Wyprawowa kabina mieszkalna instalowana na pikapy, stworzona została dla tych którzy myślą o wypoczynku z dala od utwardzonych dróg i ścieżek. Po założeniu tego wytrzymałego i wszechstronnego „urządzenia”, możesz cieszyć się nieograniczoną liczbą biwaków na łonie natury i wypoczynku na świerzym powietrzu nie rezygnując z komfortu.
Wielu miłośników wyprawowego caravaningu (overlandu) od lat podziwiało wyprawowe rozwiązania dostępne w USA, Australii czy Południowej Afryce. Europejscy podróżnicy najczęściej przebudowywali długie nadwozia samochodów terenowych, doposażą je we wszelkie dostępne akcesoria. Ci bardziej odważni, modyfikowali nadwozia lub zderzając się z trudnościami, indywidualnie importowali zabudowy czy kontenery. Na przestrzeni ostatnich lat sytuacja bardzo się poprawiła, szczególnie na rynku niemieckim. Obecnie, bez większych problemów można sprowadzić „sprzęt” z najdalszych zakątków kuli ziemskiej. Ewaluował też rynek samochodów terenowych, prawdziwe terenówki znikają z rynku zastępowane przez osobowe SUV za to do łask powracają pikapy 4x4.
Przeciętny Polak, myśląc o Turcji, kojarzy ją przede wszystkim z dżinsami, urlopem na tureckiej riwierze czy obrazkami przedstawiającymi balony nad Kapadocją. W Turcji, rozwija się także przemysł caravaningowy a jedną z tamtejszych firm jest CRAWLER, produkujący wyprawowe zabudowy i przyczepy terenowe. W tym materiale skupimy się na zabudowie do pikapów, modelu CMP 190.
Zabudowy kempingowe/wyprawowe do pikapów można najprościej podzielić na dwa typy: instalowane na oryginalnej skrzyni ładunkowej i te instalowane bezpośrednio na oryginalnej ramie za kabiną. CRAWLER wybrał tą drugą opcję.jest tak zaprojektowana, że nie wystaje na boki, poza obrys nadwozia. Jest za to wyższa od kabiny pikapa ale zwiększa całkowitą wysokość pojazdu, o podobną ilość centymertów, jak instalowany na dachu terenówki namiot. „Kontener” wydłuża za to cały pojazd, ponieważ nawis za tylna osią zdecydowanie się powiększa. Dzięki temu zabiegowi zyskujemy dodatkową przestrzeń mieszkalną ale cierpi na tym kąt zejścia – coś za coś. Zabudowa waży 450 kg a ładowność przeciętnego pikapa oscyluje w okolicy 1t, dzięki temu można ją zainstalować na prawie każdym modelu.
Ponieważ zabudowa charakteryzuje się małą masą oraz niedużą wysokością po zamknięciu dachu, parametry jazda na trawersach są praktycznie identyczne jak w seryjnym samochodzie. Boczne wychylenie nadwozia pod czas jazdy pod kątem, są nieznacznie zwiększone a jazda w terenie jest stabilna i bezpieczna. We wnętrzu, które łatwo powiększyć dzięki podnoszonemu dachowi, mogą wygodnie usiąść maksymalnie 3 osoby. Na miękkich materacach jest dużo miejsca dla 2 osób dorosłych i dziecka lub czworonożnego przyjaciela. Nowy rodzaj ceramicznej powłoki izolacyjnej, zapobiega nadmiernemu przegrzaniu lub wychładzaniu wnętrza. Większość czasu, przy tego typu pojazdach, spędza się na zewnątrz. Pod markizą 270° można śmiało biwakować, nawet przy złej pogodzie. Wysuwana kuchnia, składany stół, podnoszony dach z namiotem, 110 itrowy zbiornik na wodę czy 90Ah akumulator oraz wiele inteligentnych rozwiązań bagażowych to opcje oferowane w standardzie. Duża lodówka, solar, bagażnik dachowy, ogrzewanie, zewnętrzny prysznic z podgrzewaczem ciepłej wody i kurtyną, markiza 270° to wyposażenie dodatkowe.
Zabudowa CMP 190 jest dostępna dla następujących modeli pikapów: Ford Ranger, Toyota Hilux, Isuzu D-Max, Nissan Navara, Mercedes X-Class, VW Amarok i Mitsubishi L200.