Nowa opona zimowa MICHELIN Alpin 4 jest przystosowana zarówno do jazdy po trasach oblodzonych, pokrytych śniegiem, jak i po mokrych zimowych nawierzchniach. Czwarta generacja opon MICHELIN Alpin, która trafiła na europejskie rynki, została skonstruowana z myślą o wielu typach samochodów – od małych kompaktów do minivanów.
Testy przeprowadzone w 2010 r. przez niezależny ośrodek badań TÜV SÜD Automotive na oponach w rozmiarach 195/65 R15 T i 205/55 R16 H wykazały, że dzięki przyczepności nowych opon MICHELIN Aplin 4 ruszanie z miejsca jest o 10 proc. łatwiejsze niż w przypadku opon Alpin poprzedniej generacji, a droga hamowania jest o 5 proc. krótsza (przeciętne osiągi na oblodzonej i zaśnieżonej nawierzchni).
W tej oponie zastosowano także nową koncepcję bieżnika, która polega na pozbyciu się kanałów wzdłużnych, czyli tzw. nieaktywnych stref, dzięki czemu poprawiono trakcję, hamowanie i stabilność prowadzenia opony w najbardziej wymagających warunkach. Udoskonalono również prowadzenie dzięki płynnemu przenoszeniu obciążeń między klockami bieżnika. Nowa opona MICHELIN Alpin 4 na całym swoim obwodzie posiada aż 71 kanałów, a jej poprzedniczka w tym samym rozmiarze miała ich 59. Dzięki temu Alpin 4 zapewnia lepsza trakcję na śniegu.
Do stworzenia opony MICHELIN Alpin 4 wykorzystano innowacyjną mieszankę gum, której podstawowe składniki to krzemionka i olej słonecznikowy (Heliocompound). Ta receptura pozwala na zapewnienie wysokiego poziomu czterech następujących parametrów poprzez: