artykuły

targiTARGI
ReklamaBilbord Ubezpieczenia
Piknikowy caravaning Republiki Korei

Piknikowy caravaning Republiki Korei

Czas czytania 6 minut

Kraj ze stolicą w Seulu kojarzymy ze współpracy w sektorze obronności i z produkcji akumulatorów dla aut elektrycznych. Tymczasem tylko w ubiegłym roku europejscy producenci sprzedali tu 2000 przyczep kempingowych. A kampery? W 2022 r. zarejestrowano czterokrotnie więcej nowych pojazdów kempingowych niż rok wcześniej!

Myśląc o caravaningu w Azji, nasze oczy zwrócone są zwykle na Chiny. Owszem, kraj to wielkich możliwości. Dlaczego jednak stabilne podstawy do rozwoju biznesu daje Korea Południowa? W końcu w naszym kraju mamy już 600 przedsiębiorstw z kapitałem koreańskim. Dlaczego kolejny startup warto połączyć słowami kluczowymi: e-caravaning made in Poland?

Rozwój relacji obu państw dotychczas skoncentrowany był na branży akumulatorów do pojazdów elektrycznych. Po inwazji Rosji na Ukrainę Polska zdecydowała się na zakup dużej ilości broni. I tym sposobem Seul odnotował w 2020 roku nadwyżkę handlową z Warszawą w wysokości 6,67 mld USD.

I tu dochodzimy do powodu, dlaczego na witrynie targów Caravan Salon w Dusseldorfie naszą uwagę przykuł komunikat zapowiadający najbliższą edycję targów CAMPING & PICNIC 2024 w Seulu (tereny targowe KINTEX w Goyang/Seul, 29.02. – 03.03.2024, www.kintex.com).

Piknikowy caravaning Republiki Korei 1

Okazuje się, że przez ostatnie kilka lat na rozwoju caravaningu w Korei Południowej w najlepsze korzystają wszystkie inne kraje - tylko nie Polska. Jest tak, skoro rząd w Seulu w porę, bo na początku 2020 roku dostrzegł potencjał caravaningu dla ratowania „zainfekowanej wirusem” branży turystycznej, więc wprowadził ułatwienia dla dokonujących konwersji pojazdu na cele kempingowe. A obywatel Polski? Fan caravaningu musiał złożyć osławioną daninę w postaci tzw. podatku od kampera – mowa oczywiście o opodatkowaniu od 1 lipca 2021 r. zmiany rodzaju użytkowania pojazdów z homologacją ciężarową dla sprowadzonych z innych krajów niż Polska.

ReklamaPiknikowy caravaning Republiki Korei 2
Młoda flota domów na kołach z dużym udziałem Europy

51 mln mieszkańców i ponad 25 mln aut stawia Republikę Korei w rzędzie najbardziej mobilnych krajów świata. Kraj o powierzchni 3-krotnie mniejszej od Polski to dziś około 2300 kempingów. No i ten dochód - PKB na mieszkańca to 32 000 USD (2022, Statista).

Dlaczego branża caravaningowa w Korei jest najszybciej rozwijającym się rynkiem na świecie? Jeszcze w 2007 roku zarejestrowanych było tu dokładnie 214 sztuk kamperów (sic!). O przyczepach kempingowych mało kto wtedy słyszał. A dziś?

Wspomniany komunikat zachęcający do udziału w targach (w roli wystawców i gości targowych, tu link do informacji: https://www.caravan-salon.com/en/CAMPING_PICNIC_FAIR) podkreśla, że każdego roku do Korei Południowej eksportuje się około 1000 przyczep kempingowych, co plasuje ten rynek zbytu w pierwszej dziesiątce krajów w niemieckich statystykach eksportu. Do tego dodajmy drugie tyle przyczep z pozostałych krajów Europy, które rokrocznie nabywają fani caravaningu z Korei.

Zeroemisyjny, piknikowy styl podróży?

