artykuły

dobrze-wiedziecDOBRZE WIEDZIEĆ
ReklamaBilbord - WCF 26.04-12.05 Sebastian
Kto ma w opiece pojazdy kempingowe w Polsce

Kto ma w opiece pojazdy kempingowe w Polsce

Czas czytania 18 minut

Szukasz profesjonalnego partnera zajmującego się serwisem przyczep kempingowych czy kamperów? Jak powinien działać taki warsztat? Łatwiej wymienić usługi, które musi oferować, niż odpowiedzieć na pytanie: czy powinien być przeznaczony wyłącznie dla konkretnych marek czy szeroko pojętych pojazdów kempingowych.

Na potrzeby tego artykułu zebraliśmy informacje na temat usług świadczonych w ramach punktów dealerskich ASO, więc podwozi pod zabudowy kempingowe. Analogicznie: wśród producentów i autoryzowanych „service workshop” dla pojazdów w tzw. II etapie homologacji. O ile dealerami bazy dla przypadku pojazd kempingowy będą koncerny motoryzacyjne, to branża producentów pojazdów w tzw. II etapie homologacji jest wiele, wiele liczniejsza.
Profesjonalny warsztat dla pojazdów kempingowych, czyli jaki? Mając na uwadze gabaryty domów na kołach, dobrze będzie filtrować zasoby Google, by trafić na przykład na taki komunikat: „Przy wysokości bramy warsztatowej 4,25 m i długości stanowisk prawie 15 m nawet największy autobus kempingowy zmieści się w naszych halach i bez znaczenia jest marka pojazdu!” – tak punkt Autoservice FROST położony w miejscowości Düren w Niemczech chwali się profesjonalnym zapleczem warsztatowym i kompetencjami w zakresie kompleksowego serwisu pojazdów kempingowych.

Kto ma w opiece pojazdy kempingowe w Polsce 1
Sprzedający towar bądź usługę zobowiązuje się wykonywać umowę z zachowaniem najwyższej staranności, zgodnie z najlepszą wiedzą, kwalifikacjami oraz obowiązującymi przepisami prawa, warunkami i normami technicznymi, zasadami sztuki, dobrymi praktykami, standardami. To też po części odpowiedź na pytanie o profesjonalny warsztat dla pojazdów kempingowych

ReklamaŚT - biholiday 06.03-31.05 Sebastian
Bramy szeroko (i wysoko) otwarte

Powyższe przywołujemy nie bez powodu, bo też z naszej sondy wynika, że nierzadko pierwszą barierą w upowszechnieniu szeroko pojętej opieki serwisowej dla użytkujących kampery (w mniejszym stopniu przyczepy kempingowe) są właśnie ograniczenia architektoniczne.
Oczywiście w okresie gwarancyjnym korzystamy z przysługujących nam praw. A że kamper to byt złożony, potwierdza się, gdy przepytać punkty ASO z naszej… bazy. Nim jednak więcej o przeglądach czy naprawach w autoryzowanych punktach lub na niezależnym rynku, słów kilka o prawach konsumenta.
W ramach gwarancji konsumenckich na terenie wspólnoty UE mamy prawo do naprawy, wymiany lub zwrotu pieniędzy, jeśli wystąpi problem z produktem lub usługą. Gwarancje to dodatkowe obietnice składane przez przedsiębiorcę, dotyczące jakości produktu lub sposobu rozwiązania problemów z produktem lub usługą. Mają one zastosowanie oprócz praw konsumenta do naprawy, wymiany lub zwrotu pieniędzy. A wszystko to i więcej odkąd 31 marca 2003 r. weszła w życie dyrektywa europejska, która zwiększyła prawa nabywcy. W artykule przyjęliśmy za punkt wyjścia sytuację zakupu pojazdu przez osobę fizyczną, nie zaś osobę prawną.

