W dniach 31.03-3.04.2016 r. w ramach poznańskich spotkań z motoryzacją swoje ekspozycje zaprezentowało ponad 140 wystawców z Polski i zagranicy. Cztery dni targowe tętniły życiem, a dziesięć hal wystawienniczych zwiedziły tłumy pasjonatów mechanicznych koni. Podczas Poznań Motor Show 2016 prezentowane były pojazdy z niemal wszystkich segmentów – małe miejskie modele samochodów, limuzyny, SUV-y, samochody ciężarowe, kampery i przyczepy kempingowe, motocykle, skutery i quady.
Krótko o salonie samochodowym. Jak zwykle – niezawodny! I tym razem cieszył się największym powodzeniem wśród zwiedzających. Zebrani wystawcy, liderzy motoryzacyjnych światowych marek zaprezentowali kilkadziesiąt samochodowych polskich premier oraz jedną historyczną w tradycji targów Motor Show europejską premierę – Hyundai Elantra. Nie Frankfurt, nie Genewę, a Poznań koreański producent samochodów wybrał na miejsce swojej premiery, co tylko potwierdza znaczenie Poznań Motor Show na światowej mapie targów motoryzacyjnych. Dzięki wielości wydarzeń, spotkań i pokazów, które zorganizowane zostały przy ścisłej współpracy z wystawcami, odwiedzający długo będą wspominać chwile spędzone na targach.
Teraz o tym, co nas najbardziej interesuje, czyli Salonie Caravaningowym, który z edycji na edycję rozrasta się i przyciąga coraz większą liczbę uczestników. Firm z szeroką ofertą caravaningową szukać należało w trzech pawilonach (nie jak do tej pory – w dwóch). Dla tych, dla których samochód kempingowy lub osobowy w połączeniu z przyczepą kempingową jest idealnym rozwiązaniem na podróże i sposobem na spędzenie wolnego czasu, targi Motor Show i ta część ekspozycji były idealnym miejscem, by zaznajomić się z pełną ofertą dedykowaną pasjonatom zwiedzania świata na własną rękę.
Zlot towarzyszący targom również przyciągał uwagę zwiedzających, a oglądanie prywatnych kamperów było dużą przyjemnością dla tych, którzy dopiero planują spędzić urlop w ten sposób.
Na koniec świata
Naprawdę duże stoiska prezentowały takie firmy jak: 2N-Everpol, CarGO! Rent a Car, Centrum Campingowe Smolicz czy Dometic Poland.
Jednym z ciekawszych elementów targów był pojazd do podróży ekstremalnych Rambler 4x4, wyprodukowany przez brytyjską spółkę Rambler 4x4 LTD. Doświadczeni podróżnicy wiedzą, że obcowanie z egzotyczną, trudno dostępną przyrodą w dalekich krajach niekiedy wiąże się z ryzykiem, dlatego mocno zadbano o bezpieczeństwo użytkowników Ramblera 4x4. Uwagę zwraca opancerzona łazienka (a do tego bardzo elegancka!)
– Jest odporna na ostrzał z broni krótkiej czy odłamki granatów, stanowi bezpieczne schronienie, którego żaden inny podobny pojazd nie zapewnia – opowiada Rodolfo Gomes, dyrektor zarządzający w spółce Rambler 4x4 Limited.
Starannie wykończona część mieszkalna pojazdu zapewni najwyższy komfort podczas odpoczynku! W Ramblerze zastosowano system wentylacyjny utrzymujący nadciśnienie w pojeździe. Zapobiega to dostawaniu się kurzu do środka podczas jazdy po piaszczystych, zapylonych drogach. Część kuchenna wyposażona jest w mikrofalówkę oraz kuchnię dwupalnikową zasilaną olejem napędowym, a do przechowywania pożywienia posłuży lodówka o pojemności 130 litrów.
Elcamp pokazał na targach pełną gamę swoich kamper-vanów znanych pod marką Globe-Traveller.
Bogate wyposażenie przyczep, kamperów, busów i kempingów oferowała marka Dometic.
