artykuły

targiTARGI
ReklamaBilbord Ubezpieczenia zadzwon
Caravan Salon 2022 - targi innowacji

Caravan Salon 2022 - targi innowacji

Odwiedzający Targi, nie tylko te w Dusseldorfie chcą doświadczyć innowacji i obejrzeć nowości w ofertach producentów. Tutaj, tak jak podczas większości imprez targowych można zaobserwować obecność wspólnych dla wielu wystawców trendów. Tak więc podczas Caravan Salon Dusseldorf 2022, w 16 halach z 736 wystawcami było w czym wybierać. Poniżej pierwsza próba usystematyzowania godnych odnotowania propozycji.

Zacznijmy od budżetowych rozwiązań, dla debiutantów caravaningu. W sytuacji niedostatku podwozi pod zabudowy i rosnących cen kamperów na rynku wtórnym, może warto łaskawym okiem spojrzeć na… posiadany pojazd.

Kamper za 3500 EUR

Masz kombi? Propozycja marki EGOE jest dla Ciebie. Ten multifunkcjonalny moduł w bagażniku zmieni twój samochód w komfortowe auto kempingowe.

Caravan Salon 2022 - targi innowacji 1

Na Caravan Salon 2022 jest do kupienia od ręki z 20% rabatem. Moduł nazywa się Nestboard i w przeciwieństwie do dotychczas oferowanych, powstał jako super-cienki cienki wkład do samochodu, który w prosty sposób, poprzez umieszczenie go w bagażniku, zmieni nie tylko kombi, ale nawet auto typu liftback w komfortowe auto kempingowe! Pierwszy model Nestboard - o nazwie Combi 600 – prezentowano podczas Caravan Salon w Düsseldorfie w Audi A6 Avant, a wymiarami (wymiary modułu bez materaca: szer. x wys. x gł. - 91 x 17,7 / 38,2 x 97 cm) pasuje do takich modeli jak: Volkswagen Passat Variant VIII i Golf Variant VIII, Volvo V70 i V90, Ford Galaxy, Skoda Octavia Combi IV i Superb Combi III, Mazda 6, Subaru Outback, Land Rover Discovery IV.

ReklamaSródtekstowy YT PC
Bardzo funkcjonalna szuflada u spodu materaca wysuwa się na prawie metra poza obrys tyłu pojazdu. Wspomnimy, że podstawa łóżka i materac dostępne są w dwóch wersjach materaca: 200 x 100 cm lub 200 x 91 cm. Dwa składane skrzydła pozwalają na powiększenie powierzchni spania aż do 130 cm na wysokości ramion. To obietnica komfortowego snu dla dwóch osób. Składana wylewka kranu jest połączona z pojemnikiem na wodę. Pompka elektryczna, a także słuchawka prysznicowa stanowią wyposażenie opcjonalne. Tak skompletowany Nestboard kosztuje ok. 3500 EUR. W zamian w pięć minut możesz ów moduł zamontować w samochodzie, by w dowolnej chwili stał się ulubionym towarzyszem wakacyjnych wojaży.

Na marginesie powyższej propozycji odnotujmy stoisko polskiego producenta. Modułowy system VOJO zmieniający dowolny samochód, także ten którym którym jeździsz na co dzień w prawdziwy mini-kamper prezentuje firma VOJO z okolic Opola. Ich autorski projekt chroniony europejskim patentem, to modułowy system typu built-in, składający się z gotowego zestawu elementów, w którym znajdziemy m.in. skrzynie modułowe oraz dedykowane do nich łączniki z drewnianej, laminowanej sklejki, w pełni odpornej zarówno na ciężar, jak i intensywne użytkowanie.

Kamper za 11.990 EUR

Dostosowanie vana do funkcji samochodu kempingowego z łóżkiem w rozmiarze king-size (160 x 200cm lub 155 x 200cm) to debiutancka propozycja firmy Good Life Vans Team, która podczas konferencji prasowej prezentowała swój projekt „spania na ścianie”. Ów moduł o nazwie Good Life Van Extension pasuje do wszystkich popularnych pojazdów z krótkim rozstawem osi, m.in. do: VW T4 - T6.1, VW T7 i ID Buzz, Vito Mercedes, Ford Transit i Tourneo, Citroen Spacetourer, Toyota Proace, Fiat Talento, Renault Trafic. Za każdym razem można łatwo – w kilka sekund - przekształcić swojego vana z doskonałą sypialnią z aneksem kuchennym.

Caravan Salon 2022 - targi innowacji 2

ReklamaŚródtekstowy 2 BookingCamper
Moduł rozbudowy kampera składa się z trzech elementów: jednostki sypialnej z blokiem kuchennym, siedziska wzdłużnego i panelu podłogowego z szynami w poprzek zabudowy. To dzięki takiej konfiguracji szyn wystarczy pochylić ściankę o 180 stopni, by uzyskać sypialnię. Płyta jest wkładana do auta i przykręcana do punktów mocowania lub śrub mocujących systemu siedzeń. Na górnej stronie płyty znajdują się już punkty mocowania konstrukcji meblowej.

