artykuły

dobrze-wiedziecDOBRZE WIEDZIEĆ
ReklamaBilbord Ubezpieczenia zadzwon
Ekonomika podróży zaczyna się od opon

Ekonomika podróży zaczyna się od opon

Zbyt niskie ciśnienie utrudnia kontrolę nad pojazdem w ekstremalnych sytuacjach, zwiększa zużycie paliwa i znacznie skraca żywotność opony. Mając na uwadze kampery, wymogi stawiane oponom są wiele wyższe.

Niskie ciśnienie w oponach jest bardzo częstą przyczyną uszkodzeń ogumienia w furgonetkach i samochodach kempingowych, ponieważ nie wszyscy zdają sobie sprawę z tego, że wymagają wyższego ciśnienia niż pojazdy osobowe. Utrzymywanie go na odpowiednim poziomie poprawi bezpieczeństwo ruchu drogowego i wydłuży żywotność opony. Struktura opony i prawidłowe przechowywanie między sezonami również wpływają na trwałość ogumienia.

Tego lata urlopowicze wybierają się swoimi kamperami do ciekawych miejsc w całym kraju. Wytrzymałe opony w dobrym stanie sprawią, że ich podróże będą łatwe, wygodne i bezpieczne. I tu adekwatny komentarz.

- Bardzo często uszkodzenia strukturalne i uszkodzenia w obszarze stopki w oponach do samochodów dostawczych są spowodowane zbyt niskim ciśnieniem w stosunku do obciążenia. Zbyt niskie ciśnienie w oponie powoduje jej nadmierne uginanie się pod obciążeniem, co z kolei skutkuje nagrzewanie się korpusu opony oraz jej szybszym zużyciem - mówi Matti Morri, Technical Customer Service Manager w Nokian Tyres.

Komfort i bardziej ekologiczna jazda

Z doświadczeń firmy Nokian wynika, że nadal wiele osób jest zaskoczonych wyższym ciśnieniem powietrza wymaganym w oponach do furgonetek i kamperów. Morri jako przykład podaje popularny rozmiar 235/65R16 C.

ReklamaSródtekstowy YT PC
- W tym rozmiarze maksymalne obciążenie wymaga ciśnienia 575 kPa. Dla porównania, opony do samochodów osobowych w rozmiarze 205/55R16 mają zwykle zalecane ciśnienie 220-230 kPa. Informacje o zalecanym ciśnieniu w oponach dla różnych obciążeń są zwykle podane na słupku drzwi po stronie kierowcy lub na pokrywie zbiornika paliwa - mówi doradca skandynawskiego producenta opon.

Co jeszcze liczy się poza wyższym ciśnieniem roboczym?

Oprócz trwałości opony, ciśnienie ma również wpływ na bezpieczeństwo jazdy, ekonomię i przyjazność dla środowiska. Zbyt niskie utrudnia kontrolę nad pojazdem w ekstremalnych sytuacjach, zwiększa zużycie paliwa i znacznie skraca żywotność opony. Gdy ciśnienie jest prawidłowe, jazda będzie komfortowa i cicha. Ciśnienie w oponach należy sprawdzać co najmniej raz w miesiącu.

Należy również zwrócić uwagę na wybór zaworów w oponach do furgonetek. Morri zaleca stosowanie zaworów metalowych, które poradzą sobie z wyższymi wartościami ciśnienia w oponie.

A może opony wzmacniane włóknami używanymi w lotnictwie?

I tu dochodzimy do najciekawszej propozycji rynku. Zwykłe opony do samochodów osobowych są czasami używane w furgonetkach i samochodach kempingowych. Firma Nokian uważa jednak, że najważniejsze jest stosowanie opon kategorii C, zaprojektowanych specjalnie dla vanów.

- W oponach do samochodów dostawczych konstrukcja nadwozia, pakiet opasania pod bieżnikiem i mieszanka gumy są bardziej wytrzymałe i dostosowane do cięższego użytkowania niż w przypadku zwykłych opon do samochodów osobowych. W praktyce widać to po tym, że opony typu C mniej nagrzewają się pod obciążeniem, co z kolei zmniejsza ryzyko ich uszkodzenia - dowodzi Matti Morri.

ReklamaŚródtekstowy 2 BookingCamper
Jedno jest pewne. Wybierając opony do samochodów dostawczych, należy również zwrócić uwagę na materiały, z których są wykonane, oraz ich trwałość. Wyjątkowe, wzmocnione aramidem ściany boczne zapewniają szczególną wytrzymałość oponom do samochodów dostawczych Nokian Tyres. Włókna aramidowe są również wykorzystywane na przykład w przemyśle lotniczym i obronnym.

- Wzmocnione aramidem ściany boczne są bardziej odporne na uderzenia i przecięcia, na przykład na wybojach i krawężnikach. Aramid chroni oponę przed kosztownymi i niebezpiecznymi uszkodzeniami, a nawet może pomóc uniknąć niektórych z nich - kontynuuje nasz rozmówca.

Kiedy zmieniasz opony

Sprawdź również stan bieżnika! Prawo stanowi, że opony muszą mieć bieżnik o głębokości co najmniej 1,6 mm. W praktyce jednak, gdy głębokość bieżnika spadnie do 4 mm, znacznie pogorszy się bezpieczeństwo jazdy. Zwiększy się przede wszystkim ryzyko aquaplaningu, a droga hamowania na mokrej nawierzchni również ulegnie wydłużeniu.

- Dla tych, którzy dużo jeżdżą, rotacja opon w trakcie sezonu jest dobrym sposobem na zapewnienie dłuższej żywotności i bardziej równomiernego zużycia. Opony na kołach napędowych zwykle zużywają się szybciej niż te na kołach swobodnie toczących się, więc rotacja opon wyrówna ich zużycie i maksymalnie wydłuży żywotność ogumienia. Ten niewielki wysiłek przyniesie duże oszczędności związane z rzadszą potrzebą kupowania nowych kompletów opon - podpowiada Morri.

Warunki przechowywania opon również mają wpływ na ich żywotność. Między sezonami powinny one być przechowywane w chłodnym, ciemnym i suchym miejscu, aby zapobiec wpływowi promieniowania UV lub niewłaściwej temperatury przechowywania na mieszankę gumową.

Fot. Nokian Tyres


Rafał Dobrowolski14.07.20220 zdjęć 1