Kto ma w opiece pojazdy kempingowe w Polsce 3
Kto ma w opiece pojazdy kempingowe w Polsce 4
Kto ma w opiece pojazdy kempingowe w Polsce 5
Kto ma w opiece pojazdy kempingowe w Polsce 6
Z czym zmagają się interweniujący na pierwszej linii frontu robót pt. kamper/przyczepa kempingowa? W katalogu pierwszorzędnych usterek znajdziemy: przecięcia poszyć bocznych, rozbite szyby boczne, uszkodzenia narożników, a dopiero potem symptomowy nieszczelności. Na zdjęciach warsztat krakowskiej firmy Elcamp

ReklamaKto ma w opiece pojazdy kempingowe w Polsce 7
Kamper czy przyczepa: masz prawa konsumenta w UE

Od wielu już lat sprzedawca musi naprawić lub wymienić pojazd, jeśli jest wadliwy. Jeśli to niemożliwe, zbyt kosztowne lub nie można tego osiągnąć w rozsądnym czasie, masz prawo do obniżenia ceny. Masz również prawo do zwrotu pojazdu i pieniędzy. Takie same prawa przysługują, jeśli naprawa lub wymiana pojazdu spowoduje duże niedogodności.
Sprzedający towar bądź usługę zobowiązuje się wykonywać umowę z zachowaniem najwyższej staranności, zgodnie z najlepszą wiedzą, kwalifikacjami oraz obowiązującymi przepisami prawa, warunkami i normami technicznymi, zasadami sztuki, dobrymi praktykami, standardami. To też po części odpowiedź na pytanie o profesjonalny warsztat dla pojazdów kempingowych. W ramach usług gwarancyjnych i pogwarancyjnych taki punkt powinien deklarować, że pracuje z wykorzystaniem narzędzi i materiałów, które mają stosowne dopuszczenia, certyfikaty, świadectwa legalizacji, karty charakterystyki. Ten ostatni warunek jest bardzo istotny z tej prostej przyczyny, że współczesne kampery i przyczepy kempingowe są coraz bardziej najeżone elektroniką.
Przykład? Jeżeli dany element wyposażenia posiada gwarancję producenta, sprzedawca przenosi tę gwarancję na nabywcę, wydając mu odpowiedni dokument, i odtąd wszelkie wady tkwiące w takim elemencie (np. w klimatyzacji postojowej) należy zgłaszać bezpośrednio do podmiotu odpowiedzialnego, czyli to nie producent kampera czy przyczepy kempingowej będzie adresatem ewentualnych roszczeń użytkownika.

Obowiązki konsumenta. I wyłączenia z przyrzeczeń gwarancji

Do pierwszorzędnych kompetencji punktów dealerskich pojazdów kempingowych należą okresowe próby szczelności poszycia zabudowy kempingowej. To istotne, skoro regułą wśród producentów pojazdów w II etapie homologacji jest udzielenie rozszerzonej gwarancji, czyli na okres od 6 do 12 lat na szczelność i integralność zabudowy kempingowej. Mowa o wszystkich kategoriach pojazdów z wyłączeniem kampervanów, skoro te bazują na seryjnych pojazdach typu furgon, na karoserii „blaszaków”.
Cieszące nas wydłużoną gwarancją zabudowy kempingowe złożone są z formatek typu sandwich czy monokok (z jednej formy), więc wymagają od właściciela takich wykonywania co jakiś czas (np. co 18 miesięcy) przeglądów. I okazuje się, że spory odsetek nabywców bagatelizuje ten obowiązek.
– Do tego stopnia zapominają o wykonywaniu okresowych przeglądów szczelności poszycia zabudowy, że korzystam z kalendarza z wpisami przypominającymi o zbliżającym się terminie, by zawczasu zapraszać nabywców kamperów marki Ilusion – mówi nam Marek Wójcik, właściciel firmy Camper Planet z Bielska-Białej.
– Na szczęście do wyjątków należy sytuacja, że trzeba uszczelnić poszycie. Generalnie interwencji w ramach gwarancji odnotowujemy bardzo mało, częściej zawodzi sprzęt z zabudowany. Przy okazji mogę wspomnieć, że marka Ilusion bardzo przyjaźnie reaguje na wszelkie sygnały o usterkach zaistniałych w trakcie użytkowania kampera. Przykładowo, gdy pękł kompozytowy zlewozmywak w aneksie kuchennym, to pozytywnie rozpatrzyli gwarancję, mimo że minęło blisko 6 lat od zakupu kampera. W tym przypadku wzięli pod uwagę, że zabudowa kempingowa pracuje, więc ustawiczne siły zginające i rozciągające mogły mieć wpływ na trwałość elementu zabudowy objętego krótszym, tj. 24-miesięcznym okresem gwarancji.
Wspomnijmy, że reprezentant marki Ilusion realizuje większość prac: od elektryki, przez przeglądy i unowocześnienie instalacji gazowej czy wodno-ściekowej oraz naprawy, po modernizacje pojazdów kempingowych. Nie podejmuje się tylko co cięższych prac, jak wymiana poszycia czy generalne naprawy powypadkowe. Podwoziówka? Jako że kampery hiszpańskiego producenta bazują na podwoziach Fiata Ducato, Camper Planet odsyła klientów do zaprzyjaźnionego punktu ASO.

