Świat pełen jest campervanów typu "zrób to sam" a wiele z nich to szczyty pomysłowości i techniczne cuda ich twórców. Wiele osób jednak zwraca się do profesjonalistów i zamawia pojazd wyposażony we wszystkie możliwe wygody „domowe”. Czasem warto przyjrzeć się także mniejszym producentom oferującym nowatorskie pojazdy skrojone na miarę. O to kolejny ciekawy amerykański projekt bazujący na Mercedesie Sprinterze z napędem 4x4. Oudside Van to firma z Oregonu, która specjalizuje się w budowie campervanów dla osób aktywnych.
Jesteśmy zafascynowani widząc, jak Oudside Van projektuje i buduje niestandardowe, przygodowe campervany, bez względu na to, czy jest to „baza” rowerów górskich dla dwóch osób, czy też elegancki i nowoczesny samochód 4x4 przygotowany do jazdy w każdym terenie. Prezentujemy kampera zbudowanego na amerykańskiej wersji Mercedesa-Benza Sprintera 170 3500 4x4, trafnie nazwanego „Elektrownia”.
„Power Station” to „rowerowa elektrownia” przystosowana do jazdy w terenie, działania na dzikim biwaku i kempingu. W garażu pod łóżkiem zamontowano specjalne uchwyty rowerowe a trzy wytrzymałe akumulatory AGM o dużej mocy i wydajności oraz przetwornica 2000W mogą naładować baterie rowerów elektrycznych do pełna. To także wystarczająca moc, aby klimatyzator na dachu mógł pracować nawet przez osiem godzin z dala od tradycyjnej sieci zasilania. Kamperowicze mogą nawet korzystać z suszarki do włosów i przygotowywać zdrowy koktajl w mikserze Vitamix.
Większość użytkowników nie korzysta z tak dużej mocy w podróży, ale konstruując Sprintera „Elektrownie” nie oszczędzano na innych kamperowych wygodach. Na lateksowym materacu łóżka małżeńskiego śpią wygodnie dwie osoby, a laserowo wycinane logo Oudside Van w aluminiowej podstawie materaca zapewnia lepszą przepuszczalność i wentylacje. Sufit, w podobnym tonie, jest wyłożony winylem Majilite Nytek. To porowaty materiał, który oddycha przepuszczając wilgoć przez miliardy mikroporów. Każdy majsterkowicz, który zrobił własną izolację, może powiedzieć, że przepuszczalność jest bardzo ważna. W wilgotnym klimacie samochody dostawcze mogą gromadzić w sobie mnóstwo niechcianej wilgoci.Kuchnia wyposażona jest w blaty Avonite, bambusowe szafki, mikrofalówkę, kuchenkę indukcyjną, zlew, lodówkę ze stali nierdzewnej i bambusowy stolik. Górne bambusowe szafki zapewniają miejsce na przechowywanie ubrań i sprzętu, a oświetlenie LED wkomponowane w zabudowę busa, zapewnia światło nawet w najciemniejsze wieczory. Wszystkie fotele fabryczne zostały obszyte dwukolorową tapicerką skórzaną wysokiej klasy a pozostałe tkaniny użyte w furgonetce wykonane są z konopi.
Podczas gdy wielu projektantów campervanów w USA rezygnuje z prysznica wewnętrznego ze względu na ograniczenia przestrzenne, Sprinter „Power Station” wykorzystuje pełnowymiarową kabinę prysznicową wykonaną ze stali nierdzewnej w bambusowej obudowie. Możena też wziąć prysznic na zewnątrz, z tyłu busa, używając zewnętrznej słuchawki natryskowej i systemu wężyków. Zbiornik na czystą wodę o pojemności 40 galonów (151,42 litrów) zapewnia duży zapas. Na zewnątrz pojazdu zamontowano dodatkowe wysokowydajne terenowe oświetlenie LED Combo, markizę Fiamma a na dachu panele słoneczne Zamp Spolar o mocy 2x100W. Zderzaki i orurowanie to autorski projekt OSV. Na oryginalne stalowe felgi Mercedesa założono terenowe opony Toyo Open Country A/T.
Ze względu na wszystkie niestandardowe funkcje, Mercedes „Elektrownia” nie jest tani. Producent wycenił samochód na 240,000 USD. W przypadku innych, równie ciekawych konstrukcji, ceny Outside Van zaczynają się od 89,000 USD, w tym te bazujące na Mercedesie Sprinterze 4x4.To co lubimy w projektach firmy Outside Van, to umiejętność wymyślania kreatywnych rozwiązań, które pomagają kształtować przyszłość branży samochodów kempingowych. Nie wiedzieliśmy, że chcemy mieć możliwość naładowania roweru elektrycznego z campervana, ale teraz Sprinter 4x4 „Elektrownia” będzie się nam śnić po nocach.