Firma Autokontener istnieje na rynku od 1992 roku, a działa w branży luksusowych pojazdów wielkogabarytowych – o różnorodnym przeznaczeniu, produkowanych na indywidualne zamówienie klienta. Jak sami twierdzą, nie ma dla nich rzeczy niemożliwych.
– Jeśli ktoś powiedział ci, że twoja wymarzona naczepa jest niewykonalna, zgłoś się do nas – na pewno ją zrobimy! – zachęcają.
Równie dużą wagę co do kwestii technicznych firma przykłada do walorów estetycznych i wykończenia wnętrz, współpracując z najlepszymi projektantami i firmami designerskimi, np. z wybitnym polskim projektantem Januszem Kaniewskim, z firmą Carlex Design (jedna z najbardziej znanych w branży motoryzacyjnej) czy choćby z jednostkami naukowymi, m.in. Akademią Sztuk Pięknych w Krakowie oraz Akademią Górniczo-Hutniczą w Krakowie. Dzięki temu udało się połączyć artystyczną wizję z solidnym technicznym produktem.
Ale po kolei...
Autokontener to firma rodzinna, w której pracują już dwa pokolenia. Na początku zajmowała się wykonywaniem zabudów specjalnych na samochodach ciężarowych, głównie w zakresie pojazdów do przewozu artykułów spożywczych i zwierząt – segmencie, w którym szybko stała jednym z najważniejszych graczy na rynku.
– Przełomowym momentem w historii firmy był rok 2004, gdy stworzyliśmy pierwszą zabudowę dla branży sportów motoryzacyjnych. Był to pojazd z zabudową mieszkalno-serwisową, przeznaczony dla zespołu na czas wyjazdowych imprez sportowych, np. rajdów – wspomina właściciel.
Pierwszy kamper
– W 2013 roku zgłosił się do nas klient, który szukał kampera dostosowanego do jego indywidualnych potrzeb – wspomina właściciel. – Pojazd miał mieć sportową stylistykę, dmc wynosić miało nie więcej niż 3,5 t, ale jednocześnie miał mieć... wysuw boczny, zwiększający powierzchnię użytkową wewnątrz. Tymczasem większość kamperów albo ma wysuw, albo dmc do 3,5 t. W 2013 roku nikt nie miał pojęcia, jak to połączyć. My podjęliśmy się tego wyzwania, co nie było prostym zadaniem.
Przedmiot zamówienia okazał się na tyle nietypowy, że prowadzone prace wymagały zastosowania wielu autorskich rozwiązań technicznych, w większości opracowanych na potrzeby tego pojazdu.
– Największym wyzwaniem był opracowanie nowej technologii wysuwu, która ze względu na ciężar rozwiązań hydraulicznych stosowanych w samochodach ciężarowych nie mogła zostać zastosowana w konstruowanym pojeździe – wyjaśnia właściciel firmy. – Opracowany w dziale konstruktorskim sposób wysuwu musiał zatem zapewniać konkretne udogodnienia dotyczące stabilności, ale jednocześnie musiał być znacznie lżejszy, dlatego wymogiem było zastosowanie zupełnie nowych rozwiązań konstrukcyjnych. Niezbędny był również wybór odpowiedniego, lekkiego podwozia.
Rozwiązanie uniwersalne
Zrealizowany projekt okazał się na tyle przełomowy, że zastosowane w nim rozwiązania zostaną rozwinięte i trafią na rynek. Twórcy spodziewają się sukcesu z kilku powodów:
Biorąc to pod uwagę, podjęto decyzję o wprowadzeniu do oferty zupełnie nowego asortymentu produktowego – unikatowego na skalę europejską. Co istotne, mowa o rozwiązaniu na tyle uniwersalnym, że zastosowanie dla niego znajdą zarówno klienci biznesowi, jak i indywidualni. Takie auta z powodzeniem wykorzystywane są choćby jako mobilne biura. Wyposażone w wygodne siedziska, stoły i zestawy komputerowe z mobilnym internetem pojazdy mogą stanowić ciekawą alternatywę dla biur stacjonarnych. Zalety? Po pierwsze – samochodem można udać się nawet w odległe miejsca, po drugie – nie trzeba przestrzegać godzin urzędowania takiego gabinetu.
Dodajmy, że oferta firmy to również zabudowy ekspozycyjne/eventowe (przeznaczone dla mniejszych firm, które nie mogą pozwolić sobie na samochód ciężarowy), telewizyjne (wozy transmisyjne, które dzięki niewielkim gabarytom mogą szybciej dotrzeć na miejsce wydarzenia) oraz specjalne (jak food trucki czy mobilne biura obsługi klienta). Z pełną ofertą firmy Autokontener można zapoznać się na stronie www.autokontener.com.pl.
Artykuł pochodzi z numeru 5 (90) 2019 r. magazynu „Polski Caravaning”.
Chcesz być na bieżąco? Zamów prenumeratę – teraz jeszcze taniej i szybciej.