artykuły

Wszystko o branży caravaningowej w jednym miejscu Wszystko o branży caravaningowej w jednym miejscu
ReklamaBilbord - ACSI przedsprzedaż 2025
Magis 87 XT na Fordzie Transicie z system Start&Stop.
  fot. Fot. Piotr Łukaszewicz Magis 87 XT na Fordzie Transicie z system Start&Stop.

Start&Stop w kamperze? Kontroluj akumulator

Czas czytania 5 minut

W najnowszych samochodach osobowych to już niemal standard, ale rozwiązanie to nie omija także kamperów, jak jest w chociażby prezentowanym wyżej pojeździe Magis 87 XT na dwulitrowym Transicie. System Start&Stop wyłącza silnik po zatrzymaniu pojazdu (na przykład na czerwonym świetle) i automatycznie go uruchamia po wciśnięciu sprzęgła lub puszczeniu hamulca w automacie. Chodzi naturalnie o niższe zużycie paliwa, co ma być korzystne dla środowiska i portfela kierowcy.

Co oczywiste, tak częste uruchamianie silnika wpływa na akumulator, dlatego do tego typu aut stosowane są dedykowane jednostki. W teorii, jeśli akumulator jest w słabszej formie, system powinien to wykryć i automatycznie się dezaktywować. Tyle teorii. W praktyce - na pewno warto zadbać o właściwy stan akumulatora. Według najnowszych badań przeprowadzonych przez niemieckie stowarzyszenie ADAC, w 2019 roku ponad 42% awarii na drodze spowodowane było awarią akumulatora. Wśród głównych przyczyn należy wymienić coraz większy stopień elektryfikacji samochodów. W dzisiejszych czasach coraz więcej wymagamy od akumulatorów dlatego w nowych samochodach zasilania wymaga nawet do 150 odbiorników energii oraz wspomiany system start-stop. Dlatego zalecamy regularne kontrole stanu akumulatora w profesjonalnym serwisie, aby uniknąć przykrej niespodzianki na drodze.

Jak powinna przebiegać fachowa kontrola akumulatora w pojeździe z systemem Start&Stop? Oddajemy głos ekspertom Varta.

ReklamaStart&Stop w kamperze? Kontroluj akumulator 1
Kontrola stanu akumulatora w samochodzie wyposażonym w system start-stop wymaga wykonania dodatkowych czynności i trwa dłużej niż w przypadku akumulatorów konwencjonalnych. 

Do kontroli stanu akumulatora konwencjonalnego wystarczy nawet multimetr. W idealnej sytuacji napięcie obwodu otwartego (OCV) powinno wyższe niż 12,6  V. Napięcie mierzymy na przykład za pomocą multimetru. Jeśli napięcie spadnie poniżej 12,4 V, należy niezwłocznie doładować akumulator. Utrzymujący się niski poziom naładowania powoduje uszkodzenie akumulatora przez zasiarczenie.

Głównym obciążeniem akumulatora jest proces uruchamiania silnika – dlatego bardzo ważnym parametrem jest także prąd rozruchu. Ze względu na „zużywanie” i starzenie się akumulatora, a co za tym idzie zmniejszającą się pojemność akumulatora, z czasem zdolność do dostarczania prądu o dużej mocy spada. Ponadto im niższy poziom naładowania tym mniejsze możliwości akumulatora.

Pobierz obrazki

Natomiast w przypadku akumulatorów dedykowanych do współpracy z systemem start-stop - kontroli podlega nie tylko stan naładowania (SOC), ale również stan techniczny (SOH) akumulatora.

Parametr SOC można z łatwością ustalić przez pomiar napięcia, natomiast do sprawdzenia parametru SOH wymagane jest przeprowadzenie bardziej złożonej procedury testowej, co dopiero pozwala na wydanie rzetelnej opinii na temat stanu akumulatora. W ramach ustalania stanu technicznego akumulatora sprawdza się prąd rozruchu (CCA), pozostałą pojemność (Ah) oraz zdolność przyjmowania ładunku (CA).

ReklamaStart&Stop w kamperze? Kontroluj akumulator 3
Wraz z rozwojem technologii na przestrzeni lat rozwinęły się również nowe technologie akumulatorów, takie jak AGM czy EFB. Aby uzyskać wiarygodne wyniki testów, w szczególności jeśli chodzi o parametr SOH, niezwykle ważne jest korzystanie z nowoczesnych urządzeń dostosowanych do nowych technologii akumulatorów.

Pobierz obrazki

Kontrola stanu akumulatora samochodowego krok po kroku:
(w pierwszej kolejności należy zapoznać się z instrukcją obsługi producenta urządzenia).

  • Należy podłączyć tester akumulatorów do biegunów akumulatora, aby ustalić stan naładowania i opór wewnętrzny. Zasada jest następująca: czerwony kabel podłącza się do bieguna dodatniego, a czarny do bieguna ujemnego. Kolejność podłączania i odłączania nie ma znaczenia.
  • Podłączanie urządzenia pomiarowego do akumulatora znajdującego się w bagażniku lub kabinie. Urządzenie należy podłączyć do biegunów akumulatora, a nie do elementów do podłączania urządzenia rozruchowego w przedziale silnikowym, ponieważ opór kabla wpłynie na wynik pomiaru.
  • Kolejnym krokiem jest wybór ustawień urządzenia pomiarowego zgodnie z rodzajem akumulatora: akumulator rozruchowy, akumulator żelowy, akumulator EFB lub AGM. Urządzenie wykorzystuje inny algorytm dla każdego rodzaju akumulatora, dlatego też wybór niewłaściwych parametrów będzie skutkował otrzymaniem nierzetelnych wyników. Ponadto w przypadku niektórych urządzeń ważne jest określenie, czy test przeprowadzany jest na akumulatorze znajdującym się w pojeździe, czy wyjętym z pojazdu.
  • Następnie do urządzenia należy wprowadzić wartość prądu rozruchowego dla akumulatora oraz normę pomiaru. Do popularnych norm należą: DIN, EN, IEC, JIS i SAE. Informacje na temat norm można znaleźć obok wskazania prądu rozruchu na zimno na etykiecie akumulatora. Następnie urządzenie samodzielnie przeprowadzi test i wyświetli jego wynik.

Piotr Łukaszewicz03.02.2021
Obserwuj nas na Google News Obserwuj nas na Google News