artykuły

aktualnosciAKTUALNOŚCI
ReklamaBilbord - bookingcamper zacznij zarabiac

Dla kogo najlepszy Caravan Salon?

Czas czytania 16 minut
Dla kogo najlepszy Caravan Salon?

Rekord frekwencji i wyraźny wzrost zamówień – organizatorzy i wystawcy tegorocznego Caravan Salon są pewni: to były najlepsze targi! Stoiska firm odwiedziło 179 tys. miłośników turystyki samochodowej (w zeszłym roku 160 tys.). Już na początku imprezy hektary kempingu sąsiadującego z terenami targowymi w Düsseldorfie szczelnie wypełniło ponad 15,5 tys. kamperów i przyczep przybyłych z całej Europy.

50. edycja Caravan Salon (27.08-4.09) to największe święto branży caravaningowej w Europie. Wyniki badań zrzeszenia niemieckiego przemysłu caravaningowego (CIVD) potwierdzają: rośnie rzesza zainteresowanych wypoczynkiem organizowanym indywidualnie, a pokusę posiadania własnego kampera czy przyczepy wyraża coraz młodsze pokolenie. „Największa rzesza fanów turystyki indywidualnej to dziś ludzie w wieku od 40 do 49 lat, deklarujący się dochodami powyżej 2,5 tys. euro miesięcznie (Za: Annual Report 2010, CIVD). Odmłodzenie szeregów fanów caravaningu to najlepszy barometr rozwoju branży! Z myślą o nowych klientach producenci projektują pojazdy odpowiadające współczesnym trendom. „Green caravaning” – hasło przewodnie CARAVAN SALON 2010 jeszcze mocniej promowano w tym roku na stoiskach producentów sprzętu i akcesoriów. Oszczędzanie energii, zmniejszenie emisji szkodliwych dla atmosfery związków chemicznych (nowe silniki wg normy spalin EURO 5) i przyjazne dla środowiska naturalnego formy aktywności caravaningowej w połączeniu z aerodynamicznymi kształtami zabudowy i odchudzonymi konstrukcjami – według takiego wzorca powstają najnowsze modele przyczep i kamperów. Co też ciekawe, na wszystkich rynkach europejskich spada zainteresowanie przyczepami na rzecz kamperów. Np. w Ameryce Północnej, Kanadzie czy Australii, po odbiciu od dna (wspomnijmy: w porównaniu do 2006 r. produkcja w 2009 r. spadła aż o 50 proc.), rok 2010 przeszedł do historii jako boom na przyczepy.

ReklamaŚT - biholiday 06.03-31.05 Sebastian
Dla kogo najlepszy Caravan Salon? 2

Dla kogo najlepszy Caravan Salon? 3

Prognozy CIVD (Caravaning Industrie Verband e. V.), czyli największego zrzeszenia branży producentów pojazdów turystycznych, są optymistyczne. Średnie pokolenie Europejczyków będzie w najbliższych latach generowało popyt na nowy sprzęt.

¾ firm jest pewna rekordów sprzedaży!
Trudy kryzysu finansowego z 2009 r. mocno odczuli wszyscy gracze na rynku. Wyniki produkcji i sprzedaży w 2010 r. każą przypuszczać, że branżę czeka teraz stabilny rozwój. Tylko 23 proc. firm produkujących pojazdy turystyczne przewiduje, że w najbliższych latach popyt będzie stabilny z niewielką tendencją wzrostową, podczas gdy aż 77 proc. firm jest pewna rekordowo wysokich wzrostów! Wśród modeli prezentowanych podczas 50. Caravan Salon dało się zauważyć wiele koncepcji odpowiadających współczesnym trendom w projektowaniu pojazdów. Na stoisku Hymera królował koncept hybrydowego integrala B-klasy (model 578) – wspólne dzieło czołowego producenta kamperów i firmy AL-KO. W kamperze konwencjonalną jednostkę spalinową (napęd na przód) doposażono w silnik elektryczny o mocy 20 kW (230 Nm) napędzający koła Fiata Ducato. Akumulatory umieszczono w podłodze, wykorzystując tym samym przestrzeń między profilami ramy pojazdu. Prędkość maksymalna (60 km/h) i niewielki zasięg (40 km) podyktowany jest głównym ograniczeniem – większe i mocniejsze akumulatory spowodowałyby przekroczenie magicznej bariery 3,5 t dla najpopularniejszej klasy pojazdów wśród miłośników turystyki samochodowej w Europie. Wśród przyczep nie sposób było przejść obojętnie obok śmiałej koncepcji zwodowania przyczepy. Co zrobić, gdy mam do dyspozycji ogromne połacie wód śródlądowych? Zamiast targać za sobą przyczepę drogami (paliwo!) wystarczy taką zwodować, a 5-konny silnik elektryczny wystarczy dla autonomii sprzętu i wypoczynku z dala od... stacji benzynowych. “Sealander”, czyli przyczepę-hybrydę, której dolna konstrukcja przywodzi na myśl skojarzenia z kadłubem niewielkiej łodzi, demonstrowano podczas targów w... basenie. Użycie wysokiej jakości materiałów i dynamiczny design idą w parze z niezależnością. Podczas jazdy po drodze akumulatory dla silnika zaburtowego ładowane są z ciągnącego „Sealandera” pojazdu! Wspomniane projekty oczywiście nie trafią na razie do produkcji seryjnej, ale są ciekawym kierunkowskazem dla „zielonego caravaningu”.
Dla kogo najlepszy Caravan Salon? 4
ReklamaDla kogo najlepszy Caravan Salon? 5

