artykuły

aktualnosciAKTUALNOŚCI
ReklamaBilbord - Stenaline 03.04-30.04 Sebastian

Czytelnicy pytają – my szukamy odpowiedzi

Czas czytania 6 minut
Czytelnicy pytają – my szukamy odpowiedzi

Szanowny Panie Redaktorze,
Na zlocie w Gołuchowie otrzymałem od kolegi caravaningowca następującą informację. Udawał się do Czech, przez przejście graniczne w Golińsku koło Wałbrzycha. Uprzejmy, wysokiej rangi, sądząc po gwiazdkach, urzędnik graniczny czeski zażądał od niego zaświadczenia o zdolności do prowadzenia samochodu, jakie musi posiadać osoba, mająca skończone 65 lat. Ponieważ kolega takiego zaświadczenia nie posiadał, wraz z innymi został zawrócony do Polski. W rozmowie z tym urzędnikiem kolega przyznał się, że jest lekarzem. Ów celnik zaproponował mu wtedy, aby takie zaświadczenie sam sobie wypisał. Kolega, bojąc się podstępu, oczywiście odmówił. W związku z tym proszę o informację, czy polskie prawo jazdy jest dokumentem wystarczającym do prowadzenia samochodu w Unii Europejskiej? Czy musi być uzupełniane dodatkowymi dokumentami? Druga sprawa. W ostatnim czasie zawoziłem kamperem jacht syna nad jezioro. Jacht jest długości około 6 m, a zestaw kamper + jacht ma długość około 14 m (o łącznej wadze ponad pięciu ton). Pytanie: czy na taki zestaw powinienem posiadać winietę, mimo iż każdy z osobna nie przekracza 3,5 ton?
Bogusław Komorowski

Zgodnie z obowiązującymi w Polsce przepisami prawa o ruchu drogowym, posiadacz prawa jazdy kat. B lub B+E wydanego bezterminowo nie jest zobowiązany do poddawania się okresowym badaniom lekarskim. Przy wjeździe czasowym (w celach turystycznych) na terytorium Czech bądź innego kraju, poza prawem jazdy, dowodem rejestracyjnym i ubezpieczeniem, nie mogą być wymagane inne dokumenty, np. zaświadczenia lekarskie itp. W Polsce ustawowym kontrolnym okresowym badaniom lekarskim podlegają kierowcy pojazdów uprzywilejowanych, instruktorzy, egzaminatorzy (na prawo jazdy) oraz kierujący tramwajami (Dział IV, Rozdział 4, art. 122). Tak mówią przepisy polskiego kodeksu drogowego. Jednakże każdy z krajów UE dostosowuje swoje przepisy do regulacji unijnych dotyczących kodeksu drogowego oraz zasad wydawania prawa jazdy (Regulation 31/2001 coll. on Driving Licences and the Driver Registry) po 1 maja 2004 roku. Polska, jak inne kraje, ma czas do 2012 roku. Czesi mają już w swoich przepisach zapis o obowiązkowych badaniach lekarskich dla kierowców samochodów po przekroczeniu wieku 60, 65, 68 lat, a po przekroczeniu 68 lat co 2 lata. Przepis też mówi, że kierowca winien przedstawić takie zaświadczenie policjantowi przy kontroli. Formalnie, polski kierowca nie powinien podlegać przepisom czeskim, nas obowiązują bowiem nasze przepisy co do posiadania dokumentu - tak mówi konwencja wiedeńska z 1968 roku. Niestety, dopóki nie wejdą jednolite przepisy dla wszystkich krajów UE, to będziemy mieli więcej takich dwuznacznych sytuacji. Podobnie jest zresztą z niejednolitym wyposażeniem pojazdów czy pojazdami na gaz. Jeżeli chodzi o drugą sprawę, to nie wiemy jakiego kraju dotyczy ten przejazd. Zatem informujemy Czytelnika, że w Czechach i Austrii obowiązek wykupienia winietki dotyczy wszystkich pojazdów mechanicznych o maks. DMC 3,5 t (okresowe lub roczne). Pojazdy kempingowe oraz zestawy pojazdów powyżej 3,5 tony muszą mieć w Czechach winietkę (3,5 - 12 ton), natomiast w Austrii urządzenie do elektronicznego poboru opłat za używanie autostrad Go-box. Go-box to urządzenie przyklejane na szybę, które elektronicznie łączy się z punktami poboru opłat usytuowanych nad drogą-autostradą (bez zatrzymywania się). Opłatę wnosi się w specjalnych punktach na granicy lub stacji benzynowej za pomocą karty kredytowej lub paliwowej firmowej, a także gotówką. Zasady używania Go-box w Austrii: http://www.go-maut.at/go/flash.asp?ID=682&Navi=3 oraz w Czechach http://www.premid.cz/fileadmin/downloads/etollguide.pdf