Udany debiut
Po raz pierwszy na targach w Poznaniu wystawiała się firma Camp&Trailer ze Szczecina – wypożyczalnia przyczep towarowych i kempingowych, kamperów, prowadząca również ich sprzedaż, serwis i całodobowy wynajem. Jak mówili w rozmowie z naszymi dziennikarzami, byli bardzo zadowoleni z frekwencji i zainteresowania ich produktami (prezentowali przyczepy kempingowe marki Adria), co prawdopodobnie przełoży się na obecność Camp&Trailer podczas kolejnej edycji targów.
Dobre, bo polskie
Elcamp pokazał na targach pełną gamę swoich kampervanów znanych pod marką Globe-Traveller. Kamper Voyager XS tej polskiej firmy został nagrodzony przez Piotra Kozłowskiego, wydawcę CampRest.com, w tegorocznym plebiscycie Motor Show Awards.
Kolejnym polskim producentem zabudów kempingowych jest Ebac. W tym roku firma pokazała w Poznaniu m.in. kontenery turystyczne montowane na podwoziu pickup’a. Co ciekawe, kontener można szybko zamontować, jak również zdemontować, pozostawiając zabudowę np. na kempingu, a samemu zwiedzać okolicę.
Kempingową zabudowę „Nature2016” Opla Vivaro II BiTurbo można było zobaczyć na stoisku firmy Buskamper.pl. Okazuje się, że można w tym vanie wygospodarować nawet do sześciu miejsc do jazdy oraz miejsce na instalację wodną. Pokazana została także turystyczna wersja Renault Traffic, o której więcej piszemy w przeglądzie rynku.
Polską firmą projektującą i wykonującą zabudowy dopasowane do potrzeb klienta jest również Balcamp.pl z Kolbud koło Gdańska. Podczas targów zaprezentowali kilka swoich kamperów, ale ciekawą nowością był model SM730 o jednolitej bryle! Długość całkowita samochodu to 723 cm, wysokość wnętrza wynosi 210 cm, a szerokość 220 cm. Masa pojazdu to 2875 kg, a wnętrze pomieści bez problemu czterech podróżnych. Pojazd wykonany został w wysokim standardzie i oferuje wszystko to, co potrzebne jest w czasie długiego wypoczynku: akumulator 95 Ah, toaleta kasetowa marki Dometic, prysznic, kuchenka 2-palnikowa, jednokomorowy zlew, lodówka marki Dometic, pojemniki na wodę czystą i brudną (odpowiednio: 100 i 120 litrów) i ogrzewanie marki Truma. Spokojny sen zapewni łóżko główne o wymiarach 212x120 cm oraz drugie, rozkładane o wymiarach 212x140 cm.
Na stoisku „Polskiego Caravaningu” można było zwiedzić Skydancera – niesamowitego kampera zaprojektowanego i wykonanego przez Piotra Kubińskiego.
Przyczepy marki Adria prezentowała firma ze Szczecina Camp&Trailer.
Brakuje Ci stopnia wejściowego do kampera/przyczepy? A może stolika turystycznego, naczyń z melaminy, wycieraczki? Targi to doskonała okazja do zakupu takich elementów!
Wystawcy o V edycji Ogólnopolskiego Salonu Caravaningowego
Katarzyna Dokowicz z 2N-Everpol: Nasz tegoroczny udział znacząco i pozytywnie wpłynął na kreowanie naszego medialnego wizerunku. Tym razem w eleganckim pawilonie nr 15, na stoisku liczącym aż 600 m2, nasza firma przedstawiła entuzjastom caravaningu to, co w swojej ofercie ma najlepszego: luksusową i elegancką przyczepę kempingową Hobby 660WFU w wersji Premium, znakomite rozwiązanie dla sześcioosobowej rodziny – przyczepę Hobby 720KFU Prestige, przyczepę Weinsberg 550UK w układzie nigdy wcześniej niespotykanym, zwrotną i przytulną przyczepę Winsberg 480EU, wytrzymałe, lekkie naczynia z melaminy oraz sprzęt audio i car multimedia marki Blaupunkt. Pocieszające jest to, że z roku na rok rośnie frekwencja osób odwiedzających targi, co odczuliśmy także na naszym stoisku. Wśród zwiedzających była duża grupa osób mających już styczność z caravaningiem, jak i tych, którzy mają to dopiero w planach, bliższych i dalszych.
