Nie stworzysz pasa dla karetek, zapłacisz 726 euro! Do tego przypominamy najważniejsze informacje dla zmotoryzowanych, którzy wybierają się do Austrii.
Przepisy ruchu drogowego w tym kraju i znaki drogowe w znacznej mierze nie różnią się od tych obowiązujących w większości krajów Europy. Podczas opadów śniegu wymagane są zimowe opony, w skrajnie trudnych warunkach – łańcuchy na koła. Ograniczenie prędkości na autostradach wynosi do 130 km/h, na drogach krajowych do 100 km/h, a w terenie zabudowanym do 50 km/h. Dopuszczalna dawka spożytego alkoholu – do 0,5 promila. Za jej przekroczenie grożą kary od 200 do 500 euro, z odebraniem prawa jazdy włącznie.
Fotografie z wypadku
Kto nie chce ryzykować, powinien zawsze mieć przy sobie aparat fotograficzny lub choćby telefon z funkcją aparatu, by w przypadku wypadku drogowego móc go udokumentować. Na zdjęciach powinno być widoczne końcowe ustawienie samochodów biorących udział w zdarzeniu. Fotografie należy zrobić z dwóch różnych perspektyw, przy czym trzeba sfotografować te same punkty stałe, takie jak np. studzienka kanalizacyjna, drzewo czy znak drogowy. Sądowy rzeczoznawca może wyczytać z takiego zdjęcia sporo informacji.
Gdzie tankować?
W Austrii powszechnie dostępna jest benzyna bezołowiowa i olej napędowy. Gaz LPG można zatankować tylko na kilkunastu stacjach w całym kraju, warto więc przed wjazdem do Austrii zatankować do pełna. Ceny paliw na dzień 15.02.2012 r. wynoszą: benzyna bezołowiowa 95 – 1,38 euro, olej napędowy – 1,39 euro.
Jak przewozić narty?
Warto pamiętać, że austriacka policja zwraca szczególną uwagę na sposób przewożenia nart w samochodach osobowych. Nie wolno ich wozić luzem wewnątrz auta. Jeśli się mieszczą, można je włożyć do bagażnika, ale w przypadku desek snowboardowych i dłuższych nart, najlepszym rozwiązaniem jest specjalny box umocowany na dachu samochodu.
Mandaty
Podczas kontroli drogowej policja ma prawo drobiazgowo sprawdzić stan techniczny pojazdu, a w szczególności hamulce, ogumienie oraz posiadanie apteczki, trójkąta i kamizelki. W przypadku złego stanu pojazdu policja może nałożyć wysoki mandat, a nawet zatrzymać tablice rejestracyjne. Jeżeli podróżny zostanie ukarany mandatem i nie posiada wystarczającej kwoty na jego pokrycie, policja ma prawo zabrać do depozytu przedmiot o wartości zbliżonej do wysokości nałożonej kary. Od 1 stycznia 2012 r. obowiązują kary za nieprzestrzeganie nowego, ustawowego obowiązku o tworzeniu pasa dla karetek.
Do tej pory obowiązywała zasada, że kierowcy pojazdów uprzywilejowanych wykorzystują do przejazdu pobocze. 1 stycznia 2012 r. weszła w życie nowelizacja kodeksu ruchu drogowego. Nakłada ona na kierowców obowiązek tworzenia pasa ruchu dla karetek na autostradach i drogach szybkiego ruchu, co ma umożliwić pojazdom uprzywilejowanym szybki i sprawny przejazd do miejsca wypadku na autostradzie lub drodze szybkiego ruchu.
Warto pamiętać, że pas dla karetek powstaje w momencie, gdy tworzy się korek, a nie dopiero wtedy, gdy zbliżają się służby ratownicze! Oznacza to, że nawet gdy utrudnienia w ruchu nie są spowodowane wypadkiem, tylko oczekiwaniem na zmianę świateł, należy zostawić pas dla karetek.