artykuły

aktualnosciAKTUALNOŚCI
ReklamaBilbord Ubezpieczenia

Jak to było w Düsseldorfie

Czas czytania 16 minut
Jak to było w Düsseldorfie

Dobrze, coraz lepiej. Tegoroczny Caravan Salon był dowodem na to, że kryzys w branży dobiega końca a zainteresowanie caravaningiem przeżywa renesans. I wystawcy, i odwiedzający twierdzili zgodnie, że targi przerosły ich najśmielsze oczekiwania...

Liczba 170 200 gości, którzy odwiedzili targi caravaningowe w Düsseldorfie, pozwoliła uplasować tegoroczną imprezę pośród 3 najlepszych wyników w jej historii.
- Jesteśmy szczególnie zadowoleni z tego, że ponad połowa odwiedzających przybyła do Düsseldorfu w konkretnym celu – aby kupić – mówił Joachim Schafer, dyrektor zarządu Düsseldorf Messe GmbH. - 70 procent kupujących przyznało, że planują wydać na nowy pojazd kempingowy 25 000 euro lub więcej. W porównaniu do zeszłego roku, wzrosła również liczba gości z zagranicy. Niemiecki Caravan Salon odwiedziło 23 tys. osób, nawet z tak odległych miejsc, jak: Australia, Nowa Zelandia, Stany Zjednoczone, Chiny oraz Meksyk.

Tym, co za luksusem
Jedną z marek oferujących pojazdy bardzo luksusowe jest Phoenix. Podczas targów można było dowiedzieć się o nowościach tej niemieckiej firmy na kolejny rok, a także podyskutować o dotychczasowych modelach. Pokazywane były kampery “Top – Liner” i “MaXi – Liner” na podwoziach Man i Iveco, ale zupełną nowością było podwozie Farzebau Meier, na których Phoenix zdecydował się niedawno budować swoje luksusowe kolosy. „Poza tym producent dąży do tego, aby zmienić nieco wygląd zewnętrzny swoich kamperów, ale nie zdradza jeszcze konkretów.” Dzisiaj za model Liner MaXi – Liner 65 C 18 dla maksymalnie 6 osób trzeba zapłacić 169 400 euro. Prawdziwym kolosem na targach była Futuria – kamper o długości 11 m, który osiąga maksymalną prędkość do 170 km/h. Może poszczycić się tarasem dachowym z jacuzzi i garażem na samochód osobowy. To prawdziwy luksus, za który chętni muszą zapłacić 153 952 euro. „Nieco” tańszy, a równie ciekawy wydaje się być K-Mobil – jeden z nowych kamperów w ofercie Fendt, do wyboru w dwóch zabudowach – K400 i K500. Obydwa szerokie na 2,15 m i długie na ponad 6 m. Komfort użytkowania gwarantują wygodne meble i rozkład pomieszczeń. Przytulne, zabudowane dwuosobowe łóżko w tylnej części pojazdu pozwala na większych rozmiarów kuchnię. Ta zaś mieści w sobie trójpalnikową kuchenkę, lodówkę Dometic RMS 8500 o pojemności 90 litrów i osobny, 9-litrowy zamrażalnik. Łazienka to kilka luster, dużo półek i szafek na drobiazgi, toaleta kasetowa Thetford oraz przestronny prysznic. W samochodzie zamontowano ogrzewanie Truma Combi 4. Wszystko to dostępne w cenie od 42 do 48 tys. euro. Warto wspomnieć o Mobilvettcie i jej dbałości o szczegóły. Wnętrze kamperów stylizowane jest na wzór jachtów: ciemne drewno i jasne, skórzane obicia. W większości aut zastosowana została ekologiczna skóra z powłoką Nanotex, odporną na plamy. Do tego led-owe oświetlenie i dobra organizacja szafek – niektóre są przedzielone w poziomie na dwie części, dzięki czemu dostęp do ich wnętrza jest łatwy. Jedne otwierają się do góry, inne do dołu. Kolejki ustawiały się także do wnętrza nowego modelu kampera Adrii – Polaris SL za 79 999 euro. Zbudowany na podwoziu Mercedesa 35, w środku posiada 3 (+1) miejsca do spania i 2-4 do siedzenia. Z zewnątrz design raczej standardowy, ale odwiedzającym bardzo się podobał.

