artykuły

aktualnosciAKTUALNOŚCI
ReklamaBilbord - Stenaline 03.04-30.04 Sebastian

Co się zdarzy w Düsseldorfie?

Czas czytania 11 minut
Co się zdarzy w Düsseldorfie?

Znów przed nami największe święto europejskiego caravaningu. Przez cały tydzień (28.08- 5.09) najpoważniejsi gracze na rynku turystyki motoryzacyjnej przedstawiać będą nowości podczas targów CARAVAN SALON 2010 w Düsseldorfie.

W 10 ogromnych halach i w ich sąsiedztwie wystawi się ponad 580 firm. Redakcja “PC” może już dziś pochwalić się prestiżowym wyróżnieniem. Zaproszeni do jury międzynarodowego konkursu, nominowaliśmy najlepszą - naszym zdaniem - przyczepę i kampera.

Nowy rekord?
Czy rekord frekwencji zostanie pobity? Organizatorzy zapowiadają, że właśnie tak będzie. Podstawę do tego dają zapowiedzi premier aż 120 modeli kamperów i przyczep, nie wspominając o nowych namiotach i innych turystycznych akcesoriach!

- Jesteśmy zadowoleni, szczególnie że po trudnym dla branży minionym roku, mamy coraz więcej oznak ożywienia. Pojawią się wszystkie renomowane firmy z branży, a także koncerny produkujące samochody wykorzystywane do zabudowy kamperów – informuje nas Joachim Schäfer, dyrektor zarządzający Messe Düsseldorf GmbH. Przypomnijmy: od sierpnia 2009 do maja 2010 r. na trzech najbardziej chłonnych rynkach europejskich rejestracja nowych kamperów i przyczep spadła odpowiednio o: 10,6 % (w Niemczech) 31,5 % (we Francji) 13,8 % (w Holandii). Skutki kryzysu mocno odczuli liderzy – np. Knaus sprzedał w Niemczech i Holandii aż o 30 proc. mniej pojazdów, tyle samo grupa Tabbert w Niemczech i Bürstner we Francji. Dużo lepiej radziły sobie mniejsze firmy, spoza piątki czołowych firm (np. Sterckeman, czwarta firma we Francji). Wyniki poprawia sprzedaż w okresie wakacyjnym – niemal wszystkie firmy odnotowują wyraźnie większe zakupy niż w tych samych miesiącach ubiegłego roku! Czyżby więc 2010 rok przeszedł do historii jako czas odbicia się od dna? Zobaczymy. Pewnym miernikiem popytu będzie frekwencja odwiedzających Caravan Salon 2010. Podczas zeszłorocznej imprezy pojawiło się w sumie 161 tys. gości z 37 krajów świata.

ReklamaCo się zdarzy w Düsseldorfie? 1
Co się zdarzy w Düsseldorfie? 2

RoTEC Ti 697 G (T.E.C) ma zadebiutować z przeprojektowanym układem wnętrza.

Zielony trend
“Zielony Caravaning” – to hasło przewodnie CARAVAN SALON 2010 i zrzeszenia CIVD (Caravaning Industrie Verband e.V. z siedzibą we Frankfurcie n. Menem). Lobby skupia ponad 200 firm budujących kampery i przyczepy. W tym roku, we współpracy z organizatorami targów, mocno promuje się: możliwości oszczędzania energii, zmniejszanie emisji szkodliwych dla atmosfery związków chemicznych i przyjazne dla środowiska naturalnego formy aktywności caravaningowej.

- Czyste środowisko naturalne jest niezbędnym impulsem dla popularyzacji podróży. Dla pomyślnego rozwoju branży ważne jest byśmy działali  z troską o naturalne zasoby, optymalizując zużycie paliwa, projektując aerodynamiczne zabudowy i promując energooszczędne i odnawialne źródła zasilania – czytamy w najnowszym komunikacie CIVD, podsumowującym przygotowania do imprezy w Düsseldorfie. W centrum “Zielonego Caravaningu” (hala nr 12) zaprezentowane zostaną więc najnowsze koncepcje pojazdów turystycznych. Nie zabraknie śmiałych rozwiązań zasilania: ogniw paliwowych (metanol), LPG, markiz ze słonecznymi solarami, a nawet supertoalety z ceramiczną miską ustępową i rekordowo małą ilością wody do spłukiwania.
Co się zdarzy w Düsseldorfie? 3

