artykuły

aktualnosciAKTUALNOŚCI
ReklamaBilbord - Honda agregaty 2024 22.07-31.08 Sebastian

50 Caravan Salon dla innowacji

Czas czytania 7 minut
50 Caravan Salon dla innowacji

Przed nami wyjątkowe święto. Pod koniec sierpnia miłośnicy turystyki samochodowej przemierzają Europę, by zawitać do Düsseldorfu. 50 edycja Caravan Salon (27.08 – 4.09) to niebywała gratka nie tylko ze względu na jubileusz targów. Co przyniesie najbardziej spektakularne spotkanie przemysłu caravaningowego? Nowość, innowacja, patent – te słowa będą przyciągały!

Oczywiście, największe święto branży to także miejsce spotkań biur turystycznych, ubezpieczycieli i w końcu mediów, zwłaszcza branżowych. Po raz drugi redakcje najważniejszych magazynów europejskich nominowały w konkursie European Innovation Award for the Caravaning Industry 2011 (finał podczas targów) najlepsze kampery i przyczepy minionego roku. Kryterium wyboru dla każdej z dwunastu redakcji jest szeroko pojęta innowacyjność. W zeszłym roku Bürstner zdobył nagrody w obu kategoriach pojazdów za nowatorską, bo opuszczaną z podsufitki sypialnię i wyznaczył tym samym trend, dziś bardzo często naśladowany przez innych producentów. Tego typu zdobycz pozwala wygospodarować więcej przestrzeni w living-roomie i dodatkowy nocleg – co jest szczególnie ważne w modelach typu półintegral.

50 Caravan Salon dla innowacji 1

Jakie trendy zapanują najpewniej?
Dobrze wiedzieć o nowościach, przymierzając się do zakupu sprzętu podróżniczego. To dziennikarze nominowali kampery i przyczepy, ale niemało typów padło w głosowaniu czytelników świadomych walorów turystyki samochodowej. A wiadomo – co podoba się pasjonatom caravaningu i wzbudzi pokusę posiadania – to ma szansę stać się bestsellerem sezonu 2011/2012. Zaczęliśmy od kamperów (w sumie to aż 98 wystawców, przyczep – 34). W poszukiwaniu najciekawszych i na serio awangardowych rozwiązań na pewno zwrócimy uwagę (ponownie) na dzieło Axela Enthovena, projektanta Opery. Dobrze znana nam wizja przyczepy przyszłości jest produkowana i zdobywa co chwilę kolejne nagrody (ma już 25 międzynarodowych medali i wyróżnień w ośmiu różnych krajach).
50 Caravan Salon dla innowacji 2
Reklama50 Caravan Salon dla innowacji 3

LMC odchudza kampery do klasy 3,5 t i chwali się rekordową ładownością. Tu model I 655G.

Iście kosmiczny design ma kamper McLouisa, model Nevis. Integral wzbudził powszechne zainteresowanie podczas Caravan del Sol (hiszpańskie targi caravaningowe). Rewolucyjne zaoblenia blatu roboczego – to musi zwracać uwagę i jest na pewno ciekawą tendencją aranżacji aneksu kuchennego w samochodzie, gdzie przecież ze wszech miar wskazana jest eliminacja jakichkolwiek krawędzi.

Pytanie (do) „drugiego rzędu”: czy podróżuje się wam wygodne?
Na pewno poszukiwanie komfortu dla pasażerów „drugiego rzędu” da największe bogactwo rozwiązań. Prasa branżowa w sporej części już typuje zwycięzców. W ogromnej mierze głosy oddali też sami czytelnicy. Nic dziwnego, że bój rozstrzygnie się najprawdopodobniej między największymi. W numerze majowym „PC” pisaliśmy o rywalizacji pomiędzy grupą Trigano (Francja), Hymer (Niemcy) i SEA (Włochy). Trójka najpotężniejszych koncernów pogłębiła studia nad przekonstruowaniem siedzisk w kamperach zintegrowanych i w półzintegrowanych.
50 Caravan Salon dla innowacji 4

Model Flair (od Niesmann + Bischoff) zachęca swoim prorodzinnym charakterem.