Marek Rybczyński z BusKamper.pl: Tegoroczna edycja targów w Poznaniu to najlepszy dowód na to, że branża caravaningowa mocno się rozwija, a klienci mają rozeznanie na rynku i wiedzą, czego chcą. Interesuje ich już sam proces powstania kampera i stawiają na jakość. Porównują wyposażenie kamperów budowanych w Polsce z tymi tworzonymi za granicą i – co nas bardzo cieszy – przyznają, że rodzime konstrukcje niczym już nie odbiegają od tych zachodnich.
Jacek Księżarek z firmy Benimar.pl: Frekwencja na targach mówi sama za siebie; my też potwierdzamy tłumy na naszym stoisku, gdzie prezentowaliśmy przyczepy namiotowe, kampery – w tym jeden z łazienką na środku zabudowy, a także akcesoria i wyposażenie. Jesteśmy przedstawicielem znanej marki MegaSat, której zestawy antenowe cieszyły się na targach – i cieszą do dzisiaj – niesłabnącą popularnością.
Krzysztof Kocerka z firmy Dandis – autoryzowanego przedstawiciela marki Carthago: Targi oceniamy bardzo pozytywnie. Zauważyliśmy, że w tym roku część caravaningowa była większa niż w poprzednich latach. Cieszymy się z tak dużej frekwencji i z pewnością w przyszłym roku wystawimy jeszcze więcej kamperów niemieckiej produkcji, ponieważ spotkały się one z uznaniem i aprobatą ze strony odwiedzających.
Andrzej Wróblewski z firmy CamelCamp: To była kolejna edycja targów, gdzie przez hale caravaningowe przeszło więcej gości niż rok wcześniej. Zainteresowanie tą branżą niewątpliwie wzrasta, a nam udaje się temu sprostać.
Ze względu na wycofanie się Fiata z dostarczania podwozi pod zabudowy kempingowe z 2-litrowymi silnikami, podczas targów – i bezpośrednio po nich – klienci pytali głównie o kampery z 2-litrowymi jednostkami. Niestety, więcej 2-litrowych Fiatów nie będzie. Ciekawą alternatywą na najbliższe sezony może być podwozie Forda, który od tego roku zastąpił silnik 2,2 litra jednostką 2-litrową. Silniki występują w dwóch mocach: 130 i 170 KM, wydaje się więc, że mocy nie zabraknie również dla większych i wyższych zabudów. Ze względu na niższy o 15,5% podatek akcyzowy dla kamperów z silnikami poniżej 2 litrów, oferta tych pojazdów na podwoziach Forda będzie bezkonkurencyjna. Mamy wrażenie, że Ford odrobił lekcję sprzed paru lat i obecnie proponowane podwozie jest znacznie bardziej dostosowane do zabudów kempingowych. Najprawdopodobniej na Motor Show 2017 zobaczymy więcej zabudów ze znaczkiem Forda niż w poprzednich edycjach targów.
Natalia Prekwa, dyrektor handlowy w firmie Camp&Trailer: Nasza firma z roku na rok dociera do coraz szerszej grupy klientów w Polsce i za granicą, dlatego zdecydowaliśmy się zaprezentować naszą ofertę również w Poznaniu, podczas targów Motor Show 2016. Pokazaliśmy m.in. najnowszy, bogato wyposażony model Adria Coral Plus 670 SL, który cieszył się bardzo dużą popularnością wśród zwiedzających. Ponadto zaprezentowaliśmy również modele Adria Sport 660 DP oraz przyczepy Adria Adora Silver Collectrion 50 years i Aviva Move. Zadebiutowaliśmy także z nowym produktem – sklepem internetowym www.camp24.pl, gdzie wszyscy fani caravaningu mogli kupić interesujące ich produkty w promocyjnej cenie.
