artykuły

dobrze-wiedziecDOBRZE WIEDZIEĆ
ReklamaBilbord - prenumerata BF
Ekonomika podróży zaczyna się od opon

Ekonomika podróży zaczyna się od opon

Czas czytania 5 minut

Zbyt niskie ciśnienie utrudnia kontrolę nad pojazdem w ekstremalnych sytuacjach, zwiększa zużycie paliwa i znacznie skraca żywotność opony. Mając na uwadze kampery, wymogi stawiane oponom są wiele wyższe.

Niskie ciśnienie w oponach jest bardzo częstą przyczyną uszkodzeń ogumienia w furgonetkach i samochodach kempingowych, ponieważ nie wszyscy zdają sobie sprawę z tego, że wymagają wyższego ciśnienia niż pojazdy osobowe. Utrzymywanie go na odpowiednim poziomie poprawi bezpieczeństwo ruchu drogowego i wydłuży żywotność opony. Struktura opony i prawidłowe przechowywanie między sezonami również wpływają na trwałość ogumienia.

Tego lata urlopowicze wybierają się swoimi kamperami do ciekawych miejsc w całym kraju. Wytrzymałe opony w dobrym stanie sprawią, że ich podróże będą łatwe, wygodne i bezpieczne. I tu adekwatny komentarz.

- Bardzo często uszkodzenia strukturalne i uszkodzenia w obszarze stopki w oponach do samochodów dostawczych są spowodowane zbyt niskim ciśnieniem w stosunku do obciążenia. Zbyt niskie ciśnienie w oponie powoduje jej nadmierne uginanie się pod obciążeniem, co z kolei skutkuje nagrzewanie się korpusu opony oraz jej szybszym zużyciem - mówi Matti Morri, Technical Customer Service Manager w Nokian Tyres.

Komfort i bardziej ekologiczna jazda

Z doświadczeń firmy Nokian wynika, że nadal wiele osób jest zaskoczonych wyższym ciśnieniem powietrza wymaganym w oponach do furgonetek i kamperów. Morri jako przykład podaje popularny rozmiar 235/65R16 C.

ReklamaEkonomika podróży zaczyna się od opon 1
- W tym rozmiarze maksymalne obciążenie wymaga ciśnienia 575 kPa. Dla porównania, opony do samochodów osobowych w rozmiarze 205/55R16 mają zwykle zalecane ciśnienie 220-230 kPa. Informacje o zalecanym ciśnieniu w oponach dla różnych obciążeń są zwykle podane na słupku drzwi po stronie kierowcy lub na pokrywie zbiornika paliwa - mówi doradca skandynawskiego producenta opon.

Co jeszcze liczy się poza wyższym ciśnieniem roboczym?

Oprócz trwałości opony, ciśnienie ma również wpływ na bezpieczeństwo jazdy, ekonomię i przyjazność dla środowiska. Zbyt niskie utrudnia kontrolę nad pojazdem w ekstremalnych sytuacjach, zwiększa zużycie paliwa i znacznie skraca żywotność opony. Gdy ciśnienie jest prawidłowe, jazda będzie komfortowa i cicha. Ciśnienie w oponach należy sprawdzać co najmniej raz w miesiącu.

Należy również zwrócić uwagę na wybór zaworów w oponach do furgonetek. Morri zaleca stosowanie zaworów metalowych, które poradzą sobie z wyższymi wartościami ciśnienia w oponie.

A może opony wzmacniane włóknami używanymi w lotnictwie?

I tu dochodzimy do najciekawszej propozycji rynku. Zwykłe opony do samochodów osobowych są czasami używane w furgonetkach i samochodach kempingowych. Firma Nokian uważa jednak, że najważniejsze jest stosowanie opon kategorii C, zaprojektowanych specjalnie dla vanów.

- W oponach do samochodów dostawczych konstrukcja nadwozia, pakiet opasania pod bieżnikiem i mieszanka gumy są bardziej wytrzymałe i dostosowane do cięższego użytkowania niż w przypadku zwykłych opon do samochodów osobowych. W praktyce widać to po tym, że opony typu C mniej nagrzewają się pod obciążeniem, co z kolei zmniejsza ryzyko ich uszkodzenia - dowodzi Matti Morri.

ReklamaEkonomika podróży zaczyna się od opon 2
Jedno jest pewne. Wybierając opony do samochodów dostawczych, należy również zwrócić uwagę na materiały, z których są wykonane, oraz ich trwałość. Wyjątkowe, wzmocnione aramidem ściany boczne zapewniają szczególną wytrzymałość oponom do samochodów dostawczych Nokian Tyres. Włókna aramidowe są również wykorzystywane na przykład w przemyśle lotniczym i obronnym.

- Wzmocnione aramidem ściany boczne są bardziej odporne na uderzenia i przecięcia, na przykład na wybojach i krawężnikach. Aramid chroni oponę przed kosztownymi i niebezpiecznymi uszkodzeniami, a nawet może pomóc uniknąć niektórych z nich - kontynuuje nasz rozmówca.

Kiedy zmieniasz opony

Sprawdź również stan bieżnika! Prawo stanowi, że opony muszą mieć bieżnik o głębokości co najmniej 1,6 mm. W praktyce jednak, gdy głębokość bieżnika spadnie do 4 mm, znacznie pogorszy się bezpieczeństwo jazdy. Zwiększy się przede wszystkim ryzyko aquaplaningu, a droga hamowania na mokrej nawierzchni również ulegnie wydłużeniu.

- Dla tych, którzy dużo jeżdżą, rotacja opon w trakcie sezonu jest dobrym sposobem na zapewnienie dłuższej żywotności i bardziej równomiernego zużycia. Opony na kołach napędowych zwykle zużywają się szybciej niż te na kołach swobodnie toczących się, więc rotacja opon wyrówna ich zużycie i maksymalnie wydłuży żywotność ogumienia. Ten niewielki wysiłek przyniesie duże oszczędności związane z rzadszą potrzebą kupowania nowych kompletów opon - podpowiada Morri.

Warunki przechowywania opon również mają wpływ na ich żywotność. Między sezonami powinny one być przechowywane w chłodnym, ciemnym i suchym miejscu, aby zapobiec wpływowi promieniowania UV lub niewłaściwej temperatury przechowywania na mieszankę gumową.

Fot. Nokian Tyres


Rafał Dobrowolski
Rafał Dobrowolski
Krótkie formy dziennikarskie to mój żywioł. Lubię dostarczać codziennych informacji dla magazynów motoryzacyjnych - czasem udaje mi się zainspirować doniesieniami na potrzeby portalu polskicaravaning.pl
14.07.2022 zdjęć 1
Obserwuj nas na Google News Obserwuj nas na Google News