Na rynku debiutuje następca flagowego modelu agregatu dla fanów caravaningu. Najistotniejszą zmianą jest wydajniejsze serce, bo o pojemności 120 cm3 zamiast 100 cm3 – ukryte w walizce o tych samych rozmiarach.
Nowy EU22i to o 200 W większa moc prądu generowanego przez nowy silnik GXR 120 ze zmodyfikowaną prądnicą. Co najistotniejsze, wszystkie modyfikacje, a zwłaszcza zwiększona pojemność 4-suwowego silnika, nie wpłynęły na zmianę wagi, rozmiarów i emisję hałasu urządzenia.
– Model EU20i Honda wprowadziła na rynek w 2001 roku, od początku wyróżniał się lekką, kompaktową i łatwą do przenoszenia konstrukcją, cichą pracą i wysoką jakością generowanego prądu – przybliża kulisy prac nad najnowszym modelem Paweł Cudny, specjalista ds. agregatów prądotwórczych marki Honda w spółce Aries Power Equipment. – Niedoścignione walory zdobyły akceptację milionów klientów, szczególnie na rynku rekreacyjnym. Z każdym kolejnym rokiem nasz topowy model zyskiwał pozycję nr 1 na światowym rynku. Od tego czasu minęło blisko 17 lat, a że postęp technologiczny jest nieubłagany, toteż na początku tego roku kolejny raz podnieśliśmy poprzeczkę w dziedzinie autonomii prądowej z dala od przyłączy 230 V. Ulepszania przeprowadziliśmy w duchu troski o komfort użytkowania i stan środowiska naturalnego.
Silnik GXR120 spełnia wymagania europejskiej normy emisji spalin (EU Stage V, a też US Phae III i CARB Tier III), a poprawę wydajności wytwarzania energii osiągnięto we współpracy z wysokoprzepustową prądnicą i wysokowydajnym falownikiem. Efekt jest taki, że przy niższej prędkości obrotowej zwiększono generowany prąd o 200 W, do poziomu maksymalnego 2,2 kW (moc znamionowa 1,8 kW).
Podobnie jak poprzedni model, także EU22i generuje prąd o najwyższych parametrach, przy czym inwerter zyskał na wydajności promieniowania cieplnego. Nowy obwód elektroniczny deklaruje się jakością prądu o 10% lepszą przy zachowaniu tej samej wielkości co EU20i. Jest to gwarancja bezpiecznego zasilania najbardziej czułych na jakość prądu odbiorników elektronicznych, np. laptopów. Znacząco poprawiono też efektywność prądnicy – jej grubszy stojan zbudowany jest z większej liczby zwojów cewki o cieńszych magnesach, co przekłada się na zwiększoną wydajnością magnetyczną.Prawdziwym wyzwaniem dla konstruujących Hondę EU 22i było zachowanie satysfakcjonującego chłodzenia pracującego agregatu. Uwagę zwraca dodatkowy wlot powietrza na przednim panelu i zwiększone wloty powietrza w bocznych osłonach urządzenia. Honda EU22i to również łatwiejsza obsługa serwisowa dzięki zastosowaniu zaworu paliwa, który daje możliwość wypalenia paliwa z gaźnika na czas dłuższego postoju urządzenia – takie usprawnienie docenimy na czas dłuższego magazynowania sprzętu, np. poza sezonem. Zwiększono również otwór wlewu oleju do silnika, co ułatwia aplikację oleju bezpośrednio z oryginalnej butelki. Skądinąd nowa konstrukcja panelu przedniego prezentuje przejrzysty wygląd.
tekst: Rafał Dobrowolski
fot. Honda
Artykuł pochodzi z numeru 2(81) 2018 Polskiego Caravaningu