Sealander – designerska hybryda przyczepy i łodzi w jednym.
Dla kogo najlepszy Caravan Salon? 6

Hobby jest tegorocznym zwycięzcą w kategorii najbardziej innowacyjnej przyczepy.
Dla kogo najlepszy Caravan Salon? 7

Aneks kuchenny w modelu Hobby 440 Sfr Premium, czyli 4-osobowej przyczepy za 18 tys. euro.
Kto najlepszy?
Targi to oczywiście okazja przyjrzenia się pozycji liderów rynku. Tu bez większych zmian. Największymi producentami pozostają: Hymer (20,3 proc. udziału w rynku), zaraz potem TRIGANO; następnie dopiero Dethleffs, Bürstner, Laika, LMC, TEC itd. Podczas 50. Caravan Salon mieliśmy wyjątkowo mocną reprezentację producentów seryjnych pojazdów. Po raz pierwszy gamę modeli dedykowanych miłośnikom najcięższych przyczep pokazał koncern Subaru. Popyt na przyczepy lekkie generalnie spada; na znaczeniu zyskują te największe, nierzadko dwuosiowe o DMC 1800 kg. Tu wypada wspomnieć ciekawą woltę koncernu Adria i Knaus. Adria nadal rozwija segment najlżejszych przyczep (DMC ok. 800 kg); Knaus zademonstrował zaś przyczepkę w stylu retro, jaka podbiła swego czasu serca caravaningowców, a teraz oferowana jest w zestawie z lekkimi pojazdami miejskimi (np. Fiat 500). Nową serię pojazdów pod zabudowę kamperów anonsowano na stoisku IVECO. Teraz do dyspozycji firm karosujących kampery na podwoziu włoskiego koncernu są mocniejsze wersje o DMC nawet 7,5 t (wcześniej 6,5 t). Tu niemałe zasługi oddała firma inżynierska Fahrzeugbau Meier GmbH. Podczas zeszłorocznego Caravan Salon zasłynęła likwidacją mostków cieplnych w kamperach na bazie Iveco, teraz demonstrowała przemodelowaną szoferkę – przesunięcie do przodu foteli i skrócenie komory silnika zwiększa możliwości uzyskania kubatury mieszkalnej bez potrzeby zwiększania długości pojazdu. Z kolei zespół Eura Mobil odnotował zdecydowany wzrost sprzedaży samochodów typu VAN w każdej klasie (popularnej, średniej i luksusowej), spadek sprzedaży samochodów typu alkowa w każdej klasie, a także znaczny wzrost sprzedaży samochodów półzintegrowanych w klasie popularnej i średniej. Bez zmian pozostaje sprzedaż aut w pełni zintegrowanych. Marka chce, aby w sezonie 2012 łóżko typu hubbet znalazło się w każdym modelu kampera. Poza tym, wszystkie modele kamperów w pełni zintegrowane będą mieściły się w przedziale 7,6-9 m długości, będę miały DMC równe 5,3 t, a także 5 miejsc siedzących. Trendy, które promuje Eura Mobil to ekologia i relaks. Aby odpocząć i zrelaksować się np. po długiej podróży, producent poleca małe SPA... we własnym kamperze! W tylnej części pojazdu, obok obszernego łóżka, znajduje się sauna, a prawie naprzeciwko niej – prysznic. Całe wnętrze modelu Integra 870 TB – SPA na bazie Fiata Ducato Maxi jest przytulne i sprzyja odprężeniu.
Dla kogo najlepszy Caravan Salon? 8

