W japońskich laboratoriach Yokohamy odkryto nieocenione właściwości wyciągu olejku ze skórek pomarańczy. Pozwalają one na zwiększenie styku opony z nawierzchnią, dając jej lepszą przyczepność, mniejsze zużycie w trakcie użytkowania oraz gwarantują kierowcy większe bezpieczeństwo jazdy!
Początkiem tej nowatorskiej technologii był projekt Yokohamy zakładający zwiększenie udziału materiałów nieropopochodnych w produkcji opon do 80 proc. Naturalny kauczuk jest produktem bardzo trwałym, jednak jego przyczepność w porównaniu z gumą syntetyczną była wciąż dużo słabsza.
W trakcie badań i testów w japońskich laboratoriach okazało się, że poszukiwanym rozwiązaniem mogącym zastąpić oleje ropopochodne dodawane w celu poprawy przyczepności kauczuku jest olej ze skórki pomarańczy. Inżynierowie Yokohamy odkryli, że molekuły tego olejku posiadają podobną strukturę do molekuł kauczuku naturalnego, co sprawia, że oba składniki doskonale się ze sobą łączą. Dodanie olejku pomarańczowego sprawia, że opony są bardziej miękkie, co pozwala uzyskać większą powierzchnię styku w warunkach mokrej i suchej nawierzchni, nawet w przypadku dużych nierówności. W efekcie otrzymujemy oponę o ponadprzeciętnej przyczepności, niskich oporach toczenia, a co za tym idzie – zapewniającą oszczędność paliwa.
Nowatorska technologia mieszanki NANO
To rewolucyjne odkrycie sprawiło, że olejek ze skórek pomarańczy stał się częścią mieszanki NANO Blend wykorzystywanej przez Yokohamę do produkcji opon w technologii BluEarth – przyjaznej środowisku, człowiekowi i społeczeństwu. Starannie dobrany skład mieszanki na bazie olejku pomarańczowego, drobnej krzemionki i polimeru umożliwia zrównoważenie osiągów opon. Technologia NANO Blend zakłada, że każdy z jej elementów jest odpowiedzialny za inne właściwości opony. Polimer powoduje, że podczas jazdy ze stałą prędkością opona uzyskuje super-niskie opory toczenia, co wpływa na znaczne zmniejszenie zużycie paliwa. Z kolei olejek pomarańczowy w połączeniu z drobną krzemionką podnosi temperaturę opony w warunkach szybkiej jazdy, zapewniając jej doskonałą przyczepność i utrzymując przy tym niskie opory toczenia – niższe o 20 proc. niż w przypadku opon standardowych.