artykuły

targiTARGI
ReklamaBilbord - bookingcamper zacznij zarabiac
Na drodze elektryfikacji kapsuł kempingowych

Na drodze elektryfikacji kapsuł kempingowych

Czas czytania 4 minuty

Mobilne kapsuły, pozwalające szybko przekształcić w kampera niemal każdy pojazd typu pickup, mają swoich wiernych fanów. Z debiutem konceptu Ram 1500 Revolution BEV mogą utorować drogę dla caravaningu zeroemisyjnego.

Zaprezentowany podczas targów CES 2023 w Las Vegas koncepcyjny model Ram Revolution 1500 BEV zapowiada, jak będzie wyglądać wersja produkcyjna. Ta ma trafić na rynek już wkrótce, bo w 2024 roku. Ten elektryczny pickup z segmentu full-size ma szansę odmienić rynek pojazdów, których spalinowe odpowiedniki dotychczas były traktowane jako „woły robocze”.

Pod wieloma względami jest wyjątkowy. Ram jest częścią portfolio marek oferowanych przez wiodącego globalnego producenta samochodów i dostawcę usług mobilnych, firmę Stellantis. I ma wielkie szanse utorować drogę dla caravaningu zeroemisyjnego. A też dla autonomicznej jazdy poziomu 3. A skoro tak, to kierowca jest zwolniony z obowiązku prowadzenia pojazdu, więc kierownica może... schować się w desce rozdzielczej.

Zeroemisyjny i autonomiczny kamper?

Ram to potężny pickup, który jest idealny, aby wozić na swojej muskularnej pace kapsułę kempingową. Z takich na wskroś mobilnych zabudów słynie np. marka Bimobil. Idealnie komponuje się także z kapsułą TRAIL 250 firmy Tischer GmbH czy podobnymi firmy AZAR4.

Tego typu zabudowy łatwo umocować i równie szybko można „zsunąć z paki”, by na kempingu korzystać z nich tak jak z przyczep kempingowych. Ale i bez zabudowy kempingowej ten elektryczny pickup ma wszelkie szanse satysfakcjonować pomysłowością rozciągniętej kabiny.

ReklamaNa drodze elektryfikacji kapsuł kempingowych 1
Kabina konceptu jest bowiem dłuższa niż w dotychczasowych, tj. w osobowych odmianach Ram 1500. A wnętrze pojazdu oferuje sprytne sposoby na powiększanie miejsca do zagospodarowania. Przykładowo, system szyn umożliwia stworzenie miejsc siedzących aż w trzech rzędach. Na elektrycznie aktywowanej przegrodzie grodziowej pomiędzy bagażnikiem a kabiną pojazdu zamontowane są dodatkowe fotele z wyjmowanym siedziskiem. Za sprawą ruchomej ścianki tylnej i w połączeniu wielofunkcyjną klapą tylną, bez przeszkód przewieziemy nim przedmioty o długości do 18 stóp – to aż 5,5 metra.

Skądinąd, to właśnie ta ruchoma ścianka w tyle kabiny otwiera nowe możliwości dla projektujących kapsuły kempingowe.

Zasięg, ładowanie, żywotność baterii…

O tym wiemy dziś najmniej. Wiemy za to, że w Ram 1500 Revolution BEV silniki elektryczne znajdują się na przedniej i tylnej osi, więc zapewniają napęd na wszystkie koła. Ram jest wyposażony w cztery skrętne koła, co zapewnia lepszą zwrotność pojazdu. Stellantis twierdzi, że można będzie zwiększyć zasięg o 100 mil w ciągu około 10 minut dzięki szybkiemu ładowaniu prądem stałym o napięciu 800 V.

Czy elektryczny pojazd będzie równie mocnym holownikiem dla przyczep kempingowych? Konwencjonalnie napędzane modele bez trudu radzą sobie z przyczepami o masie 2,5 tony. Także cena pozostaje w sferze spekulacji. Jedno jest pewne. Ram od lat cieszy się największą lojalnością zadowolonych użytkowników. W najnowszym badaniu J.D. Power APEAL, które ocenia emocjonalną więź między klientami a ich pojazdami, Ram 1500 z 2022 roku został już trzeci rok z rzędu uznany za najlepszy pojazd w kategorii dużych pickupów.

ReklamaNa drodze elektryfikacji kapsuł kempingowych 2
Fot. Stellantis


Rafał Dobrowolski11.01.2023 zdjęć 4
Obserwuj nas na Google News Obserwuj nas na Google News