artykuły

abc-caravaninguABC CARAVANINGU
ReklamaBilbord - Makita 01.06-30.06 Sebastian

Prędkość. Ile można, ile warto

Prędkość. Ile można, ile warto

Z jaką prędkością możemy poruszać się po polskich i europejskich drogach, gdy podróżujemy z przyczepą? A z jaką, gdy jedziemy kamperem – dużym lub małym? Warto to wiedzieć, by uniknąć mandatu w kraju i zagranicą.

Zacznijmy od naszego kraju, w którym obowiązuje ustawa “Prawo o Ruchu Drogowym”. O dopuszczalnych prędkościach mówią artykuły 19, 20 i 21. Trzeba się w nie wczytać, by znaleźć “naszą” prędkość. Dlatego, dla większej przejrzystości, ujęliśmy interesujące nas dopuszczalne prędkości w formę tabeli:

Prędkości dopuszczalne samochodów z przyczepą i kamperów [km/godz.]

(na podstawie Art. 20 Prawa o Ruchu Drogowym)

Samochód. z przyczepą lub kamper


Obszar - droga
Samochód z przyczepą
Kamper o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t
Kamper o dopuszczalnej masie całkowitej ponad 3,5 t
Obszar zabudowany
na obszarze zabudowanym
w godzinach 5.00 – 23.00
50
50
50


W godzinach 23.00 – 5.00
60
60
60

w strefie zamieszkania

20
20
20
Poza obszarem zabudowanym
Na autostradzie
80
130
80

Na drodze ekspresowej dwujezdniowej

80
11080
Na drodze ekspresowej jednojezdniowej i drodze dwujezdniowej o przynajmniej dwóch pasach ruchu dla każdego kierunku8010080

Na pozostałych drogach

70
9070

Jak widać, ustawodawca stworzył przepisy dość dyskryminujące szczególnie właścicieli kamperów o masie całkowitej powyżej 3,5 tony. Dlaczego mają oni jeździć po autostradach z maksymalną prędkością 80 km na godzinę?! Autobusy mogą jechać tam 100 km na godzinę, a kamper nie... Doprawdy, trudno zrozumieć, czym kierowano się, wprowadzając tak restrykcyjny zapis.

Warto zapytać, czy nie stoi to w sprzeczności z artykułem 19 “Prawa o ruchu Drogowym”, punkt 2, podpunkt 1:

“Kierujący pojazdem jest obowiązany:

1) jechać z prędkością nieutrudniającą jazdy innym kierującym; […]”.

Jak tu nie utrudniać jazdy innym, gdy musimy się wlec osiemdziesiątką? Pytanie oczywiście jest retoryczne.

Mniej kontrowersyjny jest przepis mówiący o podróżowaniu autostradą z taką z samą prędkością - z przyczepą. Jednak dlaczego na pozostałych drogach (czyli mówiąc kolokwialnie “poza miastem”) można jechać tylko siedemdziesiątką, podczas gdy inni użytkownicy mogą jechać 20 km szybciej? Czy jest to prędkość “nieutrudniająca jazdy innym kierującym”? Uważamy, że te przepisy są nieżyciowe. Na prostych odcinkach dróg “przyczepowcy” powinni mieć takie same prawa, jak inni użytkownicy dróg. Tym bardziej, ze jeżdżą ostrożniej (wiozą przeważnie rodziny) i na pewno nie będą szarżować ani tego prawa nadużywać. Czy czyta to ktoś z decydentów?

Za granicą

Dopuszczalne prędkości w różnych europejskich krajach są zróżnicowane. Warto zauważyć, że w wielu z nich, zestawy samochód plus przyczepa mogą poruszać się z taką samą prędkością, jak samochody osobowe. W poniższej tabeli podajemy dozwolone prędkości w krajach europejskich oraz – co też się może przydać – telefony alarmowe na policję i pogotowie.:

Państwo
Dopuszczalne prędkości samochodów osobowych: miasto / drogi krajowe / autostrady
Dopuszczalne prędkości samochodów z przyczepą : miasto / drogi krajowe / autostrady
Dopuszczalne prędkości kamperów: miasto / drogi krajowe / autostrady
Telefony alarmowe: policja / pogotowie
Austria

50/100/13050/80/100Do 3,5 t jak osobowe, pow. 3,5t 50/70/80144/133
Belgia

50/90/120jak osoboweDo 3,5 t jak osobowe, pow. 3,5t 50/60/90100/101
Bułgaria

50/90/120

50/70/100
Do 3,5 t jak osobowe, pow. 3,5t jak osobowe z przyczepą150/166
Chorwacja50/80/130
50/80/80Jak osobowe94/92
Czechy
50/90/130
50/80/80Do 3,5 t jak osobowe, pow. 3,5t 50/80/80155/158
Dania
50/90/110
50/70/70Do 3,5 t jak osobowe, pow. 3,5t 50/70/70112
Finlandia
50/100/120
50/80/80
50/80/80
112/10022
Francja

