artykuły

dobrze-wiedziecDOBRZE WIEDZIEĆ
ReklamaBilbord Ubezpieczenia
Kompaktowe tak bardzo jak najmniejsze do pomyślenia kampervany – takie jest ogrzewanie postojowe marki Webasto. Tu system, którego sercem jest najmniejsze ogrzewanie powietrzne na rynku – Air Top 2000 STC o mocy 2 kW to tylko 2,6 kg.
Kompaktowe tak bardzo jak najmniejsze do pomyślenia kampervany – takie jest ogrzewanie postojowe marki Webasto. Tu system, którego sercem jest najmniejsze ogrzewanie powietrzne na rynku – Air Top 2000 STC o mocy 2 kW to tylko 2,6 kg.

Oszczędność miejsca i wagi dzięki Webasto

Czas czytania 9 minut

Z debiutem eThermo Top Eco inżynierowie z Webasto nakreślili kierunek ewolucji dla systemów ogrzewania postojowego w pojazdach kempingowych. Pośród nowości na najbliższy sezon mocno podkreślają walory rozwiązań hybrydowych. Globalny gracz w branży motoryzacyjnej i caravaningowej promuje inteligentne rozwiązania.

Wysoka gotowość operacyjna pojazdów kempingowych nawet w niskich temperaturach? A do tego oszczędność miejsca i wagi? To oczywiście marce Webasto przypisuje się największą rozpoznawalność i wiodącą rolę w dziedzinie rozwiązań na rzecz komfortu cieplnego w kamperach. Jest tak, ponieważ zawsze traktowała priorytetowo paliwo pojazdu jako najbardziej logiczne, łatwo dostępne, główne źródło energii.
To powszechna dostępność ON na stacjach paliw na całym świecie czyni korzystnym wybór na rzecz wodnego czy powietrznego ogrzewania postojowego marki Webasto. Strategia ta jest komplementarna w stosunku do gazu – działa efektywnie już od dziesięcioleci. A wraz z opracowaniem systemów hybrydowych (ogrzewanie powietrza na pokładzie kampera olejem napędowym + ogrzewanie wody gazem) zapewnia wyjątkowe oszczędności pod względem masy (mniej gazu na pokładzie) i większej kubatury na pokładzie (mniejsze zbiorniki gazu i montaż agregatów pod podłogą). A jest o czym mówić, skoro Webasto co roku produkuje ponad milion (!) systemów ogrzewania postojowego dla samochodów osobowych, ciężarowych, pojazdów terenowych i specjalnych (np. kempingowych), ale też dla łodzi motorowych.

ReklamaOszczędność miejsca i wagi dzięki Webasto 1
Ten lider na rynku ogrzewania olejem napędowym w 2017 r. pokazał grzejnik, który czerpie energię z tradycyjnych gniazdek 230 V. System eThermo Top Eco warto porównać do konwencjonalnych, tj. wodnych, agregatów Thermo Top Evo. Zacznijmy jednak od zewsząd powszechnych rozwiązań.

Oszczędność miejsca i wagi dzięki Webasto 2
Aplikacja ThermoConnect TCon2 umożliwia inteligentniejsze i bardziej elastyczne sterowanie ogrzewaniem wodnym i/lub powietrznym niż kiedykolwiek wcześniej. Przykładowo, użytkownik może zaprogramować do trzech czasów uruchomienia ogrzewania w ciągu dnia

Korzyści z agregatu zasilanego olejem napędowym
Tego typu ogrzewanie postojowe pozwala uzyskać więcej miejsca w pojeździe lub zwiększyć ładowność, zapewnia większą swobodę i autonomię. To dokładnie to, czego potrzebujesz, gdy masz kampera. Czy to w dieslu, czy z silnikiem benzynowym – Webasto ma po kilka modeli agregatów. Generalny podział rozwiązań to: system ogrzewania wodnego i powietrznego.
Chcesz znacząco odchudzić kampera? Chcesz się zrelaksować, a nie zastanawiać, skąd wziąć nową butlę z gazem? W gotowości do jazdy (2 × 11 kg) butle z gazem mogą ważyć nawet 54 kg, a tymczasem najmniejsze wodne ogrzewanie waży tylko 2,1 kg. 
To właśnie powszechna dostępność ON, więc żadnych kłopotów z zaopatrzeniem w paliwo, które zasila agregat ogrzewania postojowego, czyni propozycję Webasto komfortowym rozwiązaniem – ciepłym wnętrzem kampera już od pierwszej minuty pobytu.
Ogrzewanie olejem napędowym nie jest oczywiście nowością na rynku pojazdów kempingowych. Te omówimy na końcu. Warto bowiem rozważyć korzyści wynikające z posiadania agregatów wodnych i powietrznych. Które rozwiązanie wybrać? Pytanie o tyle trudniejsze, odkąd w 2017 r. na rynku zadebiutowało elektryczne ogrzewanie wodne – eThermo Top Eco.

