Nawet 20-procentowy wzrost sprzedaży haków holowniczych w 2016 roku zakłada jeden z liderów polskiego rynku. Optymistyczne prognozy są wynikiem obserwacji i analiz rynkowych, które wskazują na spore ożywienie w przemyśle i turystyce.
- Na taki optymizm z pewnością wpływa dobra kondycja polskiej gospodarki – mówi Robert Lichocki, dyrektor sprzedaży Brink Polska. - Korzystna koniunktura skłania przedsiębiorców do inwestycji, a klientów indywidualnych do zmian sposobu spędzania wolnego czasu. W efekcie na krajowym rynku obserwujemy wzrost sprzedaży przyczep, zwłaszcza lekkich i specjalnych. Z kolei klienci indywidualni coraz intensywniej interesują się caravaningiem jako sposobem wypoczynku, co pozytywnie wpływa na sprzedaż przyczep kempingowych.
Optymistyczne komentarze wynikają z sygnałów płynących z rynku. Z danych Ministerstwa Rozwoju (dla okresu styczeń-wrzesień 2015) wynika, że największy wzrost produkcji sprzedanej nastąpił w działach przemysłu obejmujących produkcję pojazdów samochodowych, przyczep i naczep (o 10,1% w stosunku do roku poprzedniego), urządzeń elektrycznych (o 9,4%) oraz pozostałego sprzętu transportowego (o 8,6%). W ostatnim czasie wzrosła również sprzedaż przyczep. Według danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców w 2015 roku nastąpił ponad 15-procentowy wzrost zarejestrowanych przyczep lekkich i specjalnych w porównaniu do roku 2014.
Coraz większym zainteresowaniem Polaków cieszą się też przyczepy kempingowe. Eksperci szacują, że po polskich drogach porusza się ok. 100 tys. przyczep kempingowych. O rosnącej popularności turystyki caravingowej w Polsce świadczy także wzrost liczby pól kempingowych – według Polskiej Federacji Campingu i Caravingu w naszym kraju istnieje ich aż 211. To zdecydowanie więcej niż jeszcze kilka lat temu. Na wzrost zainteresowania caravaningiem wpływa nie tylko lepsza sytuacja materialna Polaków, ale również poszukiwanie przez nich nowych destynacji podróży (wynikające z ograniczonych możliwości podróżowania do krajów basenu Morza Śródziemnego: Tunezji, Egiptu, Grecji i Turcji).
Artykuł pochodzi z numeru 1 (70) 2016 Polskiego Caravaningu