artykuły

dobrze-wiedziecDOBRZE WIEDZIEĆ
ReklamaBilbord - ubezpieczenia likwidacja szkody
Jak zazielenić dachy kamperów?

Jak zazielenić dachy kamperów?

Czas czytania 5 minut

Moduły słoneczne oferują możliwość wykorzystania dodatkowego źródła energii i zmniejszenia zależności od paliw kopalnych. Większej sprawności ogniwa fotowoltaiczne mogą znacząco poprawić bilans CO2 pojazdów z napędami konwencjonalnymi. Coraz bliżej oddania inwestycji, która pozwoli każdego roku doposażyć w zintegrowane z dachami moduły słoneczne ponad 100 tysięcy kamperów.

W najbardziej optymistycznym założeniu, w przeciągu najbliższych kilku lat każdy kamper stanie się samowystarczalny energetycznie. Każda załoga zyska autonomię energetyczną na postoju. A wszystkie podróże caravaningowego zapiszą się znaczącą redukcją śladu węglowego. A tak przynajmniej wynika z ambitnej strategii firmy OPES Solar Mobility, która jest dostawcą poziomu 1 (Tier 1). Innymi słowy, opracowuje rozwiązania dostosowane do gotowego produktu bez większych modyfikacji. W tym przypadku, aby umożliwić integrację solarną na potrzeby produkujących kampery i dla wszystkich, którzy zajmują się ich modernizacjami.

- Naszą wizją jest udostępnienie energii słonecznej społeczności caravaningowej – nie tylko do zastosowań statycznych. Bez sieci, bezproblemowo i skutecznie na drodze – dokładnie tam, gdzie jest potrzebna - oznajmił Robert Händel z OPES Solar Mobility.

Zakładając tempo ponad 100 000 kamperów, które każdego roku doposaży się w dachowe panele fotowoltaiczne, interesujący nas tu park pojazdów znacząco obniży zużycie oleju napędowego w przeciągu kilku lat. W samych tylko Niemczech wg danych CIVD z 2021 roku zarejestrowanych było ok. 674,6 tys. kamperów, które w podziale na rodzaj paliwa prezentowały się tak: jednostki benzynowe to 21 404 egzemplarzy (3,2% rynku), silniki Diesla to 650 652 sztuk (96,4%), kampery na LPG to 2 382 sztuk (0,4%). Fani caravaningu w Niemczech posiadali wtedy 135 kamperów na CNG, 18 hybryd i tylko 9 egzemplarzy w 100-procentach elektrycznych (BEV). Jednocześnie coraz więcej podzespołów i funkcji elektrycznych zwiększa zapotrzebowanie na energię w pojazdach.

ReklamaJak zazielenić dachy kamperów? 1
Na szczęście, duże powierzchnie dachowe kamperów są idealne do zapewnienia niezawodnego i przyjaznego dla środowiska źródła energii. Zintegrowana z pojazdem fotowoltaika zapewnia większą elastyczność – mniejsze uzależnienie od sieci energetycznej, większą autonomię dzięki akumulatorowi ładowanemu przez słońce.

Do 90% więcej energii

OPES Solar Mobility zajmuje się wyłącznie produkcją elastycznych paneli słonecznych. Takie moduły słoneczne zostały opracowane pod kątem specjalnych wymagań we współpracy z Fraunhofer CSP. Są bezramowe, wyjątkowo lekkie i cienkie, a mimo to wytrzymują ekstremalne warunki klimatyczne i stałe wibracje podczas jazdy po drogach i w terenie.

Po raz pierwszy duże panele słoneczne stały się częścią standardowej konfiguracji kamperów Westfalia. Można je bezproblemowo zintegrować z podnoszonym dachem. Rozwiązania takie obejmują lekkie moduły solarne o ciemnej, tłoczonej powierzchni. Linia produkcyjna takich „słonecznych” dachów została uruchomiona na początku 2022 r. w zakładzie Westfalen Mobil GmbH w Rheda-Wiedenbrück w Nadrenii Północnej-Westfalii w Niemczech.

Technologia słoneczna zaangażowana w podróże caravaningowe

Ten czołowy dostawcy technologii zapowiada do 90% więcej energii w porównaniu do konwencjonalnych paneli słonecznych – elastycznych (przyklejanych) i mocowanych w aluminiowych ramach, które od upowszechnienia fotowoltaiki dominują na rynku caravaningowym.

Prezentowane panele słoneczne są gotowe na każdą podróż po drogach i poza nimi. Są zaprojektowane tak, aby wytrzymać dziury w drogach, a też ryzyko zarysowań. Ich przewagą nad dotychczas stosowanymi w branży caravaningowej, jest to, że mają zapewnić optymalną wydajność, tj. nawet w przypadku zacienienia i słabego nasłonecznienia! Tak wysoka ich sprawność ma być rezultatem innowacyjnego połączenia ogniw i technologii półogniw. To stąd zapewnienie, że zwrot z inwestycji w system wynosi od 3 do 4 lat.

ReklamaJak zazielenić dachy kamperów? 2
Technologia matrycowa w nowym zakładzie produkcyjnym

OPES Solar wykorzystuje technologię powlekania matrycowego ogniw 2D, co gwarantuje najwyższą wydajność na metr kwadratowy. Konstrukcja matrycy i opatentowane osadzanie ogniw sprawiają, że moduły są wyjątkowo wytrzymałe. A zautomatyzowane procesy gwarantują niezmiennie wysoką wydajność i niezawodność takich paneli słonecznych.

Do tej pory produkowane są w 5 lokalizacjach, a wszystkie w Azji (m.in. w fabrykach w Hong Kongu, w Chinach, na Tajwanie). Coraz jednak bliżej otwarcia pierwszego zakładu w Europie. W Zwenkau w Niemczech jeszcze w pierwszym kwartale 2025 roku na powierzchni ponad 12 000 metrów kwadratowych ruszyć ma pionierskie przedsięwzięcie, polegające na produkcji zintegrowanej fotowoltaiki, która w pierwszym rzędzie ma obniżyć koszt posiadania przewoźników – mowa o naczepach typu chłodnia. Od zainteresowania producentów kamperów, a też fanów caravaningu ma zależeć wykorzystanie mocy produkcyjnych zakładu, by znacząco zredukować emisję CO2 pojazdów na paliwa kopalne.

Fot. OPES Solar Mobility


Michał Żak
Michał Żak
Krótkie formy dziennikarskie to mój żywioł. Lubię dostarczać codziennych informacji dla magazynów motoryzacyjnych - czasem udaje mi się zainspirować doniesieniami na potrzeby portalu polskicaravaning.pl
13.11.2024 zdjęć 4
Obserwuj nas na Google News Obserwuj nas na Google News