Grupa EPP - największa grupa polityczna w Parlamencie Europejskim ze 188 członkami ze wszystkich państw członkowskich UE poinformowała o pomyślnym zakończeniu negocjacji w sprawie wdrożenia nowych przepisów UE dotyczących prawa jazdy.
Spis treści
Nowe przepisy wprowadzają kluczowe środki, które mają pomóc początkującym kierowcom bezpieczniej zdobywać doświadczenie i ograniczyć liczbę wypadków drogowych. Ważnym osiągnięciem jest wdrożenie w całej UE obowiązkowego dwuletniego okresu próbnego dla nowych kierowców, wraz z surowszymi przepisami dotyczącymi prowadzenia pojazdów pod wpływem alkoholu i niestosowania niezbędnego wyposażenia bezpieczeństwa, takiego jak pasy bezpieczeństwa.
Ponadto wprowadzony zostanie również ogólnoeuropejski program jazdy z kierowcą towarzyszącym, umożliwiający młodym kierowcom rozwijanie umiejętności w kontrolowanym środowisku przed uzyskaniem pełnego prawa jazdy - co okazało się sukcesem w wielu państwach członkowskich. Program będzie również otwarty dla zawodowych kierowców na zasadzie dobrowolności, zwiększając bezpieczeństwo i pomagając rozwiązać problem niedoboru wykwalifikowanych pracowników transportu w Europie.
fot. freepik.com
Kolejnym ważnym usprawnieniem jest przegląd przepisów UE dotyczących pojazdów ratunkowych, z jaśniejszymi definicjami dla policji, pogotowia ratunkowego, straży pożarnej, ochrony ludności i pojazdów obronnych. Dzięki tym zmianom tysiące kierowców-ochotników będzie mogło zasiąść za kierownicą pojazdów ratunkowych ze standardowym prawem jazdy kategorii B - po ukończeniu dodatkowego szkolenia lub zdaniu egzaminu. Ta zdroworozsądkowa reforma ograniczy biurokrację i otworzy drzwi większej liczbie obywateli do służenia swoim społecznościom.
Aby wesprzeć obywateli w zielonej transformacji, Grupa EPP zapewniła zwiększenie limitów wagowych dla praw jazdy kategorii B i BE, uznając dodatkową wagę pojazdów elektrycznych i hybrydowych. Zgodnie z nowymi przepisami kierowcy będą też mogli obsługiwać cięższe pojazdy - w tym pojazdy kempingowe - po ukończeniu odpowiedniego szkolenia lub egzaminu. Zatem prawo jazdy kategorii B pozwalające prowadzić pojazdy kempingowe z DMC do 4,25 t jest w zasięgu ręki. Dalszym etapem prac będzie praca poszczególnych państw członkowskich UE nad wprowadzeniem tych regulacji.
Jak mówi eurodeputowana Elżbieta Łukacijewska - główna negocjatorka Grupy EPP
"To przełom dla europejskiego bezpieczeństwa drogowego i swobodnego przemieszczania się. Nasze wysiłki doprowadzą do bezpieczniejszych dróg, lepszej mobilności, mniejszej liczby wypadków i silniejszej ochrony dla wszystkich użytkowników dróg."
Jeśli chodzi o badanie lekarskie określające zdolność do prowadzenia pojazdów, Grupa EPP zapewniła, że państwa członkowskie zachowają elastyczność w decydowaniu o sposobie ich przeprowadzania, unikając niepotrzebnych obciążeń dla obywateli i systemów opieki zdrowotnej.
fot. freepik.com
W związku z powyższym o sporym sukcesie może mówić Stowarzyszenie Polska Grupa Caravaningowa, która wraz z wieloma partnerami z Europejskiej Federacji Caravaningowej (ECF) przyczyniła się do nadchodzących, pozytywnych zmian dla wielu turystów. Niewątpliwie na zapowiadane zmiany czeka wielu kierowców chcących jeździć cięższymi kamperami z prawem jazdy kat. B w portfelu. Poprosiliśmy o komentarz Prezesa Polskiej Grupy Caravaningowej Pana Dariusza Wawrzyniaka:
„Sukces pełen to jeszcze nie jest, bo pozostawiono dowolność w zakresie nabycia dodatkowych uprawnień przez kierowców w krajach członkowskich, które będą mogły wymagać dodatkowego szkolenia lub testu. Znając możliwość takiego zapisu zaczęliśmy już działania w tym zakresie. W tej chwili oczekujemy na szczegóły i oficjalne dokumenty oraz dalszą procedurę wdrożeniową.”