Kto ma w opiece pojazdy kempingowe w Polsce 8
Kto ma w opiece pojazdy kempingowe w Polsce 9
Jedno to profesjonalnie zamontować np. okno dachowe. Dwa to kompetencje, gdy dokonać pomiarów, np. poziomu dopuszczalnej wilgotności w ściśle wyznaczonych przez producentów (tj. w tzw. II etapie homologacji pojazdów) punktach. Dopuszcza się wilgotność na poziomie do 16% – wskazania powyżej świadczą o nieszczelności zabudowy kempingowej

Urządzenia zabudowane – dobre samopoczucie caravaningowca

Słów kilka o dostawcach wiodących technologii – także oczywiście w kontekście rozpatrywania terminu obowiązywania gwarancji. Ciekawym tropem może być przywołanie unijnych trendów, a też anglosaskiego punktu widzenia na wypadek egzekucji roszczeń (sąd). Otóż gwarancja to dobrowolna obietnica, którą osoba lub firma składa przy sprzedaży produktu czy usługi. Odtąd biegnie czas (od 2 lat do kilkunastu; do wyjątków należy gwarancja dożywotnia). W Wielkiej Brytanii, a też np. w Australii ugruntowany ma być pogląd sądów: każda pisemna obietnica dotycząca tego, co firma zrobi, jeśli coś pójdzie nie tak, może być gwarancją na wady, nawet jeśli nie jest to formalny dokument.
Co więcej – nawet slogany na opakowaniach czy etykietach, więc nie tylko warunki obietnic dobitnie określonych w umowach zakupu, mogą być traktowane jako gwarancja na wady. Jednak to broń obosieczna, gdy wykazać nienależytą staranność – wszak rygorów, które przychodzi przestrzegać, raczej nie brakuje w opasłych instrukcjach obsługi. Tu właśnie widnieje rygor, że gwarancja wymaga od konsumenta… corocznego serwisowania produktu. I zwykle pogląd sądów: jeśli konsument zaniechał wykonania określonej czynności, nie może wnosić roszczeń z tytułu gwarancji, gdy pojawi się problem z produktem.
Truma, Dometic. Pierwszy z liderów technicznych branży caravaningowej, a na pewno w dziedzinie ogrzewania postojowego pojazdów kempingowych, ma oczywiście niemałe pokrycie autoryzowanymi punktami na terenie Europy. W Polsce to aż 33 punkty dealerskie i tyle samo z kompetencjami „service workshop”. Notabene, „tylko” dwukrotnie więcej jest takich autoryzowanych warsztatów marki Truma w Niemczech. Prócz prób szczelności w kompetencjach takich „service workshop” są modernizacje, naprawy ogrzewania postojowego. Partner firmy Truma to wsparcie, sprzedaż, gwarancja oryginalnych części zamiennych i generalnie satysfakcji dla użytkowników, bo też urządzenia tego producenta nie bez powodu zyskały status lidera. Starsze, nawet ponad 10-letnie egzemplarze ogrzewania okazują się na ogół nadal w pełni funkcjonalne i bezpieczne w użytkowaniu. U marki Dometic sieć globalna to – uwaga! – 40 000 punktów. W Polsce, gdy szukać wsparcia np. dla produktów z kategorii klimatyzacja, lodówki, okna, sanitariaty (WC), możemy liczyć na wyjątkowo liczną, bo blisko 20-osobową drużynę autoryzowanych punktów. Analogicznie, to także oczywiście gwarancja fachowej obsługi i kompleksowego wsparcia: od sprzedaży przez montaż, a też serwis, naprawy itd.