Hymer B-klasa to zwycięzca „European Innovation Award for the Caravaning Industry 2011” w kategorii kamperów. Podczas targów anonsowano też wersję hybrydową i model testowy, wyposażony w ogrzewanie marki WEBASTO.
Dla kogo najlepszy Caravan Salon? 9

O wielkim sukcesie może mówić Adria. Zdobyła „srebro” w kategorii innowacyjności i zaprezentowała nowość – SuperSonic.

Kampery na bazie seryjnych dostawców
Serię pokazów dla dziennikarzy (pierwszy dzień targów to impreza zamknięta, zarezerwowana dla mediów) zainicjował debiut modelu Jules Verne – kamper-vana marki Westfalia na bazie Mercedesa Viano. Pod unoszonym dachem sypialnia dla dwojga; we wnętrzu aneks kuchenny, drugie posłanie i... przenośna toaleta. Biało-niebieski kolor nadwozia i elegancja wnętrza wzbudziły zachwyt, a zaaplikowane rozwiązania podzieliły prasę branżową. Cóż, firma przeżywa od kilku miesięcy gorący okres związany z poważną reorganizacją. Chwilę potem miał miejsce debiut modelu Rondo L (marka: CS-REISEMOBILE). Kamper na bazie furgonu Sprinter (Mercedes) doczekał się nowej sypialni umieszczonej poprzecznie nad dolnym posłaniem idącym wzdłużnie do kierunku jazdy (210x80 cm). Wykonana z GFK wytłoczka zwiększa szerokość karoserii i tym samym gwarantuje odpowiednio dłuższe posłanie górne (190 cm). O prawdziwym wysypie premier i konceptów można mówić w segmencie najmniejszych pojazdów. Na stoisku Fiata uwagę zwracał Scudo. Model z unoszonym dachem i szeregiem rozwiązań gwarantujących transformację dla każdego posiadacza pojazdu to dzieło firmy Zoom, która całkiem niedawno zadebiutowała transformacją na bazie Citroëna Berlingo. Na stoisku VW brylowała zaś przyczepa nawiązująca designem do typoszeregu T5. Wspólne dzieło inżynierów VW i firmy Knaus/Tabbert odpowiadać ma potrzebie indywidualności.
Dla kogo najlepszy Caravan Salon? 10

Przyczepa marki Knaus to nostalgia za czasami, gdy popularny „Garbus” (VW) był powszechnie wykorzystywany w turystyce.

- Klient może teraz zamówić dowolnie różny kolor przyczepy z gamy RAL koncernu VW, by poruszać się zestawem pojazd plus przyczepa w wymarzonych barwach – wyjaśnia szczegóły współpracy Aleksander G. Wehrmann, PR-Manager KNAUS TABBERT GmbH.
Oblegane stoisko Forda zdobiły zaś seryjne modele Transit NUGGET, stworzone na potrzeby turystyki we współpracy z firmą Westfalia. Gama pojazdów obejmuje modele z fabrycznym dachem, unoszonych i typu hart-top.
Dla kogo najlepszy Caravan Salon? 11

Citroën Jumpy, tak jak jego bliźniacy (Fiat Scudo i Peugeot Partner), to ciekawa baza dla pojazdu turystycznego. Tu projekt firmy Zoom – specjalisty od podnoszenia dachów.

Napędy 2.0 Euro 5
Producenci pojazdów wykorzystywanych jako baza dla kamperów anonsowali podczas Caravan Salon modele z silnikami spełniającymi najnowsze normy spalin Euro 5. Dla nas ciekawsza będzie informacja, że wiele z nich ma pojemność mniejszą niż 2000 ccm, więc akcyza wyniesie nas tylko 3,6 proc. zamiast 18,6 proc. Nowsze silniki osiągają większe moce i moment napędowy, więc nawet w połączeniu z niemałym ciężarem kampera dają szansę dynamicznej i ekonomicznej jazdy (np. silnik 2.0 w Ducato ma teraz 115 KM). Dla noszących się z zamiarem kupna nowych modeli pojawia się więc ciekawa alternatywa. Do tej pory rozsądnym rozwiązaniem był wybór mocniejszej jednostki napędowej, czyli de facto modelu z silnikami powyżej 2 l pojemności, co oczywiście wiązało się z koniecznością opłacenia wyższej stawki akcyzy. Teraz zakupimy kampera z nowoczesnym napędem, za który zapłacimy też mniej.
Dla kogo najlepszy Caravan Salon? 12

Podwozie Iveco. Koncern zwiększył ładowność, firma Fahrzeugbau Meier zoptymalizowała kubaturę przedziału silnikowego, a LMC zaproponował nowy system posadowienia zabudowy mieszkalnej na „modularnej” kratownicy.

