artykuły

przeglad-rynkuPRZEGLĄD RYNKU
ReklamaBilbord - dethleffs 12.04-15.05 Sebastian
Klimatyzacja do pojazdu rekreacyjnego. Czy warto ją montować?

Klimatyzacja do pojazdu rekreacyjnego. Czy warto ją montować?

Czas czytania 6 minut

Jeżeli spojrzymy na początki caravaningu, to dostrzeżemy, że protoplaści tej formy turystyki o takich gadżetach jak klimatyzacja mogli pomarzyć. Nie było jej nie tylko w kamperach czy przyczepach kempingowych, ale także w samochodach osobowych – holownikach. Na szczęście te czasy minęły. Dziś możemy skutecznie poprawić komfort bytowania w „domu na kołach” za pomocą osobnego urządzenia, które przyda się zwłaszcza podczas zagranicznych wypadów na południe Europy. Co wybrać, na co zwrócić uwagę, ile to kosztuje?

Klimatyzacja w kamperze lub przyczepie kempingowej nie jest elementem obowiązkowym. Mimo to większość kupujących nowe jednostki decyduje się na jej montaż. Jeśli prowadzimy wypożyczalnię, na pewno zwrócimy uwagę, że gros klientów w pierwszej kolejności pyta o obecność urządzenia, które schłodzi wnętrze pojazdu podczas gdy na zewnątrz szaleją temperatury nierzadko przekraczające 30 kresek na termometrze. Fakt, nowoczesne pojazdy są świetnie izolowane, co przekłada się na komfort termiczny nie tylko podczas zimowych, ale również letnich wypadów. Dodatkowe urządzenie będzie miało jednak znaczący wpływ chociażby na komfort naszego snu, zwłaszcza kiedy podróżujemy całą załogą. Przekonaliśmy się o tym podczas wyjazdów do Chorwacji czy Albanii w trakcie sezonu letniego.

Rodzaje klimatyzatorów
Na rynku działa kilka sprawdzonych marek, których zestawienie możecie zobaczyć na kolejnych stronach. Podstawowe kryteria podczas dobierania urządzenia to rodzaj i długość pojazdu kempingowego. Gdy do dyspozycji mamy małego kampervana, jednostka o wydajności do 2000 W będzie wystarczająca. Taki klimatyzator zajmuje też niewiele cennego miejsca na dachu i charakteryzuje się niską wagą. Zupełnie inaczej będzie w przypadku dużego kampera w pełni zintegrowanego lub długiej przyczepy kempingowej (najczęściej dwuosiowej). Tam skuteczne schłodzenie wnętrza będzie możliwe wyłącznie przy zastosowaniu klimatyzacji o odpowiednio dużej mocy. Wielu producentów przyjmuje zasadę, że do pojazdów rekreacyjnych o długości do 7-8 m wystarczające będzie urządzenie o mocy do 2000-2500 W. Powyżej – nawet 3500 W.

ReklamaKlimatyzacja do pojazdu rekreacyjnego. Czy warto ją montować? 1
Zupełnie inną kategorią klimatyzatorów są te, które montuje się nie na dachu pojazdu, a pod jedną z kanap (ławek – stąd nazwa „podławkowe”). Mają one kilka zalet. Po pierwsze, nie zajmują miejsca na dachu i nie zwiększają wysokości kampera bądź przyczepy. Po drugie, sposób rozprowadzenia zimnego powietrza jest bardziej efektywny (jednostkę centralną wpinamy w specjalne kanały, które doprowadzają schłodzone powietrze w każde możliwe miejsce). Po trzecie, wydajność takiej klimatyzacji jest większa, gdy stoimy na niezacienionym kempingu. Nie jest żadną tajemnicą, że efektywność klimatyzatorów dachowych spada w momencie, kiedy słońce świeci bezpośrednio na nie. Rośnie wówczas również zużycie energii elektrycznej. Po czwarte wreszcie: klimatyzacja dachowa zabiera nam jedno okno w dachu (chociaż na rynku są już rozwiązania, które łączą klimatyzator z okienkiem doprowadzającym promienie słoneczne do wnętrza kampera/przyczepy).
Klimatyzacja podławkowa ma też wady. Jedną z nich jest poziom skomplikowania montażu takiego rozwiązania. Nierzadko przy rozprowadzeniu kanałów należy przeprowadzić demontaż wybranych elementów kampera bądź przyczepy. Kolejną jest higiena – czyszczenie rur chłodzących może się okazać zadaniem trudnym, co zwiększa ryzyko rozwoju bakterii i grzybów.

Klimatyzacja do pojazdu rekreacyjnego. Czy warto ją montować? 2

Pobór energii
Niezależnie od typu klimatyzacji, każde urządzenie potrzebuje podłączenia do zewnętrznego źródła prądu 230 V. Są na rynku gotowe rozwiązania, które pozwalają zasilić klimatyzator za pomocą energii zgromadzonej w akumulatorze, ale zazwyczaj nie są one tak wydajne, jak byśmy tego potrzebowali. Wspomniane zestawy należy traktować jako dodatek, który jest w stanie schłodzić chociażby wnętrze dużej alkowy podczas jazdy (zazwyczaj schłodzone powietrze wyprodukowane przez samochód nie jest w stanie dostać się do drugiego rzędu siedzeń).