Jak to było w Düsseldorfie 1
ReklamaJak to było w Düsseldorfie 2

Futuria w pełnej krasie.
Jak to było w Düsseldorfie 3

Jacuzzi na dachu Futurii.
Jak to było w Düsseldorfie 4

Dacia Sandero Ambiance + Adria Caravan Aviva 350 L to zestaw już za  19 999 euro brutto
Jak to było w Düsseldorfie 5

Chausson z przezroczystymi szybami zasłynął podczas targów dużą toaletą z prysznicem.
Jak to było w Düsseldorfie 6

Jedna z nowości targowych -  Adria Sonic, całkowicie zintegrowany kamper o długości 7,4 m, który do sprzedaży wejdzie w 2011 roku.

Z ust prezesów
Zadowolony z tegorocznych targów w Düsseldorfie był Giovani Marcon, przewodniczący zarządu w Knaus Tabbert GmbH.
- Nie spodziewaliśmy się aż tylu gości i tak dużego zainteresowania naszymi propozycjami – stwierdził Giovani Marcon. - Miało to odzwierciedlenie w liczbie sfinalizowanych transakcji. Możemy powiedzieć, że były to jedne z najbardziej udanych targów w ciągu kilku ostatnich lat. Wśród modeli kamperów Knausa na 2011 rok możemy znaleźć m.in. Box Star, Skywave, Sport Liner, Sun TI czy Van TI. Kolejnym wystawcą, który pozytywnie ocenił Caravan Salon był zespół Eura Mobil.
- Klienci zaczęli znowu stawiać na jakość, a mniej skupiać się na szukaniu okazji – podkreślał dr Holger Siebert, menedżer z Eura Mobil GmbH. - Goście, którzy nie odwiedzili niemieckich targów w zeszłym roku, uczynili to teraz i zainwestowali w nieco droższe pojazdy kempingowe. Eura Mobil posiada w swojej ofercie ciekawe integrale i półintegrale, np. model Terrestra T 650 EB za niecałe 55 tys. euro, z szafą ubraniową schowaną pod jednym z łóżek, dzięki czemu oszczędza się miejsce. Poza tym – podwójne łóżko, do tej pory montowane tylko w kamperach powyżej 7 m długości. I bardzo duży garaż, w którym z powodzeniem można przewozić np. skuter.
ReklamaJak to było w Düsseldorfie 7
- Zainteresowanie luksusowymi pojazdami rzeczywiście było w tym roku duże - wyjaśniał Frank Mix, główny menedżer VARIO Mobil  Fahrzeugbau GmbH. - Przeprowadziliśmy z odwiedzającymi dużo ciekawych dyskusji. Okazuje się, że wśród klientów sporą grupę tworzą właściciele dużych firm, przygotowani na wydanie pieniędzy na nowy pojazd.
Małe i tanie
Propozycje dla tych, którzy nie chcą, bądź nie mogą wydawać dużych pieniędzy na dom na kółkach przedstawił Caravelair. Wystawiane w Niemczech przyczepy tej marki miały od 5 do 7 m długości. Ich wnętrze jest przytulne i ze swobodą można się w nim poruszać. Ceny przyczep zaczynają się od 11 tys. euro. Za kwotę 19 tysięcy euro można zakupić jeden z modeli Hobby – 650 KMFe De Luxe. Przyczepa nie jest nowością, ale dobrze sprawdza się podczas rodzinnych podróży. W jej wnętrzu znajdziemy oddzielny pokój dziecięcy, z piętrowym łóżkiem i dziecięcymi meblami. Tanie modele przyczep i kamperów zaprezentowała również Adria. Zestawienie Dacii i przyczepy AVIVA 350L (4-osobowej) kosztuje w Niemczech 19 999 euro brutto, zaś sama przyczepa już ok. 9900 euro. Warto także skupić się na Sun Living – najtańszych modelach tego producenta. W ofercie są 3 kampery zintegrowane, 3 półzintegrowane i 2 alkowy. Przykładowo: kamper Adria A12, przeznaczony dla 6 osób, świetnie nadaje się do wynajmu, np. na weekendowy wyjazd. Zainteresowani kupnem powinni liczyć się z kosztem rzędu około 38 tysięcy euro. Linię półintegrali Matrix rozszerzono o 4 modele z opuszczanym łóżkiem.
Jak to było w Düsseldorfie 8

