Naszym sprzętem zwykliśmy jeździć w pełni obciążonym (częściej wręcz przeładowanym), a więc w granicach określonego przez producenta dmc. Wyeksploatowane lub, co gorsze, połamane resory, wybite końcówki drążków, uszkodzone łożyska – te i podobnie przykre niespodzianki możemy na szczęście ograniczyć i to z zaskakująco dobrym skutkiem.
Działające na potrzeby branży firmy stworzyły dedykowane rozwiązania w postaci systemu wzmacniającego zawieszenie do najpopularniejszych marek i modeli pojazdów. Modyfikacja fabrycznego zawieszenia jest ciekawą propozycją dla użytkowników pojazdów narażonych na jazdę z maksymalną dopuszczalną ładownością. Zamontowanie miechów powietrznych ma sens wszędzie tam, gdzie materiały muszą być przewożone w sposób wyjątkowo ostrożny.
Do niedawna zwykło się uważać, że pojazdy, które mają poruszać się z pełnym obciążeniem po kiepskich drogach i w różnych warunkach atmosferycznych, powinny być wyposażone w zawieszenie o prostej konstrukcji, bo pneumatyka, jakkolwiek ma wiele zalet, to jej żywotność ograniczona jest wytrzymałością gumowych miechów. Ale i to się zmieniło. Postęp technologiczny w dziedzinie produkcji specjalnej mieszanki gum pozwolił zapomnieć o tym ryzyku. Powinni zdawać sobie z tego sprawę zwłaszcza użytkownicy kamperów oraz aut typu pickup z nadstawkami turystycznymi.
Powietrze w układzie
Pneumatyka zawieszenia to oczywiste zalety użytkowe, jak odporność na wysokie obciążenie, wpływ na poprawę stabilności pojazdu, a co za tym idzie – bezpieczeństwa. Czy zatem przysłowiowe poduszki czy też miechy pneumatyczne stanowią uzupełnienie standardowego układu, czy może zastępują resory i sprężyny? Czy są jakieś ograniczenia w trakcie montażu takiego zestawu?
Zanim wzbogacimy się w zestaw pneumatyczny
Istotne jest, by sprawdzić stan zawieszenia, a zużyte elementy wymienić na nowe. W przeciwnym wypadku zużyte resory spowodują, że cały ciężar auta spocznie na poduszkach, co znacznie skróci ich żywotność.
– Posiadamy w ofercie poduszki różnych rozmiarów, co pozwala nam na ich zamontowanie nawet w autach, w których ilość miejsca przewidziana na zastosowanie poduszek jest niewielka – dodaje M. Welc. – Najważniejszy element układu, czyli miechy pneumatyczne, potrafią bez utraty szczelności przepracować 200-300 tys. km, więc nierzadko wykazują się żywotnością większą niż konstrukcja samochodu. Krótko mówiąc – wcześniej zezłomujemy samochód, niż nadejdzie kres „poduch”.
Nadstawka turystyczna i pickupy
Na rynku europejskim znajdziemy kilka firm, które celują w produkcji mobilnych zabudów mieszkalnych. Takie kapsuły projektuje się z myślą o współpracy z pojazdami użytkowymi typu pickup. Tego typu konstrukcje montowane są do skrzyni ładunkowej czterema odciągami, które łączą zabudowę z pojazdem. Adaptacja...
Pełna treść artykułu w najnowszym wydaniu "Polskiego Caravaningu".