Już po raz 15. magazyn Reisemobil International we współpracy z czasopismami specjalistycznymi z całej Europy przyznał Europejską Nagrodę Innowacyjności 2025. W tym roku wpłynęło 63 zgłoszeń, a spośród 17 nagrodzonych propozycji naszą uwagę przykuł projekt wybitnie lekkiej przyczepy do transportu nie tylko rowerów. Sprytny koncept TREILER łączy elastyczność opcji transportowych z minimalizacją miejsca do przechowywania poza sezonem.
I tym razem nagrody European Innovation Award przyznano podczas minionych targów CMT 2025 w Stuttgarcie. I tym razem laureaci zostali wyłonieni w głosowaniu jury przez 15 czasopism branżowych z 13 krajów europejskich.
Caravaning przeżywa rozkwit, a nasycenie rynku rozlicznymi propozycjami wywiera niesamowitą presję na pomysłodawców innowacyjnych rozwiązań. Oczywiście, że koła nie da się co roku wymyślić na nowo, ale często to niepozorne szczegóły czy nowatorskie podejście wznoszą caravaning na wyższy poziom komfortu.
Naszym zdaniem, takim niepozornym pomysłem jest przyczepa, której dopracowane detale wnoszą nową jakość dla wszystkich, którzy nie wyobrażają sobie caravaningu bez aktywnego trybu życia. Platformę przyczep TREILER opracowano z myślą o motocyklach, rowerach, quadach. A co najważniejsze, aby przygotować przyczepę do jazdy, wystarczy wykonać kilka prostych czynności, by po sezonie równie szybko złożyć ją niczym scyzoryk, więc nie zajmuje więcej miejsca (np. w garażu) niż przysłowiowy… kredens.
Ten sprytny koncept przyczepy, łączący maksymalną liczbę opcji transportowych z minimalnym wykorzystaniem przestrzeni posadzki, jest niebywale łatwy w rozkładaniu i składaniu. A wszystko za sprawą blokad, które zwalniamy, by dwa elementy podłogi połączone pośrodku na zawiasach uchylić - do pionu na czas magazynowania, lub opuścić po poziomu, by w łatwy sposób wprowadzić nawet ciężki motocykl. Bezwysiłkowy załadunek na tak powstałą rampę jest zasługą ręcznej wyciągarki, która skądinąd ułatwia rozkładanie elementów konstrukcyjnych.
45 sekund czasu wystarczy, by przyczepa z dyszlem przybrała zgrabny kształt prostopadłościanu o głębokości tylko 85 cm. Tak złożona przyczepa nie zajmuje więc dużo miejsca np. w garażu. Jeszcze krócej, bo w 15 sekund rozkładamy oba elementy „niczym scyzoryk”, by móc załadować platformę i ruszyć w drogę.
Co jeszcze zdecydowało, że produkt skrywa walory innowacyjności? Ano stosunek masy własnej do możliwości załadunkowej. Najmniejszy model przyczepy TREILER waży tylko 170 kg i ma ładowności aż 330 kg. A gdy zdecydować się na amortyzatory gazowe, można zredukować masę własną o kolejne 6 kg. Ten najmniejszy model ma wymiary użytkowe platformy 2410 na 1110 mm. Z kołami o średnicy 13" szerokość wynosi 170 cm a długość całkowita (z dyszlem) 340 cm.
Producent podkreśla, że w toku prac koncepcyjnych – a te trwały od 2020 roku – udało się nie tylko zredukować masę własną. Przyczepę gruntownie przebadano pod kątem bezpieczeństwa. Wszystkie istotne elementy zyskały w Niemczech aprobaty DEKRA i tak doposażoną w hamulec najazdowy można podróżować z prędkością do 100 km/h (Tempo 100).
Za sukcesem pomysłowej przyczepki stoi młody wynalazca. Marcel Eiler zaprezentował swój koncept w hali fabrycznej firmy EILER w Maulbronn koło Stuttgartu, a krótko potem innowacyjna seria lekkich przyczep miała swój debiut podczas CMT 2021. Przez minione lata doskonalono system składania platformy i mocowania ładunku.
Dziś propozycja firmy to rodzina przyczep – w sumie 5 modeli (najtańsza kosztuje 14.865,00 zł; szczegóły na witrynie: www.mytreiler.com). Gama propozycji dysponuje ładownością 330 - 1120 kg przy masie całkowitej 500 - 1500 kg. Mniejsze pozwalają fanom caravaningu zabrać maksymalnie 4 rowery. Te większe oferują miejsce na dwa duże motocykle, takie jak np. BMW GS czy Harley-Davidson.
Fot. EILER