Ciekawym rozwiązaniem promowanym m.in. przez Chausson jest kuchnia „wyspa”.
Jak to było w Düsseldorfie 9

Ciemne drewno i jasna tapicerka...to musi być Mobilvetta!

Noc bliżej gwiazd
Trendem stały się podnoszone dachy kamperów i montowanie dodatkowych łóżek, aby więcej osób mogło podróżować jednym pojazdem. Kiedyś takie rozwiązanie spotykało się tylko w vanach, teraz również w samochodach kempingowych. I tak, na targach pokazano wśród vanów nowego Volkswagena T5 California Beach, który teraz jest seryjnie wyposażany w rozkładany dach, gdzie mieszczą się 2 dodatkowe miejsca do spania. Do wyboru są 2 wersje: jedna z dużym boxem bagażowym i 5 miejscami na pokładzie oraz wersja z 7 miejscami. Auto wyposażone jest w obrotowe siedzenia przednie, stół, 2 krzesła i rolety do zaciemniania wnętrza. Cena: około 36 150 euro. Poza T5 California Beach, Volkswagen pokazał także modele Caddy Tramper i nowego pic-kupa Amarok. Wśród kamperów ze spaniem na dachu można wymienić np. półintegrala T.E.C. RoTEC Ti 697 G, przeznaczonego dla 4 osób. Pojazd mierzy 696 cm długości, 232 cm szerokości i 275 cm wysokości. Oprócz podnoszonego dachu, kamper wyposażony jest standardowo w lodówkę (o pojemności 110 litrów), zbiornik na brudną wodę (95 litrów), trzypalnikową kuchenkę, telewizor i ogrzewanie Truma Combi 6. Cena w Niemczech: 51 990 euro. Takie pojazdy z podnoszonym dachem można znaleźć również w ofercie firmy Hymer - model Car 302, który można połączyć z nową przyczepą Hymera (również z podnoszonym dachem) i tym samym uzyskać aż 9 miejsc sypialnych!  Podobne rozwiązania znaleźliśmy w  LMC – model MUSICA 430 E za 14 700 euro netto.
Jak to było w Düsseldorfie 10

Ekologiczne rozwiązania do toalet promowała firma SOG.
Jak to było w Düsseldorfie 11

Przyczepy i kampery z podnoszonym dachem budziły w tym roku duże zainteresowanie.

