W żargonie motoryzacyjnym funkcjonują różne definicje. Z pojęciem „uciągu samochodu” mogły spotkać się osoby zainteresowane hakami holowniczymi.
Spis treści
Projektowanie samochodów jest skomplikowanym procesem. Inżynierowie muszą uwzględnić wiele parametrów, jednym z nich jest uciąg samochodu. Oczywiście nie w każdym przypadku istnieje możliwość legalnego montażu haka holowniczego, jednak większość aut dostępnych na rynku ma homologację do ciągnięcia ładunków.
Kluczowym elementem przygotowania do holowania jest zrozumienie, jak określić maksymalny uciąg samochodu. Ta wartość ustalana jest przez producenta pojazdu i znajduje się między innymi na tabliczce znamionowej. Należy pamiętać, że przekroczenie tej wartości może prowadzić do uszkodzenia pojazdu, stanowi także zagrożenie bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Przykładowo, jeśli dopuszczalna masa całkowita pojazdu wynosi 2500 kg, a dopuszczalna masa zestawu (pojazd + przyczepa) to 4800 kg, to maksymalny uciąg dla przyczepy z hamulcem wynosi 2300 kg. Najlepszym rozwiązaniem jest jednak sprawdzenie tych parametrów w dowodzie rejestracyjnym pojazdu:
Ważne jest, by zawsze sprawdzać te wartości przed podróżą, aby uniknąć ryzyka wypadku i nieprzyjemności z powodu mandatu za przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej zestawu.
Zanim wyruszymy w drogę z przyczepą, warto zrozumieć podstawowe terminy związane z holowaniem.
– Elektronika w samochodach i dodatkowe źródła napędu drastycznie podnoszą wagę pojazdów. Jednocześnie przepisy dotyczące uprawnień na daną kategorię prawa jazdy ze względu na DMC auta od lat pozostają takie same. W ten sposób część samochodów dostępnych na polskim rynku razem z przyczepą niebezpiecznie zbliża się do granicy 3,5 t w ramach prawa jazdy kategorii B – zauważa Mariusz Fornal, kierownik działu konstrukcyjnego w Steinhof.
Bezpieczeństwo holowania zależy od wielu czynników, w tym od znajomości ograniczeń naszego pojazdu. Warto zwrócić uwagę na sytuacje, kiedy tabliczka VIN wskazuje, że zdolność holowania jest równa zero – oznacza to, że nasz samochód nie jest przystosowany do holowania.
– Kluczowe jest zrozumienie i przestrzeganie zasad dotyczących masy własnej pojazdu, masy całkowitej i masy zestawu. Te wartości wpływają nie tylko na legalność holowania, ale przede wszystkim na bezpieczeństwo nasze i innych użytkowników drogi. Pamiętajmy o regularnym sprawdzaniu tych wartości i dostosowywaniu planów podróży do możliwości naszego pojazdu. Bezpieczne holowanie to przemyślane i odpowiedzialne holowanie – podsumowuje Mariusz Fornal.