W pojazdach kempingowych jednym z głównych źródeł energii jest gaz płynny znany również pod nazwami – gaz skroplony, LPG czy propan-butan. Aby znać wszelkie zagrożenia jakie wynikają z użytkowania tego paliwa, trzeba poznać jego właściwości fizyczne. Warto również zapoznać się z przyjętymi zasadami przy użytkowaniu instalacji na gaz płynny.
Gazy płynne to mieszaniny węglowodorów. Najczęściej otrzymujemy je przez stabilizację gazoliny surowej, ropy naftowej lub przez przeróbkę gazów rafineryjnych pochodzących z procesów reformowania benzyn, krakingu, pirolizy itp. procesów przeróbczych. Mówiąc prościej: LPG pochodzi z ropy naftowej i powstaje w komorze destylacyjnej jako jej najlżejsza frakcja.
Proporcje
Kupowany na stacjach gaz w butlach powinien być mieszanką propanu z butanem w stosunku 1:1. Niestety, praktyka rozlewni gazu jest różna i często butan – jako ten tańszy – potrafi zajmować większą część procentową.
Właściwości
Jedną z podstawowych wartości opisujących właściwości gazu jest ciepło spalania i wartość opałowa. Przyjrzyjmy się bliżej, co dokładnie charakteryzują te wielkości.
Ciepło spalania gazu jest to ilość ciepła wydzielona przy całkowitym spaleniu 1m3 odmierzonego w temperaturze 25°C i przy ciśnieniu 1013,25 hPa, przy czym woda powstała w procesie spalania wodoru i jego związków występuje w postaci cieczy. Jednostką ciepła spalania jest megadżul podzielony przez metr sześcienny [MJ/ m3] Wartość opałowa gazu jest to ilość ciepłą wydzielona przy całkowitym spaleniu 1m3 odmierzonego w temperaturze 25°C i przy ciśnieniu 1013,25 hPa, przy czym woda powstała w procesie spalania wodoru i jego związków występuje w postaci pary wodnej. Jednostka jest taka sama jak dla ciepła spalania. Wartość opałowa ma zatem zawsze mniejszą wartość od ciepła spalania (o około 11 proc.). Spowodowane jest to wydzielaniem się sporych ilości ciepła przy kondensacji pary wodnej. Ponieważ w procesie użytkowym urządzeń przystosowanych do spalania gazu nie występuje kondensacja pary wodnej, wartość opałowa spalania jest podstawą do różnego rodzaju porównań, analiz i obliczeń.
Pamiętajmy, by butle ustawione były zawsze pionowo.
Czemu dla nas, turystów caravaningowych, temperatura skraplania jest tak ważna? Wszystkie odbiorniki w naszych pojazdach pracują na paliwie w fazie gazowej. Gaz przed spaleniem musi zmienić fazę – a potrzebna jest do tego odpowiednia temperatura. Latem nie ma z tym najmniejszego problemu, niestety w momencie, gdy temperatura spadnie poniżej -0,5 °C (zimą lub wczesną wiosną) z mieszanki znajdującej się w butli odparowywać będzie tylko propan. Efekt końcowy będzie taki, że butla, w której rzekomo nie ma już gazu – jest do połowy pełna! Dlatego w caravaningu zimowym zaleca się stosowanie czystego propanu.
Wybuchowość
Granice wybuchowości (zapłonu) wyrażają nam takie granice zawartości paliwa gazowego w mieszaninie z powietrzem, pomiędzy którymi zachodzi spalanie tej mieszaniny. Dolna granica zapłonu przedstawia nam minimalną zawartość paliwa gazowego, poniżej której zainicjowanie zapłonu mieszaniny nie rozprzestrzenia się, natomiast górna granica – maksymalną zawartość paliwa.
Tomasz Skup
www.karawaning.pl