26 miast we Włoszech zleciło Kapsch TrafficCom i Busi Impanti budowę systemów monitorujących ruch samochodów w największych aglomeracjach. Rzym, Turyn, Bolonia i Bergamo - w tych miastach inteligentne systemy konsorcjum Kapsch-Busi zmniejszają natężenie ruchu, poprawiają parametry ochrony środowiska i przynoszą znaczące dochody do miejskich budżetów. Ruch w centrum Bolonii już zmniejszył się o 25 proc., a wpływy do kasy miasta sięgnęły 28 milionów euro.
Szacuje się, że do 2025 roku dwie trzecie populacji na świecie będzie mieszkało i pracowało w miastach liczących ponad milion mieszkańców. Jednocześnie natężenie ruchu drogowego wzrośnie o 30 proc. przed 2015 rokiem. Ten wzrost zauważalny będzie nie tylko na głównych trasach krajowych, ale odbije się również na natężeniu ruchu w centrach miast. Bezpośrednimi konsekwencjami będzie zwiększenie liczby korków, emitowanych zanieczyszczeń, zmniejszenie jakości życia mieszkańców oraz związane z tym obciążenia dla miejskich budżetów.
ZTL Od 2008 roku konsorcjum firm Kapsch TrafficCom i Busi Impanti dostarcza inteligentne systemy transportowe dla miast we Włoszech. Podstawowym rozwiązaniem wprowadzanym przez konsorcjum w porozumieniu z władzami miast jest „zona a traffico limitato ZTL”, czyli strefa o zmniejszonym natężeniu ruchu. Wjazd do stref ZTL jest ograniczony jedynie do uprawnionych samochodów. Zazwyczaj pozwolenia otrzymują jedynie osoby mieszkające na terenie stref oraz dostawcy towarów dla punktów handlowych i hoteli. Każde z miast samo ustala zakres udzielanych pozwoleń oraz typy pojazdów uprawnionych do wjazdu. Dostęp do stref odbywa się pod okiem systemu kamer, które identyfikują tablice rejestracyjne pojazdów. Jeśli samochód dysponuje pozwoleniem na wjazd, dane są automatycznie usuwane z systemu, aby zapewnić pełną ochronę danych osobowych. Jeśli zaś pojazd łamie zasady dostępu, dane są kierowane bezpośrednio na policję, która wszczyna postępowanie wobec jego właściciela. Kara za nieuprawniony wjazd do strefy ZTL to około 70-80 euro. Tylko w 2009 roku w Bolonii, policja nałożyła 550 tysięcy kar za nieautoryzowany wjazd do stref chronionych. Łączna wartość związanych z tym mandatów sięgnęła 28 milionów euro. Obecnie, ruch kołowy w centrum Bolonii został ograniczony o około 25 proc. w porównaniu z 2005 rokiem. - Stale rosnące natężenie ruchu kołowego, ale również braki w miejskich budżetach sprawią, że właściwie każde większe miasto w Europie będzie wkrótce szukało całościowego rozwiązania tej kwestii - powiedział Erwin Toplak, członek zarządu Kapsch TrafficCom.
Kiedy w Polsce? W czerwcu 2010 roku Kapsch TrafficCom został zaproszony do złożenia oferty w przetargu na zaprojektowanie, dostawę i obsługę krajowego systemu elektronicznego poboru opłat dla samochodów ciężarowych na autostradach i drogach ekspresowych w Polsce. System ma zostać wprowadzony 1 lipca 2011 roku.
Do tej pory Jak dotąd, Kapsch TrafficCom dostarczył elektroniczne systemy poboru opłat drogowych typu DSRC m.in. w Czechach i Austrii. Według Zarządu Dróg i Autostrad Republiki Czeskiej, administratora systemu poboru elektronicznego myta w Czechach (MYTO CZ), pierwsze trzy lata działania systemu DSRC w Czechach (2007, 2008 i 2009) potwierdziły słuszność wyboru technologii DSRC i jej wysokiej skuteczności. Regularne pomiary niezależnego audytora wykazują, że efektywność poboru czeskiego myta przekracza 99,3 proc. Według ASFINAG, spółki będącej własnością Republiki Austriackiej, która jest operatorem elektronicznego systemu poboru opłat drogowych w technologii DSRC oraz na podstawie danych zbieranych w sekwencjach miesięcznych, pochodzących od niezależnych ekspertów, efektywność systemu poboru opłat w Austrii w 2009 r. wyniosła 99,78 proc.
Trochę o Kapsch TrafficCom Kapsch TrafficCom jest międzynarodowym dostawcą innowacyjnych rozwiązań z zakresu telematyki ruchu drogowego. Firma koncentruje się na tworzeniu i dostarczaniu elektronicznych systemów poboru opłat drogowych (ETC), w szczególności w warunkach wielopasmowego, płynnego ruchu (MLFF) oraz na obsłudze technicznej i komercyjnej takich systemów. Kapsch TrafficCom dostarcza również systemy zarządzania ruchem poprawiające bezpieczeństwo na drogach i umożliwiające kontrolę natężenia ruchu drogowego oraz systemy elektronicznego dostępu i zarządzania parkowaniem. Firma jest jednym z wiodących dostawców systemów elektronicznego poboru opłat drogowych na świecie z 230 instalacjami wykonanymi w 38 krajach w Europie, Ameryce Łacińskiej, na Bliskim Wschodzie, w regionie Azji i Pacyfiku oraz w RPA. Kapsch TrafficCom ma swoją siedzibę w Wiedniu oraz biura i przedstawicielstwa w 23 krajach. Przedstawicielem spółki Kapsch Group na terenie Polski jest Kapsch Telematic Services Sp. z o.o., utworzona w lutym 2010 roku.
Informujemy, że zaktualizowaliśmy naszą Politykę prywatności (dostępną w regulaminie). W dokumencie tym wyjaśniamy w sposób przejrzysty i bezpośredni jakie informacje zbieramy i dlaczego to robimy.
Nowe zapisy w Polityce prywatności wynikają z konieczności dostosowania naszych działań oraz dokumentacji do nowych wymagań europejskiego Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO), które będzie stosowane od 25 maja 2018 r.
Informujemy jednocześnie, że nie zmieniamy niczego w aktualnych ustawieniach ani sposobie przetwarzania danych. Ulepszamy natomiast opis naszych procedur i dokładniej wyjaśniamy, jak przetwarzamy Twoje dane osobowe oraz jakie prawa przysługują naszym użytkownikom.
Zapraszamy Cię do zapoznania się ze zmienioną Polityką prywatności (dostępną w regulaminie).