Szanowny Panie Redaktorze,
Na zlocie w Gołuchowie otrzymałem od kolegi caravaningowca następującą informację. Udawał się do Czech, przez przejście graniczne w Golińsku koło Wałbrzycha. Uprzejmy, wysokiej rangi, sądząc po gwiazdkach, urzędnik graniczny czeski zażądał od niego zaświadczenia o zdolności do prowadzenia samochodu, jakie musi posiadać osoba, mająca skończone 65 lat. Ponieważ kolega takiego zaświadczenia nie posiadał, wraz z innymi został zawrócony do Polski. W rozmowie z tym urzędnikiem kolega przyznał się, że jest lekarzem. Ów celnik zaproponował mu wtedy, aby takie zaświadczenie sam sobie wypisał. Kolega, bojąc się podstępu, oczywiście odmówił. W związku z tym proszę o informację, czy polskie prawo jazdy jest dokumentem wystarczającym do prowadzenia samochodu w Unii Europejskiej? Czy musi być uzupełniane dodatkowymi dokumentami? Druga sprawa. W ostatnim czasie zawoziłem kamperem jacht syna nad jezioro. Jacht jest długości około 6 m, a zestaw kamper + jacht ma długość około 14 m (o łącznej wadze ponad pięciu ton). Pytanie: czy na taki zestaw powinienem posiadać winietę, mimo iż każdy z osobna nie przekracza 3,5 ton?
Bogusław Komorowski
Zgodnie z obowiązującymi w Polsce przepisami prawa o ruchu drogowym, posiadacz prawa jazdy kat. B lub B+E wydanego bezterminowo nie jest zobowiązany do poddawania się okresowym badaniom lekarskim. Przy wjeździe czasowym (w celach turystycznych) na terytorium Czech bądź innego kraju, poza prawem jazdy, dowodem rejestracyjnym i ubezpieczeniem, nie mogą być wymagane inne dokumenty, np. zaświadczenia lekarskie itp. W Polsce ustawowym kontrolnym okresowym badaniom lekarskim podlegają kierowcy pojazdów uprzywilejowanych, instruktorzy, egzaminatorzy (na prawo jazdy) oraz kierujący tramwajami (Dział IV, Rozdział 4, art. 122). Tak mówią przepisy polskiego kodeksu drogowego. Jednakże każdy z krajów UE dostosowuje swoje przepisy do regulacji unijnych dotyczących kodeksu drogowego oraz zasad wydawania prawa jazdy (Regulation 31/2001 coll. on Driving Licences and the Driver Registry) po 1 maja 2004 roku. Polska, jak inne kraje, ma czas do 2012 roku. Czesi mają już w swoich przepisach zapis o obowiązkowych badaniach lekarskich dla kierowców samochodów po przekroczeniu wieku 60, 65, 68 lat, a po przekroczeniu 68 lat co 2 lata. Przepis też mówi, że kierowca winien przedstawić takie zaświadczenie policjantowi przy kontroli. Formalnie, polski kierowca nie powinien podlegać przepisom czeskim, nas obowiązują bowiem nasze przepisy co do posiadania dokumentu - tak mówi konwencja wiedeńska z 1968 roku. Niestety, dopóki nie wejdą jednolite przepisy dla wszystkich krajów UE, to będziemy mieli więcej takich dwuznacznych sytuacji. Podobnie jest zresztą z niejednolitym wyposażeniem pojazdów czy pojazdami na gaz. Jeżeli chodzi o drugą sprawę, to nie wiemy jakiego kraju dotyczy ten przejazd. Zatem informujemy Czytelnika, że w Czechach i Austrii obowiązek wykupienia winietki dotyczy wszystkich pojazdów mechanicznych o maks. DMC 3,5 t (okresowe lub roczne). Pojazdy kempingowe oraz zestawy pojazdów powyżej 3,5 tony muszą mieć w Czechach winietkę (3,5 - 12 ton), natomiast w Austrii urządzenie do elektronicznego poboru opłat za używanie autostrad Go-box. Go-box to urządzenie przyklejane na szybę, które elektronicznie łączy się z punktami poboru opłat usytuowanych nad drogą-autostradą (bez zatrzymywania się). Opłatę wnosi się w specjalnych punktach na granicy lub stacji benzynowej za pomocą karty kredytowej lub paliwowej firmowej, a także gotówką. Zasady używania Go-box w Austrii: http://www.go-maut.at/go/flash.asp?ID=682&Navi=3 oraz w Czechach http://www.premid.cz/fileadmin/downloads/etollguide.pdf