Do najmniejszej rodziny przyczep Aktiv (T.E.C) dołączy teraz najmniejszy model Travelbird 340 – tu nieco większy model 390 HTF.
Co się zdarzy w Düsseldorfie? 4

LMC odpowiada na nowe trendy promując kampery półzintegrowane (na zdjęciu); te i w całości zintegrowane stanowią od 65 do 80 % sprzedawanych w Europie.

ReklamaŚT2 - biholiday 06.03-31.05 Sebastian
Kompaktowe i wielofunkcyjne

Najwięcej premier przygotowano pośród najmniejszych pojazdów kompaktowych oraz tych mega luksusowych – to też trend, obserwowany już w zeszłym roku. W tym roku zapowiadane są debiuty przyczep w cenie już od 5 tys. euro. Pojawią się mocno rozbudowane vany z powiększoną przestrzenią sypialną w unoszonym dachu (tzw. pop-up roof), które poza sezonem nadal mogą pełnić funkcję jedynego pojazdu rodzinnego. Takie modele zaprezentuje aż 21 firm; wśród nich koncerny VW, Mercedes i firmy wyspecjalizowane w zabudowach na pojazdach bazowych, jak Hymer czy Knaus. A luksus? Ten w czasach kryzysu zawsze jest pożądaną inwestycją! I Concorde, i Phoenix zapowiadają nowe linie nadwoziowe i jeszcze bardziej luksusowe wyposażenie największych, kilkunastotonowych mobilnych apartamentów.
Co się zdarzy w Düsseldorfie? 6

Wzrasta popyt na aneksy kuchenne umieszczone w tylnej części przyczep i takie też rozwiązania ma promować T.E.C.
Co się zdarzy w Düsseldorfie? 7

Również LMC zaproponuje nowy układ kuchni pod nazwą „Tri-flex” (tu aneks kuchenny przyczepy Musica 430E).

Wolta Westfalii?
Westfalia zapowiada na Düssseldorf światową premierę w wielkim stylu. Producent, znany dotąd lepiej z realizacji kamperów na bazie typoszeregu VW Transporter, po raz pierwszy zaprezentuje konwersję kampera rekreacyjnego na bazie Fiata Ducato: Westfalia Columbus. Inżynierowie szczycą się dogłębnie przeprojektowaną koncepcją zagospodarowania wnętrza furgonu o długości 6 metrów i wysokości 2,5 metra. Kamper powstał z myślą o czwórce podróżnych. Cena - od 35 tys. euro.
Co się zdarzy w Düsseldorfie? 8

Carthago likwiduje mostki cieplne i pokaże zmodernizowanego kampera T-plus 4.7 H, teraz także z miejscami noclegowymi dla 6 osób (tu przekrój wnętrza pokazywany rok temu na targach).
Uwieść… kucharza
 Niemiecka firma T.E.C. rozwija segment kamperów serii Rampa RoTEC. Z myślą o 4-osobowej rodzinie zaprezentuje innowacyjny układ aneksu kuchennego (tzw. Duo-flex) ze sprytnie powiększaną powierzchnią blatu roboczego. 7-metrowy model RoTEC 697 G można nabyć już za niecałe 52 tys. euro. Zamiast dotychczasowej serii przyczep Tour i Travel King, pojawi się nowa: Traveller Active i bardziej ekskluzywna - Elegance. Najmniejszy model, o wdzięcznej nazwie Travelbird 340 (długość zabudowy to 4,05 m, a DMC – 900 kg) dostępna będzie już od 8,5 tys. euro.
Co się zdarzy w Düsseldorfie? 9

Concorde serii Liner.

