Firma z siedzibą w bawarsko-szwabskim mieście Kötz w ciągu ostatnich 90 lat rozwinęła się do dzisiejszej postaci: lidera w zakresie innowacji, bezpieczeństwa oraz komfortu. I to na wielu obszarach szeroko rozumianej branży motoryzacyjnej. A teraz tylko czekać najnowszych innowacji – wszak idealny Tiny House potrzebuje odpowiedniego podwozia.
Grupa AL-KO obchodzi swoje 90-lecie w 2021 roku. W oficjalnych komunikatach z tej okazji przewija się zobowiązanie wobec klientów firmy: zasada przewodnia naszego założyciela, Aloisa Kobera, obowiązuje dzisiaj i zawsze. A jest nią QUALITY FOR LIFE.
„Jakość dla życia” - motto to przekłada się na wyjątkową jakość produktów i usług we wszystkich działach biznesowych AL-KO. A jest o czym mówić, gdy wspomnieć historię firmy i coraz to nowsze propozycje dla fanów caravaningu.
Od wiejskiej kuźni do światowego koncernu
Firma założona w 1931 roku przez Aloisa Kobera w bawarsko-szwabskim mieście Kötz koło Günzburga, należy dziś do „globalnych graczy” przemysłu motoryzacyjnego i branży caravaningowej. Ostatnie lata to niesamowity awans AL-KO Vehicle Technology. Z Niemiec na cały świat – lider innowacji może mówić o niebywałym sukcesie podczas obchodów 90-lecia.
Dziś? Ponad 3.800 pracowników na całym świecie projektuje i produkuje wysokiej jakości podwozia, elementy i komponenty podwozi do przyczep, pojazdów rekreacyjnych, rolniczych i użytkowych. A to wszystko w ponad czterdziestu zakładach.
Gdzie leży źródło globalnego wzrostu?
To umiejętność gromadzenia pod swoimi skrzydłami najbardziej obiecujących marek technologicznych. AL-KO, Aguti, Bankside Patterson, Bradley, Brink, CBE, CM Trailer Parts, E&P Hydraulics, G&S Chassis, Hume, Nordelettronica, Preston Chassis, SAFIM, SAWIKO, Winterhoff… A każda z 15 firm słynie z innowacyjności technologicznej na skalę międzynarodową.
Przykład? Aguti to wiodący producent systemów siedzeń w sektorze pojazdów rekreacyjnych, należący od 2019 roku do AL-KO Vehicle Technology Group. Dla fana caravaningu marka Aguti będzie znana przynajmniej od 1993 roku, kiedy utalentowany designer Andreas Grieger zaprojektował pierwsze fotele kapitańskie dla kamperów w pełni zintegrowanych.
Aguti to rozwiązania dostosowane specjalnie do potrzeb podróżujących kamperami, spełniają wszystkie wymagania dotyczące podróży i życia. Fotele i systemy siedzeń są dziś wybitnie utalentowane w odniesieniu do komfortu, bezpieczeństwa i ergonomii. Najnowsza innowacja w branży caravaningowej to niepozorny, a jak wygodny przycisk do bezstopniowej regulacji odchylenia oparcia. Jest on łatwo dostępny z przodu pod podłokietnikiem. Produkcja seryjna foteli z podłokietnikami „smart” rozpoczęła się w czerwcu 2021 roku.
Bezpieczne rozwiązania AL-KO
- Marka AL-KO stanowi dla fanów caravaningu uosobienie funkcjonalność i komfort dla pełnego bezpieczeństwa jazdy - powiedział podczas uroczystości obchodów 90-lecia firmy Harald Hiller, prezes i dyrektor generalny AL-KO Vehicle Technology Group.
- A trzeba wiedzieć, że jesteśmy teraz aktywnych graczem na rzecz transformacji mobilności.Producent podwozi specjalistycznych, zespołów trakcyjnych i powiązanych komponentów. Dostawca dla producentów pojazdów kempingowych, ale też rolniczych wzmocnił się po głośnej fuzji z roku 2015. Dexter Axle - wiodący w Ameryce Północnej konstruktor i producent osi do naczep, hamulców i przyczep połączył się z AL-KO Vehicle Technology Group. To wtedy pod nazwą DexKo Global Inc. powstał największy na świecie producent osi do przyczep i komponentów podwozi specjalnych.
Dzięki połączeniu sił giganta europejskiego i tego z Ameryki Północnej do końca 2021 roku obroty podwoją się do prawie 1 mld USD. A w roku 2025 planowany jest dalszy znaczny wzrost obrotów do 1,5 mld USD. Skupianie pod parasolem co bardziej obiecujących producentów stało się szczególnie widoczne po przejęciu firmy Brink – jak dotąd największej akwizycji Grupy DexKo na świecie. Wraz z hakami holowniczymi pojawił się zupełnie nowy obszar działalności.
AL-KO Vehicle Technology Group - kluczowe kompetencje w dziedzinie elektromobilności
Globalna sieć znajduje swoje odzwierciedlenie w rosnącej produkcji. Liczby mówią same za siebie –z roku na rok produkcja urosła do 700.000 osi i systemów osi, około 100.000 platform podwoziowych, 28-milionowów zaczepów kulowych, 22 milionów osi do pojazdów specjalnych.
W krótkim czasie dział badań i rozwoju rozwinął się z lokalnego sektora skoncentrowanego na pojazdach i przyczepach kempingowych do międzynarodowej organizacji z obszernym portfolio technologii i ekspertyz. AL-KO Technika Pojazdowa to skoncentrowane wysiłki i aktywny udział inżynierów w megatrendach branży mobilności, takich jak caravaning, e-mobilność i logistyka „ostatniej mili”.
Wysokie kompetencje w realizacji coraz bardziej zaawansowanych technologicznie pojazdów specjalnych idą w parze z popytem. Ten rok to oczywiście wzmożony popyt na pojazdy kempingowe. Ale także na pojazdy budowlane i rolnicze. A teraz tylko czekać kolejnego obszaru zainteresowań.
Tiny house? Mocny swym podwoziem!
Caravaning staje się coraz bardziej popularny. Po siedmiu latach wzrostu z rzędu branża bije kolejne rekordy popytu na przyczepy kempingowe, samochody kempingowe. W 2021 roku padła interesująca zapowiedź.
- Indywidualne podróżowanie pojazdem rekreacyjnym jest bezpieczną formą spędzania urlopu i staje się coraz bardziej popularne. Dlatego też, jako istotny dostawca dla caravaningu, będziemy nadal rozwijać nasze podstawowe kompetencje, począwszy od lekkich podwozi, poprzez komponenty związane z podwoziem, aż po elektronikę - mówi Harald Hiller.
I dodaje, że AL-KO Vehicle Technology Group dostosowuje się teraz do bardzo obiecujących trendów w stylu życia, takich jak Tiny Houses.
Tiny House zaprojektowany przez AL-KO będzie może mały, ale mocny swym podwoziem!
- Idealny Tiny House potrzebuje odpowiedniego podwozia. I my takie zaprojektujemy - mówi dr Frank Sager, wiceprezes ds. Badań i Rozwoju w AL-KO Vehicle Technology Group.
I od razu dodaje, że mobilny domek będzie skrywał zaawansowane systemy tak istotne dla bezpieczeństwa pojazdów.
Fot. AL-KO Vehicle Technology Group