunku okna. To bardzo dobre rozwiązanie. Wykorzystano pokrywę szklaną jako ochronę przed groźnymi płomieniami gazu. Złożona pełni funkcję miejsca przygotowania posiłków. W panelu kuchennym wmontowano bardzo przydatny i wydajny wyciąg kuchenny, który pracuje  w czasie jazdy lub postoju samochodu. Mały zlewozmywak z  baterią do ciepłej i zimnej wody, po przykryciu pokrywą z tworzywa, służy jako suszarka do naczyń. Jednak niewygodne pokrętła baterii zlewozmywakowej kwalifikują się do zamiany na  ergonomiczne. Lodówka wspaniale działa we wszystkich trzech systemach 230 V/12 V/gaz. Samoczynnie w czasie jazdy przełącza się z 230 V na napięcie 12 V. W wysokich temperaturach dochodzących do 40 st. C nie zawodzi. Bezawaryjnie schładza i zamraża produkty. Sprawdzonym dodatkowym wspomaganiem lodówki, w osiąganiu niskich temperatur, może być zdjęcie plastykowej zewnętrznej osłony. Nad kuchnią oraz w górnych partiach  części mieszkalnej  umieszczono pojemne półki oraz szafki, zamykane na bardzo dobrze działające zamki, z zabezpieczeniami przed otwieraniem w czasie jazdy. Szafę ubraniową usytuowano za fotelem kierowcy. W dolnej części umieszczono 14-litrowy bojler cieplej wody oraz piec ogrzewania gazowego. Dzięki umieszczeniu bojlera w szafie, woda po  podgrzaniu utrzymuje długo wysoką temperaturę. Podłogę pomieszczenia mieszkalnego wyłożono wykładziną dywanową, idealnie izolującą  od niskich temperatur. Miękkie podłoże wykładziny tworzy przyjemny, domowy nastrój. Ułożona luźno wykładzina umożliwia łatwe utrzymanie czystości.
„Osiemnastka” bez zmarszczek 3
Reklama„Osiemnastka” bez zmarszczek 4

Kuchnia z panelem sterowania i wyciągiem.
„Osiemnastka” bez zmarszczek 5

Bezawaryjna wielosystemowa lodówka z zamrażalnikiem.
„Osiemnastka” bez zmarszczek 6

Dwa komfortowe miejsca sypialne w alkowie.
„Osiemnastka” bez zmarszczek 7

Jadalnia z miejscem dla czterech osób.
„Osiemnastka” bez zmarszczek 8

Miejsce sypialne dla 2 dzieci lub 1 osoby doroslej.

Ogrzewanie gazowe. Pamiętaj: bateryjki!
Niezawodnie działa automatyka związana z ogrzewaniem gazowym. Reguluje temperaturę wnętrza pojazdu sterowaniem automatycznym lub ręcznym. Ciepło rozprowadzane jest rurociągami po całym wnętrzu, włącznie z łazienką. Wentylator nawiewu ciepłego powietrza ma regulację nadmuchu, automatyczną i ręczną. Pokrętło sterowania ulokowano na ścianie szafy ubraniowej. Ogrzewanie gazowe działa bezproblemowo w czasie jazdy i postoju. Przy włączeniu ogrzewania samochodowego jest naprawdę bardzo ciepło. Samochodem można się poruszać w niskich temperaturach. Dodatkowo zainstalowano na stałe mały 0,5 kW grzejnik elektryczny wykorzystywany w porze zimowej do utrzymania stałej wilgotności wnętrza samochodu. Piezoelektryczna zapalarka gazu w piecu wymaga okresowej wymiany dwóch baterii typu AAA.
„Osiemnastka” bez zmarszczek 9

Bardzo przydatna jest roleta z przednią ścianą.

Ciepła woda. Wieczna młodość?
Wspaniale wyposażono  auto w gazowy system grzania wody. Steruje tym mały przełącznik oraz pokrętło ustawienia temperatury. Urządzenia zamontowano wygodnie, na ścianie szafy ubraniowej. Po przesunięcia przełącznika w dół, po 10 minutach pojawia się ciepła woda. Ciepłą wodę doprowadzono do baterii zlewozmywakowej, baterii łazienkowej oraz prysznica. Podtrzymanie temperatury podgrzewanej wody następuje automatycznie, w zależności od potrzeb, w  zakresie od 30 do 70 st. C. Instalacje gazowe ogrzewania i ciepłej wody są zasilane gazem propan-butan z jednej  butli 11kg. Umieszczono ją w specjalnej komorze dostępnej z zewnątrz pojazdu. Instalacje te są zaskakująco ekonomiczne. Butlę o pojemności 11 kg gazu wymienia raz w roku. Wyposażono też pojazd w 3-kilogramowa zapasową awaryjną butlę, z której nigdy nie korzystano. Materiały, z których jest wykonana, są bardzo trwałe, nie zmieniają kolorów, nie pękają, brak śladów starości.

