Pikapy dają swoim właścicielom niesamowitą łatwość przebudowy na kampera typu Pop-Up. Na rynku znajdziemy wiele kabin, które pasują na skrzynię ładunkową pikapa. Oferują użytkownikom wygodny zestaw kempingowy, zachowując jednocześnie zdolność pojazdu do jazdy w terenie. Jedną z bardziej znanych za oceanem firm oferujących takie rozwiązanie jest Four Wheel Pop-Up Campers.
Wysoka zabudowa skrzyni ładunkowej (hardtop) jest pierwszym zakupem dla wielu właścicieli pickupów podróżujących wyprawowo. Wysoki prześwit pikapa, mocne zawieszenie i napęd na 4 koła sprawiają, że wysoki dach i łóżko na „pace” są logicznym rozwiązaniem. Ale w porównaniu z komfortem kamperów, przestrzeń życiowa pod seryjnym hardtop’em wypada bardzo blado.
Amerykańska firma Four Wheels oferuje użytkownikom pikapów pewien kompromis. Dzięki rozkładanej kabinie typu Pop-Up montowanej na skrzyni pickupa, producent oferuje miejsce stojące i udogodnienia zwykle zarezerwowane dla samochodów kempingowych, które trudno byłoby znaleźć na wymagających terenowych szlakach.
Podstawowy model to Hawk, kabina za 19 000 USD, zaprojektowany dla popularnych za oceanem, pełnowymiarowych pikapów (full-size) wyposażonych w „zwykłą” skrzynię ładunkową o długości od 6,0’do 6,5’ (1,8-2,0m).
W skrócie: Pikap z kampingową kabiną Pop-up zapewnia komfort klasycznego kampera w rejonach dostępnych tylko dla pojazdów z dużym prześwitem i napędem na 4 koła. Konstrukcja Pop-up, wykonana z lekkiego aluminium i wodoodpornego materiału typu brezent, gwarantuje niską masę i odpowiednią sztywność. Dobrze "skrojona" kabina, odpowiednich rozmiarów nie wpływa negatywnie na właściwości jezdne pojazdu 4x4. Nie powyższa ona środka ciężkości tak jak dzieje się w przypadku wysokich klasycznych "skorupowych" kabin. Dla poszukiwaczy przygód, którzy szukają schronienia, komfortu i wygody kampera ale poróżują w mniej dostępnych rejonach, kabiny typu Pop-up dedykowane do pikapów mogą być świetnym rozwiązaniem.
Pikap 4x4 z kabiną Pop-up jest jak połączenie klasycznego samochodu terenowego z dużą rozkładaną przyczepą namitową. Wygląda jak aluminiowy kontener kempingowy z pokrywą, która unosi się nad kabiną pikapa. Ta jednoczęściowa aluminiowa pokrywa unosi się do góry, zapewniając w środku wysokość od 6'4 ”do 6'6” (1,95-2,0m). Miękkie ściany z brezentu i system siłowników umożliwia tak wysokie uniesienie dachu.Układy wnętrza kabin rzadko różnią się od typowych modeli „skorupowych”, przynajmniej tych oferowane na rynku amerykańskim. Lodówka, klimatyzacja, ogrzewanie, terma wody, układ wentylacji, kuchenka wielopalnikowa, zlew, izolacja ścian, markiza i system ładowania słonecznego są dostępne dla każdej wersji. Wszystkie modele mają łóżko, które zajmuje przestrzeń nad kabiną pikapa (dzięki dużej szerokosci pikapów full-size, śpimy w poprzek pojazdu).
Ceny kabin kempingowych Four Wheel w USA zaczynają się od 10 995 USD w przypadku modeli wyposażonych tylko w skorupę. Dostępne są również wersje dla pikapów z płaską platformą (Flat deck).
Podczas zwiedzania campów organizowanych na czas targów w Bad Kissingen, byliśmy zaskoczeni popularnością tego rozwiązania w Europie. Pikapy 4x4 z przeróżnymi zabudowami stanowiły ponad 60% wszystkich pojazdów, które widzieliśmy. Kilkanaście z nich było wyposażone w kabiny „made in USA”. Nowym, odważnym polskim producentem, produkującym autorskie kabiny typu Pop-up jest Beskidia z Ustronia. Postaramy się przetestować dla Was takie rozwiązanie i podzielić się opinią na jej temat.
Europejskiego dealera firmy Four Wheels znajdziecie w Niemczech i jest to firma Wohnkabinencenter GmbH z Gevelsberg. Kontakt: www.wohnkabinencenter.de, www.fourwheelcampers.de oraz www.pickup-camper.plSzczegółowe informacje na temat kabin Four Wheel dostępne są oczywiście na stronie producenta https://fourwheelcampers.com/