Rozwiązania... dla ludzi
Zespołowi Dethleffsa udało się zbudować prawdopodobnie najmniejszą i najlżejszą przyczepkę na świecie – Dethleffs Biker, ciągniętą przez dwóch rowerzystów na tandemie. Jest idealna na kilkudniowe wyprawy rowerowe. Waży 80 kg, a jej wewnętrzne wymiary (dł. 2,40 m, wys. 1,45 m, szer.1,10 m) gwarantują względny komfort użytkowania. W środku – składany dwuosobowy tapczan, rozkładany stół, mała kuchenka gazowa i zlew. Na życzenie klienta, Dethleffsa Bikera można wyposażyć również w małą lodówkę. Ten niemiecki producent zaprezentował także ciekawe, niskie kampery: zintegrowany Adventage dla 4 osób o wysokości 267 cm oraz półintegral Globebus o wysokości 262 cm. Nowością targową jest samochód Xli z podwójną podłogą. Ma on w przyszłości zastąpić linię Esprit. Co ważne dla naszych rodaków, Dethleffs po wielu latach zdecydował się na wprowadzenie do Polski drugiego dealera. Od początku 2010 roku jest nim firma campery.pl z Poznania (dawni Bońkowscy).
- Podczas targów w Düsseldorfie nie zabrakło także pickup-kamperów. To doskonałe rozwiązanie dla tych, którzy za niewygodę uważają podróże z przyczepą kempingową, a kampery to dla nich autobusy. Firma Tischer GmbH Friezeitfahrzeuge, zajmująca się produkcją mieszkalnych aut typu pickup, planuje wejść na polski rynek.
- Chcemy najpierw poznać oczekiwania Polaków i dostosować do nich nasze nadbudowy  - tłumaczył nam Thomas Klein, prezes firmy. - Może któryś pickup z naszej aktualnej oferty zainteresuje Polaków. Jeśli nie, przygotujemy coś nowego. Tymczasem w  Düsseldorfie pokazali “Trail 200” - pickupa zbudowanego na bazie Tata Xenon. Kabina o długości 3,67 m mieści w swoim wnętrzu dwupalnikową kuchenkę ze zlewem, lodówkę, szafę na ubrania, siedzenia dla 4 osób, wc i ogrzewanie gazowe. Z kolei Laika Caravans pokazała m.in. nowego Kreosa serii 5000, stworzonego również na zimowe podróże. To świetne rozwiązanie dla tych, którzy kochają sporty zimowe, bowiem kamper posiada duży garaż, w którym z powodzeniem można przewozić narty i inny sprzęt narciarski. Producenci wyposażyli samochód w podwójną podłogę i system ogrzewania rozmieszczony w strategicznych punktach pojazdu. Co nowego u Hymera? We wszystkich modelach B-klasy zastosowano własną ramę producenta, która ma szerszy rozstaw tylnej osi. Dzięki temu uzyskano również niższy środek ciężkości. Hymer wraca także do produkcji kamperów w tej klasie na bazie tylko Fiata, a wycofuje się z podwozia Mercedesa i Forda.
Jak to było w Düsseldorfie 12

Averso 440 TK Plus tym razem w wersji Jungle...
Jak to było w Düsseldorfie 13

... w której zamontowano opuszczane łóżko.
Jak to było w Düsseldorfie 14

Peter Tischer i Thomas Klein z firmy Tischer GmbH Friezeitfahrzeuge chcą ze swoimi pickup kamperami wejść w przyszłości na polski rynek.