Łazienka. Lepiej na bosaka
Pomieszczenie łazienki zabudowano w prawej tylnej części pojazdu. Wyposażono w umywalkę i baterię umywalkową przystosowaną do regulacji temperatury wody. Jednocześnie bateria zawieszona w uchwycie na suficie pełni funkcję prysznica. W podłodze zainstalowano brodzik ze spustem wody. Niestety – brodzik wykonano z tworzywa, które jest nieodporne na używanie w twardym obuwiu. Łazienka ma zabudowaną na stałe toaletę WC. Pojemnik na nieczystości opróżniany jest  przez małe drzwiczki zewnętrzne. Spłuczka  WC pobiera pompą wodę ze zbiornika czystej wody. Na ścianie łazienki, nad dużym oknem z matową przesłoną, przyklejono duże lustro. Na przeciwnej ścianie zamontowano zamiast szafek bardzo funkcjonalne transparentne dwa pojemniki na kosmetyki i przybory toaletowe. Pod umywalką zamontowano estetyczną plastykową szafkę przeznaczoną na środki czystości – dostępną też z zewnątrz samochodu.
Mimo 18-letniej eksploatacji, materiały z których wykonano pomieszczenie łazienki są bardzo trwałe, nie zmieniają kolorów, nie pękają, nie posiadają śladów starości.
  
Zbiorniki. Cztery
Firma nie zawiodła. Jak przystało na konstruktora znającego potrzeby użytkowników, wyposażyła samochód w cztery zbiorniki: 40 l zbiornik czystej wody, 60 l zbiornik szarej wody, 20 l zbiornik nieczystości WC, 60 l zbiornik paliwa.

Instalacja elektryczna. Jak uszkodzić elektroblok
Instalację elektryczną pomieszczenia mieszkalnego zasilono z oddzielnego akumulatora 12 V/ 60 Ah zainstalowanego pod obrotowym siedzeniem pasażera. Sterowanie realizuje  elektroblok zainstalowany w jednej z szafek. Urządzenia elektryczne, jak pompa wody, oświetlenie, wentylatory są zabezpieczone automatycznymi bezpiecznikami bimetalowymi ulokowanymi w elektrobloku. Elektroblok ma zabudowany prostownik, który mierzy napięcie akumulatora pokładowego części mieszkalnej oraz samochodowego. Wskaźniki diodowe umiejscowione w panelu kuchni sygnalizują poziom naładowania akumulatorów, pokładowego i samochodowego. Wbudowany prostownik po przełączeniu na ładowanie zasila wybrany akumulator pokładowy lub samochodowy. Ładowanie jest możliwe na postoju z sieci 230 V lub w czasie jazdy z alternatora samochodu. Producent nie zainstalował zabezpieczenia przed ładowaniem akumulatorów z jednoczesnym uruchomieniem silnika.  Ładowanie tym sposobem nieuchronnie uszkadza układ prostownika w elektrobloku.

Dane techniczne:
Podwozie: Fiat Ducato 1,9 D Talento
Zabudowa: Frankia typ A 460 H – Niemcy, Monachium
Rok produkcji: 1993 r.
Dopuszczalna masa całkowita: 2820 kg.
Moc: 70 km/ 51 kW przy 4600 obr./min
Maksymalna prędkość: 112 km/h
Długość maks. 4,6 m, maks. wysokość 3,10 m
Zarejestrowany do przewozu 4 osób
Pierwsza rejestracja i zakup 2008 r. w Polsce
Stan licznika przy zakupie 120 tys. km
Cena zakupu: 40 tys. PLN
Relacjonowany stan 139 tys. km, po 3 latach eksploatacji 
Roczne przebiegi po trasach Polski i Europy: ok. 7 tys. km.

Audio, TV. Nie jedzie z nami pilot
Samochód ma fabrycznie wbudowane radio samochodowe w kabinie kierowcy oraz instalacje głośników stereo w części mieszkalnej. Wada – to brak zdalnego sterowania radiem. Zaletą jest możliwość odbioru fal długich “LW” niezbędnych za granicami Polski. W związku z brakiem instalacji TV wykonano dodatkową półkę, w której ulokowano multimedialny  telewizor 11” LCD. Dodatkowo zainstalowano gniazda wtykowe 230 V i 12 V. Jednocześnie zamontowano zewnętrzną antenę TV łącznie z przewodami. 
„Osiemnastka” bez zmarszczek 10

Załadunek sprzętu turystycznego.

