artykuły

dobrze-wiedziecDOBRZE WIEDZIEĆ
ReklamaBilbord - WCF 26.04-12.05 Sebastian
Zimowy caravaning. Jak to ugryźć?
  fot. Pixabay

Zimowy caravaning. Jak to ugryźć?

Czas czytania 8 minut

Czy warto jechać na zimową wycieczkę kamperem? Jasne! Między bajki włóżcie opowieści o soplach lodu, które będą zwisać z waszych dłoni nad kierownicą, i pomocy drogowej, co to nie robi nic innego, tylko wygrzebuje caravaningowców z zasp wielkich jak tyranozaur. Współczesna technika radzi sobie z wyzwaniami, takimi jak śnieg i mróz, a zimowy wyjazd posiada tak wiele plusów, że nie sposób zmieścić ich w jednym zdaniu.

Jeśli jeszcze nigdy nie próbowaliście zimowego caravaningu, koniecznie się skuście. O tej porze roku tysiące ludzi podróżuje i bardzo to sobie chwali. Odpowiednio przygotowany kamper ochroni was przed mrozem i przykrymi niespodziankami. Potraktujcie wyjazd jak przygodę, skorzystajcie z rad doświadczonych turystów, które zebraliśmy w tym artykule. Zimą wypożyczalnie kamperów oferują bardzo atrakcyjne ceny, podobnie jak kempingi. Jeśli dodatkowo zaopatrzycie się w kartę ASCI, wasza wycieczka może być nawet o 50% tańsza niż w sezonie wysokim.
Miłośników zimowych wyjazdów kamperem można podzielić na dwie grupy. Pierwsza z nich to wielbiciele białego szaleństwa, łączący wycieczki z jazdą na nartach, innymi sportami zimowymi lub spacerami po zaśnieżonych lasach czy górskich dolinach. Druga grupa jedzie kamperem za granicę w ciepłe miejsca, aby łapać słońce, wypoczywać i zwiedzać. W ich przypadku zimowy caravaning ogranicza się w praktyce do kawałka trasy, którą opuszczają Polskę.
Kamperem na narty można wybrać się w polskie góry, popularne są również Czechy i słowackie Tatry. W plebiscycie Reader’s Choice Awards, typującym najlepsze ośrodki narciarskie w Europie, od lat przodują szwajcarskie kurorty: St. Moritz, Zermatt i Verbier; ośrodki włoskie: Cortina d’Ampezzo i Courmayeur Mont Blanc oraz francuskie: Val d’Isère i Courchevel. Miłośnicy sportów zimowych znajdą swoje eldorado również w Austrii oraz trochę mniej popularnej wśród caravaningowców, ale niebywale pięknej Andorze. Największe i najwyżej oceniane ośrodki narciarskie w Polsce to: Białka Tatrzańska, Zieleniec Ski Arena, Czarna Góra, Dwie Doliny i Jaworzyna Krynicka.

ReklamaZimowy caravaning. Jak to ugryźć? 1
Jakiego kampera wybrać?
Nie odkryjemy Ameryki, pisząc, że do caravaningu zimowego przeznaczone są kampery całoroczne lub oznaczone przez producenta jako „wersja zimowa”. Różnica pozornie niewielka, ale ma wpływ na wygodę i bezpieczeństwo używania pojazdu. Modele zimowe ogrzewają się szybciej, są lepiej izolowane, zazwyczaj posiadają podwójną podłogę i grubsze ściany. W niektórych przypadkach producenci stosują odrobinę grubsze szyby, izolowane termicznie zbiorniki na wodę, warstwę styropianu i rury od ogrzewania pomiędzy częściami podwójnej podłogi oraz grzane fotele. Oczywiście, jeśli ktoś się uprze, może jechać na zimową wycieczkę kamperem, który nie jest przeznaczony do podróży o tej porze roku. Jednak tego typu eksperymenty wymagają doświadczenia i mogą nie być komfortowe dla początkujących. W miarę możliwości wybierajcie kamper z większym bagażnikiem. Sprzęt do sportów zimowych i niezbędne akcesoria zazwyczaj zajmują wiele miejsca, a niektóre bywają nieporęczne w transporcie z uwagi na swoje gabaryty.