ReklamaŚT2 - biholiday 06.03-31.05 Sebastian
Dlaczego wodne ogrzewanie postojowe?
Zwartej konstrukcji urządzenie montuje się w komorze silnika, a to dlatego, że wodne ogrzewanie postojowe wstępnie ogrzewa wnętrze, a także… silnik, co pozwala uniknąć rozruchu na zimno, a tym samym chroni silnik i zmniejsza emisję zanieczyszczeń. Jak to działa? Gdy w kabinie jest już wystarczająco ciepło, otwiera się zawór termostatu i silnik jest również ogrzewany. Efekt ten można nawet zwiększyć, zmniejszając do minimum prędkość dmuchawy na wylotach powietrza. 
I tu dochodzimy do pierwszorzędnej przewagi ogrzewania wodnego Webasto. A jest nią funkcja niedostępna dla agregatów powietrznych: czy to zasilane bezpośrednio ze zbiornika pojazdu (Thermo Top Evo) lub elektrycznie przez gniazdo 230 V (eThermo Top Eco), wodne agregaty oferują podwójną funkcję: ogrzewania wnętrz pojazdów i wstępnego podgrzewania silnika. 
W przypadku agregatów konwencjonalnych w komorze spalania zapala się płomień, który ogrzewa wymiennik ciepła i czynnik chłodzący. Podczas ogrzewania wewnętrzna pompa obiegowa podaje mieszankę wodno-glikolową przez urządzenie. Przepływając przez wymiennik ciepła, mieszanka ta nagrzewa się. W podłączonym układzie obiegu wody wymienniki ciepła przekazują energię do wnętrza pojazdu i silnika. To od nas zależy, czy całe dostępne ciepło jest przekazywane przez system dmuchaw pojazdu do kabiny kierowcy.
Thermo Top Evo może być również zintegrowany z istniejącym systemem ogrzewania wody bieżącej. A w nowej generacji agregatów mamy bezstopniową regulację mocy grzewczej oraz mniejszą liczbę startów i zatrzymań. Po osiągnięciu ustawionego progu temperatury urządzenie redukuje moc lub przechodzi w tryb gotowości. Po wyłączeniu urządzenia proces spalania zostaje zakończony w sposób kontrolowany. W tym celu urządzenie przechodzi na krótko w tryb ponownego uruchomienia, aby się schłodzić. Następnie jest natychmiast gotowe do ponownego uruchomienia.

Oszczędność miejsca i wagi dzięki Webasto 4
Powietrzne, a może jednak wodne? Pytanie brzmi: na ile zależy mi na funkcjonalności wstępnego podgrzewania silnika. Poglądowe ilustracje przybliżają różnicę w działaniu obu typów agregatów

Zimą od kempingu do kempingu
Jeśli rolę ogrzewania postojowego powierzyć w 100% zasilaniu 230 V, to największą oszczędność miejsca i wagi osiągniemy, decydując się na elektryczne ogrzewanie wodne eThermo Top Eco. Agregat o wyjątkowo małych wymiarach i wadze (tylko 1,2 kg) przekonuje brakiem emisji spalin. Nie bez znaczenia jest też atrakcyjna w porównaniu z ogrzewaniami zasilanymi paliwem cena urządzenia.
To absolutnie „czyste” urządzenie zasilane z sieci 230 V pojazdu, więc polecane bywalcom kempingów. Z tych też względów jest słabsze: Thermo Top Eco 20 P ma moc 2 kW, a model 30 P – 3 kW. Ale za to unikatową funkcją obu jest inteligentne doładowywanie akumulatora pojazdu. Jak to działa? Na postoju zasilanie ogrzewania odbywa się kablem elektrycznym podłączonym do gniazda 230 V, a zintegrowana funkcja ładowania akumulatorów 12 V umożliwia automatyczne ładowanie akumulatora samochodowego przez cały czas pracy. 
Kolejna przewaga takiego? Mowa o ogrzewaniu elektrycznym, więc absolutnie bezgłośnym, które nie powoduje emisji zanieczyszczeń, więc eThermo Top Eco możemy uruchomić, gdy kamper znajduje się w pomieszczeniu zamkniętym, np. w garażu. 

Oszczędność miejsca i wagi dzięki Webasto 5
eThermoTopEco to elektryczna wersja wodnego ogrzewania postojowego Webasto. Ten agregat jest zasilany wyłącznie poprzez sieć 230 V, dzięki temu nie emituje żadnych zanieczyszczeń. Dodatkową zaletą jest fakt, że podczas pracy eThermoTopEco ładowany jest również akumulator

Oszczędność miejsca i wagi dzięki Webasto 6
Zarówno Hybrid 5,  jak i Hybrid 7 mogą być połączone  z dodatkową grzałką elektryczną (1500 W) do podgrzewania wody (8-litrowy bojler o nazwie Whale Expanse), tworząc zestawy: Hybrid 5 E i Hybrid 7 E