Service workshop i kamper/przyczepa kempingowa

Dolnośląskie, Pomorze, Śląsk, Małopolska. Poznań. Oczywiście Warszawa i okolice. To tu da się zauważyć skupisko największej liczby reprezentantów producentów pojazdów kempingowych. Z oczywistych względów daleko nam do sytuacji za zachodnią granicą, w krajach o bogatej kulturze caravaningowej.
Przykładowo punktów oznaczonych jako „service workshop” na mapie autoryzowanych punktów marki Buerstner znajdziemy w Polsce 5, w Czechach tylko 1, za to w Niemczech aż 155! Idźmy dalej. Dla przyczep marki LMC w Polsce znajdziemy 3 punkty z autoryzacją w zakresie kompleksowego serwisowania, 1 taki w Czechach i 161 w Niemczech. Masz pojazd ze znaczkiem Hymer? W Niemczech możesz liczyć na kompetencje 80 punktów dedykowanych autoryzowanym naprawom i serwisowaniu, więc zgodnie z procedurami producenta. W tym przypadku tzw. II etapu homologacji – za każdym razem mowa tu o tych, którzy posiadają niezbędne certyfikaty bezpieczeństwa i homologacje, by produkować pojazd typu kamper czy przyczepę kempingową.
Powszechnie znana marka Hymer to w Polsce 4 punkty „service workshop”, 3 w Czechach. Czy to kamper, czy przyczepa marki Adria – w naszym kraju znajdziemy 3 serwisy, tyle samo w Czechach, a w Niemczech ok. 50.

Kiedy gwarant może odmówić wykonania usługi?

Jeśli klient został poinformowany o pewnych niedociągnięciach związanych z jakością kupowanego produktu, nie może żądać od sprzedawcy odszkodowania w odniesieniu do tej wady. 
Warunki gwarancji wygasają automatycznie, gdy ujawniona wada spowodowana jest nieprawidłową instalacją/montażem dokonanym w miejscu innym niż specjalistyczny warsztat samochodowy (brak dokumentu potwierdzającego montaż w takim warsztacie). Tak będzie, gdy zamontować np. bagażnik rowerowy. Analogicznie, gdy usterka spowodowana jest użytkowaniem produktu niezgodnie z przeznaczeniem lub instrukcją obsługi. A też oczywiście, gdy produkt nosi ślady dokonywania samodzielnych przeróbek lub modyfikacji.
Już padła sugestia, że w przypadku typowej podwoziówki, a więc interwencji w zakresie mechaniki pojazdowej, pierwszym punktem zainteresowania będzie dla posiadaczy kamperów któryś z autoryzowanych serwisów ASO. I tutaj cenna uwaga, korzystając z klauzuli swobody napraw, możemy wybrać alternatywny dla sieci ASO, niemal każdy niezależny warsztat.

Kto ma w opiece pojazdy kempingowe w Polsce 10
Ogólnopolska sieć autoryzowanych stacji California Center cały czas jest w fazie projektu pilotażowego. W pierwszym etapie status ten otrzymały 3 autoryzowane stacje marki Volkswagen Samochody Dostawcze: City Motors w Gdańsku, Zimny w Piotrkowie Trybunalskim i Auto Luzar w Krakowie-Wieliczce. W kolejnych latach planuje się dalszy rozwój tej formy specjalizacji, tak aby dostępność profesjonalnych i dedykowanych usług objęła równomiernie cały obszar kraju

Jakie problemy napotykają polskie warsztaty, a jakie posiadacze kamperów? 