Pandemia koronawirusa wywróciła do góry nogami świat podróżników. Współcześni nomadzi coraz częściej korzystają z możliwości pracy zdalnej (cybernomadzi). A czasy dystansu społecznego stworzyły doskonałą okazję dla branży związanej z indywidualnymi podróżami.

Według danych rządowych liczba pojazdów kempingowych zarejestrowanych w Korei Południowej osiągnęła w 2019 r. 24 869 sztuk, co oznacza 20-krotny wzrost (z poziomu prawie 1300 sztuk) w 2011 r. Liczba zarejestrowanych przyczep kempingowych urosła tu do ok. 10 000 sztuk w 2022 roku. Po drogach poruszało się wtedy ok. 28 000 kamperów i ok. 38 000 pojazdów rekreacyjnych, tj. bazujących na seryjnych egzemplarzach aut poddanych konwersji na cele turystyczne. Dziś społeczność caravaningowa jest jeszcze mocniejsza!

ReklamaPiknikowy caravaning Republiki Korei 3
Kiedyś liderem rynku były tu kompaktowe kampervany, wśród których królował model Kia Carnival. Dziś pnie się w górę Hyundai Staria.

Piknikowy caravaning Republiki Korei 4

Prócz rodzimej branży wyspecjalizowanej w konwersji seryjnych aut, swoje filie mają tu wszyscy ważniejsi gracze branży caravaningowej UE.

Ułatwienia dla konwersji pojazdu w kamper

Na kanwie rozważań o zachętach dla caravaningu, warto raz jeszcze przywołać zgoła różne podejście Warszawy i Seulu do swobody bycia w drodze.

Otóż, na początku 2020 roku Ministerstwo Gruntów, Infrastruktury i Transportu Korei Południowej (Ministry of Land, Infrastructure, and Transport of South Korea; siedziba MOLIT na zdjęciu głównym) ułatwiło swym obywatelom przekształcenie samochodu w kampera. To napędziło klientów dla tworzących infrastrukturę. Dziś 2300 kempingów robi wrażenie, skoro we Włoszech jest ich 4800, a w Hiszpanii raptem 1200. Efekt jest taki, że według szacunków organizacji KRVIA w Korei Południowej działa dziś kilkaset rzemieślniczych firm, które poddaje konwersji na cele kempingowe samochody dostawcze.

To może irytować, gdy wspomnieć, że w takich Niemczech Federalne Ministerstwo Gospodarki i Ochrony Klimatu objęło swoim patronatem targi CAMPING & PICNIC w Seulu.

Trzecia dekada XXI wieku podczas targów CAMPING & PICNIC

To wtedy na rynku zadebiutował klasyczny (tj. ze strefą „mokrą” na pokładzie) kamper POREST – dzieło Hyundaia stanowi połączenie słów „Porter” (seryjna ciężarówka drugiej generacji) i „rest” (po polsku: wypoczynek).

Piknikowy caravaning Republiki Korei 5

Od niedawna prezentowany kamper z alkową i wysuwanym wykuszem tylnej sypialni coraz częściej jest tematem komunikatów prasowych o wersji z akumulatorami trakcyjnymi!

A wracając do przyszłorocznych targów CAMPING & PICNIC 2024 w Seulu. W 2023 roku w targach wzięło udział około 70 000 zwiedzających (obywatele polscy  podróżujący do Korei Południowej w celu turystycznym na okres do 90 dni zwolnieni są z obowiązku posiadania wizy – przyp. red.) i ponad 130 wystawców. Najbliższa edycja kusi wystawców kwotą 2 200 USD za budżetowo urządzone stoisko.

Piknikowy caravaning Republiki Korei 6

Prócz pojazdów kempingowych, z powodzeniem wystawia się tu wiele firm kojarzonych z aktywnym wypoczynkiem, by wspomnieć producentów rowerów czy kajaków.

Fot. MOLIT, Hyundai, KINTEX


Michał Żak03.11.2023
Obserwuj nas na Google News Obserwuj nas na Google News