artykuły

targiTARGI
ReklamaBilbord Ubezpieczenia zadzwon
NEXSD One – debiutuje ulubiony kamper nowoczesnych warsztatów?

NEXSD One – debiutuje ulubiony kamper nowoczesnych warsztatów?

W aluminiowych konstrukcjach dla branży motoryzacyjnej ćwiczą się od ponad 30 lat. I dotychczas były to tak prestiżowe projekty jak np. supersamochody czy wyścigowe bolidy. Za każdym razem lekkiej konstrukcji pojazdy - generalnie tam, gdzie liczą się osiągi, więc trzeba zbijać masę własną. Brzmi obiecująco, prawda? Podczas Caravan Salon 2022 mamy premierę konwersji w klasie L4H4. Seryjną kabinę VW Crafter połączono z tym co najlepsze w kamperach półzintegrowanych!

Z pasji do caravaningu i możliwości technicznych producenta kompletnych nadwozi dla przemysłu motoryzacyjnego wyłoniła się zupełnie nowa kategoria samochodów kempingowych. Wszystko co „dzieje się” za słupkiem B i nad szoferki VW Crafter jest dziełem SD Automotive Solutions GmbH. Zespół z "NEXSD Automotive" w Georgsmarienhütte (w powiecie Osnabrück, Niemcy) opracował nadwozie kempingowe wykonane w całości z aluminium. Pozwala to na uzyskanie znacznie większej ładowności kampera.

NEXSD One jest o wiele lżejszy od kampera w kategorii L4H4. Wraz z kierowcą i zatankowanymi zbiornikami (paliwa i wody) ma bardzo obiecujący zapas dla 4-osobowej załogi.

Korpus zabudowy NEXSD One w 100% z aluminium

Pojazd porównawczy, tj. seryjny VW Crafter L4H4 waży 2.375 kg. Prezentowany prototyp (bez wyposażenia zabudowy kempingowej) byłby o 235 kg lżejszy! Bazując na NEXSD One startujemy od 2140 kg – to najważniejsza bodaj informacja dla zabudowujących pojazdy kempingowe w klasie do 3,5 tony dmc.

ReklamaSródtekstowy YT PC
W prezentowanym kamperze o masie 2757 kg w gotowości do jazdy mamy (tj. z kierowcą i zapełnionymi zbiornikami paliwa oraz wody) do dyspozycji jeszcze jakieś 700 kg ładowności. Zakładając oczywiście technicznie dopuszczalną masę całkowitą 3500 kg. Dzięki dużej klapie tylnej – ta ma wykrojony u dołu dodatkowy luk bagażowy na długie przedmioty - możemy zabrać na pokład np. motocykl. A w środku mieć pokład dla 4-osobowej załogi.

Ponad 700 kilogramów ładowności w klasie 3,5 tony dmc

Dlaczego to tak ważna premiera podczas Caravan Salon 2022? NEXSD One to kubaturowo i optycznie zoptymalizowany furgon w kategorii L4H4 (rozstaw osi 449 cm). Tu pierwszorzędna zaleta dla aranżacji zabudowy kempingowej – mamy pojazd jak z fabryki, ale nie mamy krzywizn ścian i dachu. Kontenerowa propozycja we wnętrzu to szerokość na całej wysokości 187,5 cm. Prototyp połączono z szoferką VW Crafter, proponując pojazd nadal o szerokości nadwozia 203 cm. Długość całkowita 690 cm. Wysokość całkowita pojazdu to 271 cm. Wysokość w części mieszkalnej to 203,8 cm.

Prostota ujednoliconej kreski

Propozycja przynosi znaczne korzyści dla szerokiej gamy wyposażenia wnętrz: od wysokiej jakości designerskich mebli po w pełni wyposażoną kuchnię i przestronną łazienkę.

- Nie tylko naszym zdaniem, opracowaliśmy udaną konwersję bazowego podwozia z kabiną, która cieszy oko pod względem wizualnym i być może w niedalekiej przyszłości rzeczywiście ułatwi wybór fanom caravaningu. Acz tu cenna uwaga: jeśli chodzi o wnętrze, to pozostawiamy NEXSD One swobodzie odważnych designerów - powiedział nam Markus Dröge z SD Automotive.

ReklamaSródtekstowy 2 Ubezpieczenia zadzwon
- Na Caravan Salon 2022 chcemy wysondować możliwości nawiązania współpracy z aranżującymi wnętrza kamperów. Idzie o to, byśmy w tym czasie mogli doskonalić nasz prototyp pod kątem przewagi konstrukcyjnej nad propozycją OEM. Doskonaląc właściwości jezdne, ale także oczywiście funkcje użytkowe naszej propozycji.

Jesteś właścicielem firmy projektowej? Aranżujesz pojazdy kempingowe? Jest wiele powodów, by poznać NEXSD One. Na stoisku (hala 12/B63) czeka prototyp godny wdrożenia do produkcji seryjnej!

1000 sztuk rocznie

Takim potencjałem w postaci parku maszynowego i hal produkcyjnych o powierzchni 20.000 mkw. dysponuje rodzinna firma. Ojciec Markus Dröge jest dyrektorem zarządzającym, synowie Mathis i Helge zajmują się sprzedażą i produkcją. NEXSD jest partnerem branży motoryzacyjnej od 38 lat i zatrudnia 180 osób.

- Jesteśmy ściśle związani z jednym z wiodących dostawców usług rozwojowych dla niemieckiego i europejskiego przemysłu motoryzacyjnego. Specjalizujemy się w projektowaniu i budowie prototypów i serii samochodowych. Z aspiracjami do odegrania decydującej roli w kształtowaniu mobilności jutra - kontynuuje Markus Dröge z SD Automotive.

