Wydziały komunikacji nie rejestrują aut bez umowy kupna-sprzedaży między pośrednikiem a osobą, której nazwisko figuruje w dowodzie rejestracyjnym. Komisy są zobowiązane wydawać takie umowy, ale wolą zataić transakcję, by uniknąć akcyzy.
Kupując samochód sprowadzony z UE i niezarejestrowany w Polsce, należy zebrać pełną dokumentację, w skład w której wchodzi zaświadczenie o zapłacie akcyzy. Bez zaświadczenia nie ma możliwości zarejestrowania samochodu. Jeżeli akcyza nie jest zapłacona, urząd celny może żądać zapłaty od osoby, która nabyła samochód od nieuczciwego komisu.
Sprawdzając samochód osobowy, należy w ciągu czternastu dni zgłosić ten fakt (złożyć deklarację uproszczoną) do urzędu celnego, a następnie, w terminie trzydziestu dni od przywozu samochodu do Polski, wpłacić na konto urzędu celnego akcyzę. Urząd celny wyda zaświadczenie o uiszczeniu podatku, z którym należy się udać do wydziału komunikacji w urzędzie gminy i zarejestrować samochód.
Oprac. DM
Źródło: Gazeta Prawna