Blisko trzy na cztery komplety zawieszeń pneumatycznych instalowanych w samochodach dostawczych na polskim rynku wyprodukowano w firmie Intrak. Montaż części certyfikowanej przez koncerny samochodowe najtaniej oczywiście przeprowadzić u źródła. Warszawska firma jest przygotowana na nasze wizyty perfekcyjnie!
Pneumatyka zawieszenia jest dość często dostępna w opcji u dilerów samochodów fabrycznie nowych. Takie doposażenie auta wymaga jednak wiele większej dopłaty, niżby zrobić to na rynku wtórnym. Najlepiej oczywiście w warsztacie, który słynie z kompetencji w tej dziedzinie. Od lat jedyną w branży pneumatyki zawieszenia firmą, która może pochwalić się certyfikatem bezpieczeństwa wydanym przez Przemysłowy Instytut Motoryzacji (PIMOT), jest warszawski Intrak. Rodzinna firma zasłynęła z ponad 50 autorskich rozwiązań. Bazując na sprawdzonych dostawcach, nie tylko projektuje, ale co ważniejsze w czasach powszechnego trendu przenoszenia produkcji do Azji – także produkuje systemy mocowań. Od jakości połączeń zależy bezpieczeństwo, skoro mowa o rozwiązaniu, które ma być ulepszeniem tego, co „fabryka dała”. Większość systemów wyprodukowanych przez Intrak trafia na potrzeby koncernów samochodowych na tzw. pierwszy montaż.
- Certyfikat PIMOT-u dodatkowo utwierdza naszych klientów w przekonaniu o najwyższej jakości naszych wyrobów – wyjawia źródło sukcesu rynkowego Michał Welc, kierownik działu handlowego w firmie Intrak.
- Oczywiście producenci samochodów dostawczych mają w swojej ofercie zawieszenia pneumatyczne, które kosztują kilka razy więcej od systemów proponowanych przez nas. Klient, kupując samochód, ma wybór między systemem pochodzącym prosto z fabryki lub naszym wyrobem, który w żaden sposób nie odbiega jakością i przydatnością od fabrycznych rozwiązań. Co ważniejsze dla posiadaczy kamperów (wszak fani caravaningu najlepiej wiedzą, że każdy projekt jest indywidualny), w naszej siedzibie jesteśmy w stanie sprostać każdej potrzebie wzmocnienia zawieszenia!
Nierzadko zanim zamontuje się zawieszenie pneumatyczne do kampera, prace rozpoczynają się od zaprojektowania co bardziej zindywidualizowanego systemu. Kamper jest przypadkiem szczególnym.
Z uwagi na dużą wagę auta bardzo szybko zużywają się resory piórowe, co powoduje, że pojazd osiada na odbojach, co z kolei powoduje znaczne pogorszenie komfortu jazdy, a także przedwczesne zużywanie się pozostałych elementów (m.in. tuleje, amortyzatory). Ze względu na wysoko umiejscowiony środek ciężkości, kampery mają tendencję do przechylania się. Profesjonalny system pneumatyczny może całkowicie eliminować to zjawisko. Dodatkową zaletą jest również możliwość wypoziomowania auta podczas postoju.
Powyższe jest o tyle istotne, że pewna część zawieszeń pneumatycznych sprzedawanych na polskim rynku to mało zaawansowane technologicznie propozycje, a wręcz budzące podejrzenia co do ich trwałości. Poza tym samochody tej samej marki i z tego samego rocznika mogą mieć różne zestawy, bo skompletowane przez różnych producentów, dostawców komponentów zróżnicowanej jakości i trwałości. Nie wszystkie produkty posiadają odpowiednie certyfikaty pozwalające na ich montaż – zakup niecertyfikowanego produktu może doprowadzić do utraty gwarancji na samochód. Informacja to przydatna tym, którzy posiadają już taki zestaw. Przecież pneumatyka podnosi wartość auta i jest dużą zaletą przy odsprzedaży! Dlaczego warto przyjrzeć się posiadanej? Niesprawny system działać może niszcząco na nośną strukturę samochodu (ramę pojazdu). Najważniejsze jest powietrze w układzie, a że odległości pomiędzy poduszką i jej elementami mocującymi a nadwoziem są niewielkie, to gdy brak ciśnienia, ryzyko degradacji rośnie! To o tyle istotne, że jakkolwiek system pneumatyczny nie wpływa na długość drogi hamowania, to poprawnie działający znacznie poprawia stabilność pojazdu podczas tego manewru.- Cała produkcja mocowań i montaż odbywają się w naszej firmie – podkreśla M. Welc. - Natomiast pozostałe potrzebne komponenty, takie jak przewody, zegary, śruby i złączki pneumatyczne, są nam dostarczane przez wiodącego producenta tego typu elementów na rynek europejski, które jakościowo są ezkonkurencyjne. Na marginesie dodajmy, że w firmie Intrak gwarancja obejmuje wady materiałowe lub konstrukcyjne wszystkich elementów systemu oraz usługę montażową, jeżeli była wykonana w naszej firmie lub u naszych partnerów.
Rafał Dobrowolski
Artykuł pochodzi z numeru 1 (70) 2016 Polskiego Caravaningu