Zwracały uwagę
Podczas targów niemałe zainteresowanie wzbudzały kampery z kuchnią-”wyspą”, czyli miejscem do gotowania i zmywania naczyń pośrodku pojazdu, które można swobodnie obejść... prawie dookoła (tylko z jednej strony wsparte dwuosobowym siedzeniem). Takie rozwiązanie zastosowano m.in. w Chausson Sweet Mini, kamperze dla 4-6 osób, o długości 599 cm i wysokości 289 cm, DMC 3,5 t. Co więcej, producent zadbał o to, aby potencjalni klienci widzieli wnętrze auta bez wchodzenia do środka. Jak? Zrobił przezroczyste ściany! Cena wystawianego kampera: 51 440 euro. Na uwagę zasługuje także Eura Mobil, która posiada bardzo ciekawą ofertę w klasie średniej. Zaprezentowano 4 modele kamperów na bazie Forda, które przystosowane są do podróży zimowych. Zastosowano w nich podwójne podłogi i ogrzewanie Truma 6, sprawdzone na kole podbiegunowym w temperaturze – 40ºC. Grubość ścian wynosi 38 mm, a grubość podłogi 2x35 mm. Zmiany u tego producenta widoczne są w wyglądzie tapicerki – klient ma do wyboru bardzo dużą gamę kolorystyczną materiałów i obić. Swoją światową premierę na targach w Düsseldorfie miała Adria Sonic – całkowicie zintegrowany kamper o długości zewnętrznej 740 cm. Jego wygląd zwracał uwagę... Dość agresywne światła, ciemne, kontrastowe do całości wstawki na bocznych ścianach – to tylko niektóre elementy nowego designu. W środku kuchnia w kształcie litery “L”, która pozwala na praktyczne rozwiązania wnętrza. Do tego oświetlenie led-owe i łóżko o wymiarach 150x190 cm. Klienci będą mieli do wyboru 3 podwozia – SP z dużym garażem, SC z łóżkiem-“wyspą” lub SL z długimi, pojedynczymi łóżkami. Do sprzedaży model zostanie wprowadzony w lipcu 2011 roku.
Co jeszcze wśród przyczep?
Uwagę zwiedzających zwracały szczególnie dwie nowe przyczepy: Fendt – Brillant i Tendenza. Bardzo luksusowe, o długości od prawie 8 do 9,30 m (zależnie od wariantu) i szerokości 250 cm. Bogato wyposażone, z ekskluzywnymi obiciami mebli i eleganckimi elementami wykończenia. Cały Fendt. Ciekawą propozycję wysunął także Bürstner. To niewielka przyczepa Averso Plus 550 TK – tym razem w wersji Jungle – która na pewno spodoba się najmłodszym podróżnikom. Przy długości 5,20 m zapewnia nocleg aż 6 osobom! Cena: 15 430 euro. Oprócz tego, warte zauważenia były dwa nowe modele Bürstnera: Belcanto i Trecento. Ten pierwszy może poszczycić się nowym designem frontu kuchennego i oświetleniem. Kompletnie przerobiony salon, chromowane uchwyty i kontrastowa kolorystka tapicerki tworzą w przyczepie niesamowitą atmosferę (a wszystko to za kwotę 18 tys. euro). Trecento zaś to elegancka linia i szlachetne formy, które świadczą o elegancji i luksusie. Najskromniejszy wariant dostępny od 21 tys. euro.
Jak to było w Düsseldorfie 15

Dethleffs Biker to na razie tylko prototyp, ale w przyszłym roku znajdzie się w ofercie producenta.
Jak to było w Düsseldorfie 16

Na Caravan Salon nie mogło zabraknąć KABE, szwedzkiego producenta luksusowych przyczep kempingowych i kamperów.
Jak to było w Düsseldorfie 17

Firma Thetford i jej kompakty...
Jak to było w Düsseldorfie 18

Dometic - liderem wśród producentów klimatyzacji. Tutaj najnowszy model klimy z oknem dachowym.

Klima hitem!
Wśród elementów wyposażenia pojazdów kempingowych bezsprzecznie na prowadzenie wysuwa się produkt z oferty Dometic – FreshLight, czyli klimatyzacja z otwieranym oknem, do montażu na suficie. Stosując tę innowację, caravaningowcy zachowają w pojeździe maksymalną ilość światła dziennego.
- Byliśmy mile zaskoczeni dużym zainteresowaniem naszymi produktami – mówił Joachim Kinscher, wiceprezydent wykonawczy Dometic Group oraz członek zarządu dostawców w Caravanning Industry Association. - Były to jedne z najlepszych targów w ciągu ostatnich kilku lat- Dostaliśmy również ważne sygnały od producentów pojazdów kempingowych, że możemy oczekiwać wysokiej produkcji w ciągu kilku następnych miesięcy. To dla nas dobra perspektywa.