Magiczne 3,5 tony
Nie zabraknie też pewnie w kontaktach targowych dyskusji nad balastem, jaki możemy zapakować do pojazdu, jeśli deklarujemy się prawem jazdy kat. B. Magiczna granica 3,5 t dopuszczalnej masy całkowitej na pewno spędza sen z powiek inżynierów odpowiedzialnych za zrzucenie wagi pojazdów karosowanych na ramach współczesnych pojazdów użytkowych. Ale już widać pierwsze jaskółki rekordów ustanawianych w tej klasie kamperów, o czym więcej podczas targów!

Reklama50 Caravan Salon dla innowacji 5
Wyjątkowo ceniącym sobie aktywny wypoczynek spodoba się na pewno pierwszy pick-up z kapsułą mieszkalną. Duet stanowią: VW Amarok + Tischer i jest to podwójna premiera (zapowiadany debiut podczas Caravan Salon dwuosobowej kabiny Amaroka i dzięki temu wydłużonej wersji kapsuły z serii: Trail 260 S). Warto pojawić się na stoisku C21 – do wygrania tygodniowa jazda testowa w stylu off-road... oczywiście dla dwojga! W klasie do 3,5 t mamy równie udane debiuty. W roli głównej Peugeot Boxer. Czyżby Francuzi odrobili lekcje u Włochów? Fiat Profesionall poinformował nas niedawno, że ”w Europie rocznie sprzedawanych jest ok. 70-80 tys. samochodów kempingowych, z czego ok. 65 proc. produkowanych jest na podwoziu Fiata Ducato, który został zaprojektowany jako baza pod samochód kempingowy”. Wśród ośmiu wystawców podwozi pod zabudowę (Fiat, Daimler, Iveco, VW, Ford i oczywiście AL-KO) nie będzie osobnego stoiska Peugeota, a szkoda.
50 Caravan Salon dla innowacji 6

Lepsza widoczność w kamperach w pełni zintegrowanych to jedna z cech wynikających z doświadczenia Fahrzeugbau Meier GmbH.

Monopol Ducato i aspiracje „francuzów”
Model TOURER (Carthago) to absolutny debiut sezonu. Cóż, niemiecki producent w sezonie 2010/2011 ma apetyt na kolejny, tym razem aż 30-procentowy wzrost dochodów. I chyba ma spore szanse, odkąd w pełni zintegrowany Chic c-line utrzymuje się w „dziesiątce” bestsellerów. Na uwagę w dziedzinie odchudzania kamperów i schodzenia do klasy 3,5 t zasługują na pewno poczynania inżynierów z LMC, szczególnie warto zwrócić uwagę na 7-metrowej długości model LMC 698 – zdobywcę trofeum na niedawnych Vakantiebe (Targi w Utrechcie). To absolutny hit w dziedzinie wykorzystania ultralekkich materiałów, które zastępują tradycyjne egzotyczne sklejki mebli. Efekt? Od 580 kg do 1080 kg ładowności kampera! Koncern Adria ma już teraz powody do zadowolenia. Supprème Matrix faktycznie wygląda oszołamiająco – design i elegancja podoba się w wielu krajach, do tego fakt, że producent buduje samochód kempingowy na nowym Renault Master. Na rynku jednak nie brak innych ciekawych producentów pojazdów użytkowych. Również Peugeot od dobrych kilku lat nie miał w swojej ofercie samochodu kempingowego. Teraz się to zmieni. Na targach CMT w Stuttgarcie zadebiutowało wspólne dzieło Francuzów i firmy Burow Mobil – Peugeot Boxer Liberté 690 VIP. Liberté 690 VIP bazuje na dostawczym modelu Boxer. W wersji kempingowej mierzy 6,90 m i zapewnia podróżnym mnóstwo miejsca. Przy jego opracowaniu Peugeot połączył siły z firmą Burow Mobil – specjalistą zajmującym się nadbudowami kempingowymi. Z średniej klasy modeli warto jeszcze wymienić Challenger Prium XL. Jak udało nam się dowiedzieć, koncern Trigano szykuje też debiut koncept-kampera z ciekawie brzmiącym patentem: PANORAMIC SYSTEM.