ReklamaCzytelnicy pytają – my szukamy odpowiedzi 1

Przyczepy ciągnięte przez samochód osobowy do 3,5 t nie podlegają obowiązkowi wykupienia winiet w Czechach. W omawianym przypadku, moim zdaniem, winietę należy wykupić tylko dla samochodu, ale na zestaw 3,5 - 12 t. Jeśli opisany transport wykonywany był w Polsce, to nie miał Pan obowiązku wykupienia winiety krajowej, gdyż samochód nie podlega przepisom poboru opłat za używanie dróg krajowych (www.botm.pl). Aktualne zagraniczne przepisy drogowe znajdują się w serwisie PZM INFO na stronie: www.pzmtravel.com.pl
Cezary Kasprowicz prezes PZM-Travel

W tym roku będę pierwszy raz podróżował z przyczepą wyposażoną w zaczep ze stabilizatorem ALKO AKS 1360. Mam w związku z tym dwa pytania. Czy podczas ciągnięcia, na kuli haka holowniczego powinien znajdować się smar? Bardzo mnie to zastanawia, a nie potrafię znaleźć odpowiedzi na stronach internetowych. Drugie pytanie: jak można sprawdzić nacisk zaczepu przyczepy na hak holowniczy? W przypadku mojego pojazdu zalecany nacisk na kulę haka wynosi 80 kg. Słyszałem o możliwości pomiaru nacisku za pomocą wagi domowej – jak wykonuje się taki pomiar? Jest to ważny element bezpieczeństwa podczas ciągnięcia przyczepy. Z góry dziękuję za odpowiedź.
Łukasz Bystrzycki Będzin (woj. śląskie)

W przypadku przyczepy z zaczepem kulowym ze stabilizatorem sprzęgu zabronione jest smarowanie zarówno kuli haka, jak i okładzin ciernych znajdujących się wewnątrz zaczepu kulowego. Nie stosuje się smaru w celu zwiększenia tarcia między kulą haka a okładzinami ciernymi. W przypadku zetknięcia się powierzchni z materiałami smarnymi należy wyżej wymienioną powierzchnię odtłuścić. Nacisk na kulę haka nie powinien być większy, niż to wynika z oznaczeń na zaczepie kulowym, urządzeniu najazdowym lub haku (bierzemy pod uwagę najmniejszą wartość). Dopuszczalny nacisk na kulę oznaczony jest literką s. Jeżeli na w/w elementach najmniejszą wartością jest ww. s 100, oznacza to, że dopuszczalny nacisk statyczny na kulę haka nie może przekraczać 100 kg. Nacisk na kulę haka możemy zmierzyć podstawiając pod gniazdo zaczepu kulowego wagę. Należy pamiętać o tym, by podstawić ją na wysokości odpowiadającej wysokości sprzęgu przyczepy z samochodem. W ofercie firmy al-ko są również koła podporowe z wagą, za pomocą których można zmierzyć nacisk statyczny na kulę haka.
ReklamaŚT2 - biholiday 06.03-31.05 Sebastian
Andrzej Woyczikowski doradca techniczny AL-KO Kober Sp. z o.o.


03.03.2009
Obserwuj nas na Google News Obserwuj nas na Google News