Zmieniający się model spędzania wakacji, czasu wolnego czy nawet krótkich weekendowych wyjazdów sprawił, że na przestrzeni ostatnich kilku lat wyraźnie wzrosło zainteresowanie kamperami. To rynek, który dynamicznie się rozwija, zwłaszcza teraz, po boomie zakupowym, jaki miał miejsce w roku 2021.
– Marka Volkswagen Samochody Dostawcze również odnotowała znacznie większą sprzedaż tego typu modeli ze swojej gamy, np. Caddy California, California 6.1 i Grand California. Rosnąca sprzedaż to rosnące potrzeby klientów w ramach obsługi posprzedażnej – zapewnia nas Piotr Chyrek, dyrektor rozwoju sieci dealerskiej Volkswagen Samochody Dostawcze. – Klienci poszukują ekspertów w dziedzinie serwisu kamperów, a także szerokiej oferty akcesoriów. Mając to na uwadze, skupiliśmy się na specjalizacji stacji dealerskich. Również dealerzy sygnalizowali nam potrzebę poszerzenia wiedzy z zakresu sprzedaży i serwisu kamperów. Mając to na uwadze, wprowadziliśmy dedykowane szkolenie z zakresu modeli kamperowych. Ich uczestnicy nie tylko poznają samochody, ale także w nich śpią.
Minione kilka lat to przecież także wiele większy rynek dla pojazdów z dyszlem. Urlop z przyczepą kempingową jest najważniejszym wydarzeniem w roku dla coraz większej populacji Polaków!

Gdy najważniejsza jest specjalizacja

Z informacji z centrali ASO dla pojazdów dostawczych marki Volkswagen wynika, że na obecnym etapie popularności caravaningu w Polsce najważniejsza jest specjalizacja. To dlatego w ramach projektu California Center, ze względu na specjalizację i standardy producenta, nie ma możliwości serwisowania innych marek pojazdów.
– Z racji tego uruchomiliśmy projekt California Center. Najważniejsze założenie w przypadku tego projektu to pełna, kompleksowa obsługa klienta. Po pierwsze – taka wyspecjalizowana stacja dealerska posiada w ofercie szeroką paletę samochodów testowych i ekspozycyjnych, dzięki temu może na żywo pokazać klientowi rozwiązania przestrzeni mieszkalnej w kamperze. Klient ma też możliwość odbycia jazdy testowej wybranym Volkswagenem California. Po drugie – ważny jest kompetentny, wyspecjalizowany zespół – kontynuuje Piotr Chyrek z sieci dealerskiej Volkswagen Samochody Dostawcze.
I raz jeszcze podkreśla walor propozycji, skoro handlowcy mają doświadczenie również jako praktycy w użytkowaniu kamperów. Mogą doradzić w doborze nie tylko samochodu, ale również akcesoriów ułatwiających nie tylko podróżowanie, ale też życie na kempingu. Serwisy skupione w sieci California Center to nie tylko wykwalifikowani i wyspecjalizowani mechanicy, ale też specjaliści od napraw blacharskich zabudów kempingowych.
Tu też usłyszeliśmy, że ostatnie lata przyniosły zmianę modelu użytkowania pojazdów. Coraz więcej konsumentów przechodzi od posiadania samochodu do jego wynajmowania. Dlatego stacje California Center mają parki samochodów dostępnych dla klienta do najmu krótkoterminowego – zarówno na krótki wypad weekendowy, jak i na dłuższe wakacje.