ReklamaKlimatyzacja do pojazdu rekreacyjnego. Czy warto ją montować? 3
Wracając do tematu poboru energii. Większość nowoczesnych klimatyzatorów jest wyposażona w funkcję „miękki start”, którą docenimy podczas pobytów na kempingach z kiepską infrastrukturą energetyczną. Pozwala ona uruchomić klimatyzację bez potrzeby podania gigantycznych ilości energii na start, co może powodować zwarcia i przeciążenia. Urządzenie stopniowo „nabiera mocy”, by ostatecznie po kilku chwilach pracować z pełną wydajnością.

Schłodź i ogrzej
Patrząc na dostępne poniżej zestawienie, z pewnością zwrócimy uwagę na funkcję grzania, bardzo popularną w ostatnim czasie. Producenci wpadli na pomysł montażu w klimatyzatorach pomp ciepła, które są w stanie skutecznie dogrzać wnętrze podczas wczesnowiosennych lub późnojesiennych wypadów. Należy jednak wyraźnie zaznaczyć, że funkcja ta ma wspomóc system grzewczy zainstalowany na pokładzie „domu na kołach”, a nie go zastąpić. Większość producentów deklaruje, że zamontowane pompy ciepła pracują w wybranym zakresie temperatur. Poniżej (lub powyżej) tych wartości najzwyczajniej w świecie klimatyzator nie uruchomi się.

Klimatyzacja do pojazdu rekreacyjnego. Czy warto ją montować? 4

Jak czytać tabelkę?
Wśród najważniejszych informacji podanych w tabeli są z pewnością te mówiące o wydajności, zarówno chłodzącej, jak i grzewczej. To na tej podstawie należy dobrać odpowiednie urządzenie, wiedząc, jakim kamperem lub przyczepą będziemy się poruszać. 
Kolejną ważną cechą jest pobór prądu. Tu akurat zasada jest prosta: im mniej, tym lepiej. Nie bez znaczenia pozostają rozmiary zewnętrznych jednostek i ich kompletna waga. Każda klimatyzacja to dodatkowe kilogramy na pokładzie, które zmniejszają ładowność pojazdu kempingowego. Wymiary natomiast są ważne w kontekście wysokości całego kampera. Przejeżdżając pod niskim mostem, należy mieć na uwadze, że na dachu znajduje się urządzenie zwiększające wysokość pojazdu o kilkadziesiąt centymetrów.
Zdecydowaliśmy się też zamieścić dane dotyczące wydajności wyrażane w BTU na każdą godzinę pracy (h). BTU to pozaukładowa brytyjska jednostka ciepła (British Thermal Unit). Używana jest głównie w USA i Wielkiej Brytanii, a służy do określania energii generowanej przez wszelkiego rodzaju urządzenia ciepłownicze. Jeden BTU definiowany jest jako ilość energii potrzebnej do zmiany temperatury jednego funta wody o jeden stopień Fahrenheita. 1 kW (1000 W) mocy to 3412,142 BTU/h. 

Ile to kosztuje?
I na koniec rzecz najważniejsza, czyli cena. Klimatyzatory do pojazdów rekreacyjnych są drogie, ponieważ nie dość, że są lekkie i energooszczędne, to jeszcze muszą pracować w przeróżnym zakresie temperatur. Nawet jeżeli nie używamy ich zimą, to i tak muszą być przygotowane do przetrwania ujemnych temperatur. Większość producentów zaznacza, że ich urządzenia są w stanie skutecznie schładzać wnętrze, nawet gdy na zewnętrz temperatura oscyluje w okolicy 50 kresek powyżej zera.
Na pocieszenie warto dodać, że większość polskich dealerów oferuje klimatyzatory w specjalnych, o wiele niższych cenach, a montaż dorzuca gratis. Warto dzwonić, rozmawiać i pytać o możliwe rozwiązania.

Klimatyzacja do pojazdu rekreacyjnego. Czy warto ją montować? 5

Klimatyzacja dachowa Plein-Aircon 12V marki IndelB to dość nietypowa jednostka przeznaczona do kamperów i busów. Jej odmienność wynika z zasilania wyłącznie akumulatorem, dzięki czemu nie trzeba instalować przetwornicy, lub generatora prądu 230 V. Zmniejsza więc zużycie energii, oraz emisję CO2 podczas postoju, a także sprzyja redukcji masy pojazdu. Masa kompletu to 28 kg, a wymiary koniecznego otworu dachowego zamkną się w wymiarach 40 x 40 cm. Moc chłodzenia to 1200 W przy zużyciu energii na poziomie 16 amp/h w trybie „auto” i 42 amp/h w trybie „max”. Ofertę klimatyzacji z aktualną ceną można znaleźć na stronie: www.gomarket.pl/pleinaircon

Bartłomiej Ryś

Artykuł pochodzi z numeru 2(99) 2021 Polskiego Caravaningu


Bartłomiej Ryś21.06.2021 zdjęć 2
Obserwuj nas na Google News Obserwuj nas na Google News