Powietrzne agregaty – ewolucja hybryd
Idealnie nadaje się do najbardziej rygorystycznych wymagań. Dość powiedzieć, że w przypadku większych wymagań dostępne jest ogrzewanie dla wysokości do 5500 m n.p.m. 
Ogrzewanie powietrzne może być zamontowane wewnątrz zabudowy kempingowej lub pod pojazdem. Dzięki oddzieleniu przez urządzenie obiegu spalinowego od obiegu grzewczego nie następuje pogorszenie jakości gorącego powietrza. To dlatego działanie takiego ogrzewania podczas jazdy jest dozwolone we wszystkich krajach. 
Jak działają powietrzne agregaty grzewcze Webasto? Gdy urządzenie jest włączone, pompa paliwowa doprowadza paliwo ze zbiornika paliwa pojazdu do ogrzewania, w komorze spalania zapala się płomień, który ogrzewa wymiennik ciepła. W tym czasie zintegrowany wentylator pobiera powietrze, które ma być ogrzane, przez wlot i przepuszcza je przez urządzenie. Powietrze, przepływając przez wymiennik ciepła, ogrzewa się, a następnie jest rozprowadzane przez wylot wprost do wnętrza pojazdu – w małych kamperach zaleca się stosowanie prostego systemu rozprowadzania powietrza. Wyloty i wloty ogrzanego powietrza umieszczone w możliwie największej odległości od siebie zapewniają równomierne rozprowadzanie powietrza. W dużych pojazdach agregat taki, np. najmniejszy model Air Top 2000 STC, jest stosowany jako dodatkowe ogrzewanie przedniej części pojazdu, zapewniając przyjemną temperaturę również w tym niedostatecznie izolowanym obszarze.
Ich przewagą jest bardzo szybka faza nagrzewania. W dwóch mocniejszych modelach jest dodatkowo możliwość zwiększenia mocy grzewczej, tzw. boost działa przez maks. 6 godzin w Air Top Evo 40 lub 30 minut w Air Top Evo 55. Skądinąd kompletnie doposażony zestaw od Webasto to także czujnik temperatury, który stale mierzy temperaturę wewnątrz pomieszczenia i automatycznie dostosowuje moc grzewczą, regulując ilość powietrza przepływającego przez urządzenie. W ten sposób temperatura wybrana przez użytkownika jest szybko osiągana i utrzymywana.

Oszczędność miejsca i wagi dzięki Webasto 7
Inteligentne, wysoko wydajne rozwiązanie hybrydowe Webasto to teraz także hybrydowy system: agregat powietrzny Air Top Evo (opcjonalnie o mocy 4 kW lub 5,5 kW) oraz bojler do podgrzewania wody (o mocy 1,35 kW + 1500 W), co stanowi pod tym względem prawdziwą wartość dodaną. I tu instalacja pod podłogą maksymalizuje cenną przestrzeń mieszkalną i do przechowywania

Walory Hybrid 5 E i Hybrid 7 E od Webasto
Analogicznie jak dla wodnych agregatów, po wyłączeniu urządzenia proces spalania zostaje zakończony w sposób kontrolowany. W tym celu urządzenie przechodzi na krótko w tryb wybiegu, aby się schłodzić. Następnie jest natychmiast gotowe do ponownego uruchomienia. I to właśnie dwa wyższe modele agregatów powietrznych od Webasto doczekały się nowości pod nazwami: Hybrid 5 i Hybrid 7. Otóż zarówno Hybrid 5, jak i Hybrid 7 mogą być połączone z dodatkową grzałką elektryczną do podgrzewania wody! To ogrzewanie wnętrza i ciepła woda na pokładzie. 
Grzałka elektryczna jest 2-stopniowej mocy (0,75/1,5 kW), a tak skomponowany system nosi odpowiednio nazwę: Hybrid 5 E i Hybrid 7 E. Zalety podgrzewacza wody o nazwie Whale Expanse to gwarancja stworzenia hybrydy, tj. ogrzewania powietrznego i 8-litrowego bojlera (26 minut – to przybliżony czas podgrzewania wody od 15 do 70°C). Z debiutem Hybrid 5 E i Hybrid 7 E zasilanego także energią elektryczną. Whale Expanse jest wytrzymałej konstrukcji, kompaktowy i lekki (4/4,5kg). Wyboru konkretnego modelu dokonujemy, kierując się sposobem instalacji – pod podłogą lub na pokładzie.
Z debiutem hybryd, bo wzbogaconych o grzałki elektryczne o mocy maks. 1500 W, znacząco podnosimy moc bojlera pracującego w zestawach: moc grzewcza 4 kW (Air Top Evo 40) + 1,35 kW, moc grzewcza 5,5 kW (Air Top Evo 55) + 1,35 kW. 

Rafał Dobrowolski
Fot. Webasto

Artykuł pochodzi z numeru 1 (109) 2023 r. magazynu „Polski Caravaning”.

Chcesz być na bieżąco? Zamów prenumeratę – teraz jeszcze taniej i szybciej.


Administrator27.06.2023
Obserwuj nas na Google News Obserwuj nas na Google News