Kto ma w opiece pojazdy kempingowe w Polsce 11
Pojazd budowany wieloetapowo – to stąd reguła, że sieć ASO, np. Mercedes-Benz, oferuje zakres usług, który ogranicza się do „bazy”, tzn. napraw podwozia, układu hamulcowego, silnika, skrzyni biegów, a np. marka Hymer i jej sieć uprawnionych serwisów weźmie w opiekę zabudowę kempingową, która oczywiście powstała zgodnie z wytycznymi koncernu dla producentów z branży caravaningowej

Aftermarket: rynek niezależnych warsztatów vs ASO

W poprzednim wydaniu „PC” opublikowaliśmy tegoroczne zestawienie. „Najlepsi gracze polskiej branży caravaningowej” to kompendium wiedzy, gdy mieć na uwadze sprawdzonych (w tabeli ujęliśmy 83 firmy) profesjonalistów serwisujących domy na kołach. 
Na potrzeby tego artykułu bliżej poznaliśmy kompetencje Grupy Elcamp, która działa od 2009 r. Firm ta pomaga realizować marzenia o udanych podróżach – o kamperach i przyczepach wiedzą na wszystko. Są autoryzowanym dealerem marek: Adria, Sun Living, Globe-Traveller, Hymer, Westfalia, Bürstner. Zdecydowanie więc wielomarkowym. Ich serwis dysponuje 6 stanowiskami, a oprócz montażu szerokiej gamy dostępnych akcesoriów specjalizuje się w kompleksowych naprawach powypadkowych pojazdów turystycznych. Są one realizowane oczywiście w technologii producentów i z wykorzystaniem oryginalnych części zamiennych.
Wspomnieliśmy o obowiązkach po stronie konsumentów, zatem odnotujmy, że Adria zaleca coroczną kontrolę szczelności poszycia zabudowy i wtedy udziela 7 lat gwarancji (np. Hymer to 6-letnia gwarancja) na jej szczelność. Jak przebiega taka procedura?
– Serwisant mierzy specjalnym urządzeniem poziom wilgotności, przykładając je do wyznaczonych punktów technologicznych w przyczepie/kamperze, i na tej podstawie ocenia poziom dopuszczalnej wilgotności w wyznaczonych punktach. Dopuszcza się wilgotność na poziomie do 16% – wskazania powyżej świadczą o nieszczelności zabudowy – uświadamia nam Jan Jabłoński, kierownik działu serwisu Grupy Elcamp. – Niby drobiazg, ale każda marka ma swoje procedury sprawdzania szczelności, a autoryzowany serwis, który je wykonuje, musi znać obowiązujące zasady i zalecenia producenta. 

Uwaga: naprawy powypadkowe 

To temat złożony. I tu wyzwanie, przed jakim stoją punkty serwisujące takie pojazdy. Zwłaszcza gdy okazuje się, że wypadałoby zacząć od kontroli geometrii kół, a co dopiero pomiarów punktów bazowych ramy pojazdu bazowego. Niemało przecież pojazdów kempingowych – tak kamperów, jak i przyczep – bazuje na ramie AL-KO. 
Dlaczego specjalizacja? Otóż z uwagi na gabaryty pojazdów i ich małoseryjny gatunek pierwsza przeszkoda to niegościnne dla komfortu prac stanowisko. Dość powiedzieć, że już podnoszenie takich pojazdów bywa problematyczne. Zwłaszcza dużych, tj. wysokich kamperów. Te typu integra czy z alkową mają nie dość, że długi rozstaw osi, to ograniczeniem bywa sufit w halach warsztatowych czy po prostu wysokość bramy wjazdowej.
Nie tylko w branży caravaningowej, także koncerny motoryzacyjne nieustannie zmieniają wymagania dotyczące prawidłowego podnoszenia najnowszych modeli aut. Często oznacza to konieczność stosowania w warsztacie specjalnych adapterów, które pasują do punktów podnoszenia pojazdu. 
– To też nasz wyróżnik. Otóż w ramach odszkodowań wykonujemy naprawy pojazdów kempingowych: likwidujemy szkody od najmniejszych do największych. Do serwisu bardzo często trafiają przyczepy i kampery z uszkodzonymi ścianami, sufitami. Te wymieniamy w całości, stosując technologie producentów. 99% napraw powypadkowych wykonujemy w modelu bezgotówkowym, bez udziału klienta. To my w jego imieniu rozmawiamy z ubezpieczycielami – mówi nam Michał Maślany, kierownik działu napraw powypadkowych Grupy Elcamp.
Dodajmy, że w Krakowie zajmują się również montażem zawieszeń pneumatycznych i wspomagających oraz podpór stabilizujących pojazd kempingowy (mechaniczne, elektryczne oraz hydrauliczne). Zyskujemy więc pewność, że prócz wklejania szyb i kalibracji ADAS obsłużą kompleksowo fana caravaningu wszelkiej maści.