- Spędziliśmy długi czas na przyglądaniu się problemom, z którymi użytkownicy samochodów kempingowych spotykają się każdego dnia. I połączyliśmy nasze doświadczenie i wiedzę, aby te problemy rozwiązać. I dać odpowiedź na pytanie: kampervan czy półintegra?

To, co najlepsze z obu światów

Prezentowany kamper to nadal VW Crafter 35: seryjna szoferka, silnik 2,0 l (130 kW), napęd na przednie koła, 8-biegowa automatyczna skrzynia biegów. I wszystkie zdobycze systemów aktywnie wspomagających kierowcą (ADAS). A skoro korpus NEXSD One jest w pełni zintegrowany z elektroniką szoferki, to obowiązuje jeden system klucza do wszystkich drzwi i schowków.

Co ciekawe, rozstaw osi NEXSD One jest skalowalny, jego wymiary elastyczne, a dodatkowe schowki, klapy czy okna (także dachowe) mogą być zgoła inaczej zaprojektowane.

Obojętnie jak, zawsze zyskujemy komfort aranżacji zabudowy – to oczywiście przewaga przestrzeni prostych ścian poszycia, by wspomnieć widoczną na zdjęciach: zintegrowaną z aluminiowym poszyciem klapę serwisową.

Testy zderzeniowe

Dostępna przestrzeń dzięki prostym ścianom jest wyraźnie większa niż w przypadku konwencjonalnego furgonu (panelowego, tj. seryjnego), którego poddano konwersji na cele kempingowe.

Oczywiście byliśmy zainteresowani: jak wygląda bezpieczeństwo takiej konwersji. Reprezentanci firmy zapewniają, że gruntownie przebadano NEXSD One i pod tym względem. Testy zderzeniowe miały wypaść lepiej niż w przypadku kampera półzintegrowanego.

Aluminiowa koncepcja zabudowy to właśnie wdzięczny temat dla warsztatów blacharsko-lakierniczych. To tu należy upatrywać przewagi nad panelami typu sandwicz i stąd sugestia, że oto debiutuje ulubiony kamper nowoczesnych warsztatów.

Izolacyjność, autonomiczność

Tu póki co wiemy najmniej, ale porównanie wymiarów daje obietnicę aranżacji bardzo kubicznych, tj. kontenerowych kształtów kubatury za szoferką furgonu. Seryjny VW Crafter to raptem 176 cm szerokości wnętrza. Tu mamy 187,5 cm – i to oczywiście bez powiększania szerokości całkowitej pojazdu.

Do wyobraźni przemawia komunikat, że prezentowany NEXSD One to np. 8 dni autonomii we Włoszech w sierpniu, 24 dni samowystarczalności w Portugalii w lipcu, 3-7 dni samowystarczalności w Norwegii w maju. Skompletowany kamper skrywa m.in. akumulatory 2 x 92 Ah (akumulator rozruchowy od VW i baterią pokładową Ah 400Ah LiFePo4), zintegrowane panele słoneczne na dachu. Do dyspozycji 4-osobowej załogą są w zabudowie cztery gniazdka 230 V i osiem USB.

Kontenerowa zabudowa pozwoliła zaproponować łóżka o wymiarach: 1,98 m × 2,00 m i 1,80 m × 2,00 m. Jest też całkiem przestronna (szer. x głęb.: 93 cm x 82 cm) łazienka. Zaopatrzenie w świeżą wodę gwarantuje izolowany i niemały, bo 115-litrowy zbiornik świeżej wody i 80-litrowy tej szarej. Aneks kuchenny to 2-palnikowa pyta indukcyjna. Znalazło się miejsce dla lodówki Dometic CoolMatic CRX 65D (51 litrów z komorą zamrażarki). W prezentowanym prototypie zastosowano ogrzewania typu powietrznego 2x2KW diesel.

Naszym zdaniem

To nie pierwszy raz, gdy jesteśmy świadkami łączenia zalet kampervanów i tych typu półinegra. Dekadę temu na targach w Düsseldorfie mieliśmy premierę Bürstner Brevio T 645. Tyle, że wtedy nieco poszerzono zabudowę za kabiną i zrealizowano na modłę branży caravaningowej. Tym razem mowa o debiucie w nowej kategorii – toż to nadal furgon, więc o szerokości „jak z fabryki”. To zaleta istotna, gdy mieć na uwadze obowiązującą, najnowszą metodykę badania ekonomiki, tj. spalania paliwa przez seryjnie produkowane pojazdy.

Dlaczego to może być ulubiony kamper, gdy pomyśleć o perspektywie napraw powypadkowych? Dzięki aluminiowej kratownicowej konstrukcji, kolizja nie prowadzi od razu do całkowitej utraty walorów fabrycznych.

- Zadbaliśmy, by uszkodzenia blacharskie poszycia zewnętrznego można było łatwo naprawić - zapewnia Markus Dröge.

- Zaprojektowaliśmy NEXSD One tak, aby cały korpus i duża część użytego aluminium nadawały się do recyklingu.

Z wizyty na stoisko można faktycznie odnieść wrażenie, że zespół jest odpowiednio zdopingowany, by zainteresować branżę caravaningową na wiele sposobów. Dodatkowe schowki i klapy, a też aranżację okien – to wszystko pozostaje teraz odpowiednio (lepiej) zaprojektować. Czy to nie wystarczający powód, by wróżyć prototypowi sukcesu rynkowego? Oczywiście, przy założeniu akceptowalnej ceny dla klienta finalnego.

Fot. R. Dobrowolski


Rafał Dobrowolski01.09.20220 zdjęć 8