Skutery elektryczne zdobywają coraz większą popularność na świecie. Spotyka się je głównie w dużych miastach, gdzie nie istnieje problem ładowania baterii zasilającej silnik skutera a przeciętny dystans dojazdu waha się w granicach od kilku do kilkunastu kilometrów. Wielką zaletą wszystkich pojazdów elektrycznych jest „zero-emisyjność”, która pozwala na poruszanie się w ścisłych centrach aglomeracji, gdzie ograniczony lub całkowicie zabroniony jest wjazd pojazdów wyposażonych w silniki spalinowe.
Użytkowanie skutera elektrycznego poza dużymi miastami wciąż nie jest tak popularne z uwagi na niewielki zasięg dotychczas produkowanych skuterów i długi czas ładowania ich baterii. Przełom nastąpił za sprawą zastąpienia mało efektywnych i ciężkich kwasowych baterii żelowych, nowoczesnymi, lekkimi i dość szybko ładującymi się bateriami litowo-jonowymi o dużej pojemności. Wzrost maksymalnego dystansu, jaki można przebyć skuterem elektrycznym bez konieczności ładowania baterii, z kilkudziesięciu do stu-kilkudziesięciu kilometrów spowodował to, że obecnie zupełnie inaczej musimy spojrzeć na możliwości eksploatacyjne, jakie daje taki pojazd. Zasięg ponad 100 km pozwala na odbycie niewielkiej jednodniowej wycieczki krajoznawczej, pokonanie odległości pomiędzy dwoma odległymi miastami lub daleki dojazd do pracy i powrót do domu, bez konieczności ładowania lub wymiany baterii.
Skutery NIU - czym się wyróżniają na tle konkurencji?
Dzięki konstruktorom firmy NIU dostępne są na rynku skutery elektryczne o różnorodnych parametrach użytkowych. Firma ta produkuje skutery elektryczne od 2015 roku i obecnie ma 500 000 zarejestrowanych użytkowników skuterów. Wśród nich jest podróżnik, który na swoim skuterze elektrycznym odbywa wyprawę o długości 14 000 km i użytkownik który przebył swoim elektrycznym skuterem dystans 80 000 km. Wszystkie pojazdy elektryczne sprzedane pod marką NIU przejechały łącznie 1,3 miliarda kilometrów.W ofercie NIU znajduje się obecnie kilka skuterów elektrycznych, z których najciekawsze modele, to N-GT, U-series i M+.
Model NIU N-GT jest dużym dwuosobowym skuterem o zasięgu do 170 km i maksymalnej prędkości 70 km/h. Podwozie tego pojazdu oparto na solidnej kołyskowej stalowej ramie rurowej. Wykorzystano w nim przednie klasyczne zawieszenie teleskopowe i szeroki tylny podwójny wahacz wleczony podparty na dwóch amortyzatorach hydraulicznych ze sprężynami śrubowymi. Oba koła wyposażono w hamulce tarczowe. Do napędu pojazdu służy wydajny silnik elektryczny Bosch znajdujący się w piaście tylnego koła i zasilany dwiema połączonymi bateriami akumulatorów po 2100Wh każda (po 35 Ah). Waga jednej baterii wynosi zaledwie 11 kg. Baterię można łatwo wyjąć i zastąpić inną, naładowaną baterią, lub zabrać do ładowania. Oczywiście można także ładować baterię zamontowaną w skuterze. Można używać trzech trybów pracy silnika. W trybie SPORT uzyskujemy najwyższą dynamikę jazdy. Tryb DYNAMIC jest trybem uniwersalnym, a tryb E-SAVE zapewnia największą oszczędność energii elektrycznej i pozwala na pokonanie najdłuższego dystansu.
Skuter N-GT wyposażony jest w wydajne oświetlenie LED, rozbudowany wyświetlacz ciekłokrystaliczny i możliwość obsługi i nawigacji z użyciem telefonu komórkowego. Dla wygody użytkownika skuter wyposażono w podstawkę boczną i centralną.
NIU U-series to cała gama ultralekkich pojazdów miejskich o prostej budowie i wyglądzie skutera. Są to pojazdy jednoosobowe o wadze zaledwie 39 kg. Tak niską masę pojazdu elektrycznego osiągnięto dzięki zastosowaniu aluminium lotniczego T6 6061 i lekkiego ogniwa litowo-jonowego. Pojazd ten napędza nowy silnik NIU. Zastosowano tu system EBS –electronic Braking System pozwalający na odzyskiwanie do 6 % energii hamowania. BMS-Battery Management System kontroluje ładowanie i rozładowywanie baterii w funkcji temperatury, obciążenia, napięcia i 10 innych czynników wpływających na efektywne wykorzystanie energii. Ten pojazd także wyposażono w energooszczędne oświetlenie w technologii LED.
Najciekawszy dla miłośników caravaningu jest elektryczny skuter NIU M+
Jest to pojazd, który dzięki lekkiej lecz wytrzymałej konstrukcji jest zdolny do transportu dwóch osób. Poradzi sobie też z niewielkim bagażem. Dzięki niewielkiej wadze (około 75 kg) i kompaktowym wymiarom z łatwością może być załadowany i przewożony na bagażniku kampera. Załadunek pojazdu może się odbyć nawet bez specjalnego najazdu, jeżeli uczestniczą w nim dwie dorosłe osoby, które łatwo poradzą sobie z uniesieniem lekkiego pojazdu. Wspominana wcześniej „zero emisyjność” pojazdów elektrycznych będzie wielką zaletą skutera wykorzystywanego na kempingu lub w sąsiedztwie lasów, gór lub jezior, gdzie cenimy ciszę i czyste powietrze. Brak hałasu i smrodu związanego z pracą silnika spalinowego pozwoli na lepsze obcowanie z naturą i nie utrudni wypoczynku naszym sąsiadom.
NIU M+ wyposażono w system pozwalający na kontrolę i lokalizację skutera dzięki aplikacji zainstalowanej na telefonie komórkowym. Możemy zdalnie w prosty sposób skontrolować stan skutera i poziom naładowania baterii, a także odszukać skuter, jeżeli zapomnieliśmy gdzie jest zaparkowany. Można też dowiedzieć się gdzie znajduje się skuter, którym właśnie pojechały nasze dzieci i łatwo znaleźć je w razie potrzeby. Dzięki zapisowi historii jazdy, możemy też kontrolować ich trasę.
Mimo niskiej wagi, NIU M+ posiada cechy normalnego skutera, zapewniające wygodną i bezpieczną eksploatację. Oba koła pojazdu wyposażono w hamulce tarczowe. Silnik Bosch o mocy 1200 W zapewnia dobre przyspieszenia od 0 do 45 km/h. Przybliżony dystans, jaki można przebyć skuterem bez konieczności ładowania baterii, to około 120 km. Uzyskano to między innymi dzięki systemowi odzyskiwania do 6% energii podczas hamowania. Skuter wyposażono w demontowalną baterię Panasonic 18650 z dwuletnią gwarancją i pięcioletnią żywotnością. Ładowanie baterii trwa około 3,5 godziny.
Wydaje się, że skuter NIU M+ jest idealnym pomysłem na tani w eksploatacji, lekki i ekologiczny pojazd przewożony kamperem i wykorzystywany do letnich przejażdżek po okolicy, w której właśnie się zatrzymaliśmy.