Skoro dawca podwozia to byt pierwszy 

Byt to fundamentalny dla rozpatrywania możliwości zaopiekowania się naszym dobrem luksusowym. Dowód?
– Nasze ASO odpowiadają za serwis gwarancyjny i pogwarancyjny jednostki bazowej, czyli nie odpowiadają za wszelkiego rodzaju adaptacje, zabudowy, także te typu kamper, wykonane przez firmy zewnętrzne – to akurat komunikat marki kojarzonej z osławionymi „trojaczkami”. O ile Stellantis zdawkowo ustosunkował się do naszych zapytań, to wiele więcej wiemy od centrali Mercedes-Benz. Tu panuje pogląd, że obojętnie, czy producentem zabudowy jest np. Hymer, Frankia, Carthago, Le Voygeur, Bürstner, Dethlefs, Lastrada, Pössl… Każdy z nich w tzw. II etapie homologacji posiada niezbędne certyfikaty bezpieczeństwa i homologacje. Odpowiedzialność gwarancyjną ponosi więc producent pojazdu, czyli wymienieni. 
– Mercedes-Benz dostarcza podwozia przygotowane pod rodzaj produktu, jaki jest docelowo na danym podwoziu, tzn. kamper częściowo zintegrowany oraz w pełni zintegrowany – przybliża politykę koncernu Piotr Wójcik, marketing communication manager w firmie Mercedes-Benz Polska Sp. z o.o.
– Serwis Mercedes-Benz oferuje zakres usług, które dotyczą wyposażenia Mercedes-Benz, tzn. w wielu przypadkach są to elementy podwozia, układu hamulcowego, silnika, skrzyni biegów. Elementy nadwozia, wyposażenia wnętrza należy uzgadniać z producentem zabudowy, tzn. pojazdu kempingowego.
To dlatego, jego zdaniem, wielomarkowy warsztat niezależny jak najbardziej może się sprawdzać na rodzimym rynku. Pracownicy serwisów Mercedes-Benz są przeszkoleni z zakresu obsługi fabrycznej „gwiazdy”, z pozostałego powinni być przeszkoleni przez producenta zabudowy, co też regulują umowy między podmiotami gospodarczymi.

Kto ma w opiece pojazdy kempingowe w Polsce 12
W przypadku urządzeń zabudowanych możemy także liczyć na wsparcie ze strony autoryzowanych dostawców wiodących technologii, by wspomnieć service workshop takich firm jak Truma (na zdjęciu) czy Dometic

Nowoczesny warsztat (dla pojazdów dostawczych)