Akcesoria i przedsionków mnóstwo
Również w tej dziedzinie Caravan Salon obfitował w nowości. Produktem brytyjskiego pochodzenia, który zadebiutował w Düsseldorfie był “One Chem” – innowacyjny środek czyszczący do toalet. Jego producenci, Hadrian Garner i Jonathan Oakes zapewniają, że artykuł ten znajdzie rzeszę fanów wśród caravaningowców. Działa bowiem  już w momencie zastosowania, jest bardzo wydajny (jedna butelka wystarcza nawet na rok) i przyjazny dla środowiska. A szyjka butelki to również miernik, który pozwoli odmierzyć potrzebną do użycia ilość płynu. “One Chem” jest obecnie testowany na około 40 kempingach w Niemczech a w przyszłym roku ma pojawić się również w Polsce. Litr tego płynu kosztuje 14,95 euro. Nową, bardzo kolorową kolekcję naczyń kempingowych wprowadza Gimex. Szklanki, filiżanki, kubki, talerze o różnej wielkości i kształcie – wszystko to w żywych barwach i do skomponowania we własnym zestawie. Zaciekawiły nas również anteny satelitarne firmy Teleco. Nowe modele Flat Sat Classic Easy mają przede wszystkim bardziej aerodynamiczny kształt niż poprzednie i są niższe, co ułatwia np. wjazd samochodu do garażu i pozwala zmniejszyć zużycie paliwa podczas jazdy. Dostępne są również modele Light, o wadze 9-10 kg. Flat Sat Classic posiada panel kontrolny, który umożliwia zmianę wyboru satelity. Produkty są odporne na skręcanie przewodów i bardzo szczelne. Na targach spotkaliśmy kilka firm specjalizujących się w produkcji namiotów, markiz i przedsionków do pojazdów kempingowych. Zarówno Isabella, jak i Brand, Prostor czy DWT zaprezentowali modele na 2011 rok. W ofercie tego ostatniego producenta warto zwrócić uwagę na dwa modele: “Tempo” – przedsionek do użytku również zimą i “Junior”, wytrzymały, a zarazem elastyczny. Ten pierwszy pasuje do wszystkich przyczep, których wysokość nie przekracza 250 cm oraz do modelu Hymer Nova z 2005 roku. Dostępny w 3 wymiarach (210x200 cm, 240x200 cm, 270x200 cm) i już od 519 euro. “Junior” natomiast to, na przekór nazwie, przedsionek, który daje schronienie również dorosłym. Pasuje do przyczep o wysokości od 235 do 250 cm. Wykonany jest z poliestru i ripstopu, o wymiarach 355x230 cm. Koszt 539 euro.
Jak to było w Düsseldorfie 19

Charisma to jeden z siedmiu nowych modeli Concorde.