Nie tylko dachy w górę...
Wyraźnie przybyło w tym roku specjalistycznych firm od mniej lub bardziej zaawansowanych koncepcji transformacji pojazdu seryjnego typu van czy furgon (także oczywiście pick-up). Większość proponuje swe realizacje na bazie T5, rzadziej Sprintera czy innych pojazdów – to akurat jest atutem firmy REIMO, która wydała podręcznik ukamperowienia niemal wszelkich modeli pojazdów produkowanych i już nieprodukowanych (katalog przykładów liczy ponad 150 stron!). Zespół może być z siebie dumny jeszcze za sprawą jednego wydarzenia – stworzyli klasycznego kampera! Tak, jak do tej pory proponowali raczej vany na różnych rodzajach zabudów, tak teraz wchodzą na rynek z półintegralem na podwoziu AL-KO. Monos, bo tak nazywa się „gwiazda”, to czteroosobowy kamper o długości 675 cm, szerokości 215 cm i wysokości zewnętrznej 288 cm. W środku 3-palnikowa kuchenka, ogrzewanie Truma Combi 4, lodówka z zamrażalnikiem o pojemności 106 l, miejsca na dwie butle gazowe 11 kg i zbiorniki na czystą oraz brudną wodę o pojemności 80 l. Z silnikiem 2.0, 75 KM, dostępny jest w cenie 63 999 euro. Nam spodobał się system anonsowany przez firmę FISCHER. W oryginale: Camper Cube auf VW T5. Patent opiera się na komponentach, najczęściej w formie sześcianów, które oferują podróżującym rozliczne, czyli typowe dla caravaningu funkcje (np. umywalka, szafki i siedzisko w jednym!). Całość przypomina rozwiązania projektowane przez firmę TERRACAMPER.
Dla kogo najlepszy Caravan Salon? 13

W modelu Box Star (Knaus) górna sypialnia wspiera się na 4 kolumnach; opuszcza się dzięki mechanizmowi korbkowemu.
Dla kogo najlepszy Caravan Salon? 14


- System mocowań typu klick-klack nie niweczy dotychczasowego przeznaczenia pojazdu, czyli dalej możemy posiadać przykładowo 3 rzędy siedzeń, jak to w minibusie bywa, albo też dodatkowo mniej lub bardziej „dom na kołach” za sprawą cube-module – wyjaśniał zamysł pomysłodawca z firmy FISCHER. Tego typu i podobne pomysły w połączeniu z podwyższonym na stałe lub tylko na czas postoju dachem cieszyły się dużym zainteresowaniem, głównie aktywnych miłośników pozostania w drodze ze swoim sprzętem. Nie inny klient dominuje w firmie, która powstała raptem 6 lat temu także z pasji wożenia rozlicznego sprzętu.

- Na dzień przed targami skończyliśmy nasze demo, czyli VW T5, który ma otwieraną pokaźną połać bocznej ściany, znajdującą się naprzeciwko odsuwanych drzwi dla pasażerów – zdradził Jan Schelper z firmy Space Camper. – Dzięki temu użytkownicy otrzymują całkiem nowe zadaszenie, identyczne jak otwierana do góry klapa tylna. Nasz swoisty patent to też obracana o kąt 180 stopni zabudowa, która po otwarciu w górę wspomnianej klapy bocznej tworzy nam sztywne zadaszenie dla ukrytego w zabudowie aneksu kuchennego. Bezkompromisowe rozwiązanie demonstrowała firma CARAVANS INTERNATIONAL. Idzie o pokusę wykrojenia z tylnej części zabudowy mieszkalnej kampera gigantycznego (objętości aż 7,5 m3!) garażu z podjazdem. CI New Paddock, czyli 4-osobowy kamper z alkową dla wyjątkowo objuczonych sprzętem sportowców ma długość 7 m.
ALDE popularnieje
W dziedzinie zwiększenia komfortu warto raz jeszcze wspomnieć koncern Adria. Zdobywcę prestiżowego wyróżnienia za kampera Matrix już w zeszłym roku ogłoszono najbardziej przyjazną klientowi marką – mowa o nagrodzie „König-Kunde-Award 2010”, przyznawanej przez najpoczytniejszy magazyn europejski „Reise Mobile”.

