artykuły

aktualnosciAKTUALNOŚCI
ReklamaBilbord Ubezpieczenia

Niezawodne maleństwo

Czas czytania 6 minut
Niezawodne maleństwo

Dwadzieścia lat. Dla człowieka to może dopiero i początek życia, jego najlepsze lata, ale dla samochodu to jednak wiek już mocno dojrzały, jeżeli nie sędziwy. Tyle właśnie w tym roku kończy nasz Hymer.

Zadowolenie z tak wiekowego kampera może dziwić na zachodzie Europy, ale nie w Polsce. W naszym kraju jazda takimi autami jest praktycznie standardem – większość pojazdów kempingowych poruszających się po Polsce oscyluje wokół tego wieku. I to raczej niekoniecznie z zamiłowania do staroci, a dlatego, że nasze społeczeństwo nie stać (póki co) na nowe, luksusowe kampery za kilkadziesiąt tysięcy euro. Nasze pojazdy są stare, ale zadbane.

Niezawodne maleństwo 1

Kabina kierowcy – prosta i funkcjonalna.
Niezawodne maleństwo 2

Hymercamp 46 sprawdza się także na trasach górskich.
Niezawodne maleństwo 3

Na promie z Igoumenitsy (Grecja) do Ankony (Włochy)
Niezawodne maleństwo 4

Bagażnik był od zawsze – zamontowany przez pierwszego właściciela.

Najkrótszy model
Opisywany kamper to Hymer zbudowany na bazie Fiata Ducato (a właściwie Talento, lecz w wydziale komunikacji nie znają tego modelu, więc wpisali „Ducato”). Jesteśmy jego drugimi właścicielami, a pierwszymi w Polsce (samochód pochodzi z Niemiec, gdzie miał jednego właściciela). To najkrótszy model jaki dostępny był w tym czasie i tej ofercie – ma niewiele ponad 4,5 m długości, co bezdyskusyjnie ułatwia jego użytkowanie. Można nim parkować na miejscach postojowych dla zwykłych aut osobowych.

Wnętrze
Jako że jest to Hymer, mimo upływu lat nie można doszukać się jakichś nadmiernych śladów zużycia. Perfekcyjnie wykonane wnętrze zachowało swój urok i funkcjonalność. Wykończenie drewnem i materiałami drewnopodobnymi nadaje części mieszkalnej ciepły charakter i sprawia, że jest przytulne – można się poczuć niczym w salonce wykładanej dębem. Elementy plastikowe nie trzeszczą, łóżko jest arcywygodne i zapewniające spokojny, dobry sen dwóm osobom. Po złożeniu stolika i rozłożeniu siedzisk uzyskuje się dodatkowe, nieduże miejsce do spania (odpowiednie dla dziecka). Siedzenia w kabinie kierowcy są bardzo wygodne, a fotel pasażera obraca się w kierunku części mieszkalnej. Drążek zmiany biegów znajduje się przy kolumnie kierownicy – rozwiązanie bardzo praktyczne, a sama kierownica posiada wspomaganie. Do tego kabina wyposażona jest w elektryczne szyby. Poza tym zwykła kabina – plastik, plastik i jeszcze raz plastik.

ReklamaNiezawodne maleństwo 5
Wyposażenie niczego sobie

Można powiedzieć, że wyposażenie jest kompletne. Zapewnia komfort użytkowania zarówno latem, jak i zimą. Kamper posiada ogrzewanie gazowe niemieckiej firmy Truma, które nawet podczas większych chłodów nie zawodzi. Bojler ciepłej wody, również Trumy, zasilany jest gazem (ale sterowany elektronicznie, więc drugi akumulator powinien być w dobrym stanie, w przeciwnym razie nie zadziała). Lodówka marki Elektrolux może być zasilana na trzy sposoby: prądem stałym (co jest najefektywniejsze), gazem lub prądem pochodzącym z akumulatora kabinowego (12 V). Oprócz tego kamper ma standardową łazienkę z prysznicem, umywalką i toaletę chemiczną od firmy Thetford. Prysznic stanowi wysuwany kran przy umywalce, a pod sufitem jest uchwyt do mocowania. Łazienka jest połączona z toaletą i znajduje się po stronie kierowcy w tylnej części kampera. W części kuchennej zaś znajduje się zlew i dwupalnikowa kuchenka gazowa (marka nie jest znana, ponieważ brak logo). Wszystkie urządzenia są sprawne i nie uprzykrzają nadmiernie eksploatacji. Tylko zbiornik wody czystej mógłby być większy (jego pojemność wynosi 45 litrów), ponieważ wody, przy oszczędnym korzystaniu, wystarcza na 2 dni.
Niezawodne maleństwo 6

Dwuosobowe łóżko w alkowie jest od 20 lat tak samo wygodne!
Niezawodne maleństwo 7

Salon jest niewielki, ale wystarczający dla 2-3 osób.