Kabina kierowcy. Nie pochodzisz
Nadwozie w części samochodowej to typowa, adaptowana kabina z samochodu  Fiat Ducato Talento. Lakier – jak na tak długi okres użytkowania – jest gładki, z połyskiem, bez wżerów i śladów korozji. Kabina wyposażona jest w dwa fotele, w tym obrotowy pasażera. Pozycja kierowcy jest wygodna. Nawet przy dalekich dziennych przebiegach, rzędu 600 km, nie odczuwa się zmęczenia. Wysoko umiejscowione fotele dają dobrą możliwość obserwowania trasy. Alkowa nad kabiną kierowcy znakomicie pełni rolę izolatora. Odczuwalnie rekompensuje brak klimatyzacji w samochodzie. Jednocześnie bardzo dobrze działają okna, które odprowadzają ciepło w pozycji rozszczelnionej. Drążek zmiany biegów zamontowany przy kierownicy nie zawsze pracuje precyzyjnie. Drzwi kabiny dodatkowo zabezpieczono wymyślnym patentem przed złodziejami. Brak kamery cofania rekompensują bardzo duże boczne lustra. Deska rozdzielcza jest prosta i czytelna. Przejście między fotelami kierowcy i pasażera w czasie jazdy nie należy do najwygodniejszych. Prowadzenie auta, jak na  zaawansowanie techniczne sprzed 18 lat, jest dobre.
„Osiemnastka” bez zmarszczek 11

Silnik 1,9D pozwala na rozwinięcie prędkości do 112 km/h.

Układ napędowy. Przytkaj uszy
Silnik 1,9D pozwala na rozwinięcie prędkości do 112 km/h. Stała ekonomiczna prędkość najczęściej stosowana 70-90 km/h. Zużycie paliwa – średnio ok. 8 l/100 km. Skrzynia pięciobiegowa. Silnik jest dość hałaśliwy i słyszalny w kabinie. Po ułożeniu dodatkowej wykładziny dywanowej oraz zamontowaniu plastykowej osłony dołu silnika, uciążliwość hałasu zmalała. Trudno przyzwyczaić się do hamulca ręcznego z lewej strony, umiejscowionego przy drzwiach kierowcy. Podsumowując: układ jest nieskomplikowany i znany z bezawaryjności. Przebieg 135 tys. km bez awarii to dobry wynik. 

Drzwi wejściowe. Dwoje...
Drzwi są dzielone na dwie osobno otwierane  części. Każda z nich ma po dwa zawiasy oraz osobne zamknięcia. W dolnej części wmontowano wywietrznik z ruchomą zasuwą odcinającą  nadmuch zimnego powietrza. Dwa komplety uszczelek chronią przed chłodem. Wygodny wysuwany stopień. 

Serwis i naprawy w okresie 3 lat
Dwukrotna wymiana oleju silnikowego i filtru. Wymiana płynu chłodzącego. Wymiana zwrotnicy prawej. Wymiana osłony gumowej przegubu półosi. Wymiana paska klinowego.

Ideał blisko       
Samochód kempingowy Fiat Ducato Talento A 460 H  to jeden z najmniejszych samochodów w wersji z alkową. Dobry do podróży dla 3 osób lub 2 dorosłych i 2 dzieci. Wyposażony we wszystkie niezbędne urządzenia przydatne w turystyce karawaningowej. Idealnie sprawdza się na dalekich europejskich trasach oraz  wyjazdach weekendowych i okolicznościowych. Całkowita długość pojazdu wynosząca 4,6 m pozwala parkować w miejscach dozwolonych tylko dla samochodów osobowych. Opłaty za przejazd autostradą są takie, jak za samochód osobowy. Bardzo łatwy w manewrowaniu i parkowaniu. Bezproblemowo sprawdza się w podróżach po krętych i wąskich górskich trasach. To pojazd niezwykle ekonomiczny. Nie przysparza dodatkowych kosztów eksploatacyjnych w postaci napraw i awarii. Mimo 18-letniej eksploatacji,  w dalszym ciągu  sprawdza się jako pełnosprawny komfortowy  pojazd kempingowy. Auto jest przyjazne i przyjemne w czasie wypoczynku. Niewielkim kosztem można w nim swobodnie podróżować, wspaniale komfortowo wypoczywać, i cieszyć się życiem.
„Osiemnastka” bez zmarszczek 12

Prosta i funkcjonalna kabina kierowcy. Tylko ten hamulec z lewej...

Tekst i zdjęcia:
Bogumił Wojnowski
bogumilwojnowski@gmail.com


08.03.2011
Obserwuj nas na Google News Obserwuj nas na Google News