Najnowszy, IV Europejski Program Działań na rzecz Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego Unii Europejskiej stawia ambitny cel: zmniejszenie o połowę liczby ofiar śmiertelnych w wypadkach drogowych w ciągu najbliższej dekady. Zawiera on opis obszarów działań na rzecz 50% redukcji liczby ofiar śmiertelnych w latach 2010-2020.
W dokumencie znalazło się siedem strategicznych celów na następne 10 lat, bez wyznaczonych ram czasowych dla realizacji poszczególnych działań. Oto siedem strategicznych celów UE w latach 2010-2020:
- udoskonalenie systemów bezpieczeństwa w pojazdach
- budowa bezpieczniejszej infrastruktury drogowej
- przyspieszenie w sferze ITS
(komisja Europejska zamierza określić nowe specyfikacje techniczne służące wymianie danych między pojazdami oraz między pojazdami a inteligentną infrastrukturą. Umożliwi to na przykład powiadamianie w czasie rzeczywistym o zalecanych ograniczeniach prędkości, natężeniu ruchu, wykryciu pieszych.)
- udoskonalenie systemu szkoleniowego dla użytkowników dróg
- skuteczniejsze egzekwowanie przepisów
- ustalanie celu w zakresie redukcji liczby rannych w wypadkach drogowych
- nowe podejście do motocyklistów
(komisja zamierza skupić się na działaniach mających na celu poprawę bezpieczeństwa motocyklistów i osób poruszających się innymi pojazdami dwukołowymi. Jak pokazują statystyki, najmniejszy spadek liczby ofiar śmiertelnych i rannych spośród wszystkich uczestników ruchu drogowego, odnotowano właśnie w grupie osób poruszających się dwukołowcami. W związku z tym, należy dołożyć wszelkich starań, aby zostały wprowadzone w życie regulacje prawne, nakładające obowiązek montowania w dwukołowcach (określonych typów) systemów hamowania ABS, automatycznie zapalającego się reflektora przedniego oraz zmodernizowanych środków zapobiegających nieuprawnionym ingerencjom mającym na celu na przykład unieszkodliwianie automatycznego ogranicznika prędkości.)
Oprac. DM
Źródło: Ministerstwo Infrastruktury