Co zrobić, gdy w naszym kamperze oba akumulatory podłączone są pod jeden układ? Nie możemy pozwolić na to, aby ten służący do odpalania pojazdu „trwonił” energię na część domową. Musimy zadbać również o to, aby baterie były od siebie odizolowane podczas ładowania i rozładowywania. Rozwiązanie? Nowość od marki Mastervolt – Charge Mate Pro 90.
Urządzenie właśnie trafiło do oferty sklepu Eljacht. Z powodzeniem może być zastosowane nie tylko w jachtach i łodziach, ale także w kamperach. Do czego służy? Przede wszystkim kontroluje sposób ładowania baterii. Charge Mate Pro łączy oba akumulatory podczas ładowania i separuje je podczas rozładowywania. Efekt jest taki, że praktycznie do zera zminimalizowano szansę na to, że podczas postoju rozładujemy akumulator odpowiedzialny za start silnika.
Dodatkową zaletą urządzenia jest ogranicznik prądu dostarczanego podczas ładowania do drugiej baterii. Dzięki takiemu rozwiązaniu w pierwszej kolejności zostanie naładowany akumulator „startowy”. Prąd „powrotny” jest automatycznie blokowany nawet wtedy, gdy druga bateria ma wyższe napięcie. Opcjonalny przełącznik obejścia umożliwia awaryjne uruchomienie Charge Mate Pro.
Dzięki urządzeniu będziemy również pewni, że w pierwszej kolejności naładujemy akumulator startowy, a prąd i tak będzie docierał do drugiej baterii. Efekt? Na jachcie lub w kamperze nadal będziemy mieć zasilanie.
Charge Mate Pro w wersji „90” zalecany jest do akumulatorów litowo-jonowych, doskonale nadaje się także do alternatorów samochodowych o mocy do 180 A. Może również pracować równolegle z alternatorem 225 Amp, aby spełnić jeszcze większe wymagania tyczące się ciągłego zasilania urządzeń na pokładzie.
Artykuł pochodzi z numeru 5(78) 2017 Polskiego Caravaningu