Również LMC dopracowuje układ wnętrz pod kątem ergonomii aneksu kuchennego.
- W ostatnich latach zauważalny był spadek zainteresowania przestrzenią kuchenną umieszczoną w tylnej części przyczep. W tej chwili jednak znowu popyt rośnie na taki układ wnętrza, więc przeprojektowaliśmy pod tym kątem modele 390 Musica (dł. wnętrza: 4,75 m) i D 430 E (odpowiednio: 5,59 m). Zadebiutują w Düssseldorfie – zapowiada Judith Hüsemann z działu prasowego firmy. Odpowiedzią na nowy trend i indywidualne potrzeby użytkowników będzie koncepcja „Tri-flex”: teraz o zabudowie kuchni, wielkości stołu roboczego, zlewozmywaku i pojemności lodówki (od 89 do 190 litrów) ma decydować każdy klient indywidualnie.

Pogromcy kryzysu
Carthago, firma zatrudniająca 450 pracowników, z siecią 100 dilerów, chwali się aż 30-procentowym wzrostem sprzedaży kamperów w sezonie 2009/2010, podczas gdy cała branża odczuła kryzys i spadek sprzedaży. Najwięcej zmian czeka nas w serii Chic, które od 3 lat są wśród najlepiej sprzedających się kamperów klasy średniowyższej. Na rok 2011 zapowiadane są modernizacje 4 modeli. Największa seria - Liner, debiutująca w 2009 roku, czyli 5 modeli na podwoziu MAN-a TGL 8,220 o DMC ponad 10 ton i długości nawet 9,2 metra - będzie jeszcze bardziej luksusowa! Z kolei modele 2011 na ramie Iveco Daily będą wykonane według nowej koncepcji, z pominięciem mostków cieplnych - dzięki czemu przestrzeń kabiny zintegrowanego kampera będzie zapewniała komfort cieplny taki jak część mieszkalna.
Co się zdarzy w Düsseldorfie? 10

W Düsseldorfie będzie miał swą premierę Cruiser Daily z dodatkowym posłaniem prócz sypialni.

Concorde i Phoenix. Szczyty luksusu
Bawarski Concorde zaprezentuje ulepszone modele serii Premium po face-lif-tingu (Charisma i D-Liner) i jeszcze lepiej wyposażone modele Credo i Carver. Konstruktorzy zapowiadają jeszcze lepszą izolację i wygłuszenie wnętrza oraz większe możliwości załadunku w powiększonych garażach i szafkach wnętrza. Seria Liner, najpopularniejsza w segmencie zintegrowanych kamperów o DMC powyżej 7,5 tony, wyposażona zostanie w halogeny LED firmy Hella. W Düsseldorfie będzie miał swą premierę Cruiser Daily – średniej wielkości kamper na ramie Iveco.
Co się zdarzy w Düsseldorfie? 11

Globetrotter Xli (Dethleffs) będą jeszcze dłuższe i lepiej wyposażone.

- Wyróżniać się będzie układem wnętrza. Z tyłu znajdziemy podwójne łóżko a dodatkowe usytuowane zostaną wzdłuż zabudowy – zdradza szczegóły Mike Reuer, Managing Director Sales and Marketing Concorde Reisemobile GmbH. Główny konkurent – firma Phoenix, szykuje niespodziankę w postaci zupełnie nowego modelu na bazie Iveco, w którym w pełni wyeliminowano mostki cieplne w kabinie. Nowością będzie przeprojektowany przód zintegrowanego kampera i wiele więcej zmian konstrukcyjnych, które wpływają na komfort cieplny.

Dethleffs i Fendt
Również Dethleffs chwali się dobrą passą. Wzrost obrotów o 20 % do 31 maja 2010 roku - w porównaniu do podobnego okresu roku poprzedniego - i spadek kosztów działalności o ponad 16% pozwoliły na potężne inwestycje w fabryce w Allgaeu (Bawaria). Laureat licznych nagród (m.in. za model Globebus I 5 ogłoszony „samochodem kempingowy roku 2010”) zapowiada kilka nowości. Kampery serii Globetrotter XLi, debiutujące rok temu będą jeszcze dłuższe (o 20 cm) i lepiej wyposażone. Do gamy 3,5-tonowych pojazdów dołączy model ESPRIT T/I. Swoją premierę będzie miała nowa seria przyczep New Line i Nomad (o długości od 4,5 do 7,5 metrów długości).
Co się zdarzy w Düsseldorfie? 12

Dethleffs wzbogaca też paletę lakierów o 4 nowe kolory.