Przepytaliśmy i innych. W zakresie aut dostawczych Renault jest liderem samochodów zabudowywanych w Polsce. 
– Poza kamperami produkujemy różne warianty pojazdów. W odpowiedziach musimy skupić się na całej problematyce serwisowania zabudów – podkreśla tytułem wstępu Janusz Chodyła, rzecznik prasowy Renault Polska. – Serwisy ASO Renault wykonują naprawy samochodów modyfikowanych we współpracy z firmami nadwoziowymi, które te zabudowy wykonały. W przypadku gdy mamy do czynienia z usterką zabudowy, zgodnie z opracowaną przez nas procedurą, klient powinien zgłosić się do ASO Renault, które z kolei zgłasza taki przypadek do firmy nadwoziowej, która wykonywała zabudowę. Po konsultacjach podejmowana jest decyzja, czy serwis ASO naprawi zabudowę w oparciu o części i dokumentację dostarczoną przez firmę nadwoziową, czy też do ASO przyjedzie serwis mobilny z firmy nadwoziowej, czy też samochód będzie musiał być dowieziony do firmy nadwoziowej. 
Opisany przypadek dotyczy zabudów wykonywanych w firmach nadwoziowych, z jakimi koncern współpracuje. W przypadku zabudów tzw. fabrycznych ASO Renault wykonują naprawy zabudów wg posiadanej dokumentacji technicznej i z użyciem części zamiennych dostępnych w centralnym magazynie w Polsce, podobnie jak dzieje się to w odniesieniu do samochodów bazowych. 
– Kampery fabryczne będą mogły być serwisowane samodzielnie przez ASO, natomiast kampery wykonywane przez firmy zewnętrzne działające na terenie Polski będą tylko częściowo naprawiane w serwisach ASO, ponieważ tylko niektóre usterki uda się rozwiązać przez dealerów – kontynuuje nasz rozmówca.
I przyznaje, że w ramach sieci dealerskiej brakuje serwisów zajmujących się wyłącznie kamperami.
Ze względu na złożoność zagadnienia serwisowania pojazdów temat będzie kontynuowany w kolejnych edycjach magazynu.

Czym jest II etap homologacji?

Finałem tego etapu jest kamper! Oczywiście nie jeden, bo każdego dnia setki takich opuszczają linie montażowe zakładów należących do gigantów w branży caravaningowej, by wspomnieć Erwin Hymer Group czy koncern Trigano w Europie, a za oceanem markę Thor. To także dziesiątki egzemplarzy, które są dziełem wiele liczniejszych i mniejszych, nierzadko rodzinnych firm.
Obojętnie, czy jest to kamper słoweńskiej marki Adria, hiszpańskiego Benimara, czy polski Globe-Traveller – za każdym razem pojazd bazowy, np. podwozie z silnikiem czy furgon, należy „opakować” w zdobycze zabudowy kempingowej. Najdojrzalszą propozycją producentów II etapu homologacji jest oczywiście kamper w pełni zintegrowany. I najkosztowniejszą, bo badanie zmian wpływających na bezpieczeństwo w ramach starań o świadectwo homologacji (II etapu homologacji) może kosztować nawet ponad milion złotych! Na drugim biegunie znajdziemy kampervany.
Crafter, ducato, master, sprinter, trafic, transit… Pojazdy kempingowe produkowane są w oparciu o już homologowane auta, nazywane umownie „bazowymi”. Te i inne modele powstają w oparciu o I etap homologacji, więc producenci kamperów to cała rzesza z tzw. II etapu produkcji. Profesjonaliści, czyli zakłady produkujące kampery najczęściej w ramach obowiązku II etapu homologacji, muszą z powodzeniem przeprowadzić: badania mocowania foteli i pasów bezpieczeństwa, dodanych lub zmodyfikowanych w porównaniu z seryjnymi (przebadanymi w trakcie I etapu homologacji). Skoro pojazd kempingowy, to weryfikuje się także kompatybilność elektromagnetyczną urządzeń elektrycznych i elektronicznych dodanych w II etapie produkcji. Ocenie podlega też układ ogrzewania postojowego czy np. masy i ich rozkład na osie tak skompletowanego pojazdu. Pozytywny wynik muszą zyskać nawet szyby w zabudowie kempingowej, skoro także zostały dodane w owym II etapie produkcji.

Rafał Dobrowolski
Fot. R. Dobrowolski i materiały firm: Grupa Elcamp, Volkswagen Samochody Dostawcze, Truma, Benimar

Artykuł pochodzi z numeru 6 (108) 2022 r. magazynu „Polski Caravaning”.

Chcesz być na bieżąco? Zamów prenumeratę – teraz jeszcze taniej i szybciej.


Administrator11.08.2023
Obserwuj nas na Google News Obserwuj nas na Google News