Pracowite trzy dni zaowocowały pozyskaniem wielu nowych klientów, a także nawiązaniem cennych relacji biznesowych. Był to również czas, w którym mogliśmy – jako fani caravaningu – porozmawiać i wymienić się doświadczeniami z innymi pasjonatami kamperów i przyczep.
Sprawdzone przez użytkowników
Popularne już od wielu lat kampery z logo Knaus, Dethleffs i Weinsberg pokazała firma Wadowscy. Obejrzeć można było m.in. modele Knaus Van I 600 MG (w pełni zintegrowany, panoramiczna szyba, przeznaczony dla czterech osób do jazdy) oraz Dethleffs Globebus – dobrze znany już za naszą zachodnią granicą.
Nieco luksusu
Ciekawie było również na stoisku firmy CamelCamp, gdzie wystawiono m.in. w pełni zintegrowane kampery Roller Team Pegaso (używany, ale z bardzo bogatym wyposażeniem) oraz McLouis Ness. Obydwa pojazdy można było kupić z rabatem w wysokości 6 tys. zł.
Aby wnętrze miało klimat
Podobnie jak w poprzednich latach, i w tym roku caravaningowcy mogli na targach doposażyć swoje pojazdy w takie akcesoria, jak: naczynia, stopnie wejściowe, stoliki i krzesła, organizery do pojazdów czy markizy i wycieraczki.
Takie produkty w ofercie miały firmy 2N-Everpol oraz allCamp.
Zlotowicze nie zawiedli!
Zlot caravaningowy, który towarzyszył targom, organizowany głównie przez Tadeusza Sakowskiego (CamperPapa) z forum camperteam.pl, to również w tym roku większa frekwencja – aż 75 załóg! Lista zgłoszeń na zlot została zapełniona w 3 doby! Pogoda w czasie trwania zlotu i targów była wręcz wyśmienita i sprzyjała rozmowom przy kawce z użytkownikami kamperów.
Posłuchać o Syberii
Wśród dodatkowych atrakcji targowych należy wymienić konkurs, w którym nagrodą główną był kamper na tydzień użytkowania! Podobnie jak w zeszłym roku, na stoisku firmy CarGO! Rent a Car obecny był Jankes – dziennikarz radiowej ESKI, który poprowadził konkurs i wyłonił zwycięzców.
W sobotę, 2 kwietnia w hali nr 10 odbyło się spotkanie ze znanym podróżnikiem i muzykiem – Romualdem Koperskim, który opowiadał o swoich wyprawach do Syberii, jakie odbył niesamowitym kamperem wyprawowym. Zaprezentowany został film i wiele fotografii, które w towarzystwie ciekawych opowieści trzymały w napięciu, jak również bawiły wielu obecnych w sali słuchaczy. Można było również zakupić książki podróżnika z autografem.
Od redakcji
Na stoisku naszego czasopisma można było wyposażyć się w wybrane numery magazynu, kupić koszulkę z naszym logo, dostać naklejki na kampera/przyczepę i wykupić prenumeratę, ale również od przedstawiciela firmy EWPA – p. Macieja Furmaniaka, dowiedzieć się wszystkiego na temat agregatów marki Honda, zapoznać się z agregatami firmy Exide i... zwiedzić Skydancera – niesamowitego kampera zaprojektowanego i wykonanego przez Piotra Kubińskiego, Polaka mieszkającego w Niemczech (artykuł o tym mocno wyróżniającym się pojeździe znajdziecie w numerze listopad 2014 „Polskiego Caravaningu”).
Dołożyliśmy wszelkich starań, aby na naszym stoisku panowała miła atmosfera. Mamy nadzieję, że Wam było równie miło zobaczyć się z nami, jak nam z Wami. Dziękujemy, że jesteście, dziękujemy za wszystkie rozmowy i wskazówki dotyczące pisma.
Organizatorzy targów zapraszają już na kolejną edycję, która odbędzie się w dniach 6-9 kwietnia 2017 roku. Do zobaczenia!
Tekst: Joanna Zduńczyk
Fot. Arkadiusz Grzesiński