artykuły

przeglad-rynkuPRZEGLĄD RYNKU
ReklamaBilbord Ubezpieczenia
Boczny wiatr jest szczególnie odczuwalny podczas prowadzenia dużych pojazdów
Boczny wiatr jest szczególnie odczuwalny podczas prowadzenia dużych pojazdów

Specjalne zawieszenie marki Bilstein do kamperów

Czas czytania 5 minut

Komfort jazdy na seryjnym zawieszeniu daleko odbiega od oczekiwań posiadacza luksusowego apartamentu na kołach? Przywykłeś do wrażeń z jazdy jak w pojazdach segmentu premium? Ponad 60-letnie doświadczenie ekspertów od amortyzatorów marki BILSTEIN pozwala na największą dostępną liczbę propozycji, które skrojono dla najbardziej wymagających klientów rynku motoryzacyjnego.

Kampery bywają ociężałe. A pojazd objuczony do granic DMC wymaga od kierowcy wzmożonej uwagi. Oczywiście komfort jazdy na seryjnym zawieszeniu daleko odbiegałby od oczekiwań klientów skłonnych wydać sto kilkadziesiąt tysięcy euro za luksusowy samochód. A tak jest w przypadku tych, które powstają na podwoziach ciężarówek Iveco (DMC 7,5 t) i MAN (DMC 12 t). W związku z tym seryjne zawieszenie tych najbardziej luksusowych uzbraja się w elementy podnoszące komfort i bezpieczeństwo jazdy. I tu niespodzianka. Większość fanów caravaningu kojarzy zawieszenie pneumatyczne z większym komfortem i jako łatwy sposób na zwiększenie ładowności. 

– Jednak to tylko połowa prawdy, ponieważ zawieszenie pneumatyczne przede wszystkim podnosi ciężki kamper na tylnej osi, co pozwala resorowi piórowemu na większy ruch zawieszenia. Aktywne zawieszenie nadal jest realizowane przez część seryjną (OE), tj. sprężynę zawieszenia – wyjaśnia Tomasz Siemek, Managing Director w firmie IHR Warszawa sp. z o.o. – Ponieważ BILSTEIN B6 Camper Advanced jest zaprojektowany bezpośrednio pod wyższą wagę kampera, utrzymuje sprężynę w optymalnym zakresie komfortu i oferuje większy ruch roboczy niż OE amortyzator.

I od razu dodaje, że w porównaniu do instalacji poduszek pneumatycznych konwersja na amortyzatory BILSTEIN B6 Camper Advanced jest znacznie szybsza i tańsza, ponieważ nie trzeba montować dodatkowych sprężyn. Ponadto nie potrzeba ciężkich dodatkowych części, takich jak kompresory, a owe mechaniczne i wysokowydajne amortyzatory nie wymagają specjalnego serwisowania. 

– Kolejną zaletą jest to, że konwersja na BILSTEIN B6 Camper Advanced nie wymaga rejestracji, a to jedno mniej zadanie na długiej liście rzeczy do zrobienia przed następnymi wakacjami – zwraca uwagę reprezentant firmy na polskim rynku. – Oczywiście możliwe jest również połączenie najlepszych cech obu światów: ten model można również zainstalować wraz z zawieszeniem pneumatycznym. Dzięki temu „dużemu rozwiązaniu” kierowca korzysta z podnoszenia kampera przez zawieszenie pneumatyczne i jednocześnie z zalet BILSTEIN B6 Camper Advanced w zakresie komfortu i bezpieczeństwa jazdy. 

Specjalne zawieszenie marki Bilstein do kamperów 1

BILSTEIN B6 Camper i BILSTEIN B6 Camper Advanced 

Oba amortyzatory są odpowiednie dla pojazdów kempingowych różnego typu – począwszy od bazujących na furgonach, przez modele półzintegrowane, z alkową i na w pełni zintegrowanych skończywszy. Gama propozycji powstała z myślą o takich pojazdach bazowych jak Fiat Ducato od roku modelowego 2006, a także Citroën Jumper, Peugeot Boxer oraz Opel Movano. Od 2024 r. amortyzatory takie są również oferowane dla nowych modeli Sprinter: 906, 907, 910.