- Dziś 30 procent naszych kamperów ma w standardzie najbardziej luksusowe ogrzewanie marki ALDE i od 50. Caravan Salon jesteśmy obecni w każdym segmencie przyczep i kamperów, a ogrzewanie wodne będzie teraz dostępne także w najpopularniejszym segmencie kamperów typu „półintegral” Coral – chwalił rozwój firmy, a przede wszystkim udane połączenie dobrej ceny i wyposażenia dotąd zarezerwowanego dla bardziej luksusowych kamperów Damir Dominic, PR Adria Mobil. Portfolio pojazdów jest rzeczywiście ogromne, a premiera goni premierę. Na stoisku mieliśmy więc drugiej generacji model Sonic, który zadebiutował raptem rok temu. W pełni zintegrowany „Sonic family” zyskał na luksusie. Pojawiły się aluminiowe akcenty wystroju wnętrza, a zabudowę dopracowano pod kątem izolacji termicznej. Rozwija się też segment kampervanów (M - do 5,5 m długości, L - do 6 m i XL - powyżej 6 m). W przyczepach debiutuje przekonstruowane pomieszczenie łazienki. „Adria Ergo Bath” to innowacja na drodze ograniczenia kubatury pomieszczenia dla prysznica, WC i umywalki, bez szkody dla funkcjonalności i swobody ruchów. Inżynierowie chwalą się dzięki temu uzyskaniem dodatkowego metra we wnętrzu przyczep! Służy temu modułowość szybko konfigurowanego wyposażenia: składana umywalka i przesuwane WC dostępne są teraz we wszystkich modelach przyczep.
Dla kogo najlepszy Caravan Salon? 15

Ford we współpracy z firmą Westfalia pokazał kampervany na bazie Transita z krótkim rozstawem osi.
Dla kogo najlepszy Caravan Salon? 16

Prototyp kampera REIMO. We wnętrzu 3-palnikowa kuchenka, WC z prysznicem, w tyle pojazdu dwa pojedyncze łóżka.
Dla kogo najlepszy Caravan Salon? 17

PANORAMIC SYSTEM, czyli pomysł koncernu TRIGANO na lepszą widoczność na zachwycający pejzaż przy porannej kawie...
Dla kogo najlepszy Caravan Salon? 18

Z powodu ograniczonej kubatury niektóre firmy proponują w pojazdach typu furgon WC w środku pojazdu, ale już prysznic na zewnątrz.

Spójrz jaki widok!
W poprzednim wydaniu „PC” zapowiadaliśmy premierę owianego do czasu 50. Caravan Salon tajemnicą „systemu”, którym mieli się pochwalić inżynierowie koncernu TRIGANO. Drugi pod względem potencjału w Europie producent postanowił jeszcze bardziej otworzyć swe kampery na urzekający widok.

- Cały zamysł tyczy się pokusy wykrojenia pokaźnego fragmentu ściany bocznej, która w kamperach sąsiaduje z siedziskami i stołem living-roomu. Efekt? Teraz wystarczy zatrzymać się kamperem w dowolnym czasie, by po chwili wszyscy pasażerowie mogli delektować się widokiem na przepiękną panoramę – wyjaśnia zamysł Jean Paul Fassinotti, dyrektor grupy Trigano. Pokaźny fragment ściany uchyla się za naciśnięciem włącznika w panelu sterowania. W tym samym momencie wysuwają się schodki. Rozwiązanie wzbudziło powszechny podziw, bo anonsowane jest w nowych modelach Challeneger i Chausson, w których rok temu zadebiutowała kuchnia-wyspa. PANORAMIC SYSTEM w połączeniu z easy-cook, czyli wysuwaną kuchenką gazową z luku zewnętrznego, na pewno przypadnie do gustu fanom turystyki dalekobieżnej. Teraz francuscy projektanci jeszcze dogłębniej przeprojektowali siedziska „drugiego rzędu”. Kanapa jest elektrycznie przesuwana, co gwarantuje też powiększenie kąta oparcia.