Kamper przygotowany na zimę
Kampera należy przygotować do zimowego wyjazdu. Kluczowa sprawa to opony. Do jazdy po śniegu i lodzie niezbędne są zimowe, całoroczne nie sprawdzą się na wymagających trasach. Szczególną troską należy otoczyć zbiorniki na wodę. Przeznaczone dla czystej wody nie zamarzają, gdyż znajdują się wewnątrz pojazdu. Wyzwanie stanowi zbiornik na szarą wodę, zamocowany pod podłogą, który wymaga ogrzania. Wielu caravaningowców używa płynów przeciw zamarzaniu instalacji wodnej. Większość z tych produktów nie jest toksyczna, wytrzyma mrozy do -25ºC, a ponadto ochroni elementy instalacji.

ReklamaŚT2 - biholiday 06.03-31.05 Sebastian
Złota zasada zimowego caravaningu brzmi: propan jest lepszy niż propan-butan. Jeśli temperatura spada poniżej -0,5ºC, butan zaczyna odparowywać. Identyczny proces w przypadku propanu zachodzi przy -42ºC. W praktyce oznacza to, że butan po prostu nie nadaje się do używania na mrozie. A jeśli już o gazie mowa: na pierwszy zimowy wyjazd kamperem najlepiej wybrać model posiadający 2 butle z systemem DuoControl, który automatycznie przełączy się na drugą, jeśli pierwsza butla będzie już pusta. Dzięki temu rozwiązaniu mamy spokojną głowę i nie musimy monitorować ich stanu.
Wiele osób, które nie przetestowały caravaningu w białym puchu, obawia się, że w środku będzie lodowato. Uspokajamy, nie martwcie się, będzie ciepło. Pamiętajcie tylko, że kamper trzeba ogrzewać przez cały czas, nawet jeśli przebywacie na zewnątrz. Podczas pierwszego zimowego wyjazdu warto zatrzymać się na popularnym, cenionym przez turystów kempingu.

Co zabrać?
Na zimowy wypad warto zabrać zapasową butlę z gazem, kanister z benzyną, porządne kliny najazdowe, łopatę do śniegu (parcele na kempingu często nie są odśnieżane), kable rozruchowe do akumulatora oraz łańcuchy na koła (do samochodu dostawczego), niezbędne, gdy wybieracie się w góry. Przyda się miotła na długim kiju, aby zgarnąć śnieg z dachu. Kategorycznie nie wolno podróżować z zaspą na kamperze. To bardzo niebezpieczne, może spowodować poważny wypadek drogowy. Śnieg osuwający się na przednią szybę wystraszy i zdekoncentruje kierowcę, a ponadto istnieje ryzyko zasypania innego użytkownika drogi. Należy też pamiętać o gabarytach naszego pojazdu. Hałda śniegu, spadająca z kampera, przykryje mały samochód i kompletnie zasłoni widok jego kierowcy. Dlatego przed ruszeniem w drogę trzeba doprowadzić kamper do porządku. Nie wymyślono lepszego narzędzia niż tradycyjna miotła, najlepiej z miękkim włosiem, które nie porysuje karoserii. Przy okazji sprawdźcie, jak miewa się antena dachowa, którą również należy regularnie odśnieżać.
Wielu turystów nie wyobraża sobie zimowej wycieczki bez ochronnego pokrowca na kabinę. Montuje się go na zewnątrz za pomocą linek. Zajmuje to kilka minut, a niesie sporo korzyści. Po pierwsze: pozwoli utrzymać ciepło, które w pierwszej kolejności ucieka z kampera właśnie od strony szoferki. Po drugie: na szybach nie utworzy się lód, dzięki czemu zaoszczędzicie czas na jego niezbyt przyjemne usuwanie. Izolacja spowoduje, że nocą zużyjecie mniej gazu na ogrzanie, zatem inwestycja w pokrowiec jest warta rozważenia. Na potrzeby zimowego caravaningu stworzono maty termiczne (lub termoizolacyjne), którymi możecie wyłożyć szyby od środka. Trzeba pamiętać, że okna to pięta achillesowa waszego kampera. Im lepiej je zabezpieczycie, tym łatwiej będzie utrzymać wysoką temperaturę. Zimowe przedsionki do kampera również w tym pomogą.
Na wszelki wypadek warto mieć ze sobą odmrażacze do zamków, linkę holowniczą, termos i porządne koce. Najcieplejsze są te z wełny, akrylu i polaru, zaś niekwestionowanym mistrzem ciepła są folie termiczne, znane również jako koce ratownicze, które kosztują dosłownie kilka złotych i nie mają sobie równych. Co prawda szeleszczą niemiłosiernie, ale są tak skuteczne, że na pewno im to wybaczycie. Przy siermiężnych mrozach do oczyszczania szyb z lodu najlepiej sprawdzają się skrobaczki z mosiężnym ostrzem, które w odróżnieniu od plastikowych są mocniejsze, a ich niekwestionowaną zaletą jest fakt, że nie zostawiają rys na szkle. Niektórzy turyści preferują teleskopowe szczotko-skrobaczki o regulowanej długości, bardzo praktyczne, gdy trzeba sięgnąć wysoko.