- Dethleffs wzbogaca paletę lakierów i seryjnie wyposaża wnętrza w oświetlenie LED. Łatwiej też będzie wyposażyć nasze przyczepy w ogrzewanie podłogowe, czyli tzw. pakiet “Winter Comfort Package ALDE SNOW“ - informuje Olesja Silnika, Export Assistant Dethleffs GmbH & Co.KG. Fendt poszczycić się może sporym wzrostem udziału w rynku. Za przykładem T.E.C i LMC inżynierowie szukają lepszej ergonomii. W przyczepach wspólnym wyróżnikiem ma być nowej generacji lodówka Dometic. Seria “Slim-Tower” ma tylko 420 mm szerokości a pojemność aż 140 litrów, co stwarza zupełnie nowe możliwości projektowania układu wnętrza, także z aneksem kuchennym w tylnej części (nowy model 450 SFH). Spośród kamperów możemy się spodziewać lekkich retuszy nadzwyczaj dobrze się sprzedających od trzech sezonów modeli „K 400” i „K 500” i większej serii TI (640, 685, 680, 690).
Co się zdarzy w Düsseldorfie? 13

W kamperach z logo Laika pojawią się detale wyposażenia zainspirowane stylizacją stosowaną w ekskluzywnych jachtach.

Laika
Na sezon 2011 Laika odnowiła wygląd zewnętrzny swych kamperów i zapowiada istotne zmiany wnętrz pojazdów. Rexosline – pod taką nazwą kryć się ma unikatowy projekt w koncepcji projektowania kamperów, w których poszycia drzwi i przedniej części pojazdów wykonywane będą z włókien węglowych. Włoski producent zapowiada też polepszoną widoczność drogi zza kierownicy kamperów i większe bezpieczeństwo w standardzie. Kabiny będą w pełni zintegrowane z pomieszczeniami mieszkalnymi, w których pojawią się detale wyposażenia zainspirowane stylizacją stosowaną w ekskluzywnych jachtach (np. gustowne okucia mebli). Te i inne ulepszenia znajdziemy w nowej serii X i Kreos, o długości nadwozia od 6 do 7,36 metra.
Co się zdarzy w Düsseldorfie? 14

W ubiegłym roku EFOY rozpoczął współpracę z Webasto.

Knaus/Tabbert i inne
Właściciel kilku marek, skupionych pod zarządem jednej firmy matki, zapowiada odświeżoną serię kamperów i przyczep. Z logiem Knaus pojawi się nowa seria SKY WAVE i dwa nowe modele STAR BOX 500 i DRIVE MOVE 540, a z przyczep zapowiadany jest debiut YAMC XL oraz nowe układy wnętrz SPORT TI, w których zastosowano ulepszone systemy kontroli trakcji. Tajemnicą owiana jest zapowiedź premiery odświeżonych wnętrz klasy premium wśród przyczep z logiem Tabbert czy też w mniej prestiżowej marce WILK. Z przecieków wiadomo o ekskluzywnej tapicerce i większej gamie kolorystycznej.
Co się zdarzy w Düsseldorfie? 15

WC chemiczne to standard wyposażenia kamperów i przyczep.
Frankia/Pilote
Francusko-niemiecka spółka, znana z produkcji pierwszych kamperów dla miłośników sportów wodnych a także z koncepcji zagospodarowania przestrzeni bagażowej w podwójnej podłodze - mocno odczuła skutki recesji i teraz będzie szukać nowej klienteli dla swych pojazdów. W 2010 roku zadebiutowała kompaktowym kamperem Vario Space, a na sezon 2011 zapowiada debiut prestiżowej serii Exclusive Class na podwoziu Iveco. Naszą uwagę na targach ma zwracać też pierwszy w historii firmy model z alkową na podwójnej osi podwozia Mercedesa Sprintera.
Co się zdarzy w Düsseldorfie? 16

Laika debiutowała rok temu modelem z potężną alkową (X710R).