Dane techniczne:

  • Model: Hymercamp 46
  • Zabudowa: Hymer
  • Podwozie: Fiat Ducato (Talento)
  • Wymiary zewnętrzne dł./szer./wys.: 463/221/285 cm
  • ReklamaNiezawodne maleństwo 8
  • Masa własna: 2010 kg
  • Rok produkcji: 1991
  • Zarejestrowany na: 4 osoby
  • Przebieg: ok. 140 000 km
  • Pojemność silnika: 1,9 diesel
  • Zbiornik paliwa: 70 l
  • Kuchenka: 2-palnikowa
  • Zbiornik na czystą wodę: 45 l
  • Zbiornik na brudną wodę: 100 l
  • Liczba gniazd wtykowych: 5 x 12 V (1 w łazience, 1 w tylnej części kabiny, 2 nad kuchenką oraz 1 w szoferce – zapalniczka) i 1 x 220 V
  • Cena zakupu: 19 500 zł (ponad rok temu) + serwis = ok. 24 000 zł


Szybki „metabolizm”
Kamper wyposażony jest w wolnossący silnik Diesla o pojemności 1929 cm3 i mocy 52 kW. Jest to klasyczna wolnossąca jednostka, nieposiadająca turbiny i nieposiłkująca się elektroniką, a co za tym idzie – niezawodna. Spalanie nie odbiega od standardowego przy tego typu konstrukcji i wynosi około 11 l oleju napędowego na 100 km. Sama pojemność może nie jest oszałamiająca, ale przy tej masie auta (2010 kg) wystarcza. Nawet podczas przeprawy przez pasma górskie motor się nie grzeje i nie brakuje mu mocy. Jedyną wadą jest dosyć spory apetyt na olej, który trzeba regularnie uzupełniać. Po zakupie kamper przeszedł serwis następujących części: wymiana wszystkich płynów, rozrządu, filtrów, pompki płynu hamulcowego, układu wydechowego, a także przedniej piasty. Zakupiony został również nowy akumulator żelowy do części wewnętrznej oraz zamontowany alarm z czujnikami ruchu. W sumie pojazd kosztował nas ok. 24 tys. zł. Poza tymi koniecznymi do wymiany częściami, pojazd nie wymagał naprawy i sprawuje się bezawaryjnie.

Niezawodne maleństwo 9

Łazienka pełna jest luster...
Niezawodne maleństwo 10

W kuchni nie ma tzw. miejsca roboczego, ale... gotuje się całkiem przyjemnie!
Niezawodne maleństwo 11


Walory jezdne
Jeżeli chodzi o właściwości trakcyjne to nie ma się co oszukiwać – nie jest to pojazd stworzony do szybkiej jazdy i szaleństw na zakrętach. Należy poruszać się statecznie, a przekroczenie bariery 110 km/h jest praktycznie niemożliwe. Zakręty należy pokonywać powoli i z należnym im respektem. Bryła pojazdu jest wysoce nieaerodynamiczna, co oczywiście nie pozostaje też bez wpływu na osiągane prędkości.

Podsumowując...
…jest to pojazd idealny dla dwóch osób i małego psa. Dzięki niewielkim gabarytom jest łatwy w prowadzeniu i manewrowaniu, zaś jakość wykonania marki Hymer... jest już niemal legendarna! Niejeden właściciel nowiutkiego pojazdu kempingowego może szczerze pozazdrościć wytrzymałości temu kamperkowi. Po przejechaniu kawałka Europy i pokonaniu bardzo wielu kilometrów jeszcze nas nie zawiódł i mamy nadzieję, że tak pozostanie...

Tekst i zdjęcia:
Katarzyna i Kornel Mońka


01.04.2011
Obserwuj nas na Google News Obserwuj nas na Google News