Poza tym...
Efoy promował swoje znane już urządzenia, a z okazji jubileuszu 10 lat obecności na rynku, przygotował dla klientów coś specjalnego: 5 lat gwarancji na każdy swój produkt! Dużym zainteresowaniem podczas targów w Düsseldorfie cieszyło się stoisko Attica Group, na którym odwiedzający mogli dowiedzieć się wszystkiego o połączeniach promowych armatora Superfast Ferries. Jak powiedziała nam Myrto Konsta z Attica Group, najwięcej pytań padało o usługę “Camping on board”. Udoskonaloną toaletę do przyczep kempingowych i kamperów zaprezentował Thetford. Jego C-500 to łatwa w czyszczeniu i bardzo wygodna toaleta kasetowa, która dzięki temu, że ma dwa warianty kształtu – okrągły bądź kanciasty – pasuje do każdej łazienki.
- Zbiornik na czystą wodę znajduje się na zewnątrz pojazdu i ma 16,5 litra pojemności. To bardzo dużo jak na taki zewnętrzny zbiornik -  mówi Karl Schrooyen z firmy Thetford. - W połowie lipca produkt ten dostał wyróżnienie Caravaning Design Award. „Parkmatic sensor systems” to nowe propozycje Parkmatica. Kamera i czujnik parkowania, zainstalowane na tylnej ścianie przyczepy, pomagają ustawić pojazd precyzyjnie w wybranym przez kierowcę miejscu. Wyposażone w 7 stref ostrzeżenia dźwiękowego i wizualnego, na pewno nie pozwolą uszkodzić pojazdu przy wykonywaniu manewru.
Trendy i tendencje
Nie da się ukryć, że odwiedzając poszczególne stoiska, podziwiając nowe modele pojazdów kempingowych i rozmawiając z ludźmi, dało się zauważyć pewne trendy i kierunki, w których zmierzają producenci. Jedną z takich zauważalnych tendencji jest przenoszenie pojazdów z klasy średniej do wyższej, ale poprzez takie doposażenie modeli, aby móc powiedzieć o nich, że są luksusowe. Bo ludzie kupują pojazdy albo tanie, albo drogie, a coraz mniej inwestują w klasę średnią. Kupuje się raczej na zamówienie, ponieważ producenci nie magazynują pojazdów kempingowych, a wytwarzają je na bieżąco. Chcą uniknąć nadprodukcji. Coraz więcej przedsiębiorstw w branży caravaningowej odchodzi od bieli, a stawia na kolorowe pojazdy i… ekologię. Kampery posiadają podłączenia do urządzeń Efoy, solary i oświetlenie typu Led, które oszczędza energię. Większa część nowych modeli jest przystosowana do zimy: podwójna podłoga, izolacja ścian i dachu oraz system ogrzewania rozprowadzony po całym wnętrzu pojazdu. Hymer, Laika czy Eura Mobil proponują też łóżko na środku kampera, w różny sposób podwieszane, dzięki czemu auto staje się bardziej przestronne. Nie można zapomnieć o coraz większej wadze przykładanej do pojemności garażu. Producenci ułatwiają w ten sposób caravaningowcom przewóz dodatkowego sprzętu sportowego lub bagażu.
Jak to było w Düsseldorfie 20

Pojawia się coraz więcej pojazdów z bardzo pojemnymi garażami.
Jak to było w Düsseldorfie 21

„One Chem” - innowacyjny środek do czyszczenia toalet jest testowany w Niemczech na około 40 kempingach.

Jubileusz za jubileuszem
Rok 2010 obfituje w rocznice powstania wielu firm z branży caravaningowej i z tej okazji niektóre z tych przedsiębiorstw przygotowały na Caravan Salon coś specjalnego. Oprócz wspomnianego już Efoy, swój jubileusz 80 lat istnienia obchodzi Dethleffs, który przygotował z tej okazji przyczepę Eighty. Jej uroczyste odsłonięcie miało miejsce 27 sierpnia. Jest dwukolorowa (biała z drewnianymi wstawkami), o długości użytkowej 5,91 m i wysokości 1,95 m oraz dobrze wyposażona. Można ją nabyć za 19 999 euro. Od 25 lat DWT zajmuje się produkcją namiotów, a firma Brand (już od lat 60) produkcją przedsionków. Artykuły wyposażenia pojazdów kempingowych Fiammy możemy nabywać już od 65 lat. Na przyszły rok ta włoska firma przygotowała wiele nowości, m.in. bagażniki rowerowe, boxy, zamki i uchwyty do drzwi wejściowych. W Düsseldorfie zaprezentowane zostały także markizy. Na przykład markiza F45 Ti L – w pełni automatyczna i lekka. Ekstra rozmiar – 2 i pół metra. Również Frankia w tym roku obchodzi jubileusz – pół wieku na rynku. A za rok... sam Caravan Salon dobije półwiecza! Targi odbędą się w terminie od 26 sierpnia do 4 września 2011 r. Już teraz zarezerwujmy sobie ten termin, bo warto!
Jak to było w Düsseldorfie 22

Wśród nowości Camosa pojawiły się m.in. udoskonalone kamery cofania.
Jak to było w Düsseldorfie 23

Wśród nowych produktów Thule OMNISTER znalazł się także przedsionek.

Joanna “Funkel” Gracek
Zdjęcia: SK i Messe Düsseldorf


27.10.2010
Obserwuj nas na Google News Obserwuj nas na Google News