50/90/130
jak osobowe
Do 3,5 t jak osobowe, pow. 50/80/90
17/17
Grecja

50/90/120
jak osobowe
jak osobowe
166/100
Hiszpania

50/90/120
50/80/90
50/80/100
091/092
Holandia

50/90/120
50/80/80
Do 3,5 t jak osobowe, pow. 3,5 t 50/80/80
112

Irlandia

48/96/112
48/80/80
jak osobowe
999
Luksemburg

50/90/120
50/75/90
Do 3,5 t jak osobowe, pow. 3,5 t 50/75/90
112/113
Niemcy

50/100/bez ograniczeń
50/80/80
Do 3,5 t 50/100/100
112/110
Norwegia

50/80/90
50/80/90
Do 3,5 t jak osobowe, pow. 3,5 t 50/80/90
112/113
Portugalia

50/90/120
50/80/80
Do 3,5 t jak osobowe, pow. 3,5 t 50/80/90
115
Słowacja

60/90/130
50/70/100
Do 3,5 t jak osobowe, pow. 3,5 t 60/80/80
155/158
Słowenia

50/80/130
60/80/80
Do 3,5 t jak osobowe, pow. 3,5 t 60/80/80
112/113
Szwajcaria

50/80/120
50/80/80
Do 3,5 t jak osobowe, pow. 3,5 t 50/80/80
144/117
Szwecja

50/70-110/90-110
50/80/80
Do 3,5 t jak osobowe, pow. 3,5 t 50/80/90
112
Turcja

50/90/130
50/80/130
50/80/130
112/155

Węgry

50/80/120
50/70/80
Do 3,5 t jak osobowe, pow. 3,5 t 50/70/80
105/107
Wielka Brytania

48/96/112
48/80/96
jak osobowe
999/112
Włochy


50/90/130
50/70/80
Do 3,5 t jak osobowe, pow. 3,5 t 50/70/80
112

Warto dodać, że u naszego zachodniego sąsiada możemy poruszać się z przyczepką po autostradach szybciej (100 km na godzinę), jeżeli zdobędziemy niemiecki przegląd TUV. Ten przegląd możemy też od pewnego czasu uzyskać w Polsce u koncesjonowanych przedstawicieli.

Aby otrzymać TUV musimy spełnić kilka warunków: pojazd ciągnący musi mieć ABS, waga zestawu nie może przekraczać 3.5 t, a przyczepa musi być wyposażona w stabilizator jazdy, amortyzatory na osi, opony z oznaczeniem minimum 120 km/h i nie starsze niż 6 lat (czy ktoś ma w swojej przyczepie starsze? Jeśli tak, to niech koniecznie zmieni, nawet jeżeli nie zamierza ubiegać się o TUV!).

“Dyszel” uczy pokory

  • Jazda z przyczepą czy kamperem, zwłaszcza gdy przekracza się 100 km/h , jest niebezpieczna – pisze na forum Karawaning.pl użytkownik “mirabel”. – Sami wiecie, jakie patenty mamy na dachu i że czasami zapomnimy zamknąć szyberdach, czy zdjąć antenę. Zimą bardzo niebezpieczne są płaty zlodowaciałego śniegu. Tak więc osobiście odradzam dawanie w rurę z przyczepą, bo może być nieszczęście albo coś uszkodzimy – przestrzega. Zwraca również uwagę na inne aspekty:
  • – Zastanawiam się też nad wytrzymałością mocowania budy do podwozia i przy jakiej prędkości, czyli ciśnieniu z przodu i podciśnieniu z tyłu, coś trzaśnie. Kolejny aspekt, to ekonomia, bo zwiększenie prędkości z 80 km/h do 100 km/h, to nieproporcjonalnie większe zużycie paliwa, nie wspomnę o stabilności zestawu na koleinach lub nagłym manewrze.


Tak więc, drodzy Caravaningowy, jeźdźmy rozważnie i nie szarżujmy. Tym bardziej, że jak na tym samym forum pisze “roger”, komentując post o tym, że warto jeździć z prędkością poniżej 100 km na godzinę: - Hmm przepraszam, że tak nieśmiało zapytam: to są tu tacy, co jeżdżą szybciej...? Oczywiście z ogonem. Bo jeśli są, to do pierwszego razu, kiedy “dyszel” nauczy pokory... oby bez ofiar.


Oprac. Dariusz Wołodźko


17.09.20108