artykuły

przeglad-rynkuPRZEGLĄD RYNKU
ReklamaBilbord Ubezpieczenia

Ogrzewania Alde

Czas czytania 4 minuty
Ogrzewania Alde
Caravaning zimowy wymaga bardzo przemyślanego przygotowania, zwłaszcza ogrzewania.

Ogrzewanie firmy Alde działa dokładnie tak, jak centralne ogrzewanie w domu. Jednak przyczepa to nie dom. Musi być spełnionych kilka warunków, aby maksymalnie wykorzystać wszystkie jego atuty.

Montaż
Aby w pełni spożytkować możliwości jakie dają kaloryfery centralnego ogrzewania w pojeździe kempingowym, należy zastosować specjalne, drobne, ale bardzo istotne przystosowania. Są to otwory w podłodze i szafkach, które umożliwiają wykorzystanie zasady naturalnej cyrkulacji powietrza. W urządzeniach firmy Dometic i Truma cyrkulacja jest wymuszona. W systemie ogrzewania Alde zimne powietrze ogrzewając się, poprzez otwory dociera do góry, dostaje się przez specjalne otwory do szafek i zapobiega zamarzaniu produktów umieszczonych wewnątrz nich. Dlatego przyczepy i kampery wyposażone w takie ogrzewanie mają fabryczne przystosowania do tego typu systemu. Pojazdy, które nie mają ogrzewania Alde, powinny zostać do niego przystosowane. W przeciwnym razie jego walory nie zostaną w pełni wykorzystane. W Polsce zazwyczaj kupuje się to ogrzewanie wraz z usługą przystosowania pojazdu do niego, co kosztuje około 2000 euro.

Ogrzewania Alde 1


Elementy ogrzewania.

Ogrzewania Alde 2


Alde mieści się w siedzisku przyczepy lub kampera.


Przeznaczenie
Ogrzewanie jest zaprojektowane na potrzeby klimatu skandynawskiego, a więc do temperatur poniżej -20 stopni Celsjusza. Ogrzewanie tego typu znakomicie nadaje się do caravaningu zimowego także w Europie centralnej i południowej. Bez problemu może ogrzewać pojazdy o znacznej długości np. do 7 metrów, ponieważ powietrze nie jest wydmuchiwane z jednego źródła ciepła, ale z kaloryferów równomiernie rozmieszczonych w pojeździe.

Ogrzewania Alde 3

ReklamaOgrzewania Alde 4

Ogrzewana podłoga.

Ogrzewania Alde 5


Schemat ogrzewania podłogowego Alde.

Zalety
Powietrze ogrzewane taką metodą nie jest suche. Kupując ogrzewanie Alde mamy już razem z nim bojler z ciepłą wodą. Do systemu można dołączyć ogrzewanie podłogi. W kamperze z ogrzewaniem Alde obieg ciepła jest tak skonstruowany, że ma wymiennik ciepła z silnikiem, co oznacza, że energia wytwarzana w trakcie pracy silnika jest pożytkowana do ogrzewania całego pomieszczenia. Jeśli nie działa silnik, tylko samo ogrzewanie, to ogrzewa silnik samochodu, w związku z tym nie ma problemu z uruchamianiem go! System Alde można włączać i kontrolować zdalnie za pomocą specjalnego urządzenia np. Dometic ComfortControl, które działa poprzez polecenia wysyłane SMS-em. Możemy np. zdalnie wcześniej ogrzać przyczepę. Ogrzewanie działa zarówno na gaz, jak i na prąd. Jest wyposażone w termostat.

Ogrzewania Alde 6


Ogrzewanie Alde - przekrój.

Ogrzewania Alde 7


Ogrzewanie widziane od strony luku bagażowego.

Ograniczenia
Korzystając z tego typu ogrzewania należy pamiętać o tym, by w sezonie zimowym, gdy go nie użytkujemy, spuścić wodę. Pozostawienie jej w urządzeniu grozi całkowitym zniszczeniem instalacji przez zwiększający swą objętość lód. Ponadto trzeba też pamiętać o wymianie płynu umożliwiającego funkcjonowanie ogrzewania (czynność tę trzeba powtarzać co 2 lata).

Serwis
W Polsce punkty serwisowe są bardzo nieliczne. Jednym z nich jest firma Pro Camp z Wrocławia. Daje ona gwarancję na zamontowane ogrzewanie na 2 lata. Firma Alde współpracuje z przedstawicielami Knausa w Polsce i to właśnie tam można pytać o serwisy Alde.
ReklamaOgrzewania Alde 8

Więcej na: www.alde.se, www.procamp.pl

Dorota Nowak
Współpraca: Tomasz Szmit

24.03.2009
Obserwuj nas na Google News Obserwuj nas na Google News