Caravan Salon 2022 - targi innowacji 3

Przestronna aranżacja siedzisk za dnia w tak powstałym (ad-hoc) salonie to także swobodnie obracany stół o regulowanej wysokości. Są też gniazda 230V i 12V. Pomysłowy moduł zmieści toaletę chemiczną, może skrywać lodówkę kompresorową (42l), 56-litrowy zbiornik na wodę, więc jest też zlewozmywak ze stali nierdzewnej ze składaną szklaną pokrywą, a też 2-palnikowa kuchenka gazowa.

Moduł Good Life Van Extension, który oferowano z rabatem w wysokości 1500 EUR tani nie jest. Cena wyposażonego w podstawowe zdobycze caravaningu (bez ogrzewania postojowego, paneli fotowoltaicznych) zaczyna się od 11.900 EUR.

Mniejsze kampervany

61 edycja Caravan Salon to prawdziwy wysp propozycji bazujących na mniejszych vanach, w tym na VW T 6.1, Citroen Spacetourer, Toyota Proace, Ford Custom i Tourneo, a nawet VW Caddy w wydaniu California na stoisku Volkswagena. Pojawił się też prototyp w klasie T – mały van style 180 d na stoisku Mercedes-Benz z aranżacją w stylu Marco Polo.

Caravan Salon 2022 - targi innowacji 4

Grupa Pössl pokazała kampervana z unoszonym dachem na bazie Citroën E-Spacetourer. Ten elektryk dla 4-osobowej załogi może ciągnąć przyczepę o masie do 1000 kg. Na drugim biegunie znajdziemy małe półintegry, by wspomnieć model 500 LT X-Cursion Van EDITION [PEPPER] firmy Weinberg. Niemniej rewolucyjnie jawi się propozycja KNAUS Tourer VAN.

Przyczepy pod auta - elektryki

Popularność niedużych aut z akumulatorami trakcyjnymi każe projektującym przyczepy zaproponować wybitnie lekkie przyczepy kempingowe. Firma Hobby pokazuje w Düsseldorfie nowe studium przyczepy kempingowej Beachy Air. Masa własna Beachy Air to zaledwie 500 kg.

Caravan Salon 2022 - targi innowacji 5

Zabudowa typu Monocoque ma długości 3,50 metra, a jej dopuszczalna masa całkowita wynosi 750 kilogramów. I najważniejsze - ma tylko dwa metry wysokości, ale na kempingu uchylamy poszycie dachu na niemal całej długości, by spokojnie stanąć w najwyższym punkcie z tyłu. Dzięki modułowi kuchennemu można gotować w środku i na zewnątrz. Składa się z małej szafki z dwoma uchwytami i zawiera zlew z pojemnikiem na wodę oraz przenośną gazową płytę grzewczą.

Wnętrze posiada ławkę w kształcie litery L, którą można przekształcić w łóżko o wymiarach 1,40 na dwa metry. Jedyne, czego brakuje to łazienki z prysznicem. Jest za to bardzo duża szafa narożna, więc i miejsce na modyfikowaną strefę mokrą również by się znalazło.

Skądinąd serią Beachy, Hobby chce zainteresować przede wszystkim młodzież i początkujących. Zgodnie z koncepcją i projektem, Hobby prezentuje ją w połączeniu z VW ID.Buzz. Kiedy trafi do produkcji seryjnej? Wszystko zależy od zainteresowania fanów caravaningu?

Asymetryczne kampery dla snu w poprzek pojazdu

Caravan Salon 2022 - targi innowacji 6

Pomijając niefortunność sformułowania chodzi o to, że na Caravan Salon 2022 wyraźnie przybyło propozycji w postaci wymodelowanych paneli, które wybrzuszają furgony. Takie kampervany z uwagi na przesuwne drzwi od strony pasażera w szoferce, są wyraźnie szersze – nawet o 12 cm licząc od lica seryjnego poszycia - od strony kierowcy. To dzięki temu rośli użytkownicy mogą nadal spać w poprzek pojazdu. Co wcale nie jest tak oczywiste, skoro populacja Europejczyków z dekady na dekadę jest coraz wyższa. Kiedyś wystarczył materac o długości 185 cm, by usatysfakcjonować sporą część fanów caravaningu. Dziś trzeba 200 i więcej cm.

Caravan Salon 2022 - targi innowacji 7

W dobie popularności kampervanów tego typu „asymetryczne” modele dało się zauważyć nie tylko u dobrze znanych producentów. TS BusCamp – poszerzył furgon tu i tam. I tak można mówić o debiutującym X-PED na bazie Mercedesa Sprintera 4x4. Firma TS Fahrzeugtechnik GmbH z Weidy pokazała na targach gruntownie zmodyfikowaną ścianę boczną z szerokimi drzwiami kempingowymi i klapą serwisową. Wypukłości ścian bocznych po obu stronach karoserii zwiększają przestrzeń do spania wewnątrz. W miejsce drzwi przesuwnych mamy szerokie drzwi kempingowe z klapą serwisową na butlę gazową. Taki moduł jest pozbawiony mostków cieplnych, dzięki czemu zyskujemy dodatkową przestrzeń użytkową i oszczędzamy na kosztach ogrzewania.