Hymer. Detale i rewolucje
Hymer, firma z ponad 50-letnim doświadczeniem i oddaną marce klientelą - przygotowała na sezon 2011 aż 46 modeli kamperów w 13 specyfikacjach. Oprócz zwiększenia komfortu i funkcjonalności, skoncentrowano się na nowej aranżacji pomieszczeń mieszkalnych i łazienki. Wszystkie miejsca do siedzenia zapewniać mają też lepszy komfort przez zwiększenie głębokości siedzisk. Nowym standardem będą lepszej jakości podsufitki, które poprawią akustykę. We wnętrzach odchudzonych (mniejszej masy własnej) przyczep znajdziemy z kolei więcej elementów drewnianych. Dużo więcej zmian dotyczy kamperów. Debiut całkowicie przeprojektowanej B-klasy ma odgrywać kluczową rolę w sukcesie firmy, jeśli idzie o udział w segmencie zintegrowanych samochodów kempingowych z podwójną podłogą. Najwięcej zmian znajdziemy w C-klasie. Nowe alkowy, drzwi mieszkalne, a także… napęd 4x4 (w opcji), to tylko kilka nowości na sezon 2011.
Co się zdarzy w Düsseldorfie? 17

Knaus odświeży popularny model BOX STAR na bazie furgonu Fiata Ducato.


Instalacje i akcesoria. Oszczędzą kieszeń?
CARAVAN SALON to oczywiście także wystawcy wyposażenia i sprzętu zapewniającego komfort i autonomię. I tak np. Airva, reprezentowana w kraju przez firmę Ena Truck, zapowiada premiery nowych klimatyzacji z serii Airva 2000 i Airva 3000; obie z pompą ciepła - stanowią rozwinięcie znanych modeli Mini Mach i Mach 3+. Oczywiście, nie zabraknie producentów najpopularniejszych systemów ogrzewania wnętrz pojazdów turystycznych. Webasto, producent zintegrowanych z ogrzewaniem podgrzewaczy wody bieżącej Dual Top, Thermo Top, i Evo Air Top od zeszłego sezonu rozwija modele we współpracy z EFOY, dostawcą technologii gwarantującej autonomiczność za sprawą agregatów zasilanych metanolem. Z kolei Truma, niekwestionowany lider komfortu cieplnego w przyczepach, prócz znanych modeli Combi zapowiada teraz premierę systemu oczyszczającego wodę. AquaStar usuwa glony, bakterie i kamień w zbiornikach i instalacjach.

„PC” nominuje
Największe święto branży to także miejsce spotkań organizatorów wyjazdów, biur turystycznych, ubezpieczycieli i mediów. Magazyny “Reisemobile International” i “Camping Cars and Caravans” zaprosiły naszą redakcję do udziału w konkursie European Innovation Award for the Caravaning Industry 2010 (finał - podczas targów). Wytypowaliśmy do wyróżnień pojazdy serii Hymer Car 302 i 322 - za to, że tworzą nową klasę europejskich kamper-vanów, które równie dobrze mogą pełnić rolę pojazdów rodzinnych i turystycznych. Oddaliśmy też głos na Niewiadów Sport 520 - najnowszą serię przyczep dostępnych w dwóch wariantach aranżacji wnętrza i wyposażenia. Ta ostatnia może nie jest zbyt awangardowa, ale za to dostępna dla dużej rzeszy fanów caravaningu. Kto szuka awangardowych rozwiązań, ten podczas CARAVAN SALON podziwiać będzie na pewno dzieło Axela Enthovena, projektanta Opery. Prezentowana niedawno na naszych łamach przyczepa zdobyła już ponad 25 międzynarodowych nagród w ośmiu krajach.

Jak zwykle - na zwiedzających czekać będą pełne inspiracji relacje z najbardziej ekstremalnych podróży znanych podróżników, m.in. kamper-vanem po Madagaskarze, pustyni Gobi, Azji czy Ameryce Łacińskiej.

Rafał Dobrowolski


01.09.2010
Obserwuj nas na Google News Obserwuj nas na Google News