Marka BILSTEIN jest postrzegana jako produkt premium. Od ponad 60 lat inżynierowie firmy doskonalą propozycje dla posiadaczy kamperów. BILSTEIN B6 Camper i BILSTEIN B6 Camper Advanced są dwoma innowacyjnymi produktami, które zapewniają wrażenia z jazdy z segmentu premium i komfortową, bezpieczną podróż – nawet przy pełnym załadunku. A system plug-and-play sprawia, że instalacja amortyzatorów jest łatwym zadaniem.

– BILSTEIN oferuje specjalne szkolenia Camper dla warsztatów w zakresie BILSTEIN Academy. Podczas szkoleń nasi eksperci wyjaśniają specjalne wymagania dotyczące pojazdów kempingowych w odniesieniu do zawieszenia oraz specjalne cechy produktów Camper w sposób klarowny i praktyczny – podkreśla reprezentant IHR Warszawa sp. z o.o.

To komunikat interesujący dla firm: punktów dilerskich, wypożyczalni. Dla warsztatów modernizacja zawieszenia w kamperach już od dawna jest interesującym biznesem – z wyższą marżą niż zwykła wymiana seryjnego amortyzatora na nowy. 
Swoją drogą zużycie amortyzatorów jest procesem stopniowym. Jeśli zauważysz, że zachowanie prowadzenia się zmienia (drżenie kierownicy lub rezonans nadwozia), powinieneś umówić się na kontrolę w warsztacie. A tam wielce prawdopodobne jest, że fachowiec zaproponuje wyższy komfort, bezpieczeństwo i wydajność niż standardowe produkty (OE). 

Specjalne zawieszenie marki Bilstein do kamperów 2

Amortyzatory podlegają wzmożonemu zużyciu

Generalnie amortyzatory zapewniają większą stabilność pojazdu, bo kompensują drgania, co zauważalne jest za sprawą lepszej kontroli podczas hamowania lub omijania przeszkód. Zapobiegają podskakiwaniu pojazdu, co da się zauważyć np. na bruku. Ale dlaczego specjalnie zoptymalizowane amortyzatory oferują większy komfort, bezpieczeństwo i wydajność niż standardowe produkty OE?

– BILSTEIN B6 Camper jest idealny dla fanów kamperów, którzy chcą zarówno większego komfortu jazdy, jak i zwiększonej stabilności kierunkowej – w codziennym życiu i w ekstremalnych sytuacjach. W porównaniu do oryginalnego amortyzatora BILSTEIN B6 Camper poprawia ogólne zachowanie prowadzenia pojazdu – przybliża walory propozycji Tomasz Siemek.

– Z kolei B6 Camper Advanced oferuje luksusowe wrażenia z jazdy kojarzone z najlepszych limuzyn. Dzięki opatentowanej technologii BILSTEIN DampMatic B6 Camper Advanced ma automatyczną, mechaniczną regulację siły tłumienia, która utrzymuje pojazdy stabilne we wszystkich sytuacjach: z miękkim ustawieniem do jazdy nadmorskimi drogami i sztywnym ustawieniem do manewrów unikania na autostradzie.

Kilka słów więcej o tej luksusowej propozycji. DampMatic to pasywny system tłumienia dla amortyzatorów gazowych. Pasywne systemy zawieszenia zawsze podążają tylko jedną, najlepszą możliwą krzywą charakterystyczną pracy amortyzatora. 

– Tu właśnie znajduje się szczególna cecha naszej technologii DampMatic. Amortyzatory takie jak BILSTEIN B6 Camper Advanced potrafią mechanicznie przełączać się między dwoma krzywymi charakterystycznymi bez zaworu elektromagnetycznego, ponieważ mają drugą komorę w środku amortyzatora. Pojazd pozostaje stabilny dzięki wychyleniu amplitudy – bez dodatkowych elementów, kabli czy jednostek sterujących – podsumowuje nasz rozmówca.

System reaguje bardzo szybko: tłumi hałas na szorstkim asfalcie i poprawia charakterystykę toczenia na bruku. Efekt jest również zauważalny podczas zmiany pasa ruchu: amortyzator staje się bardziej sztywny.

Więcej informacji: camper.bilstein.com/pl

Fot. BILSTEIN

Artykuł pochodzi z numeru 2 (122) 2025 r. magazynu „Polski Caravaning”.

Chcesz być na bieżąco? Zamów prenumeratę – teraz jeszcze taniej i szybciej.


Administrator25.06.2025
Artykuł powstał we współpracy z marką Bilstein
Obserwuj nas na Google News Obserwuj nas na Google News