Á propos kubatury
Fahrzeugbau Meier GmbH zasłynął podczas zeszłorocznego Caravan Salon likwidacją mostków cieplnych w kamperach na bazie Iveco. Teraz zapowiada projekt zoptymalizowania kubatury szoferki! Na uwagę zasługuje również Hymer 534 B – ze względu na unikalny system siedzeń ukrytych na postoju w kanapach living-roomu. Jest to przecież także ukłon w sprawie potrzeby dogłębnej modyfikacji siedzisk dla pasażerów „drugiego rzędu”. Knaus Boxstar Street MQ z tzw. pakietem „Autarc” to długo oczekiwana wolta na rzecz zwiększenia autonomii (ogrzewane postojowe, ale nie tylko), ale jednak ścian stalowej karoserii, bo seryjnie produkowanego Ducato.
50 Caravan Salon dla innowacji 7

Eura Mobil zaprezentuje przeprojektowane kampery zintegrowane i półintegrale z wykorzystaniem lotniczej technologii poszycia typu GRP. Eliminacja drewnianego stelaża w sandwiczu to też mniejszy ciężar pojazdu.

Przyczepy – czaruje Fendt!
Wspomnieliśmy, że koncern Adria ma szczególne szanse na zdobycie serc (i gotówki) poszukujących innowacyjności, pogłębienia studiów nad komfortem (wspomniane siedziska 2 rzędu) i ekonomiką (obniżenie DMC) czy zwiększenia przestrzeni (przeprojektowanie sypialni i living-roomu). Przykładem może być model Altea.

Uwagę jednak zwraca także marka Fendt. Na największych rynkach model Brillant zyskuje grono wielbicieli od zeszłorocznego debiutu. Niemcy, Włosi, a na pewno Finowie doceniają wysoki komfort cieplny zabudowy oferowanej od tego sezonu. Szczególnie istotne jest użycie do produkcji włókna szklanego w technologii LFI (Long Fibre Injection). 5,7-metrowej długości wnętrze ma ciekawą aranżację łazienki. Cena od 32 tys. euro. Model Tendenza to z kolei sportowo- -wyprawowy design, długość 5,5 m i bagażnik dachowy w opcji! Zdaje się być ideałem dla poszukujących indywidualnego podejścia do mieszkania (masa własna 1170 kg) na holu.
50 Caravan Salon dla innowacji 8

Tegoroczny Knaus to optymalizacja kubatury kamperów. Tu rzut na wnętrze modelu SunTi 650lf.

Luksus, ergonomia... cena
Docenić też należy wysiłek marki Sterckemann. Model Espace 500 to wnętrze utrzymane w tonacji beżowej. Pusta przyczepa waży 1140 kg. Cena ok. 16,5 tys. euro wydaje się skrojona na potrzeby popularyzacji caravaningu. Podczas Caravan Salon ciekawe rozwiązania w nowej serii przyczep ma zaprezentować Hobby. Czekamy z niecierpliwością!
50 Caravan Salon dla innowacji 9

Przyczepy zyskują luksusowe akcenty, a nabywca większy wachlarz wyboru aranżacji wnętrza. Tu model Elegance 510TE (TEC).

... dostawcy autonomii, komfortu, akcesoriów itp.
Nie zapomnijmy, że Düsseldorf to także spotkanie branży wyposażenia dla autonomii podróży (ogrzewanie, kuchenki itp.), komfortu (systemy audio), wreszcie akcesoria i wyposażenie dodatkowe (np. namioty, zadaszenia). W sumie swój udział zapowiedziało 550 wystawców ze 120 krajów (ich lista na www.caravan-salon.de). Jakie nowości znajdziemy wśród akcesoriów i doposażenia kempingów? Przekonajcie się, czytając nasz przegląd rynku. Tym razem przedstawiliśmy w nim produkty dostępne na Caravan Salon.
50 Caravan Salon dla innowacji 10

WILK Eterno to stylowa przyczepa z nowoczesnymi meblami.

Tekst: Rafał Dobrowolski
Zdj.: mat. prasowe firm


01.09.2011
Obserwuj nas na Google News Obserwuj nas na Google News