artykuły

dobrze-wiedziecDOBRZE WIEDZIEĆ
ReklamaBilbord - bookingcamper zacznij zarabiac

Co to jest CPD i dlaczego potrzebujesz go w Azji i Afryce?

Czas czytania 5 minut
Co to jest CPD i dlaczego potrzebujesz go w Azji i Afryce?

Przed nami nowy sezon caravaningowy, a więc i nowe kierunki wypraw. Wybierasz się do krajów Bliskiego i Dalekiego Wschodu, Azji, Afryki? Potrzebujesz międzynarodowego dokumentu celnego, zwanego Carnet de Passage (w skrócie: CPD). Poniżej podpowiadamy, jak go uzyskać za pomocą PZM Travel, do czego upoważnia i ile kosztuje.

Zgłosił się do nas czytelnik, który w ostatnim czasie często podróżuje po krajach Bliskiego Wschodu. W swoich relacjach często wspominał o dokumencie celnym, jakim jest Carnet de Passage. Czym jest? To nic innego, jak pozwolenie na wjazd pojazdom bez ponoszenia dodatkowych opłat celnych do krajów Bliskiego i Dalekiego Wschodu, Azji, Afryki, Południowej Ameryki, Australii i Nowej Zelandii. Lista krajów jest naprawdę długa. Przy przekraczaniu granic niektórych z nich dokument jest wymagany, a przy innych – zalecany. Pełną listę można znaleźć na oficjalnej stronie PZM Travel.

Dokument ważny jest rok od momentu jego wystawienia, chyba że przepisy danego kraju wskazują inaczej. Wystawiając karnet, PZM Travel spełnia wobec wspomnianych krajów rolę gwaranta, że jego posiadacz reeksportuje pojazd z powrotem do kraju w terminie jego ważności. Co więcej, posiadacz będzie przestrzegał przepisów celnych i prawnych krajów/stref celnych, w których karnet jest honorowany.

CPD nie może być przekazywane innej osobie czy na inny pojazd – dane w nim zawarte są przypisane do konkretnej osoby i samochodu. Co oczywiste, dane te muszą być zgodne np. z naszym dowodem osobistym, paszportem, dowodem rejestracyjnym pojazdu, kartami kredytowymi. Jeżeli celnik znajdzie uchybienia w dokumentacji, to możemy mieć problem.

ReklamaCo to jest CPD i dlaczego potrzebujesz go w Azji i Afryce? 1
CPD musimy zwrócić do PZM Travel przed upływem jego ważności lub w przeciągu 30 dni po tym terminie.

Jak otrzymać dokument i ile to kosztuje?

Karnet CPD otrzymamy, gdy złożymy odpowiedni wniosek i komplet dokumentów. Wśród nich należy wymienić:

  • sam wniosek liczący 5 stron (2 egzemplarze),
  • kopię dowodu rejestracyjnego pojazdu wraz z aktualnym badaniem technicznym,
  • kopię dowodu osobistego lub paszportu właściciela,
  • kopię prawa jazdy właściciela (podobny zestaw w przypadku użytkownika pojazdu),
  • kopię aktualnej karty członkowskiej PZM,
  • kopię KRS (w przypadku gdy pojazd jest zarejestrowany na firmę),
  • zgodę leasingodawcy na wyjazd pojazdu,
  • 3 zdjęcia pojazdu z bieżącą datą (na pendrive – pamięć przenośna): po przekątnej przód pojazdu z tablicą rejestracyjną, po przekątnej tył pojazdu z tablicą rejestracyjną oraz numer VIN (pod maską pojazdu, na ramie lub tabliczka znamionowa),
  • potwierdzenie wpłaty kaucji gwarancyjnej,
  • potwierdzenie wpłaty za wydanie dokumentu wraz z kosztami przesyłki.

Komplet dokumentów należy przesłać na adres PZM Travel Sp. z o.o. (ul. Madalińskiego 20, lok. 3A, 02-513 Warszawa). Czas oczekiwania na dokument wynosi od 2 do 4 tygodni od momentu rozpoczęcia procedury.

Ceny za wydanie karnetu są różne w zależności od tego, ilukartkowy ma on być i czy jesteśmy członkami PZM, czy nie. Dla przykładu karnet 5-kartkowy to koszt 550 zł, 10-kartkowy 700 zł, a 25-kartkowy – 900 zł (ceny dla klubowiczów). Dodatkowo każdy karnet musi być zabezpieczony kaucją. Jej wysokość zależy od krajów, do jakich jest on potrzebny, oraz od rodzaju/typu i wartości pojazdu. Wszelkie opłaty dobrze pokazują załączone tabele.

ReklamaŚT2 - biholiday 06.03-31.05 Sebastian
Mam karnet – co dalej?

Każdy karnet składa się z 5, 10 lub 25 kartek. Każda z nich składa się z odcinka Counterfoil oraz dwóch odcinków Voucher.

  • Counterfoil – suche – musi być podstemplowany i podpisany przez urzędnika celnego zarówno przy wjeździe do danego kraju, jak i przy wyjeździe,
  • Exportation voucher – volet de sortie – zostaje zabrany przez urzędnika celnego przy wyjeździe z danego kraju,
  • Importation voucher – volet d’entree – zostaje zabrany przez urzędnika celnego przy wjeździe do danego kraju,
  • Certificate of location – certificat de presence – musi być podstemplowany i podpisany przez urzędnika celnego UE lub polskiego po powrocie do UE/Polski.

Zagraniczne urzędy celne przy przekroczeniu granicy potwierdzają eksport i import pojazdu. Bardzo ważne jest, aby na każdym odcinku Counterfoil znalazły się dwie pieczątki i podpisy (wjazd i wyjazd).

Po powrocie do Unii Europejskiej należy przedstawić pojazd w urzędzie celnym UE i uzyskać potwierdzenie powrotu pojazdu do UE na 26. kartce CPD – Certificate of location. Urzędnik stempluje i podpisuje tę stronę. Polski urząd celny dokonuje tych czynności na podstawie zarządzeń Ministerstwa Finansów (Dz. Urz. Min. Fin z 23.12.2015 poz. 60). Jeśli dokument nie był używany, nie potrzeba potwierdzenia na Certificate of Location.

Istnieje również możliwość przedłużenia karnetu, jeżeli np. pojazd nie może być reeksportowany z danego kraju w terminie ważności. Zwykle można tego dokonać w lokalnym automobilklubie na okres 3 miesięcy po przebrnięciu przez ich procedurę. Na przedłużenie dokumentu PZM Travel musi wydać zgodę i jest ona jednorazowa. Za jej wydanie pobierana jest opłata w wysokości 100 zł. Aby ją wydać, PZM Travel musi mieć informację, w jakim klubie dokument będzie przedłużany.

Po powrocie do kraju i wykorzystaniu karnetu CPD trzeba go oddać w ciągu 4 tygodni. Wówczas depozyt gwarancyjny zostanie zwrócony na rachunek bankowy.

WAŻNE: pamiętajmy, by na karnecie zawsze była pieczątka wjazdu i wyjazdu z danego kraju. Jeżeli zabraknie tego drugiego, istnieje spore ryzyko, że ten kraj upomni się o opłaty celne.

Co to jest CPD i dlaczego potrzebujesz go w Azji i Afryce? 3

Artykuł pochodzi z numeru 1(80) 2018 Polskiego Caravaningu


Administrator27.03.2019
Obserwuj nas na Google News Obserwuj nas na Google News