Caravan Salon 2022 - targi innowacji 8

Otwierania puszek cd. Dachy w górę!

Kubatury nigdy za wiele w kamperach bazujących na mniej czy bardziej zmodyfikowanych furgonach. Uchylne dachy sypialne (typu: pop-up roof) pokazało w tym roku kilka debiutujących w branży wystawców. Oczywiście najgłośniej komentowany był debiut seryjnie produkowanego kampera na stoisku firmy Hymer. Do innowacyjności modelu Venture S należy doliczyć zasługi opatentowanej propozycji firmy X GLOO 3DTE którą obejrzymy na stoisku firmy Skywalk GmbH & Co. KG, X GLOO GmbH & Co. To tu poznać można w szczegółach pneumatyczne struktury tekstylne, kompatybilne pompy oraz systemy kontroli i monitorowania. To z pasji do skompresowanego powietrza powstało dojrzałe dzieło w postaci nadmuchiwanych brył wykonanych w technologii Cover Bladder. Pneumatyczne poszycie to obietnica świetnych parametrów termicznych takiego izolatora.

Caravan Salon 2022 - targi innowacji 9

Poszycie z wytrzymałej struktury z Dacronu można nadmuchać za pomocą pompki elektrycznej lub ręcznej w ciągu kilku minut. Gdy zaangażować pompkę, nad kamperem wyrasta dach (typu pop top) w mniej niż 2 minuty. Cichą jednostkę pneumatyczną można zamontować w tylnym garażu lub w zabudowie meblowej. Propozycja firmy to także elektroniczna kontrola ciśnienia powietrza, reagująca na zmianę temperatury otoczenia.

Innowacja była testowana przez 3 lata i jak nas zapewniono została gruntowanie przygotowana na ryzyko przebić. Pneumatyka tak powstałych ścian waży 800 gram na m2.

Gruntownie wymodelowane zabudowy

Świętująca 10-lecie w branży caravaningowej polska firma Globe Traveller pokazała model Explorer 2XT bazujący na furgonach Fiat Ducato czy Peugeot Boxer. Ale to nie osławione „trojaczki”, ale właśnie MAN TGE stanowi wdzięczną bazę dla aranżacji na cele kempingowe. Tu oczywiście mowa o światowej premierze Affinity M. Dzieło Jacka Jaskota ze stajni KABE już zyskało bardzo entuzjastyczne oceny dziennikarzy branżowych.  Jeszcze większej ingerencji w fabryczny pojazd dokonała firma SD Automotive Solutions GmbH. Szoferkę VW Craftera połączono z tym co najlepsze w kamperach półzintegrowanych i tak powstał nowej kategorii kampervan NEXSD One, o którym obszernie piszemy na naszej witrynie.

Caravan Salon 2022 - targi innowacji 10

Nanosprężarki lodówek

Warto było też odwiedzić stoisko firmy Webasto. Magnesem jest tu premiera smukłych, energooszczędnych lodówek. Webasto Freeline Slim 70 ma wymiary 42 x 82,1 x 45 cm i pojemność brutto 70 litrów (w tym 12 litrów służy jako komora zamrażarki). 90-litrowa Webasto Freeline Slim 90 ma wymiary 42 x 97,5 x 48,5 cm.

Caravan Salon 2022 - targi innowacji 11

Pokazane po raz pierwszy na targach Caravan Salon w Düsseldorfie zachwycają niskim zużyciem energii. Ogromna w tym zasługa zastosowania szczególnie wydajnej technologii nanosprężarek oraz przyjaznego dla środowiska czynnika chłodniczego R600a. W rezultacie, w ciągu 24 godzin Webasto Freeline Slim 70 zużywa tylko 290 Wh, a wersja 90-litrowa 340 Wh. A jest jeszcze tryb oszczędzania energii, czy cichy tryb nocny. Przedrostek „nano” nie bez powodu należy kojarzyć z małymi rozmiarami technologii gwarantującej osiąganie niskich temperatur. Wrażenie robi zminiaturyzowany kompresor – nie tylko mieści się w dłoni. Waży ok. 1 kg!

Caravaning jest zielony: recykling materiałów

Na koniec o jeszcze jednym trendzie. NOWOCORE – tak nazwał Tecnoform S.p.A. swój ultralekki materiał, który w 60% powstaje z zużytych butelek PET. Tak powstałe formatki meblowe są nie tylko lżejsze od dotychczasowych, co właśnie zagospodarować mają niechciany plastik. We włoskich zakładach w ten sposób już powstają sandwiczowe płyty, które służyć mogą do aranżacji zabudów pojazdów kempingowych.

Caravan Salon 2022 - targi innowacji 12

Recykling i zagospodarowanie odpadów to także propozycje tzw. suchych kaset WC. Przykładowo, szwajcarska firma Clesana proponuje swą nowość: mobilną, bezwodną toaletę w komplecie ze zgrzewanymi workami sanitarnymi, które utylizujemy podobnie jak zużyte pieluchy dla dzieci.

Fot. R. Dobrowolski

 


Rafał Dobrowolski01.09.20220