Kształt rynku
Jak podają organizatorzy Jubileuszowego Caravan Salon, u naszego zachodniego sąsiada zanotowano w 2010 r. sprzedaż 15 608 nowych przyczep (spadek o 6,7 proc.) i 18 139 kamperów (wzrost o 3,3 proc.). W pierwszym półroczu 2011 r. odnotowano sprzedaż już 11 458 przyczep (wzrost do analogicznego okresu sprzed roku o 12,4 proc.) i 14 680 kamperów (wzrost do analogicznego okresu sprzed roku o 18,1 proc.). W okresie styczeń-czerwiec 2011 r. wyprodukowanych zostało w Niemczech 22 907 przyczep (wzrost do analogicznego okresu sprzed roku o 5,9 proc.) i 20 411 kamperów (wzrost do analogicznego okresu sprzed roku aż o 26,7 proc.)! Jeśli chodzi o rynek europejski, w okresie od stycznia do czerwca 2011 r. dopuszczono do użytku na drogach 51 027 przyczep (minimalny spadek do analogicznego okresu sprzed roku o 0,2 proc.) i 49 624 kampery (wzrost do analogicznego okresu sprzed roku o 10,4 proc.).
Dla kogo najlepszy Caravan Salon? 19

Inną propozycją na living-room i jednocześnie sypialnię piętrową jest system opuszczanego z podsufitki materaca. Tu propozycja firmy DOMO.
Łoże francuskie dla każdego
Fendt to poważny producent przyczep. Co nowego w ofercie niemieckiego producenta? Otóż, teraz od najmniejszych modeli (Bianco), po Saphir (od serii: 445 do 490) znajdziemy łoże francuskie ustawione wzdłużnie do kierunku jazdy. Producent wyraźnie oddziela pomieszczenie dzienne od nocnego, pośrodku stawiając aneks kuchenny, a naprzeciw pomieszczenie toalety. W modelach przyczep o długości zabudowy powyżej 5 m za living-roomen znajdziemy najczęściej mniej lub bardziej rozbudowaną sypialnię dla dzieci. Piętrowe łóżka to bardzo pożądane rozwiązanie. Nagrodzona seria Brillant to w sumie pięć przyczep o długości od 4,65 do 7 m. Cechą wspólną jest łatwość połączenia sypialni głównej z pomieszczeniem prysznica, dzięki czemu uzyskujemy „pokój kąpielowy”.
Dla kogo najlepszy Caravan Salon? 20

Przybywa rozwiązań na szybko uzyskiwaną sypialnię. Tu najnowszy model Hobby 60 KL Van Exclusive dla 5 osób, gdzie potężny materac na czas podróży spoczywa przy bocznej ścianie pojazdu, a na czas snu opuszczamy stelaż sypialni (stolik samoczynnie wędruje wtedy w dół).
Dla kogo najlepszy Caravan Salon? 21


Ekspres ciśnieniowy w standardzie
LMC podczas konferencji prasowej zapowiedziało kilka projektów. Koncern mocno angażuje się w promocję kolarstwa (jest sponsorem teamu Centurion Vaude) i właśnie pod kątem miłośników rowerów przeprojektowuje luki bagażowe. Od tego sezonu w przyczepach Musica 463 C Brazil (DMC: 1500 kg) znajdziemy też – uwaga – ciśnieniowy ekspres do kawy marki DOMETIC! Z kolei przyczepa Travelbird 390 marki T.E.C, która należy do LMC (DMC: 1350 kg), doczekała się ciekawej, bo dodatkowej sypialni (rozwiązanie anonsowano pod kryptonimem: KCK). Na czym polega ciekawostka? Dodatkowy, pojedynczy materac wysuwa się z komory sąsiadującej z kanapami living-roomu, znakomicie zwiększając możliwość zakwaterowania. Dodatkowe posłanie znajduje się bowiem na czas snu o pół metra powyżej wzdłużnymi posłaniami standardowymi i to w miejscu, gdzie śpiący na dole mają nogi.

- Mocno też promujemy naszymi przyczepami zimowy caravaning, stąd wiele atrakcyjnych propozycji mniej lub bardziej zorganizowanych eskapad. Warto odwiedzać naszą witrynę internetową – wspomniano podczas konferencji prasowej.
W gamie kamperów z logo Fendt pojawia się w standardzie AL-KO Level Controller, czyli pneumatyka tylnej osi – rzecz pożądana, mając choćby na uwadze przewożenie dodatkowego bagażu za tylną osią (wspomniane rowery). 