Porządki, suszenie i kałuże
Utrzymanie porządku w kamperze podczas zimowego wyjazdu wymaga odrobiny sprytu. Kto zaniedba sprawę, będzie brodzić w kałużach z roztopionego śniegu, a taka „atrakcja” raczej nikomu nie przypadnie do gustu. Sprawdzone patenty doświadczonych turystów to: zdejmowanie butów z nogami na zewnątrz i przechowywanie ich na gumowej wycieraczce lub starym ręczniku, używanie zwykłej zmiotki podłogowej do wytrzepania ze śniegu rzeczy lub nas samych przed wejściem do kampera oraz wykładanie wnętrza bagażnika folią malarską. Buty można również ustawić w niskich plastikowych pojemnikach. Raz na jakiś czas kamper trzeba przewietrzyć, zwłaszcza jeśli w środku wiszą wilgotne rzeczy. Nie zostawiajcie obuwia i odzieży w przedsionku. Kurtki i rękawiczki najlepiej ułożyć blisko nawiewów. W niektórych modelach kamperów znajduje się specjalny schowek (szafa) do suszenia ubrań, co znacznie ułatwia życie.

Booking Camper – łap kamper na zimę
Jeśli nie macie kampera i właśnie nabraliście ochoty na zimowy wyjazd, serdecznie polecamy serwis bookingcamper.pl. Za jego pomocą znajdziecie idealny pojazd w dogodnym dla was terminie, a następnie dokonacie rezerwacji przez internet, bez pracochłonnego kontaktu z wypożyczalniami. Wszystkie modele zimowe zostały specjalnie oznaczone, a parametry techniczne kamperów zebrane w formie przystępnych tabeli. Booking Camper oferuje innowacyjną na rynku usługę, to jest ubezpieczenie od kaucji. Możecie spać spokojnie i cieszyć się wyjazdem. Ponadto w serwisie znajdziecie poradniki dla osób stawiających pierwsze kroki w caravaningu. Wypożyczając kamper, zdejmujecie sobie z głowy wszystkie problemy związane z przygotowaniem pojazdu na zimowy wyjazd. O to zadba wypożyczalnia i udzieli wam obszernej instrukcji.

Krzysztof Dulny

Artykuł pochodzi z numeru 6 (108) 2022 r. magazynu „Polski Caravaning”.

Chcesz być na bieżąco? Zamów prenumeratę – teraz jeszcze taniej i szybciej.


Administrator22.02.2023 zdjęć 9
Obserwuj nas na Google News Obserwuj nas na Google News