artykuły

aktualnosciAKTUALNOŚCI
ReklamaBilbord Ubezpieczenia

Masz części do Nyski? Możesz pomóc!

Czas czytania 5 minut
Masz części do Nyski? Możesz pomóc!

Do redakcji „Polskiego Caravaningu” zgłosiła się grupa młodych ludzi, którzy organizują wyprawę „Nysą dookoła Azji”. Przed wyjazdem jednak muszą „dopieścić” Nysę 522 z 1990 r.

Wyprawa, zaplanowana na czerwiec 2014-marzec 2015, składać się będzie z trzech etapów. Ekipa (skład poniżej) zacznie od powtórzenia pierwszej powojennej wyprawy polskich himalaistów w góry Pakistanu – Karakorum pod kierownictwem wyśmienitego himalaisty Ryszarda Szafirskiego. W 1969 r. czwórka śmiałków wybrała się Nysą do Azji na ekspedycję wysokogórską. Jednym z celów była góra Malubiting. Niestety, wówczas Polakom nie udało się zdobyć wierzchołka głównego mierzącego 7458 m n.p.m. W przyszłym roku będzie miało miejsce pierwsze polskie wejście na szczyt główny Malubitinga oraz trzecie wejście w ogóle!
Ekipa młodych ludzi z Polski wybierze się również do Pakistanu, następnie dotrze do Półwyspu Indochińskiego i spróbuje odnaleźć polski samochód Nysa w Wietnamie, dokąd był eksportowany w latach siedemdziesiątych.
Ostatni etap wyprawy polega na przebyciu Syberii zimą śladami reportażysty Jacka Hugo-Badera. Nysą zostanie pokonany dystans 10 tysięcy kilometrów dzielący Władywostok od Moskwy. Po drodze ekipa będzie odwiedzała niezwykłe miejsca przedstawione w książce p. Jacka pt. „Biała Gorączka”.

Skład ekipy
W wyprawie udział wezmą: Monika Maniecka (psycholog kognitywista), Sławomir Pela (z zawodu strażak) i Sebastian Gleich (z zawodu konstruktor-automatyk) – osoby, których kwalifikacje i doświadczenie pozwalają na zmierzenie się z tym zadaniem ekspedycyjnym. Mają za sobą wiele wspólnych podróży, chwil wspaniałych i trudnych sytuacji.

ReklamaMasz części do Nyski? Możesz pomóc! 1
Na czas działalności wysokogórskiej do ekipy dołączą: Mateusz Grobel z Klubu Wysokogórskiego w Katowicach, Krzysztof Mularski z Klubu Wysokogórskiego w Poznaniu.
Pomimo wielu problemów czekających na całej trasie przejazdu, trudności technicznych wspinaczki wysokogórskiej, najbardziej wymagającym zadaniem czekającym na uczestników wyprawy będzie pokonanie barier biurokratycznych i organizacyjnych. Możliwość poruszania się własnym pojazdem mechanicznym w wielu krajach leżących na trasie przejazdu jest bardzo ograniczona lub wręcz nie możliwa. Również sprawy wizowe w tych krajach nie należą do łatwych.
Niewątpliwie do ekipy należy również Nysa 522 – polski samochód dostawczy. Wyprawa „Nysą dookoła Azji” będzie pierwszą próbą okrążenia tego kontynentu samochodem takiej klasy i o tak sędziwym wieku. Będzie to również najdłuższa trasa pokonana Nysą w ogóle, w związku z czym ekipa podejmie próbę pobicia rekordu Guinessa!

Podbudować Nyskę
Nysa 522 należąca do ekipy zjechała z taśmy produkcyjnej w 1990 r., a więc jest jednym z najmłodszych modeli. Może pomieścić 8 osób z bagażem, o łącznej wadze 800 kilogramów.  Monika Maniecka, Sławomir Pela i Sebastian Gleich są jej trzecim właścicielem. Kupili ją na przełomie lipca i sierpnia 2009 r. Do tej pory samochód przejechał około 90 tysięcy kilometrów; brał udział w dwóch większych wyprawach: do Czarnogóry oraz do Rosji, pod wulkaniczny szczyt Elbrus.
Teraz ekipa musi dokonać niemałych zmian, a także przeglądów stanu technicznego samochodu, aby bezpiecznie móc rozpocząć wyprawę.

ReklamaMasz części do Nyski? Możesz pomóc! 2
Stąd prośba do wszystkich odbiorców „Polskiego Caravaningu” – jeśli posiadacie Państwo którąś z niżej wymienionych części, a jej nie potrzebujecie, skontaktujcie się z Sebastianem Gleich (tel. 697 760 231), a młodzi ludzie będą Wam bardzo wdzięczni!

Wykaz części potrzebnych do Nyski:
- dyferencjał od UAZ-a, najlepiej nowy (4-satelitowy);
- blokada;
- komplet okładzin hamulcowych;
- nowy bak paliwa;
- nowy odcisk i tarcza sprzęgła;
- nowe zestawy naprawcze przedniego zawieszenia Nysa/Żuk;
- komplet łożysk;
- nowe świece zapłonowe;
- kopułki;
- palce rozdzielacza;
- aparat zapłonowy;
- alternator = 90 A;
- komplet nowych opon;
- nowa pompa wody do silnika S 21 (Nysa/Żuk);
- nowa pompa hamulcowa (Nysa/Żuk);
- nowy gaźnik Webera (Nysa/Żuk);
- nowe pióra do Żuka/Nysy min. 6 – parowe;
- nowe amortyzatory;
- obudowa filtra powietrza od Lublina C360 (żeby go wynieść na dach);
- skrzynia biegów IV.


Poszukujemy też wykonawców na:
- prace blacharskie przy karoserii (konserwacja, łatanie podłogi, uszczelnianie);
- przeróbka hamulców na tarczowe od Lublina;
- ocieplanie wewnętrzne Nysy (mata ocieplająca);
- wygłuszanie silnika;
- zrobienie podłogi ze sklejki wodoodpornej lub kompozytu wraz z dociepleniem;
- adaptację wnętrza (schowki itd.);
- zamontowanie mokrego ogrzewania postojowego na kształt Webasto;
- zaprojektowanie i zrobienie bagażnika dachowego;
- powiększenie szyberdachu;
- przeprowadzenie przeglądu technicznego wraz z instalacją LPG;
- ustawienie zbieżności.

Kontakt w sprawach związanych z samochodem oraz mechaniką: Sebastian Gleich 697 760 231.

Więcej informacji na: www.nysateam.pl
Oprac. JZ


03.12.2013
Obserwuj nas na Google News Obserwuj nas na Google News