Niesmann+Bischoff ma 30 lat
Firma obchodzi w tym roku 30-lecie istnienia. Nowości? Konstruktorzy ściśle współpracują z dostawcami ram pod zabudowę. Podczas targów anonsowano koncepcję kratownicy, która posadowiona na seryjnej ramie pojazdu zwiększa nie tylko sztywność poszczególnych segmentów zabudowy (ścianki), ale sprzyja modularnemu podejściu do umieszczenia w przestrzeniach kratownicy elementów wyposażenia (zbiorniki, akumulatory itp.). W kabinie pojawiają się elementy służące wykorzystaniu siedzisk szoferki w roli wygodnych foteli. Krótki odpoczynek? Nic prostszego. I kierowca, i pasażer, odwracając fotele, znajdą dla siebie podnóżki, a naprzeciwko telewizor!
Dla kogo najlepszy Caravan Salon? 22

Landhaus to propozycja Hobby, która wzbudziła zainteresowanie. Cena netto: 25 490 euro.

Karmann – design to jego imię
Marka Karmann zawsze uosabiała indywidualizm i niepowtarzalny charakter. Czym zachwyciła tym razem? Ano trzeba przyznać, że prasowa premiera wyglądała znakomicie. Dynamiczny design kampera Davis 620 (pojedyncze łóżka z tyłu) czy kompaktowy Dexter 550? Wybór trudny... Jest przecież jeszcze równie aerodynamiczna linia Dexter 600. Inżynierowie nie lubią kompromisów, stąd w standardzie 130-konne jednostki napędowe i wyjątkowo obszerne jak na tak w sumie niewielkie, bo kompaktowej długości pojazdy, łazienki i schowki bagażowe.
Dla kogo najlepszy Caravan Salon? 23

„Easy bed” (regulowanej wysokości sypialnia w tylnej części pojazdu, pod którą znajdziemy obszerny luk bagażowy) zyskują coraz to mniejsze kampery Chausson. Tu najmniejszy model Flash 10.

Knaus – prapremiera nostalgii
Knaus na sezon 2011/2012 proponuje zmodernizowane modele kamperów Sky TI i Sun TI i przyczepy z serii Südwind. Dynamiczne klosze lamp tylnych (diody LED) i przede wszystkim nowa koncepcja łazienki to wyróżniki. Pokój kąpielowy typu 3D składa się z oddzielnego pomieszczenia WC z umywalką i oddzielnym prysznicem – to od użytkownika zależy czy pomieszczenia oddzielimy przesuwnymi ściankami. W modelu Box Star – wyjątkowo popularnym modelu typu furgon na bazie Fiata Ducato – znajdziemy teraz ciekawej konstrukcji opuszczane z podsufitki posłanie. Cała konstrukcja sypialni górnej wspiera się w narożach na czterech kolumnach umocowanych przy bokach wnętrza pojazdu. Materac opuszczamy kręcąc korbką.
Dla kogo najlepszy Caravan Salon? 24

Firma Space Camper zadebiutowała propozycją otwarcia bocznej ściany VW T5 i zwiększenia tym samym zadaszenia na czas postoju.

AL-KO, Truma, DOMETIC...
Nie sposób oczywiście wymienić wszystkich producentów pojazdów, a są jeszcze przecież dziesiątki dostawców komponentów (uchylne dachy, zawieszenia) czy projektów indywidualnych (kampery i przyczepy off-road); wreszcie superluksusowych kamper-autobusów. Zwraca uwagę mocny udział w udoskonalaniu seryjnych pojazdów rozwiązaniami firmy AL-KO (pneumatyczne zawieszenie). Na osobnym biegunie, ale także w kategoriach komfortu warto wspomnieć o debiutach marki Truma i Dometic. Nowe, kompaktowej wielkości klimatyzacje dachowe już wzbudziły entuzjazm specjalistów (wyniki testów porównawczych w kolejnym wydaniu). Więcej jednak o akcesoriach w naszym PRZEGLĄDZIE RYNKU.

Tekst: Rafał Dobrowolski, Joanna Gracek
Zdjęcia: redakcja „PC”


09.11.2011
Obserwuj nas na Google News Obserwuj nas na Google News